|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

התשובה הטבעית

לכאורה, חזרה בתשובה היא דבר שמחוץ לגדר הטבע ושאינו נתפס בהיגיון האנושי. אך חז"ל לימדונו, שלמעשה היא בתוך הטבע
16/09/2010  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
העושה תשובה מאהבה- זדונות נעשים לו כזכויות

כאשר חושבים על התשובה במונחים אנושיים ויום-יומיים, הדבר נראה חסר כל היגיון. ונסביר זאת באמצעות דוגמה מחיינו הארציים.

אדם עומד לדין באשמת שוד. הראיות נגדו חותכות: יש עדי ראייה, יש טביעות אצבע, יש צילומים של מצלמת אבטחה, יש דנ"א. אומר הנאשם: אני מודה באשמה, מתחרט בכל ליבי על מעשַי ומבטיח שלא אחזור עליהם. האם יעלה על הדעת שהשופט יאמר: "טוב מאוד, לך לחופשי"? ודאי שלא. הרי לכל היותר, אם ישתכנע השופט שחרטתו אמיתית וכנה – הוא יקל מעט בעונשו.

והנמשל: אנו עומדים לדין לפני מלך מלכי המלכים. כל ההוכחות לפניו, שכן הוא רואה כל מעשי אנוש ויודע כל חקרי לב. ברגע האחרון, בטרם נורשע, אנו חוזרים בתשובה – לאמר: מתוודים על החטא, מביעים חרטה ומבטיחים שלא לשוב על מעשה זה. אומר הקדוש ברוך הוא: סלחתי. הכיצד?

יתרה מזאת, חכמינו אמרו, שהעושה תשובה מיראה – זדונות נעשים לו כשגגות; והעושה תשובה מאהבה – זדונות נעשים לו כזכויות. כלומר: אם האדם חוזר בתשובה בשל פחדו מן העונש – הרי שהחטא שעשה במזיד, ייחשב כאילו עשה אותו בשוגג, וממילא העונש יהיה הרבה פחות חמור. ואם התשובה נעשית מתוך אהבה כנה לבורא עולם – לא רק שלא ייענש על החטא, אלא שעוד יקבל שכר כאילו עשה מצוה.

אין די בתשובה לבדה על-מנת לכפר על כל החטאים

ונדגים שוב. אדם שוחט חזיר בשבת ואוכל אותו בחלב, תוך שהוא אומר בפרהסיה שמעשיו נובעים מתוך זלזול תהומי במצוות. אם יחזור בתשובה מתוך יראת העונש – ייחשב חטא זה כאילו נעשה בשוגג, למרות הצהרתו הברורה. ואם יחזור בתשובה מתוך אהבת ה' –יקבל שכר כאילו שחט בהמה כשרה כהלכה ביום חול ואכל סעודת שבת המלווה בדברי תורה ובזמירות. הכיצד?

בטרם נענה על שאלה זו, יש להבהיר נקודה טכנית-משהו. הרמב"ם פוסק, שאין די בתשובה לבדה על-מנת לכפר על כל החטאים. היא תנאי הכרחי, אך לא תמיד תנאי מספיק. יש עבירות שאכן התשובה היא מלוא הכפרה עליהן. יש עבירות בהן נדרש צום יום הכיפורים בנוסף לתשובה, ויש עבירות בהן הייסורים הבאים על האדם הם המכפרים עליו. ואילו בעבירה החמורה ביותר – חילול השם – רק מיתתו של החוטא, לאחר שעשה תשובה, התענה ביום הכיפורים וסבל ייסורים, תכפר על חטאו. אך בכל מקרה, בלא התשובה – אי-אפשר בכלל להתחיל בתהליך התיקון.

מי יכול למחול?

נחזור מכאן לעיקרון שבבסיס התשובה. אין זאת, אלא שמדובר בחסד שרק בורא העולם יכול להעניק לברואיו. רק מי שברא את האדם בצלם אלוקים, נטע בו נשמה ושכל, נתן לו את העולם כולו – רק הוא יכול לבוא ולומר: אני סולח. משום שכל חטא הוא פגיעה בקדוש ברוך הוא, פגיעה במלכותו בעולם, פגיעה בכלים שהעניק לנו על-מנת לעובדו. ולכן, רק הוא יכול כביכול למחול על כבודו ולקבוע שהחטא יימחק כלא היה.

אך אם כך הדבר – האין עלינו לומר, שהתשובה פועלת מחוץ לגדר הטבע? הרי ראינו, שבעולם הטבעי והשכלי שלנו – התשובה היא לכל היותר גורם להקלה בעונש, אך לא יכולה להביא להיעלמות הפשע. הרי התשובה קיימת רק בפני בית דין של מעלה, ואם כך – הכיצד מצופה מאיתנו לבצע אותה? האם אין בתשובה סתירה מובנית, ולפיה היא פועלת כלפי הנעשה בעולמות עליונים, בעוד אנו החוטאים מצויים בעולמות התחתונים?

תשובת חז"ל

את התשובה לכך נתנו חז"ל במדרש, שלכאורה אין להבין מדוע בכלל דרשו אותו. וכך נאמר בפסיקתא דרב כהנא:

"בראש השנה נברא אדם הראשון. הא כיצד? בשעה ראשונה עלה במחשבה [לפני ה' לברוא אותו], בשנייה נמלך [ה'] במלאכי השרת, בשלישית כינס עפרו, ברביעית גיבלו [עשה ממנו גוש עפר], בחמישית רְקָמוֹ [נתן בו עור ובשר], בשישית עשאו גולם והעמידו על רגליו, בשביעית זרק בו נשמה, בשמינית הכניסו לגן עדן, בתשיעית ציווהו [שלא לאכול מעץ החיים ומעץ הדעת], בעשירית עבר על ציוויו, באחת עשרה נדון, בשתים עשרה יצא בדימוס [יצא זכאי בדינו] מלפני הקדוש ברוך הוא".

מה רוצים חז"ל לספר לנו במדרש זה? שלאדם הראשון היה יום עמוס מאוד? ודאי שלא. דומה שכל המדרש נועד לחלק האחרון: בשעה ה-12 של היום השישי חזר האדם בתשובה ויצא זכאי בדינו, ולכן רק גורש מגן עדן ולא התחייב מיתה.

הבריאה היא הטבע שיצר ה'. כל מה שנברא בששת ימי בראשית, הוא חלק מן הטבע. היום ההלכתי מורכב מ-12 שעות, שהן החלקים השווים שבין הזריחה לשקיעה. לכן, השעה ה-12 היא הרגע האחרון של היום, ובמקרה שלנו – הרגע האחרון ביום האחרון של הבריאה. מכאן, שהתשובה נבראה ממש בדקות האחרונות של מעשה בראשית.

זה מה שרצו חז"ל ללמדנו: אף על-פי שהתשובה נראית על-טבעית ואולי אף אל-טבעית, למעשה היא נעוצה בטבע. היא נבראה בסיומה של הבריאה, כדי ללמדנו שהיא על סף היציאה מגדר הטבע – שכן, כאמור, בשכלנו הטבעי איננו מסוגלים לתפוס אותה. אבל למרות הכל, היא עדיין בתוך מסגרת הטבע.

זו התשובה לשאלתנו. הקדוש ברוך הוא, שברא את הטבע וכל אשר בו, גם קבע שהתשובה תהיה חלק מאותו מערך טבעי. לכן, אנו יכולים ואף מצווים לחזור בתשובה – כי הדבר אפשרי, הוא חלק מעולמנו בדיוק כמו החטא. בידינו הדבר, ברצוננו הוא תלוי.

תאריך:  16/09/2010   |   עודכן:  16/09/2010
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
קלון - עבירה שדבק במבצעה פגם מוסרי חמור. פסק הדין המנחה בסוגייה מעניינת זו, הוא להערכתי על"ע (ערעור לשכת עורכי הדין) 11744/04, שניתן על-ידי בית המשפט העליון בהרכב השופטים אדמונד לוי, עדנה ארבל וסלים ג'ובראן בתאריך 8.8.05. בחרתי בכוונה, מתוך עשרות פסקי הדין בסוגייה מעניינת זו, דווקא את ההגבלה בין עורך דין לבין איש ציבור, שר בישראל וח"כ רב-פעלים.
16/09/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ידידי ורעי המלומד, מר ניר אביעד הי"ו, איש הביטוח הספר וההגות פותח את מאמרו המחכים ליום הכיפורים, כדלקמן: "יום כיפור הוא היום החשוב ביותר בשנה. ביום זה נחתם גורל העם היהודי ודינו של כל אדם, כמו גם גורלו ודינו של העולם כולו לשנה הקרובה... בזכות הקדושה העצומה המאירה בו, מתכפרים חטאיו של האדם. אנו, מצידנו, מקבלים את קדושת היום על-ידי תשובה, צום, תפילות ובקשות הסליחה איש את רעהו...".
16/09/2010  |  ד"ר מוטי גולן  |   מאמרים
בימים האחרונים אני מקבל טלפון משונה. אשתי, המקדימה אותי בכל דבר וגם בהרמת שפופרת הטלפון עם הישמע צלצול, מרימה את השפופרת. "זו טעות", אני שומע אותה אומרת. "את מי חיפשו?" אני שואל. "את אחמד טיבי", היא עונה. זו לא טעות, אני אומר לה, זו הקנטה. זו התגרות. יותר מזה – זו קללה. בהקשר שלי – על-פי המטלפן - זה ניבול פה. זו שטנה. זו שנאה.
16/09/2010  |  אברהם שרון  |   מאמרים
לקראת פתיחת עונת המסיק ופסטיבל ההסתה נגד המתנחלים שלצידה, רציתי להסב את תשומת ליבכם לתוצאות מחקר שנערך על אודות אופי הסיקור של האתר הנפוץ ynet את אירועי המסיק (מחקר שעשיתי במסגרת לימודי תקשורת במרכז האוניברסיטאי אריאל).
16/09/2010  |  עתיה זר  |   מאמרים
עלייה עצומה בשיעור קציני חי"ר חובשי כיפה סרוגה בצה"ל, פי 12 בשני העשירונים האחרונים, כך עולה מממצאי מחקר שפורסם היום (15.9.10) בעיתון הארץ. מנתונים המסתמכים על אגף כוח-אדם בצה"ל עולה, כי שיעור החיילים הקרביים מקרב בוגרי המכינות הקדם-צבאיות הדתיות עומד על 80% לעומת כ-40% קרביים מבין כלל החיילים, ושיעור הקצינים חובשי הכיפות מגיע ל-25% לעומת 8% בלבד בצבא כולו.
15/09/2010  |  גורי גרוסמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   חגים ומועדים  
סוכות בכפר האמנים   /  רעיה בלחסן
פסטיבל קאפקייקס בחג הסוכות בחיפה  /  לירון רזניק
תערוכת פרחים לכל המשפחה בחול המעוד סוכות במשתלות גבעת ברנר  /  מירב איילון
תשובה שקולה  /  צילה שיר-אל
איך אפשר לסלוח?!  /  ציפורה בראבי
מַרְאוֹת מִבֵּית הַכְּנֶסֶת  /  אורנה רב-הון
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם עד כה ראוי היה להציג את איתמר בן-גביר כעבריין לשעבר הרי שעכשיו הוא בלי לשעבר    רק, לכאורה, לפי שעה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il