|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

עם הפנים למערכה המדינית

זלמן שובל, שהיה שגריר ישראל בארה”ב, ח"כ וסא"ל (במיל.) - הוא כיום יו"ר הפורום ליחסי ישראל ארה”ב במינוי אישי של ראש הממשלה בראיון למגזין "מראה" הוא מתמקד במדיניות החוץ העתידית של ישראל נוכח השינויים העולמיים נחמן פביאן מראיין את זלמן שובל
18/02/2011  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
שובל. "על ישראל לפעול למיצוי הפוטנציאל הכלכלי [צילום: אורי פורת]

"הציר המרכזי של מדיניות החוץ של ישראל הוא המשך התמיכה במעמדה האזורי של ארה”ב, אך במקביל, יש להעמיק את הבסיס הגיאופוליטי של ישראל לעבר הודו, סין, רוסיה ואמריקה הלטינית, ולפתח את הדיפלומטיה הרב-צדדית העולמית של ישראל במערכת האו"ם".

בכנס הרצליה שנערך החודש הוצגו היבטים שונים של מאזן החוסן הלאומי של ישראל. צוות חשיבה בראשותו של השגריר זלמן שובל הגיש נייר עבודה הסוקר ביסודיות את מדיניות החוץ של ישראל בעידן של השינויים הגלובליים.

לשובל - לשעבר שגריר ישראל בארה”ב, פוליטיקאי ובנקאי, שהיה ח"כ וסא"ל ב(מיל.) - יש קשרים פוליטיים ענפים בארץ ובעולם, והוא מקדיש מזמנו ומניסיונו הרב לטיפוח קשרי החוץ של ישראל. הוא ממלא תפקידים ציבוריים רבים, ביניהם כיו"ר הפורום ליחסי ישראל ארה”ב במינוי אישי של ראש הממשלה בנימין נתניהו.

השיחה עימו התמקדה במדיניות החוץ העתידית של ישראל, ופתחנו אותה כמובן באירועים במצרים ובעידן שאחרי מובארק.

"ישראל אינה צריכה להביע דעה לגבי התהליכים הפנימיים המתרחשים במצרים, אבל עליה להבהיר גם לאמריקנים שהגורם המכריע מבחינתה הוא השלום, ולא בהכרח אופי המשטר שישרור שם. לידידינו האמריקנים אפשר להזכיר שלא הסכסוך הישראלי פלשתיני או ההתנחלויות הם הסיבה לאי-היציבות במזרח התיכון, אלא הניגודים החברתיים, הפוליטיים והכלכלים בתוך החברה הערבית. המפגינים בקהיר לא צעקו "פלשתין" אלא "לחם" ו"חופש", והשלטון הצבאי החדש הודיע כי יכבד את ההסכמים של מצרים בכל הקשור למדיניות חוץ, ובכלל זה גם את הסכם השלום עם ישראל.

בנוסף להתרחשויות במצרים, חלים שינויים גלובלים ואזוריים אשר להם השלכות על מעמדה של ישראל ועל יחסי החוץ שלה, כמו הפיחות בעוצמתן של ארה”ב ושל אירופה ובמקביל - התגברות העוצמה הפוטנציאלית של מעצמות חדשות כמו סין, הודו וברזיל. שינויים אלה ניכרים במזה"ת, ולפיכך על ישראל לאמץ עקרונות של מדיניות חוץ החורגים ממסגרת הסכסוך הערבי-ישראלי, שככל הנראה לא יבוא על פתרונו בעתיד הקרוב.

בעידן הגלובלי גוברת חשיבות הדיפלומטיה הרב-צדדית, תחום שבאופן מסורתי לא קוּדם על-ידי ישראל".

מהו מעמדה החדש של ארה”ב וההשלכות שיש לכך על יחסה של ישראל אליה?

"הציר המרכזי של מדיניות החוץ של ישראל הוא המשך התמיכה במעמדה האזורי של ארה”ב, אך במקביל, יש להעמיק את הבסיס הגיאופוליטי של ישראל לעבר הודו, סין, רוסיה ואמריקה הלטינית, ולפתח את הדיפלומטיה הרב-צדדית העולמית של ישראל במערכת האו"ם".

אך איך מתיישב הקו שאתה מציע עם התנהלותה של ארה”ב כמעצמה חלשה באזור?

"ההסתמכות האסטרטגית של ישראל על ארה”ב לא צריכה להיות פסיבית. ישראל חייבת ליטול את המושכות באזור בהובלת התהליך המדיני. הגיעה העת להנעת מהלכים בני השגה ולהניח בצד לפי שעה את היוזמה של כמה מאיתנו לחתוך באבחה אחת את הקשר הגורדי של הסכסוך הפלשתיני - ישראלי.

בשנתיים האחרונות נפגעה מערכת היחסים המדינית בין ישראל וארה”ב, בין היתר כתוצאה מכישלונו של הממשל האמריקני להניע את המו"מ בין ישראל והפלשתינים. לכן, בעוד שההסתברות להשגת הסדרי ביניים מוסכמים ורשמיים קטנה, יש מקום לשורה של מהלכים מתואמים באופן מפורש או משתמע, אשר להם יהיו שותפים הפלשתינים. מהלכים אלה עשויים להתבסס על המשך מילוי התחייבויותיהן של ישראל ושל הרשות הפלשתינית במסגרת מפת הדרכים. במילים אחרות, הגיע הזמן להנעת מהלכים ריאליים בתיאום עם גורמי הרשות, בכפוף לתנאי הביטחון השוטף בשטח ובאופן הדרגתי. במקביל, על ישראל יהיה לשקול את מדיניותה ביחס לרצועת עזה, נוכח התמורות האחרונות במצרים וייתכן כי יש לבחון את האפשרות להביא לסיום את ספיחי השליטה הישראלית דה-יורה ודה-פקטו ברצועת עזה.

ניתן לצפות שהנעת התהליך תגרום לרשות הפלשתינית לחדול מן המאמץ הדיפלומטי המסיבי לקידום יוזמות בינלאומיות חד-צדדיות המנוגדות לכל ההסכמים בין ישראל לפלשתינים. עימות מדיני בינלאומי סביב הסוגיה הפלשתינית יחליש עוד יותר את ארה”ב ויעמיד את בעלות בריתה במצב אסטרטגי בעייתי מול הכוחות הרדיקליים המובילים את אירן ואת גרורותיה.

המשבר הכלכלי העולמי האחרון חידד את התמורות ביחסי הכוחות העולמיים וגרם למעצמות המובילות להתמקד בסדר היום הפנימי שלהן והוא המכתיב את מדיניות החוץ שלהן. נפגעות עיקריות ממגמות אלה הן בעלות הברית הסמוכות לשולחן המעצמות. לארה”ב בעלות הברית הרבות ביותר, ובהקשר זה מצבה של ישראל דומה למצבן של מספר מדינות בעולם. חולשתה הכלכלית של ארה”ב לצד אי-מימוש הציפיות מהנשיא אובמה, צמצמו את יכולת התמרון שלה כשחקן מרכזי בזירה העולמית".

כיצד משפיעות ההתפתחויות על האיחוד האירופי ומה זה אומר מבחינת ישראל?

"נראה כי מצבו ומעמדו של האיחוד האירופי קשה, והסולידריות הפנימית מתרופפת. עם זאת, מסיבות היסטוריות ותרבותיות ובשל סמיכות גיאוגרפית יחסית, אירופה מהווה מוקד משמעותי ליחסי החוץ של ישראל. לישראל היו ציפיות לשדרוג משמעותי ביחסים עם האיחוד האירופי ועם נאט"ו, וכיום על ישראל לפעול לשימור היחסים עקב העמדה הביקורתית המגמתית כלפי ישראל.

העדר פעילות של לובי פרו-ישראלי ושל ניתוח מקצועי בלתי מגמתי של התהליכים המרכזיים במזה"ת, תרמו להשתרשות השיח הביקורתי והמגמתי באירופה. עם זאת, ישראל פועלת לטיפוח קשרים עם מדינות במזרח אירופה, במרכזה ובבלקן, בהן פולין, צ'כיה, יוון, רומניה ובולגריה. על ישראל כיום גם להעמיק את יחסיה עם ברית נאט"ו ולהתמיד בחילופי המידע והמודיעין עימו".

ולגבי המעצמות החדשות?

"על ישראל לפעול למיצוי הפוטנציאל הכלכלי בקרב המעצמות העולות בזירות אסיה, באמריקה הלטינית ואף בחלקים מאפריקה שבהם שיעורי צמיחה גבוהים. כמו-כן עליה לפעול להרחבת ההידברות המדינית-אסטרטגית עם המעצמות החדשות - ברזיל, רוסיה, הודו וסין - המנסות להעצים את הפרופיל הבינלאומי שלהן.

אחד היתרונות במערכת היחסים בין ישראל ובין הודו הוא שהיחסים זוכים לברכתה של ארה”ב. לישראל ולהודו אינטרס משותף לשתף פעולה בתחומים צבאים ואזרחיים.

סין מגלה אסרטיביות מתעצמת בזירת אסיה-האוקיאנוס השקט, והיא מנסה להתמודד עם ארה”ב על עוצמה והשפעה. יכולת המעורבות שלה בהתפתחויות במזה"ת היא מוגבלת, וכלכלית יש לה עניין בשימור היציבות באזור. הסינים גילו רגישות וזהירות וצמצמו בשנה האחרונה את תלותם ביבוא הנפט מאירן. כך, לפני כשנה וחצי היווה יבוא הנפט האירני 15 אחוז מסך יבוא הנפט לסין, וכיום הוא מהווה 6 אחוזים בלבד. ישראל פועלת להעמקת שיתוף הפעולה בתחום המחקר והפיתוח המדעי ומסייעת לסין לפתח את "עמק הסיליקון" החדש שלה.

כיצד משתלבת רוסיה במערכת המתפתחת?

"בעשור האחרון רוסיה משקיעה מאמצים ניכרים בבנייה מחודשת של מעמדה במערכת הבינלאומית. האינטרס הכלכלי-מסחרי הוא גורם משפיע על יחסי החוץ של רוסיה, המנחה גם את מעורבותה ואת מהלכיה במזה"ת. יש להניח כי רוסיה תנסה בעתיד הקרוב להגביר את מעורבותה, על-רקע כישלונן של ארה”ב ושל אירופה בזירת המזרח התיכון. לישראל הזדמנה אפשרות משמעותית לתרום לתוכנית המודרניזציה שמנסה לקדם הנשיא מדבדב, אך הדבר תלוי באסטרטגיה שיאמץ הנשיא שייבחר בשנת 2012".

ובאשר לאמריקה הלטינית?

"מערכת היחסים הדיפלומטית בין ישראל לבין מדינות האזור מושפעת ישירות ממצבו של הסכסוך הישראלי-ערבי. קשה להסביר את המפלה שספגה ישראל ממדינות האזור שהודיעו אחת אחרי השנייה על הכרתן ברשות הפלשתינית כמדינה, וכן מוונצואלה שהעמיקה את שיתוף הפעולה שלה עם אירן. המצב שנוצר משפיע על הקהילות היהודיות באזור. ביקורים של בכירים מישראל וקידום קשרי האקדמיה, המחקר והפיתוח יהיה בהם כדי להקהות ולו לזמן קצר את הביקורת כלפי ישראל שצריכה להשקיע מאמץ דיפלומטי ולפתח שיתופי פעולה דו-לאומיים גם בתחום התיירות והמסחר.

מהו יחסך לסוגיית פיתוח הדיפלומטיה הרב-צדדית העולמית של ישראל במערכת האו"ם?

"לישראל חסרה דיפלומטיה מולטי-לטרלית, ומעמדה באו"ם טרם הוסדר ונורמל. מעמדה נחות בגלל היעדר שיתוף פעולה אזורי משמעותי במזה"ת. המעמד הבעייתי מחייב את ישראל להגביר את מעורבותה בשיח הגלובלי. האו"ם קבע יעדי פיתוח של המילניום, ולישראל יש ניסיון בתחומי התמודדות עם מִדבּוּר, מחקר ופיתוח בתחומי החקלאות, גידולי מזון ורפואת חרום המאפשרים לה להשתלב בפעילות הגלובלית".

מהי אם כן על ישראל להסיק מן השינויים הדרמטיים המתרחשים לנגד עינינו?

"המסקנה היא כי קיים צורך דחוף בחיזוק המימד המדיני בביטחון הלאומי של ישראל באמצעות מדיניות חוץ מושכלת. זאת, כי למערכת הדיפלומטית יש חשיבות קריטית בסיכול איומים אסטרטגיים, ואלה כידוע אינם חסרים. ישראל היא מדינה קטנה בעלת אמצעים מוגבלים בזירה הבינלאומית, ומכאן הצורך בהקצאת משאבים המתאימים לשינויים הגלובלים ולבחינת סדרי העדיפויות".

לאתר מגזין מראה
נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  18/02/2011   |   עודכן:  18/02/2011
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
לא רבים מתומכיו של גדעון סער ותומכי הליכוד יודעים, אבל גדעון סער החל את הקריירה שלו אצל אורי אבנרי ככתב צעיר של אחד העיתונים הכי נחשבים אי פעם בהיסטוריה של מדינת ישראל: "העולם הזה".
18/02/2011  |  אריק זיו  |   מאמרים
ההפיכה העממית במצרים, שהביאה לקץ שלטון הדיכוי של חוסני מובארק, גם דחפה לקידמת הבמה את "האחים המוסלמים" (להלן: "האחים"). השפעת הארגון במצרים, שבה נוסד ב-1928 על-ידי חסן אל-בנא, עולה בהרבה על מספרם הרשמי של חבריו. דרך הפעולה של הארגון - ה"דעווה" וגניבת דעת - סייעה להפיכת האיסלאם לאחת התנועות הדתיות המשפיעות ביותר בעולם, שקצב התפשטותה הוא גם המהיר ביותר.
18/02/2011  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
מעת לעת מתנהל ויכוח, לא אינטנסיבי מדי, על שינוי שיטת הבחירות בישראל. בכנס "ישראל 2021" שנערך בירושלים בינואר 2011, נערכו דיונים בנושאים העומדים ברומה של המדינה. רבים ציינו כגורם מעכב להתפתחות המדינה את בעיית ה"משילות" (Governance), כלומר את יכולתה של הצמרת הפוליטית הנבחרת להוציא אל הפועל תוכניות התואמות את תפיסת עולמה.
18/02/2011  |  מוטי היינריך  |   מאמרים
"דעת הקהל" בישראל היא במידה רבה פיקציה. או שזאת נוצרת על-ידי התקשורת או על-ידי פוליטיקאים אינטרסנטיים בנסיבות מסויימות. הקהל בישראל אינו קהל אדיש אלא שעד כה הוא לא מצא את הדרך לתת ביטוי לעמדות שלו ולעוולות שנגרמות לו על-ידי השלטון בתחומי הכלכלה, החברה וגם המדיניות. הוא יילך לכיכרות לבילוי, חלקו יצטרף לעצרת המונים בעיקר אם יעמידו לרשותו אמצעי תחבורה הלוך ושוב. אם הוא נותן ביטוי לדעותיו, אזי בבחירות, וגם אז בדרך השלילה. הוא בוחר לאו-דווקא בראויים שעל דגלם חרות המאבק, החברתי או המדיני ויש להם קצת קבלות, אלא מדיח מי שלדעתו היו הבלתי ראויים. ואילו בין בחירות לבחירות אין בארץ דעת קהל נחושה. מי שמנצל עובדה זאת הם פוליטיקאים ציניים, דמגוגיים, צבועים, שהם עצמם שקועים בתככים מולידי שחיתות או שנושקים לסביבה המזוהמת הזאת. העם עומד מנגד.
18/02/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים

18/02/2011  |  ציפי לידר  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי    / 
שיח' האחים המוסלמים למיליונים בכיכר: "עוד נגיע לאל-אקצה"  /  עופר וולפסון
אלפים בהלוויות מפגינים בבחריין  /  איציק וולף
הפגנות נגד קדאפי בלוב  /  איציק וולף
הרהורים על המהפכה הערבית  /  דודו אלהרר
ואף על-פי כן, דמוקרטית!  /  אלי משולם
שלום מצרים, שלום חם  /  ד"ר יעל ויילר ישראל
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il