|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

אתגר האינטגרציה המוסלמית באירופה

ערכי הדמוקרטיה אינם מתיישבים עם ערכי האיסלאם, לכן אסור למערב לוותר על ערכיו הערות בשולי ההתפתחויות האחרונות
06/10/2010  |   שמעון שטיין   |   מאמרים   |   INSS   |   תגובות
[צילום: AP]

הסערה הפוליטית-חברתית המעסיקה את הציבוריות הגרמנית בעקבות פרסום ספר הנושא את הכותרת Germany does away with itself, פרי עטו של חבר בהנהלת הבנק הגרמני, בו מועלות מספר תזות קונטרוברסיאליות הנוגעות לקשיי האינטגרציה של המהגרים המוסלמים, והישגה של מפלגת הימין הרדיקלי בשבדיה, שבמוקד מצעה עומדת הגבלת כניסתם של מהגרים מוסלמים - הן שתי הדוגמאות האחרונות, הממקדות את תשומת הלב לסוגיית ההגירה המוסלמית לאירופה.

סקירת המפה הפוליטית של מדינות האיחוד מלמדת, כי כמעט בלא יוצא מן הכלל הפכו מפלגות ימין בעלות גוון רדיקלי ופופוליסטי המנסות לשאת את דגל המאבק בהגירה, לחלק בלתי נפרד מהנוף הפוליטי האירופי. בחלק מהמדינות (דוגמת הולנד, דנמרק והונגריה), הן הפכו לגורמים מרכזיים במפה הפוליטית. במדינות אחרות משקלן הפוליטי (עדיין) קטן יותר או שאינו (עדיין) רלוונטי (דוגמת גרמניה, ספרד ובריטניה).

למרות השוני הקיים בין המפלגות לעיל (הנובע בחלקו מהנסיבות הפנים-מדינתיות), הרי שהמכנה המשותף לכולן הוא: הביקורת על מחדלי המפלגות המבוססות (בין אם הן בשלטון ובין באופוזיציה) על טיפולן בנושאי הגירה ובצד הביקורת קריאה לנקיטת צעדים שיגבילו את ההגירה המוסלמית; השימוש בדעות קדומות, גזענות ועידוד ל-resentment נגד מיעוט; האנטישמיות מהווה אצל חלקן חלק בלתי נפרד ממצען, גם אם לא תמיד הדבר מוצא ביטויו בכתובים; נוכחות מנהיג כריזמטי.

מה הן הסיבות לכך שמפלגות בעלות משנה חברתית-פוליטית אנטי-דמוקרטית, לאומנית, שוביניסטית, המלבה שנאה כלפי מיעוטים בכלל ומהגרים המוסלמים בפרט, קונות להן אחיזה במדינות האיחוד האירופי, שאמורות היו להפנים את לקחי השואה והסיבות שהובילו אליה? אין ספק כי התופעה לעיל היא סימפטום לבעיות שמדינות האיחוד כבודדות והאיחוד ככלל לא התמודדו עימן עד כה, במידת הרצינות הראויה.

הבעיה האחת נוגעת לטיפול האופרטיבי באינטגרציה של המהגרים המוסלמים בראש ובראשונה. הבעיה השנייה, העמוקה יותר, קשורה להשלכות האינטגרציה על הזהות האירופית בעידן של שינויים דמוגרפיים, אשר יטביעו את חותמם על אופייה התרבותי-דתי-חברתי ופוליטי של היבשת.

להלן אבחן את הדרך שבה מתמודדת גרמניה עם הסוגיות לעיל. גם אם אין בה כדי לשקף את המציאות האירופית כולה, הרי שיש בהתמודדות (או אי-ההתמודדות) כדי להצביע על הבעיות הקשורות בניסיון להתמודד עם האתגר הכפול.


מסיבות של הזדקקות לידיים עובדות זולות יותר מאלו שניתן היה להשיג בדרום היבשת (ספרד, פורטוגל ואיטליה), גייסה מערב גרמניה (בתחילת שנות השישים של המאה הקודמת) פועלים טורקים מרמת אנטוליה כדי להגשים את הנס הכלכלי. "פועלים אורחים" כאלו, שאמורים בסיום המשימה לשוב לביתם, כינו הגרמנים את הטורקים שהגיעו לגרמניה. בהמשך, הצטרפו אליהם משפחותיהם. וכך, בחלוף הזמן, הפכו האורחים לחלק מהנוף של ערי גרמניה התעשייתיות. בעשרות השנים מאז בואם, גדלה אוכלוסיית המהגרים המוסלמים בכלל והמהגרים הטורקים בפרט. מספרם הכולל של המוסלמים בגרמניה על-פי נתונים רשמיים נע כיום בין 3.8 ל-4.3 מיליון, כאשר 2.5 מיליון מתוכם הם טורקים. כ-1.8 מיליון מתוכם קיבלו אזרחות גרמנית. יצוין, כי מספר המוסלמים יוצאי מדינות המזרח התיכון מגיע לכ-330,000. התעלמות והזנחה אפיינו את יחסה של החברה והדרג הפוליטי כלפי המהגר הזר שחי בשפתו, בדתו ובתרבותו, מנותק מההוויה הסובבת אותו. כך צמחה לה ברבות השנים חברה המקבילה לזו הגרמנית (המצב במדינות מערב אירופה אינו שונה בהרבה).

התפיסה השלטת בקרב חוגי הימין, הייתה שגרמניה אינה מדינת הגירה. "יש להפוך את גרמניה לחברה רב-תרבותית" הייתה הסיסמה של השמאל והירוקים. שנים לא מעטות לקח לה לחברה, ולפוליטיקה להיפרד משתי התפיסות שבינן ובין המציאות, שבפניה ניצבת גרמניה כיום, אין ולא כלום. התפכחות דומה מאשליות הייתה מנת חלקן של הולנד בעקבות הרצח האכזרי של במאי הסרטים ואן-גוך באמסטרדם על-ידי בן למהגרים מרוקאים שנהנה מכל מה שהולנד כחברה פתוחה, סובלנית ומסבירת פנים הציעה למהגרים, ושל בריטניה - בעקבות הפיגועים ברכבת התחתית, שחשפו את כשלון האינטגרציה של בני מהגרים מתת היבשת.

המשבר הכלכלי-מוניטארי האחרון שימש תפאורה לספרו של הסוציאל-דמוקרט והסנאטור לשעבר לנושאי פיננסים, בברלי סרצין. המוסלמים הם אסוננו - אם להתבטא בהקצנה - היא השורה התחתונה של ספרו, שנמכר עד כה בקרוב לשבע מאות אלף עותקים. מספרם הגדל והולך יחסית לחברה הגרמנית המתמעטת, והסיכוי שבחלוף מספר דורות הם יהפכו לכוח הדומיננטי בחברה הגרמנית, קשיי ההתערות של מוסלמים בחברה הגרמנית, נחיתותם המובנית והנטל על המערכת הסוציאלית הגרמנית, היו מסריו העיקריים. יש בספר זה, כמו גם באהדה הרבה לה זוכים מסריו, כדי להבהיר את עומק הבעיה המונחת לפתחה של החברה ובראש ובראשונה של הפוליטיקה הגרמנית. הספר אינו מסייע לטיפול בנושא, הייתה תגובתה של הקנצלרית מרקל. הנימוקים הגנטים שנתן כדי להסביר את נחיתותם של המהגרים המוסלמים מחד-גיסא והתייחסותו להימצאות של גן יהודי הביאו לקריאה ליושב-ראש המפלגה הסוציאל דמוקרטית לסלק את סרצין משורותיה.

ספק אם יש בתגובות לעיל כדי להתמודד עם האתגר שמציבה האינטגרציה של המהגרים המוסלמים בפני החברה הגרמנית. למרות סימני השאלה ביחס ליכולת האינטגרציה של מוסלמים בחברות האירופיות, הרי שעד כה לא השכילה הפוליטיקה הגרמנית (והאירופית) לדורותיה, לעצב אסטרטגיה כוללת (בתחומי החינוך, שוק העבודה והערכים), שתאפשר לאלה מבין המהגרים המוסלמים, המעוניינים להתערות (אשר על-פי משאלים הם מרביתם), להתגבר על המכשולים הניצבים בדרכם.

הרצון לשמר את הישגי מדינת הסעד מחד-גיסא, והתחזיות הדמוגרפיות העגומות הצופות הקטנה משמעותית במספר המועסקים הגרמנים בשוק העבודה מאידך-גיסא, אינם מותירים כל ברירה, אלא להגדיל את מספר המהגרים. מאחר שהחברות המזרח-אירופיות (כולל אלו של רוסיה ואוקראינה) סובלות גם כן מבעיית ההזדקנות, מהווה כוח העבודה מהדרום - המזרח התיכון ואפריקה - את המאגר היחידי היכול לסייע לאירופה להתגבר על המחסור בידיים עובדות.

לכשגרמניה, ועימה יתר חברותיה לאיחוד, ייצרו את התנאים אשר יקלו על המהגרים להתערות, יצטרכו החברות הקולטות להתמודד עם ההשלכות שיהיו לכך על סוגיית זהותה של אירופה. בראיון שנתנה בשבוע החולף, ציינה הקנצלרית אנגלה מרקל, כי הגרמנים יצטרכו להתרגל לכך שמסגדים יהפכו לחלק בלתי נפרד מהנוף בערי גרמניה. היא הוסיפה כי יהיה צורך להבהיר לאלו שזה מקרוב באו את חובותיהם. יושב-ראש המפלגה הסוציאל-דמוקרטית, גבריאל, החרה-החזיק אחריה, כשטען כי אלה שלא ירצו להתערות יצטרכו לעזוב. התבטאויות אלו מצביעות על נטישת שפת הנכונות הפוליטית לטובת שפה ברורה התובעת מהמהגרים לקבל על עצמם את החוקים והנורמות האירופיות. בבסיס התבטאויות אלו (ולהבדיל - בבסיס התמיכה של ציבור לא מבוטל במפלגות ימין רדיקלי) עומד החשש מפני אובדן הזהות הפרטיקולרית והאירופית.

לבד מהמרכיב הדתי (הנוצרי) חשובה לרבים שמירתם של ערכי הדמוקרטיה, התרבות והמוסר המערביים. החשש הוא, שאלו אינם מתיישבים עם ערכי האיסלאם וכי אל לו למערב לוותר על ערכיו. מאבק זה על ערכים נמצא בתחילתו. האם ישכילו המהגרים והחברה הקולטת ליישב בין הניגודים בדרכי שלום? מה תהיה מהות הפשרה שאליה יגיעו?


בסיכומו של דבר, שינוי פניה של אירופה בדורות הבאים יביא לשינוי בזהותה. שינוי זה יישא השלכות פוליטיות, כאשר אחת מהן היא האפשרות להופעתן של מפלגות אירו-איסלאמיות. מוקדם להעריך את המשמעויות שיהיו לכך על יחסי ישראל-אירופה, אולם ברור הוא שאנו נעמוד בפני מציאות מורכבת וקשה יותר מזו שעימה אנו מתמודדים כיום.

תאריך:  06/10/2010   |   עודכן:  06/10/2010
שמעון שטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
אתגר האינטגרציה המוסלמית באירופה
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
של כל העולם
6/10/10 22:40
2
חץ
7/10/10 14:51
 
אין מי שיגרש אותם
7/10/10 20:44
3
שלמה 123
16/10/10 19:31
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
מה התחדש? דברי הפרשנות. כי דברי פרשנות קשורים תמיד לקונטקסט עכשווי ומיידי. הפרוטוקולים שפרסם גנזך המדינה, ושהיו חסויים ומסווגים כ"סודי ביותר", הם בבחינת חשיפה ראשונית, אסמכתא לחוקרים בעיקר, אך אין בהם מידע חדש.
06/10/2010  |  תרצה הכטר  |   מאמרים
אביגדור ליברמן הוא לא דיפלומט, הוא לא צבר, הוא לא חברמן ורק פוליטיקאי עם 15 מנדטים. יצחק רבין ז"ל לא היה דיפלומט, אלא היה צבר, היה ישיר, דוגרי, עקף את שר החוץ בזמנו, דיווח ישירות לראש הממשלה בזמן כהונתו כשגריר ישראל בוושינגטון וכולם התלהבו ממנו. ההבדל בין רבין ז"ל לליברמן הוא כי רבין היה צבר מחוספס ובעיקר "אחד משלנו" - הפלמ"ח, ההגנה, צה"ל, רמטכ"ל ואיש ביטחון ישראל. לכן לרבין היה מותר לא להיות דיפלומט, להיות בוטה, ישיר, עוקף פרוצדורה; והתקשורת על פרשניה אהבה אותו, ולא זכור לי שדרשו לפטרו.
06/10/2010  |  עו"ד אברהם פכטר  |   מאמרים
ערב תעמולה על מדינת כל אזרחיה במסווה אקדמי
06/10/2010  |  יעל ויילר ישראל  |   מאמרים
נבחר ציבור קם בבוקר ושואל "את מי אני מייצג". במשך היום הוא עונה על השאלה הזאת בכל מעשה ומעשה שהוא נקרא לעשות בגלוי ובסתר, בכל דיון שסופו הכרעה, בכל הצהרה שהוא מריץ על אוטוסטראדת התקשורת. הוא נאמן למי ששלח אותו להיאבק בזירה על הנתח הנחשק של בוחריו, על חלקת אלוהי הסקטוריאליות הקטנה. הרציונל "את מי אני מייצג" שולט במחוזותינו כרציונל היותר סביר והיותר מקובל עלי אדמות.
06/10/2010  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
לפני כעשר שנים נחתתי לנחיתת ביניים בבנגקוק במהלך טיסה חזרה לישראל מסין. המטוס בבנגקוק היה גדוש בצעירים בתחילת שנות העשרים לחייהם. רובם ככולם היו לבושים בבגדים תאילנדים לבנים ומבטם תהה בכוכבים - אם אשתמש במילות שיר. היו אלו צעירות וצעירים שלאחר שחרורם מצה"ל הרגישו צורך להשתחרר, וראו בתאילנד מקום אקזוטי נטול מחויבויות שאפשר לתפוס בו ראש טוב, ליהנות משמש ומחופים מדהימים, וגם מסקס זמין ומפטריות הזיה למיניהן.
06/10/2010  |  יורם דורי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ההפרעות האלה של אנשי המשטרה יובילו במוקדם או במאוחר למלחמה אלימה בין הציבור הדמוקרטי לבינם    איני בעד, אבל יודע שזה יגיע, ורק באשמת בנימין נתניהו ואיתמר בן-גביר
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
לא לתת מקום לאירועים מצערים מהעבר להשתלט על מערכות היחסים בהווה    לא לתת להתחשבנויות כאובות מהעבר לפקוד את חיינו בהווה    לא לתת לשנאה להדיח את האהבה"
ציר פילדלפי [צילום: יוסי זמיר/פאש 90]
תומר ישראלי
אם הייתה הנהגה בישראל, היא הייתה מכוונת ל"מצב סיום" רצוי ונוקטת פעולות בדרך אליו    מכיוון שההנהגה בישראל פוחדת מ"מצב סיום", היא עסוקה אך ורק בשימור והמשך המצב הנוכחי
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il