|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

שיעור בגיאוגרפיה?

מה בין חומש במדבר לחומש דברים? על דיבור ומסעות והמנהיגות שביניהם מיהו מנהיג? פני הדור כפני הכלב? תוכנית חוֹמש - לא מה שחשבתם וגם על אֵיכָה וחזון: בין צדק לצדקה עם הפנים לשלום
05/08/2011  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות

פרשת דברים, שנקרא השבת, פותחת את החמישי בסדרת החומשים, הנקרא גם 'מִשְׁנֶה תורה'. החומש אינו מתאפיין בסיפורי דרמות גדולות, או אירועים היסטוריים, דוגמת ספרי בראשית, שמות ובמדבר, ובעיקרו הוא חזרה על הספרים הקודמים. מכאן שמו. אכן, גם פרשתנו מתארת ב'פלאשבק' את מסעות ישראל במדבר, כחזרה גנרלית טרם כניסתם לארץ.

הפרשה היא המשך מובהק לספר במדבר, שחתם אף הוא בפרשת מסעי בחזרה על מסעות המדבר. כמו שם, כפי שראינו, גם כאן אין מדובר בשיעור בגיאוגרפיה או בהיסטוריה. המטרה של איזכור המסעות היא הלקחים הטמונים בהם. עם זאת, בפרשתנו אין איזכור מפורט של המסעות, כמו בפרשת מסעי, אלא תקציר שלהם בלבד. המסעות מתמקדים בעיקר בהכנה לכניסת היהודים לארץ, מבחינה היסטורית ובמסרים הנלמדים מהם.

דַבֵּר אֵלַי בִּסמלים

בפרשות מטות-מסעי עמדנו על הקשר האולטימטיבי בין כוח הדיבור לסמלֵי המסעות. קשר הדוק זה משתקף כבר בפתיח של הפרשה. "אלה הדברים אשר דיבר משה אל כל ישראל". המילה 'דברים' מצביעה לא רק על הנושאים הנידונים בפרשה, אלא בראש ובראשונה היא מלשון דיבור. משה רבינו מלמד את העם לשמור על טוהר הלשון וניצולה כמכשיר בלעדי ללימוד תורה ועשיית מצוות, משה מוכיח את ישראל על השימוש הלא נכון והבלתי מבוקר בכלי הדיבור, שהוביל לתלונות חסרות שחר של העם במדבר, לחטא העגל ולחטא המרגלים. לא לשווא פרשה זו, שעיקרה דברי תוכחה, נקראת ב'שבת חזון' (על שם ההפטרה "חזון ישעיהו") שלפני תשעה באב.

כבר ציינו ששמות הערים בפרשת מסעי אמורים לשמש תמרור אזהרה מפני החטאים הגלומים בהם. לעומת זאת, הפסוק שלנו, הפותח את ספר דברים, מדבר כולו בסמלים, שמאחוריהם מסתתרים חטאי ישראל במדבר, חלק משמות המקומות אף אינם ריאליים, אלא כאמור סמליים בלבד. כל החטאים מסתתרים בפסוק אחד, המהווה את תמציתם. כך למשל, 'במדבר', ו'מול סוף' מייצגים את מסֶכֶת הקיטורים של העם שאמרו 'מי יתן מותנו במדבר' וכן 'המִבְּלִי אין קברים במצריים'. 'בערבה' מזכירה את ערבות מואב, ששם חטא העם בחטא בעל פעור. במדבר פארן מזכיר את חטא המרגלים. ומהו 'תופל' ו'לבן'? אומר רש"י זה המן הלבן שטפלו עליו ישראל טענות שונות ומשוּנות.

מדוע אפוא משה מדבר בסמלים, ולא בתוכחה ישירה לעם? לשאלה זו נדרש גם רש"י. תשובתו היא כי משה דיבר ברמזים מפני כבודם של ישראל. תשובה אפשרית נוספת, שנראית לי, היא שאיש אינו אוהב לקבל דברי תוכחה. לכן לא פעם הם נאמרים בדרכים עקיפות, ולא בצורה גלויה וישירה. בסמלים, כמו בפסוק זה, וגם במשלים, שהנביאים הרבו להשתמש בהם, כדי שהעם או היחיד יזהו את עצמם בתוכם, ויתקנו את חטאיהם.

אפשר גם לראות בפסוק זה סוג של כותרת, או ראשי פרקים. מתוכם יפרט משה את החטא הרלוונטי ביותר לפני כניסת העם לארץ, והוא חטא המרגלים, כדי שהעם ילמד להעריך את ארץ ישראל ומעלת קדושתה ויחזק את בטחונו ואמונתו בהקב"ה. ומי לא היה בכלל החטאים? ניחשתם, הנשים כמובן.

תוכנית חומש

קשר נוסף, שניתן להצביע עליו בין שתי הפרשות הנזכרות לפרשתנו, הוא דומני כוחה של מנהיגות, שתפקידה הוא בראש ובראשונה לשמש מודל התנהגות לעם. יהושע בן נון וכלב בן יפונה היו המנהיגים היחידים מבין המרגלים, נשיאי השבטים, שלא מעדו, ומשה אכן מעניק להם ציון לשבח, כמי שעתידים גם להיכנס לארץ.

אך מעבר לכך, בתוך הסקירה הקצרה של משה ממסעות חורב ועד מואב, חוזר משה על עצת יתרו לגבי ביזור סמכויות מדורג, שהיא תוכנית אב, כדי להתמודד עם המעמסה האישית, החברתית והמשפטית של העם.

כזכור, הציע יתרו מֵעֵין תוכנית חוֹמֶש (חמישה מעמדות). משה עומד בראש ההיררכיה הדתית והמשפטית. הוא המתווך בין העם להקב"ה בשאלות הלכתיות. מתחתיו יש שרי אלפים, מאות, חמישים ועשרות, כדי להתמודד עם עומס הפניות המשפטיות של הציבור. הפעם נוספה גם רשות האכיפה – השוטרים. אולם ראוי להתבונן בתכונות הנדרשות מהמנהיגים. בנושא זה מעניין לערוך השוואה בין פרשת יתרו לפרשתנו.

בפרשת יתרו נדרשים השופטים להיות עשירים, אך גם שונאי בצע, כדי שלא ינצלו את הקופה הציבורית להטבות אישיות. נשמע מוּכר? מבחינה אישית עליהם להיות אנשי אמת ויראת שמיים. בפרשת דברים, לאור הניסיון העשיר של משה עִם עַם טרחן, חשדני ונרגן, כפי שמעיד משה מתוך נסיונו האישי, הוא אינו נזקק הפעם ליועץ חוץ, בדמות יתרו, שיעמוד על כך.

כדי להתמודד עם סיטואציה מורכבת זו, נדרשים השופטים להיות אנשים (בתורה אנשים, בדומה לאדם, זהו תואר לצדיקים) גם חכמים ונבונים (פיקחים המבינים דבר מתוך דבר). כדי למנוע רינונים וחשדות סביבם, עליהם להיות גם שקוּפים, הידועים לשבטיהם. וכמובן הם צריכים לעמוד בראש העם ולהפגין מנהיגוּת.

איכה המשולש

למרבה הצער, חז"ל הצביעו על ירידת הדורות, שהיעדר הנהגה הוא אחד המאפיינים המובהקים שלה. מבחינה ציורית הם תיארו את המצב: "פני הדור כפני הכלב". המנהיג, שנראה המוביל, הוא המוּבל על-ידי העם.

בדומה לכלב, הפוסע לפני אדונו, אך בסיבוב - בצומת קבלת ההחלטות - מסתכל אחורה לעֵבר אדונו, לראות לאן פניו מוּעדות, כך המנהיגים. הם רואים לאן נושבות רוחות העם והתקשורת, ומחליטים - לא פעם הכרעות גורליות – על פיהן.

על השופטים לעשות משפט צדק, ללא משוא-פנים. כדאי לשים לב כי ההפטרה "חזון ישעיהו" מתמקדת בסוגייה חשובה זו כתנאי לגאולה, ביחד עם שמירת מצוות אמיתית, העובדה שהשופטים מעלו בתפקידם, והיהודים לא קיימו מצוות מעשיות, אלא התמקדו בסממנים פולחניים בלבד, כהקרבת קורבנות, הייתה מגורמי החורבן. דברי הנביא ישעיהו, שנכתבו לפני כאלפיים שנה, נראים כה אקטואליים, כאילו נלקחו ממציאות ימינו אנו: "שריִך סוררים וחברי גנבים, כולו אוהב שוחד ורודף שלמונים. יתום לא ישפוטו, וריב אלמנה לא יבוא אליהם". זו היא בדיוק הרלוונטיות של האבל על החורבן גם בימינו – העובדה שהגורמים לחורבן, השחיתות והזלזול במצוות, לא תוקנו עדיין, וממשיכים לשלוט בחיינו האישיים והציבוריים ללא רסן. על כך כבר אמרו חז"ל: "דור שלא נבנה בית המקדש בימיו, כאילו חרב בימיו".

מבחינה לשונית המילה 'איכה' היא המגשרת בין הפרשה וההפטרה למגילת איכה. בפרשה, כפי שראינו, משה קובל על העם: אֵיכָה אשא טורחכם ומשאכם וריבכם". בהפטרה קובל הנביא, איכה הייתה לפרוּצה "קריה נאמנה... צדק ילין בה, ועתה מרצחים".

השלום בתורה צריך להיות בין איש לרעהו, ובין איש לבוראו. אך אנו רואים, כי השלום הוא גם בין ישראל לעמים. ישראל פותחת בשלום עם אויביה. היא נקראת לא לפתוח במלחמה עם עמון ומואב, ומנסה לקרוא לשלום גם לסיחון ועוג, שלא נענו לקריאה, ופתחו עליה במלחמה. התורה תמיד עם הפנים לשלום. האויבים, כמה מוּכר, פניהם למלחמה. והשאר היסטוריה. גם בנקודה זו טמון הקשר בין חומש במדבר לחומש דברים.

תאריך:  05/08/2011   |   עודכן:  07/08/2011
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
4.99, נשמע זול, נכון?! אך לצערנו, זו האמת לאמיתה - כן, עובדים עלינו בעיניים, ורק ב-4.99 שקל! רשתות המזון עברו לא מעט שינויים במהלך השנים האחרונות, תוך מעבר לשוק הזול, המחיר או שוק הדיסקאונט.
05/08/2011  |  יובל לובנשטיין  |   מאמרים
בקריאת פרשת 'דברים' - שהיא תחילת התוכחה הגדולה של משה רבינו לעם ישראל בטרם הסתלקותו מן העולם - ישנן מספר סוגיות שדורשות התייחסות.
05/08/2011  |  חננאל ובר  |   מאמרים
בשבת שעברה סיימנו לקרוא את ספר במדבר, החומש הרביעי מבין חמשת חומשי התורה. בשבת זו, הסמוכה לצום תשעה באב, אנחנו מתחילים לקרוא את ספר דְּבָרִים, שזהו גם שמה של הפרשה הראשונה שלו. קיים שוני דקדוקי בולט בין ארבעת החומשים הראשונים ובין חומש דְּבָרִים, ארבעת הראשונים מנוסחים כסיפור, בגוף שלישי, כגון וַיְדַבֵּר ה', אֶל-מֹשֶׁה לֵּאמֹר וכדומה. שונה מהם חומש דברים המנוסח כנאום שבו משה הוא המדבר, הכל בגוף ראשון. לכאורה יש כאן ירידה ממדרגה שבה ה' הוא המדבר אלינו, אומנם באמצעות משה, למדרגה שמשה עצמו מדבר אלינו מדעתו כביכול. ואף על-פי כן החומש הזה הוא חלק מן התורה הקדושה וצריכים לנסות להבין את הרעיון. וגם, מה הקשר בין תשעה באב ובין התוכן של פרשת דברים שתמיד נקראת בשבת שלפניו.
05/08/2011  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אף שמניינם עולה על 700 אלף, אין בכוחם לצאת לרחובות ולהפגין על מר-גורלם, כפי שמצליחים לעשות הסטודנטים והזוגות הצעירים. באירוניה של הגורל לא זוכה ציבור הגמלאים הגדול ורב הזכויות לתשומת הלב הראויה לו. הגורל פשוט היתל בו. נגזר עליו להיות שרוי, בעל-כורחו, במאבק תמידי נגד שרירות לב השלטון, שמתנכל לו ללא רחמים.
05/08/2011  |  ראובן לייב  |   מאמרים
כשמנחם בגין נבחר לראשות הממשלה ב-1977, סיסמתו הייתה - "להיטיב עם העם". אלא שחבר שריו חסרי הניסיון, והביורוקרטיה העוינת שהוא ירש מהממשלות הקודמות לא אפשרו לממש הבטחה זו. ולהפך: בסוף כהונתו הגיעה האינפלציה לממדים של מאות אחוזים בשנה, תוך יצירת מצב בלתי נסבל למשק הישראלי. את המושג "טירוף מערכות" הכנסתי לשפה העברית (בספר שכתבתי על תופעה הרסנית זו) כמה שנים לפני כן, כשראיתי איך המדינה מתגלגלת לאסון ביטחוני, שאכן התרחש ביום הכיפורים של 1973. המשך טירוף המערכות היה במישור הכלכלי, בהתחלה מעל ובהמשך - מתחת לפני השטח. ביולי 2011 הוא התפרץ שוב למעלה, כשמעמד הביניים הרגיש איך הצמיחה הכלכלית של המשק פוסחת עליו ושוללת ממנו את הזדמנויות השוואת רמת חייו לזו שבארצות המפותחות.
05/08/2011  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il