רכבת ישראל שברה השבוע שיאים חדשים. היא הודיעה על דבר קיומו של דוח ביניים לחקירת השריפה ברכבת ועל המסקנות בעקבותיו. עיתונאים שביקשו לעיין בדוח או לקבל פירוט על מהות ה"כשל המבני" בקרונוע בו פרצה הדליקה נענו בשלילה. למה? כובע. הדוח סודי? אין תגובה. ההסתרה בה נוקטת רכבת ישראל בכל הקשור לחקירה מדליקה נורות אדומות. אפילו תדרוך עיתונאים שאמור היה להתקיים בוטל עד להגשת הדוח הסופי.
רק ביום שלישי השבוע הורשו נציגי יצרן הקרונוע בומברדיה להתרשם מהקרונוע בו פרצה הדליקה. בישיבה שקיימו במשרדי הרכבת ביום רביעי, יום לפני פרסום הדוח (שכמה ימים קודם לכן הוצג בפני הנהלת הרכבת), אמר סמי כהן, סמנכ"ל צי נייד, כי אין לו מושג מה גרם לשריפה. כיצד אפוא הוציא מנכ"ל הרכבת הודעה, באמצעות הדוברות, כי סיבת הדליקה ידועה.
כועסים על המנכ"ל
סמנכ"לים וראשי אגפים ברכבת כועסים על המנכ"ל
יצחק הראל. הם אומרים כי אינו מתאם איתם את ההודעות המופרכות שהוא מוציא לתקשורת. לראיה, הם מצביעים על הזיגזוג שלו באשר לגורם השריפה - בתחילה אמר שמדובר בקצר חשמלי. אחר כך הפריח לאוויר שמדובר בכשל מכני, וכעת הוא מבלבל את המוח על תקלה מבנית בקרונוע.
הנהנים העיקריים מ
הודעתה של הנהלת הרכבת, המגוללת את האחריות לפתחו של היצרן, הם עובדי הרכבת שבאמצעות הוועד נאבקים מול ההנהלה בסוגיית העברת מיקור החוץ לחברת בומברדיה, שכמעט גרמה לאחרונה לשביתה. "אם זו רמת התיקון שבה חברת בומברדיה מתקנת את הקרונות", אומרים בוועד, "עם ישראל צריך להיות מודאג שהם אלה שיתחילו לבצע את האחזקה לקרונות הדו-קומתיים שבהם חברת בומברדיה זכתה לאחרונה במכרז".
מסכת של טעויות
כל הטעויות האפשריות ב"חקירת" השריפה נעשו. על רבות מהן הצביע News1 ב
תחקיר שפורסם כאן בהרחבה.
תקציר הפרקים הקודמים: שתי ועדות חוקרות את התאונה (אם נמנה גם את החקירה של היצרנית בומברדיה נגיע לשלוש). האחת פנימית של הרכבת והשנייה של משרד התחבורה.
את החקירה של הרכבת אמור לנהל חוקר מתוך רכבת ישראל (שהרי מדובר בחקירה פנימית, ע.י.). אך בפועל, מי שחוקר את השריפה הוא המכון לחקר הכשל, גוף פרטי שמקבל תשלום מרכבת ישראל ונעדר מומחיות כלשהי בחקר תאונות רכבת. ברחבי העולם יש עשרות מכונים המתמחים ברכבות, אך הנהלת הרכבת בחרה משום מה שלא לפנות אליהם ובחרה בפרטי תוך התעלמות בוטה מחוק חובת מכרזים. בסוגריים נאמר כי בוועדות לחקירת תאונות משתלבים גם נציגי היצרן, אך רכבת ישראל
מנעה מנציגי בומברדיה להגיע.
גם לו יצויר מצב בו המכון לחקר הכשל הוא היחיד שמסוגל לחקור, הרי שלפחות מצד הניראות שבדבר לא הגיוני שהנחקר (הרכבת) ישלם לחוקר (מכון הכשל). מי שאמור היה לעשות זאת זה משרד התחבורה, שבעשרים השנים האחרונות שוכר את שירותי המכון בחקר ארועי תעופה.
אבל גם למשרד התחבורה לא ממש אכפת. האפשרות שהתקלה תישנה ותגרום בפעם הבאה להרוגים רבים חלילה כנראה אינה חשובה מספיק כדי להקים ועדת חקירה חיצונית. חברי הוועדה הגיעו לראות את הקרונוע כשבוע וחצי אחרי השריפה. אין להם מומחיות כלשהי בתחום המסילתי, ונראה שמי שהרכיב את הוועדה נמנע במכוון מלהכניס לתוכה מומחים מהתחום.