|
והגית בו יומם ולילה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
כנגד ארבעה בנים דיברה תורה: אחד חכם, אחד רשע, אחד תם, ואחד שאינו יודע לשאול. ברצוני להביא בפניכם, פרשנות ששמעתי לא מזמן.
הסיפור על ארבע בנים, הוא בעצם סיפור על ארבע דורות: חכם - זה היודע ומכיר את המורשת והידע והמסורת של העם היהודי.
רשע , הוא בנו של החכם - הוא כופר באביו ובכך כופר גם במורשת העם היהודי, ומסרב להכיר בה.
תם - בנו של הרשע - אביו כפר במורשת, ולכן אינו יודע דבר על מורשת ישראל.
בנו של התם- זה שאינו יודע לשאול - אינו יודע אפילו שיש משהו שעליו לשאול, מורשת ישראל נעלמה לחלוטין
כלומר, די בארבע דורות שמפסיקים ללמד את הדור הבא את מורשת ישראל כדי שזו תאבד לנצח.
בציבור הכללי ישנם לא מעט "תמים" שאינם יודעים שמץ על היהדות; בורים גמורים שאיתם צריך להתחיל מא"ב. מצד שני, ישנם גם "רשעים", המכירים את התורה לפרטיה ודקדוקיה אך מתנגדים לה אידיאולוגית:, טענתו של הרשע חוזרת בכל הדורות בלבושים שונים: "מה העבודה הזאת לכם?" - אתם עובדים בדברים שאינם עיקריים היום, שאינם רלוונטים יותר, שאינם תקפים, ועוד שלל תירוצים למה לא לעבוד את ה'.
ההדרדרות שחלה בעולם היהודי מסוף המאה השמונה עשרה עת התחלת תופעת השכלה השזורה בחילוניות ובליברליות נבעה בחלקה מתוך חוסר הבנה בסיסי של היהדות, אפשר להיות יהודי גאה, שומר מצוות, מקפיד על קלה כבחמורה, ועם זאת אפשר גם אפשר, בהחלט, להיות משכיל מאוד, רחב אופקים, בר דעת, חי בהווי היומיומית, שילוב של קודש וחול, לא כל מה שחילוני מוקצה, ולא כל מה שליברלי מאוס, נהפוך הוא, עלינו לברור את המוץ מהתבן, עלינו לדעת לשלב, תורה עם השכלה, תורה עם פתיחות, תורה עם אהבת ארץ ישראל, תורה עם עבודה.
הרב יעקב ריינס, עוד בשנת 1882 הציע לפני אספת הרבנים בפטרבורג להקים ישיבה אשר בה ילמדו תורה והשכלה, על-מנת למנוע מבני הנעורים ללכת לגימנסיה ועל-ידי הם עוזבים את היהדות, ואל לנו לשכוח כמובן את האסכולה מפורסמת מיסודו של רש"ר הירש זצ"ל, שעניינה החיבור שבין לימודי תורה והשכלה כללית...
ויהי רצון שנדע לזכות ולשלב את תורת ישראל באהבת ישראל ובהעמקת החינוך וההשכלה, ונזכה לחיות חיים מלאים ועשירים ברוח ובתבונה.
שבת שלום וחג פסח שמח.