|   15:07:40
דלג
  נסים ישעיהו  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
עורך דין חדלות פירעון
קבוצת ירדן
מה כדאי לכלול בהסכם הגירושין שלכם?

אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי

אז אם מנסים למצוא פיתרון לבעיה הכי בוערת של העולם, כדאי להתבונן בדברים אלו של חז"ל ובהם למצוא את הפיתרון לבעיה
09/09/2004  |   נסים ישעיהו   |   מאמרים   |   תגובות

רבים הם אלה שכתוצאה מעומס מצטבר הפסיקו לעקוב אחר החדשות; מתקשים לשאת את הדיווחים הקשים ואת הפרשנויות המלומדות אשר לעתים קרובות מדי אומרות דבר והיפוכו בנשימה אחת.

מי שעדיין עוקב אחר החדשות מתרשם כי סוף העולם קרב במהירות ולא כמטאפורה; רצח הילדים ברוסיה, בהמשך לרציחות שהחלו אצלנו ולאחרונה מתפשטות על כל העולם, הביא את הזוועה לשיאים חדשים ואת העולם לשפל שלא ברור כיצד יוכל להתאושש ממנו.

לכאורה הכל התחיל באחד עשר לספטמבר המפורסם אבל זה רק לכאורה; אנחנו טוענים כידוע שהבעיה התחילה אצלנו ובידינו גם לפתור אותה לטובת כל העולם.

למרבה הצער, לא נראה שיש אצלנו נכונות לפתור את הבעיה ולא נאריך בדיבור בגנותם של יהודים. בטח לא בימי חודש אלול שאהבת ישראל הנה עניין מרכזי בו. אבל ננסה להציע את הדרך לפתרון אם גם לא את הפתרון עצמו, ברוח ימי חודש אלול.

חודש אלול מיוחד בכך שהוא חל בעת רצון בה (תהלים קמה) קָרוֹב ה' לְכָל-קרְאָיו, ייחוד זה נקבע בשנה הראשונה לצאתנו ממצרים, כאשר בעקבות חטא העגל עלה משה להר עוד פעמיים; הפעם השלישית הייתה בימים אלו ונסתיימה ביום הכיפורים, שעל כן נקבעו ימים אלו לימי תשובה מאז ועד בכלל (עפ"י רש"י, דברים ח, יח).

חכמינו לאורך הדורות מצאו פסוקים שונים הרומזים לסוג העבודה הנדרש במיוחד בחודש אלול במסגרת תהליך התשובה, פסוקים שראשי התיבות שלהם הוא א'ל'ו'ל'.

התשובה של חודש אלול מהווה הכנה לראש השנה, בו כביכול מקבל מאתנו הבורא יתברך קדנציה נוספת, בכך שאנו ממליכים אותו עלינו ועל כל העולם. במלים אחרות, הקיום הרוחני (וממילא הגשמי) של העולם הנו תוצאה של עבודתנו בחודש אלול. אז ננסה להבין מהי העבודה הנדרשת מאיתנו ואיך זה שייך לקיום העולם.

עַל שְׁלשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד

חז"ל מאירים את עינינו בקביעה כי:
(אבות א, א) שִׁמְעוֹן הַצַּדִּיק (...) הָיָה אוֹמֵר: עַל שְׁלשָׁה דְּבָרִים הָעוֹלָם עוֹמֵד: עַל הַתּוֹרָה, וְעַל הָעֲבוֹדָה, וְעַל גְּמִילוּת חֲסָדִים.
אז אם מנסים למצוא פיתרון לבעיה הכי בוערת של העולם, כדאי להתבונן בדברים אלו של חז"ל ובהם למצוא את הפיתרון לבעיה.
כל בעיות העולם נובעות מהתנגשות אינטרסים; התנגשות כזאת עלולה להתגלות גם בין אנשים פרטיים, וכדי לרכך אותה עד כדי ביטול מוחלט - באה ההוראה לעסוק בגמילות חסדים. והפסוק הוא:
(אסתר ט) (...) וּמִשְׁלֹחַ מָנוֹת אִישׁ לְרֵעֵהוּ וּמַתָּנוֹת לָאֶבְינִים:

לכל אחד יש מה להעניק וכל אחד חסר משהו שהזולת יכול להשלים לו. גישה כזאת של גמילות חסדים לכל אחד, מבטיחה ריכוך האנוכיות עד כדי ביטולה המוחלט, ואז יהיה נעים יותר לחיות בעולם. וזה נדרש מאיתנו במיוחד בחודש אלול שעל כן אלה ראשי התיבות של הפסוק.

אבל זה לא מספיק כי גם גמילות חסדים אפשר לעשות מתוך אינטרס זר. על כן באה ההוראה וְעַל הָעֲבוֹדָה; בלשון חז"ל, 'עבודה זו תפילה'. זהו הניסיון של האדם להרים את עצמו מעל לחומריות העולם הזה ולהעלות את עצמו ולו במשהו, אל עבר הבורא יתברך.

והפסוק הוא:

(שיר השירים ו) אֲנִי לְדוֹדִי וְדוֹדִי לִי. כאן באה ההבטחה כי בעת שהאדם מעלה את עצמו אל ה' הוא זוכה לכך שה' כביכול יוריד את עצמו אליו וייענה לבקשותיו. אבל היוזמה צריכה לבוא מצד האדם; תשובה, כבר אמרנו? בכך גם הגמילות חסדים שלו תהיה מושפעת מן הקשר אל הבורא יתברך, כי לפניו כולנו שווים בשוויון מוחלט ואין מקום לשום אינטרס זר.

ובכל זאת, האדם הוא רק אדם וגם תפילתו עלולה להיות נגועה באנוכיות אף אם קלה ביותר. הרי בין היתר, בתפילתו הוא מבקש לקבל את צרכיו הגשמיים, ועלול לשכוח כי ככל שמקבלים יותר צריכים גם לתת יותר; שהכל זה עבודת ה' יתברך, וזו צריכה להיות ביתר תוקף בהתאם לאפשרויות שפותחים בפנינו מלמעלה.

אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ

כדי לצמצם עוד יותר את הנטיה לערב אינטרסים אישיים במצוות בכלל ובתהליך התשובה בפרט, באה ההוראה לעסוק בתורה. המיוחד בעיסוק זה הוא שלומדים מתוך מודעות שאלו דברי ה' יתברך, והלומד אמור להתבטל כלפי נותן התורה. והפסוק הוא זה ששמנו ככותרת:
(שמות כא) יג וַאֲשֶׁר לֹא צָדָה וְהָאֱלֹקִים אִנָּה לְיָדוֹ וְשַׂמְתִּי לְךָ מָקוֹם אֲשֶׁר יָנוּס שָׁמָּה:

מדובר בהורג נפש בשגגה אשר לכבודו הִקְצוּ ערי מקלט. ברוחניות מדובר באדם שנכשל בעבירה על דבר ה' ובכך העביר עצמו מרשות הקדושה לרשות אחרת חלילה. העצה עבורו היא לעסוק בתורה כי דברי תורה קולטים אותו בחזרה לרשות הקדושה.

נו, יש לנו את שלושת הדברים שעליהם העולם עומד, אז הכל בסדר, לא? מסתבר שזה עוד לא מספיק. גם בלימוד התורה אפשר להיכשל כאשר שוכחים את נותן התורה. אפשר להתפעל מן החכמה הנפלאה שבתורה ואפילו להקפיד על קיום מצוותיה, בלא להיקלט על ידה; בלא שהתורה תיקלט אצלנו בפנימיות. מה חסר? חסרה תשובה.
בעבר עמדנו לא אחת על העובדה ש-'תשובה' זה במשקל 'תנועה'; זה תהליך של שיבה אל השורש העליון ממנו יצאנו ואליו נשוב. קיומו של תהליך זה מותנה במיקוד המבט ביעד וכל הסטת מבט עלולה להפריע ואף להכשיל חלילה.

בשבת זו, השבת האחרונה לשנת ה-תשס"ד אנו קוראים שתי פרשות, ניצבים-וילך. לכאורה, שמות הפרשות מבטאות תהליכים מנוגדים; מצד אחד דריכה במקום (ניצבים) ומצד שני תנועה (וילך), כיצד ניישב זאת? ובכן רק כאשר ניצבים על יסודות איתנים של דבקות בה' יתברך, רק אז תיתכן הליכה אל עבר היעד הנכון; אל עבר היעד של קיום העולם ותיקונו במלכות ה'. אחרת - את התוצאות אנו חווים יום יום ובהן פתחנו את דברנו הפעם.

יש שנים שבהן קוראים את פרשת וילך לאחר ראש השנה. את פרשת ניצבים קוראים תמיד לפני ראש השנה, ולא בכדי; בין היתר, בפרשה זו כלולה פרשת התשובה וזו הכנה מצוינת לראש השנה.
אֶחָד לְחַטָּאת וְאֶחָד לְעלָה:
נטיות הלב הן המפריעות לנו לעבוד את ה' באמת ובשלמות; עלינו לקיים בעצמנו את הציווי:

(דברים י) טז וּמַלְתֶּם אֵת עָרְלַת לְבַבְכֶם וְעָרְפְּכֶם לֹא תַקְשׁוּ עוֹד:
ואז יקיים בנו ה' את הבטחתו כפי שמנסח אותה משה רבנו בפרשת השבוע:
(דברים ל) ו וּמָל ה' אֱלֹקֶיךָ אֶת-לְבָבְךָ וְאֶת-לְבַב זַרְעֶךָ לְאַהֲבָה אֶת- ה' אֱלֹקֶיךָ בְּכָל-לְבָבְךָ וּבְכָל-נַפְשְׁךָ לְמַעַן חַיֶּיךָ:

את החלק הזה אדם אינו יכול לעשות בעצמו; לכך זקוקים לסיעתא דשמיא. את החלק הראשון - אפשר גם אפשר. לצורך כך על האדם למקד מבטו בתכלית הכל, בגאולה האמיתית והשלמה שתבוא במהרה:
(שמות טו) וַיּאמְרוּ לֵאמר אָשִׁירָה לַּה' בעתיד הקרוב מאד.

ומהו התהליך הנפשי הנדרש כדי לעמוד בכל המטלות הנ"ל? ובכן, עד כאן הבאנו רמזים שמצאו חכמינו בדורות קודמים; כעת נביא רמז שלראשונה ראיתי אותו בדברי מורנו הרב יצחק גינזבורג שליט"א, ולא מצאתיו במקורות אחרים.

קרבנות היו חלק חשוב מתהליך התשובה; שני סוגים עיקריים הקריב השב בתשובה, חטאת ועולה. החטאת לכפרה והעולה - כדורון למלך לאחר שכיפרה החטאת. בכל מקרה החטאת קודמת לעולה בהקרבה, אבל במקרה אחד העולה כתובה לפני החטאת:
(שמות טו) אֶחָד לְעלָה וְאֶחָד לְחַטָּאת

אלול; א זה י (ה') למעלה ו-י (יהודי) למטה עם קו (האות ו) מחבר ביניהם; יהודי צריך לשאוף לעלות (לְעלָה) אל ה' ולכך רומזת ה-ל המיתמרת כמיגדל. יש כל מיני מניעות ועיכובים שכדי לסלקם יש צורך להשיל מעלינו הרבה אגו; הרבה רפש שדבק בנו, ולכך נועדה החטאת.

במלים אחרות, התהליך הוא של עליה כלפי מעלה עד אין סוף בלא להינתק מן הַמַטָּה. רק כך מגיעים למדרגה בה בוחנים כל דבר מול השאלה אם הוא מסייע לעבודת ה', ואם לא - מסלקים אותו וממשיכים הלאה. רק כך אפשר גם להביא שלום לעולם.

והעיקר שתהיה לכולנו כתיבה וחתימה טובה לשנה טובה ומתוקה
ובכך, סוף סוף באמת יהיה רק טוב ליהודים, וגם לכל האחרים.

____________________
נסים ישעיהו, תנועת 'אור ישראל'

תאריך:  09/09/2004   |   עודכן:  09/09/2004
נסים ישעיהו
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
צוות מדענים ממכון ויצמן למדע ומהאוניברסיטה העברית בירושלים הצליחו לפענח את המבנה המרחבי התלת-ממדי של אברון תוך-תאי המשמש מעין "עורך מולקולרי" של המידע הגנטי שלפיו מיוצרים בתא החלבונים, שהם עיקר מניינו ובניינו של הגוף. שיבושים וטעויות בפעולתו של "העורך המולקולרי", הקרוי ספלייסוזום, אחראים להפרעות בריאותיות ולהתפתחות מחלות שונות.
09/09/2004  |  מכון ויצמן למדע  |   מאמרים
רב"ט גורי ששון שמע את חבריו נמוגים לידו. מבטנו הקרועה נשפכו מעיו, והוא הכניסם פנימה, וחיכה... אחרי יותר משלושים שנה הוא מספר ברעדה את סיפור הפקרתו בחווה הסינית במלחמת יום הכיפורים.
09/09/2004  |  אביתר בן-צדף  |   מאמרים
'סילבן שלום' - שר החוץ הישראלי, לא יכול היה לחלום על מועד מוצלח יותר לביקורו הרשמי של עמיתו הרוסי - שר החוץ 'לברוב'.
09/09/2004  |  משה פייגלין  |   מאמרים
תופעה מוכרת בשוק הנדל"ן בישראל הינה תופעת "שטחי ההפקר" - שטחי מקרקעין אשר את השלמת תכנון ייעודם הסופי ואישורו נמנעת הרשות המקומית מלהשלים במהלך שנים ארוכות. במקרים כאלה, נותרים בעלי הקרקע חסרי אונים ואובדי עצות כאשר במהלך שנים (לעיתים עשרות רבות של שנים) עומדת הקרקע כ"אבן שאין לה הופכין" ללא אפשרות פתוח וניצול של ממש.
על-פי עליית קצב הרווחיות של הבנקים ב-2004, כפי שראינו בדוחות האחרונים, ניתן לחשוב שהמדינה והמשק בצמיחה פראית.
08/09/2004  |  דליה זליקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
זו תחזיתו של מוחמד יונס, העורך הראשי של חדשות גאלופ ממכון הסקרים החשוב בעולם    הכלכלה היא הנושא החשוב ביותר לבוחרים, ההגירה וההפלות תופסות גם הן מקום מרכזי, אבל השנה נוסף גורם בלתי...
איתמר לוין, וושינגטון
איתמר לוין, וושינגטון
פיטר בייקר, הכתב הראשי של ניו-יורק טיימס בבית הלבן, בראיון ל-News1: רבים ב"בייס" של טראמפ מסכימים עם טענותיו; ביידן מתקשה להתמודד עם הגיל והתחושות לגבי הכלכלה; יש דאגה רבה לגבי מחו...
יואב יצחק
יואב יצחק
מה קורה בחברת הפיננסים ‘נטו’ שמפקחת על 24 מיליארד שקלים כספי פנסיה וגמל? בעליה מתמרנים את המשקיעים להעביר כספים לקרן הבעייתית שבבעלות וולת’סטון?    מנהלי החברה פועלים תוך ניגוד עניי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il