אני כותב פה מניסיון אישי. אני איבדתי בלמים עם אוטו חדש "מהניילונים", לאחר טיפול במוסך. למזלי הייתי במישור, במהירות נמוכה (בתהליך עצירה לקראת הגעה לרמזור אדום), ואובדן הבלמים התבטא בבלימת יתר, בלימת פתע של הרכב. למזלי, שוב, לא היה אף רכב מהצדדים או מאחור. בחקירה של מומחה שלי בתשלום, יחד עם חוקר של יבואן הרכב, הסתבר שהשתחררו שני ברגים מרכזיים במערכת הבלמים. אחד מהם נפל לכביש, החלק האוחז ברפידות השתחרר, ננעץ בדיסק הבלימה, והאוטו נעמד כמו אבן.
וזו לא הייתה תחילת הסיפור. תחילתו היא בטיפול 15,000 רגיל, במסגרת אחריות יצרן, אשר תקופה קצרה אחריו אני שם לב שהגלגלים מקדימה משחירים ממה שנראה כמו פיח בלמים, והטסה מעוותת. חזרתי למוסך לבדיקה ואומרים לי שהבלמים שחוקים לגמרי. שואל אני אותם, אז מדוע לא החלפתם בטיפול? כי הרי אם כעת הם שחוקים, ניתן היה ודאי להעריך במהלך הטיפול שהבלמים האלה לא יגיעו לטיפול הבא? אז התחילו הסיפורים שאי-אפשר לדעת ורוצים לחסוך כסף ללקוח, ויש דפוסי נסיעה ונהיגה שונים, ולכן קצב השחיקה אינו קבוע. ואני אומר להם שמדובר ברכב פרטי, עם דפוסי שימוש קבועים, למעט אולי איזה קילו או שניים של ארוחת השבת שיורדים (לא תמיד) לקראת סוף השבוע. ואז מספרים לי שיש מערכת התראה, וכאשר יש שחיקה גבולית נשמע צלצול חזק בעת הבלימה. ואני אומר להם - וכי איך צריך לדעת הנהג שזו התראה? אני לא שמעתי כל צלצול חזק.
סופו הלכאורי של התהליך היה בהסכמה עם יצרן הרכב, שמוסך אחד יסדר את הבלמים, ומוסך אחר יבדוק את עבודתו. אבל מספר קילומטרים לאחר ההחלפה והביקורת, אירע אותו אירוע של בלימת פתע, אשר למזלי הסתיים בלא פגיעה בנפש.
אי-הקפדה על נהלים במוסכי "סלון" כאשר נכנסתי בעל-כורחי לעולם המוסכים והבטתי על מה שקורה שם - וזאת כאשר מדובר על מוסכי "סלון" במרכז הארץ, מוסכי הדגל של היבואנים - שערותיי סמרו:
- חוסר וידוא של הסמכות מתאימות
- אי-הקפדה אורתודוקסית על בחינת הרכבים באמצעות בוחן מוסמך, בהיבטים בהם טופל הרכב
- עישון חופשי של מנהלים, בוחנים ועובדים מעל מכסי מנוע פתוח ומיכלים מלאי דלק
דאגתי לעדכן הן את המשטרה, ברמה הגבוהה ביותר בתחום התנועה (לטענתם אין להם קשר לנושאים האלה), והן את
משרד התחבורה (הגורם האחראי על המוסכים). על-אף שהאירוע קרה לפני שנים מספר, לא הייתה למיטב ידיעתי מהפכה בחקירת תאונות הדרכים במטרה לאפיין כשלים טכניים אשר ימנעו את התאונה הבאה. כמו-כן, לא הייתה מהפכה בתחום של פיקוח משרד התחבורה על עבודת המוסכים בכלל, ועל טיפולי רכב תקופתיים בפרט.
והנה שוב אנו מחפשים את המטבע מתחת לפנס - הרכב של משפחת אטיאס עבר טסט לפני כמה חודשים, אך כפי שאנו כבר יודעים, גם בלם שחוק עוצר ולכן יעבור את הבחינה, אך מחר הוא ייגמר לגמרי, ועלול לגמור עלינו. הטיפול בבלמים הוא בעיקר במסגרת הטיפול המונע, הטיפול התקופתי לרכב, ושם צריכה מדינה חפצת-חיים לשים את הדגש.