|   15:07:40
  עמוס גורן  
עיתונאי וסופר מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה

הצב הלאומי ינצח את הארנב האנרכיסטי

העם, כולל מעמד הביניים התחתון, אינו טיפש, הוא יודע מה חיוני לו
09/09/2011  |   עמוס גורן   |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
מעמד הביניים מאחורי המהפכות [צילום: AP]

האנרכיסטים הישראלים אינם אנרכיסטים רוחניים נוסח טולסטוי וגם לא יורשיהם הרוחניים של ראשוני קבוצת דגניה.

מתי הזמן הנכון להסתכל על אירוע חדשותי חשוב בפרספקטיבה היסטורית? תמיד. גם בשעת מעשה, גם בסמוך אליה, גם בשנה ובעשור שלאחר מכן וגם לאחר מכן. זה לעולם לא נגמר. אומנם נדרש זמן כדי לראות לאיזה כיוון מתפתחים דברים, ובשעת מעשה צריך לדעת שיש גם מאורעות עלומים בלתי רגילים המצפים מעבר לפינה אשר ודאי ישפיעו על ההתפתחויות. ועם זאת, הסתכלות מיידית מתוך ידע היסטורי מעשירה את בחינת הדברים, נותנת להם רקע ומגבירה את הבנתם.

ההיסטוריה מלמדת כי הקרקע שממנה צומחת מהפכה חברתית היא מעמד הביניים הנמוך. מעמד הביניים הגבוה אינו מעוניין באווירה מהפכנית. הוא שואף להצטרף לאריסטוקרטיה, לאוליגרכיה, לעשירים הגדולים ולבעלי השררה. הוא מייחל שבניו ובנותיו ישתלבו במעמד הגבוה כבר בתחילת חייהם. בעל עסק במרכז נתניה, למשל, שהצליח מאוד וכבר התחיל לפתוח סניפים, אינו מעוניין לעזור לארגון המסחר הזעיר של נתניה. הוא רוצה דווקא להיחשב אחד מן ה"טייקונים הקטנים", ואולי לדבר בשנים הבאות עם תשובה או עם בן דב באירוע שיארגנו דה מרקר או גלובס במלון דייויד אינטרקונטיננטל ואפילו לשתות עמם שם קוקטייל באיזה אחר צהרים מיוזע.

האריסטוקרטיה - הכסף הישן, האצולה הצבאית, האצולה הפוליטית, בעלי האדמות, הממסד הדתי הגבוה - מעוניינת כמובן בהמשך המצב הקיים. ואולם בכל התקופות יש דוגמאות שבודדים מתוך מעמד זה חשים ניכור כלפי האריסטוקרטיה שלתוכה נולדו, והם מקדישים את חייהם למאמץ להפוך את הסדר הקיים ולגאול את ההמונים.

אריסטוקרט שהטיף לגאולה פיזית ורוחנית ושהשפיע בעקיפין גם על ההיסטוריה שלנו כאן בארץ, הוא למשל טולסטוי. בן זה לאחת המשפחות האצילות והעתיקות ביותר ברוסיה, שהיה יכול להתקבל אצל הצאר מתי שרצה מתוקף ייחוסו בלבד, קרא את כתבי הסופר והמטיף הצ'כי פטר חלצ'יצקי שחי במאה ה-15 אשר ראה בתפיסת העולם האנרכיסטית פירוש לגיטימי יחיד לנצרות. חלצ'יצקי הכריז על המדינה כעבודת אלילים והשפיע על הרבה "אנרכיסטים דתיים". בגיל מתקדם עבר טולסטוי תהפוכה נפשית, הפך לאנרכיסט רוחני שאינו דוגל באלימות, האמין בחיים משותפים בקבוצה, בלי קשר לצאר ולממשלה. בהתאם לאמונותיו אלה, קיבל על עצמו לתקן את נעליהן הבלות של איכרות זקנות (שנבעתו מזה) והשפיע, בין היתר, על קבוצה של יהודים שלפני יותר ממאה שנה החלו לחיות בסגנון דומה לשלו על גדת הירדן בקבוצת דגניה.

החומר הטוב למהפיכות

אלה שבתחתית הפירמידה, קשי היום, גם הם אינם מהווים חומר טוב למהפיכה, כיוון שאין להם זמן להרים את ראשם מטרדות היום יום הקשות, מן התקלות האינסופיות שתנאי חייהם מזמנים להם, מן המצב הכרוני שתמיד חסר להם הגרוש ללירה. להם אין שום אפשרות לקרוא את המפה הפוליטית, לעקוב אחרי תהליכים חברתיים ולזהות נקודת זמן טובה ליציאה לרחוב ולהקמת מתרסים. שאיפותיהם מרוכזות בשטח הצר הסמוך מאוד אליהם. כך, אם אתה, למשל, מנקה מדרגות במרכז "כלל" או בבנייני רג'ואן בירושלים, ובבית מחכים לך כמה ילדים לא לגמרי בריאים, אתה שואף להיות אחראי על שני מנקי המדרגות האחרים בבניין, כדי שתוכל לנצל אותם לשם יציאה מעט מוקדמת יותר שלך הביתה. המדינה וכל אשר לה מעניינת אותך כקליפת השום. אתה מאמין ש"ככה העולם", ואם אתה נתקל בעיתון שמישהו השאיר בבניין, אתה קורא בעיקר סיפורי פשע ורצח, כדי שתוכל להתנחם בכך שיש גם מישהו מתחתיך.

החומר הטוב למהפיכה הוא ילדי מעמד הביניים הנמוך. הם רואים את הוריהם הטורחים חיים שלמים כדי להיות בעלים של דירה קטנה, המונעים מעצמם כה הרבה כדי לממן לילדיהם שיעורים פרטיים בתיכון, ובבוא היום שוקעים בחובות חדשים כדי לשלם ל"חוות שמחות", שהייתה עד לאחרונה לול או שדה כותנה של איזה קיבוץ, תמורת חגיגת החתונה של הצאצא. לילדים מרקע כזה, בעיקר בשנות התיכון שלהם, יש תנאים מתאימים לקלוט סיסמאות מרדניות - שבגילם הן גם צורך נפשי - על ההכרח "לשנות הכל". הבעיה היא שלצעירים האלה יש איכפתיות, מעורבות, חמלה ותשוקה להתלהבות בתוך המון בני גילם, אך אין להם עדיין כלים לנתח מצבים פוליטיים וכלכליים מורכבים. לכן הם עלולים ליפול קורבן למיני פרובוקטורים, בעיקר כאלה שמקצועם הוא להשפיע על דעת הקהל, כדי לסובב את המצב הפוליטי לטובת עצמם ולטובת מי שמשלם להם.

עיקר עבודתם של הפרובוקטורים הוא למצוא את התזמון הנכון. את השיטות אינם צריכים להמציא, כי אלו ידועות ומוכנות להן מכבר. כל מי ששמע במוצאי שבת ילדה בת חמש-עשרה צורחת בלי למצמץ באוזני 300 אלף איש, שהיא דורשת מראש הממשלה לפרוץ את מסגרת התקציב או ש..., הבין גם מן האינטונציה וגם מן התוכן שמישהו לימד אותה לדקלם את הטקסט בעל פה. ברוסיה של שנות ה-30' אולפו ילדים לצרוח כך נגד הקולאקים באסיפות של ז'דאנוב. בדקלום של בת החמש-עשרה וחבריה בני השש-עשרה והשבע-עשרה, שחברו ל"מקהלה מדברת" שחשבנו שכבר פסה מן העולם בשנות ה-50', ניכרה חתימת ידו, לא הישירה כמובן, של לא אחר מאשר וילי מינצנברג, התועמלן הקומוניסטי הגרמני הידוע. שיטותיו שימשו שנים רבות את השמאל בארץ לרדיפת הימין על צוואר. מתברר כי עדיין יש מי שעבורו הסזון עוד לא נגמר. עכשיו הוא רק מוסווה כמאבק חברתי.

בין הקבוצות שהתחילו את המחאה יש גם אנרכיסטים. ואולם האנרכיסטים הישראלים, הקרויים רשמית "אנרכיסטים נגד הגדר", אינם אנרכיסטים רוחניים נוסח טולסטוי וגם לא יורשיהם הרוחניים של ראשוני קבוצת דגניה. מדובר בתומכים קיצוניים של הפלשתינים שדווקא דוגלים באלימות -נגד חיילי צה"ל השומרים על הגדר. לפעמים האנרכיסטים הישראלים אומרים גם משהו על בקונין, אבל ברור שאת עיקר המשנה האנרכיסטית - חיים בתאים חופשיים בלי המדינה, מתוך עזרה הדדית, הומניזם ואלטרואיזם - הם פספסו לגמרי. עדיין לא ראינו אותם מגדלים ירקות בשטחים סמוכים לעיר, גרים בחדרים פנויים בבתי אבות ועוזרים לזקנים או מקימים קואופרטיבים להסעת ילדים נכים לבתי הספר ולגנים. הם נושאים את שם האנרכיזם לשווא, ובוודאי הם רחוקים מן האנרכיזם הסינדיקליסטי שעשה ניסים ונפלאות לטובת העם בספרד בשנות ה-20' וה-30'.

מובן שיש גם בעיות חברתיות אמיתיות שתוארו כאן, של קשי היום ושל מעמד הביניים הנמוך, ובהן יש לטפל. אך לא זה מה שמעניין באמת את הפרובוקטורים המקצועיים. עיניהם לפוליטיקה המפלגתית ולא לטובת "אנחנו העם".

בסופו של דבר האינטרסים הלאומיים של ישראל הריבונית הם הם האינטרסים הבסיסיים האמיתיים של "אנחנו העם", וכדי להשיג אותם דרושה סבלנות של ברזל. ההנהגה הנוכחית של ישראל הוכיחה שיש לה סבלנות כזו, והיא השיגה יציבות פרלמנטרית, שלטונית, כלכלית וביטחונית שלא היו כאן שנים רבות. זה בדיוק מה שכואב לאנרכיסטים ולקומוניסטים שכל רצונם הוא להרוס את ההישגים הללו ומיד, בסגנון מהפכני של "מה שיותר רע כך יותר טוב". אך העם, כולל מעמד הביניים התחתון, אינו טיפש. הוא יודע מה חיוני עבורו. הצב הלאומי ינצח את הארנב האנרכיסטי.

לאתר מגזין מראה
הכותב הוא עיתונאי וסופר ירושלמי ובעבר מנהל מחלקת החדשות לחו"ל ולעולים ב"קול ישראל".
תאריך:  09/09/2011   |   עודכן:  11/09/2011
עמוס גורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הצב הלאומי ינצח את הארנב האנרכיסטי
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. הנביא
9/09/11 23:56
2
יוני שדה
10/09/11 00:08
3
יוסי שפניר
10/09/11 10:29
4
ירדן22
10/09/11 16:44
5
צנחן
10/09/11 20:17
6
א מ רול
10/09/11 21:29
7
סתם_1
10/09/11 21:44
8
efis
11/09/11 06:30
9
אחד העם
11/09/11 19:41
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
על-פי החוק המוסלמי (השריעה), לא-מוסלמים רשאים בדרך כלל לקיים את דתם באורח פרטי, אך ננקטת כלפיהם אפליה, ומתייחסים אליהם כאל אזרחים מדרגה שנייה, או במונח הערבי: ד'ימי - בני חסות. זאת, בהתאם לקוראן הקובע מפורשות, כי על הלא-מוסלמים "לחוש עצמם כנועים" (פרק 9 פסוק 20). ב-1948, כשזכו היהודים בעצמאותם, הם לא רק מרדו נגד מעמדם כ"ד'ימים", כמו הספרדים אחרי הרקונקוויסטה, גם זכו לשחרר אדמה שפעם נשלטה על-ידי האיסלאם. למוסלמים זו הייתה והיא עדיין פגיעה כפולה.
09/09/2011  |  עמנואל נבון  |   מאמרים

09/09/2011  |  מנשה שאול  |   מאמרים
בנובמבר 1917 הסתערו הפרשים האוסטרלים על באר-שבע וכבשו אותה מידי חיל המצב הטורקי. זו הייתה המפלה הראשונה בסדרת המפלות של האימפריה הטורקית במלחמת העולם הראשונה, שנמשכו עד להתקפלותה של האימפריה שסופה היה במהפיכה הקמליסטית. טורקים אמיתיים מעולם לא השלימו עם אובדנה של האימפריה ותמיד חלמו על שובה. 94 שנה המתינה האימפריה לרגע שבו תוכל להסיר מעליה את אדרת השפלות ולהכריז שהיא חזרה, ובגדול. על-פי "הורייט", עיתונה הרשמי למחצה של טורקיה, נציג הממשל הטורקי הצהיר כי מזרח הים התיכון לא יהיה עוד בשליטה הבלעדית של הכוחות הימיים של ישראל, שבו היא תוכל לנהוג ב"בריונות" כלפי ספינות אזרחיות. הוא הסביר כי זוהי משמעות הכרזתו של שר החוץ הטורקי אחמט דאווטגלו כי מעתה והלאה "טורקיה תנקוט בכל האמצעים הנחוצים לדעתה לביטחון התנועה הימית בגזרה המזרחית של הים התיכון".
09/09/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
בזמן האחרון אני מוצא עצמי שוב ושוב חוזר ומעיין בפרקי היסטוריה העוסקים בהיטלר, ותוהה אלו ספרים קרא ארדואן בימים שבהם עוצבה השקפת עולמו.
09/09/2011  |  יוסי דר  |   מאמרים
חרף העובדה שהמדיה הכתובה בכלל, והספר בפרט לא רק שאיבדו מזוהרם אלא מן הערך שיוחס להם, עדיין הישראלים יכולים להיקרא ",עם הספר". בעוברי מירושלים לתל אביב, עשיתי מיון רציני בספרייה שלי וכמאתיים או יותר ספרים הורדתי והנחתי אותם בשורות לאורך גדר האבן מול הבית שלנו, ברחוב בוסתנאי בקטמון הישנה. לאחר זמן מה עמדתי למעלה בחלון, כמו ביציע, וראיתי כיצד עוברים ושבים ניגשים, מדפדפים, ממיינים, שמים בשקית, אם הייתה להם, ולירושלמים יש בדרך כלל, ומתפנים בסבר של חיוך ושביעות רצון. עוד אלה הולכים ואחרים באים. בקיצור "יריד זוטא"- חינם אין כסף. בשעות הערב נשארו על הגדר ספרים בודדים. לי זאת הייתה חוויה מיוחדת במינה.לא זו בלבד שהספרים לא הושלכו לפח או למחזור, אלא אנשים יוסיפו ליהנות מהם. ספר הוא ספר.לאחר עוברי לתל אביב, אני זה שהייתי למטה ומתוך ערמה מפוזרת על המדרכה, ברחוב שבו אני גר, בחרתי בספר ייחודי מאוד, וגרמתי שמחה רבה למי שנתתי לו ספר זה. כול זאת אני מביא כראייה שהספר המודפס תוכנו לא דהה.
09/09/2011  |  צבי גיל  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   המחאה החברתית  /  מי ומי    / 
מתנגדי המחאה: "הגיע הזמן לבעוט במדינה"  /  מאיר הילזנרט
פינוי המאהלים הוקפא עד מחר  /  אלה לוי וינריב
ביהמ"ש שוב עיכב הריסת האוהלים בת"א  /  איתמר לוין
שמים רגל למחאה החברתית  /  ראובן לייב
תוכנית הבראה לישראל - העת למהפכה חברתית כוללת!   /  יששכר בן חיים
פול גז בניוטרל  /  יהודה יפרח
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il