|   15:07:40
  אלישע פורת  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?

מאיר דהאן, הפסל שנשכח

מאיר דהאן היה חידה בחייו, ויותר מכך אחר מותו. הפַּסל המבטיח שם קץ לחייו לפני למעלה מ-50 שנה ומקום קבורתו לא נודע. חזרה לשעה מופלאה מול חוף עתלית
24/06/2012  |   אלישע פורת   |   מאמרים   |   תגובות
פסל של מאיר דהאן בעין הוד [צילום: ד"ר אבישי טייכר]

בשבת חורפית אחת, חמימה ודבשית, נסעתי עם ידידים לבקר במשכן לאמנות בעין חרוד. זה היה לפני כמה שנים, הכלניות הסגולות פרחו בשיגעון בצידי כביש הסרגל, הרדיו השתפך בשירי המגילה של איציק מאנגר, ורציתי שהשבת הזו תימשך לעולם. כשהגענו למשכן התערוכה כבר נפתחה, וישבתי להירגע אצל פינת הקפה הקטנה. המדשאה הזעירה שבחצר הייתה נבולה וגושי מתכת ועץ היו זרוקים עליה בערבוביה.

ובעוד אני בוחש בכוס הקפה ראיתי שהגרוטאות מוכרות לי. התקרבתי אליהן, הפכתי אחת בידי ונדהמתי. זה היה פסל עץ מתוח ודקיק של הפסל
מאיר דהאן ז"ל. התמלאתי בכעס, הותרתי את כוס הקפה על הדלפק ויצאתי נרגז לחפש את האוצרת. התכוונתי ממש לצרוח עליה, מה זה? איך אפשר? ככה להזניח את הפסלים של מאיר דהאן? למרבה המזל היא לא נמצאה. אני נאלצתי להירגע, אבל לא השלמתי עם העוול. וכל הדרך חזרה הלאיתי את ידידיי במכונית בסיפורי המבולבל על תקוות האמנות בארץ, הפסל הצעיר שנכונו לו גדולות ונצורות, מאיר דהאן מעין הוד.

למחרת ניסחתי מכתב חריף לאוצרת המשכן בעין חרוד. דרשתי ממנה לשקם מייד את הפסלים, שאם לא כן אצא לעיתונות עם מכתב מאשים ונשכני. לא די שהמשכן לא הקצה לפסל הכישרוני את הפינה הראויה לו, אלא גם התעלל בשארית פסליו. הויקיפדיה העברית לא הייתה קיימת עדיין, ולא יכולתי לשחזר את סיפורו של דהאן בקלות של לחיצת כפתור. נאלצתי להידרש למחברותיי הישנות, קרעי ניירותיי וזיכרון פגום שיותר מדי מלחמות שחקו אותו.

כן, נער הייתי כשפגשתיו לראשונה, על ספסל, במרומי גבעת עין הוד. בקיץ הרחוק ההוא עברתי אימוני נחיתה בחוף עתלית, ובמקום לנסוע לחיפה, לבזבז את שעות החופש הקצרות שעוּן על "הברזלים" של קולנוע "ארמון", העדפתי לעלות רגלית לסיור בעין הוד, כפר
האמנים הצעיר, שזה עתה נוסד. התמזלה לי שעת שקיעה קיצית נהדרת. וברחבה שלפני בית הועד של עין הוד, על ספסל שהוצב לא מזמן, ישב איש צעיר, מתוח ודקיק, פרש את ידיו אל הים, ונראה כאילו הוא נמשך להתמזג בשקיעה. היה לו מראה שחום, עיניים ענקיות, וכשהביט אלי לשנייה קצרה לא ראה אותי, אלא את מה שמעבר לי.

התיישבתי לידו וניסיתי לקשור אתו שיחה קצרה. זה לא הלך. הוא לא הקשיב. אולי הרתיעו אותו המדים והנשק שלי? אינני יודע. הוא דיבר אל עצמו. הוא בעצם שוחח עם עצמו. הקשבתי לדברים. זה היה רצף של בקשות והבטחות. בעברית לא ברורה. המראה שלו הפליא אותי ומשך בי. איש כל כך מתוח לא ראיתי עד אז. ולמתח של אבריו נוספה דקיקות כל כך עדינה ושברירית, שאני תהיתי איך הוא ממשיך לשבת, על הספסל ואינו נשבר לרסיסים. זה היה הפסל מאיר דהאן, השנה הייתה 1958 שנה לפני התאבדותו. אבל כל אלה נודעו לי רק כמה שנים מאוחר יותר. כשהתחיל להחשיך נפרדתי ממנו, שמרתי את השעה המופלאה הזו בזיכרוני. החורש הסמיך של הכרמל, הלובן של בתי עין הוד הנבנית, "שקיעת הפטל" שמעל מבצר עתלית.

האיש הפלאי המרותק אל הספסל אך שואף להמריא ממנו, וחייל תמים מ'גולני' שבולע את המראות. ואז ירדתי במורד הכביש אל בסיס חיל הים שבעתלית. לימים חיברתי פרט לפרט תאריך לתאריך וסיפור לסיפור, והבאתי את תקציר חייו בויקיפדיה העברית: מאיר דהאן (1960-1963) פסל, צייר ומשורר ישראלי. נולד בתל אביב, והתייתם מאביו בגיל צעיר. האב היה טבח על אוניית הצי הבריטי
'ארינפורה' שטורפדה וטובעה בעת מלחמת העולם השנייה בהפלגה בין אלכסנדריה שבמצרים אל מלטה הנצורה. בהר הרצל מצויה מצבה משותפת לטבועי הצי הבריטי, שעשויה כעין מתווה אונייה. ובריכת זיכרון מנצנצת במימיה. מאיר התגלגל במוסדות חינוך שונים ובקיבוצים. מילדותו התבלט כישרונו בציור ובפיסול.

איזה גורל אכזר. לפני איזה זמן ביקרתי עם נכדיי בהר הרצל, בבית העלמין הצבאי. האנדרטה של הספינה 'ארינפורה' וטבועיה הארצישראלים מוכרת לכל המבקרים שם. 541 חיילים ארצישראלים טבעו בה. גם מאיר דהאן, שהתייתם אז, הוא מהקורבנות המאוחרים של מלחמת העולם השנייה. כמה מוזר היה לקשור את דמותו לגוש הבטון שבהר הרצל ולבריכת המים. סיפרתי בהתרגשות את סיפור הפגישה בעין הוד לנכדים. הם לא הבינו על מה אני מתרגש. באמת הייתה בו איזו יתמות נוגה, על הספסל בעין הוד.

דהאן הגיע עם חברת נוער לקיבוץ גבים שבנגב המערבי, ושהה שם עד שנת 1956. הוא עבר לכפר האמנים הצעיר עין הוד, והיה מראשוני האמנים הצעירים שהתיישבו במקום. הוא היה תלמידו של הפסל רוּ די ל ה מ ן, שאהבו וטיפחו, וגם כתב עליו מספד גדול ומרגש בתום שנה למותו. מאיר דהאן שהה גם תקופת לימודים קצרה בפריז, צרפת. דהאן התאבד בחורף 1960. פסליו וציוריו הועברו לידי הכפר עין הוד ולידי המשפחה.

פסלים משלו נמצאים במשכן לאמנות עין חרוד, בבית גרטרוד קראוס בעין הוד, במוזיאון חיפה ואצל אנשים פרטיים. יצירותיו שבמוסדות שלעיל מוצגות לקהל. במלאת שנה למותו, באביב 1961 , יצא גיליון מיוחד לזכרו, של מוסף הספרות "משא", של היומון "למרחב". המשוררת רינָה שָ נ י הקדישה כמה שירים לזכרו, וכן בא שם מספדו של רודי להמן.

בסוף שנות השמונים החלטתי להקדיש כמה חודשים טובים לכתיבת ביוגרפיה
מקוצרת של מאיר דהאן. אבל זה היה סיפור גדול. מלא בדמיון אמנות יצרים מחלה ומוות. לכאורה מה היה כבר לספר על צעיר בן 44 שנקטעו חייו? ביקרתי שוב בעין הוד. שום דבר לא נותר מהזירה המופזת של הערב ההוא בקיץ של אימון הנחיתה שלי בחוף עתלית. הכפר נבנה, התמלא בספסלים ובגלריות, ותקוות הפיסול הישראלי, מאיר דהאן הדקיק והמתוח נשכח לחלוטין. נעזרתי אז מאד באורה להב שאלתיאל האמנית הוותיקה מהכפר. היא זוכרת ונוצרת באהבה את ימיו הקצרים של דהאן בעין הוד. פניתי גם למשורר משה בן שאול ז"ל, שהיה אתו בנח"ל ובקיבוץ גבים, אך נחלתי אכזבה.

מאיר היה פרח תימהוני בגינה של בעלי מלאכה ויהודים פשוטים. קראתי בחרדת קודש את דוחות המשטרה והועד המקומי על ההתאבדות. האנורקסיה איימה על גופו השביר אך גם וו התלייה. נהגו בו בגסות לאחר מותו, והוא נקבר מחוץ לגדר באחד מבתי הקברות של חיפה. לא ייאמן, אבל
מקום קבורתו לא נמצא עד היום. על כל אלה רציתי לכתוב סיפור גדול. ולהביא בצדו את תמונתה של המשוררת שאהבה אותו, היפהפייה רנה שני. וליד תמונתה לתת גם את שני שיריה שנדפסו במוסף "משא" במלאת שנה למותו. בחדרה עירה הוקם אולם תרבות נאה לזכרה של רנה שני, בידי בני משפחתה. כן, זו אותה ה ריין שיין, מלכת הקומונות המסתוריות ואם הכת, שנרדפה בארץ, יצאה להודו ונפטרה שם מצהבת נגיפית. הייתי נותן הרבה לדעת מה היה ביניהם.

אך כתיבתי לא נסתייעה. כמה שנים מאוחר יותר נמצאה בת משפחתו של דהאן, גברת נכבדה ומשכילה, שהחלה בכתיבת ספר גדול על תולדות משפחת דהאן. קיוויתי שהיא תצליח במקום שאני נכשלתי. הגברת הירושלמית שהתה שנים רבות מחייה בארצות הברית, והייתה משוכנעת שהיא תוכל לכל הקשיים. העברתי לה, בנדיבות תמימה, את כל החומרים שנאספו בידי. אך היא נעלמה וספרה כנראה לא הושלם ולא נדפס. הסתפקתי בסיפור קצר על חייו ומותו של מאיר דהאן, בשם "מרדף שווא", שכינסתי בספרי "מחיקת עוונות", זמורה ביתן 1991. ולא הייתי שב אליו ואל חידת חייו ומותו אלמלא אמונתי בכוחה של העיתונות.

אני בטוח שבין הקוראים של מוסף זה יש מי שיודע היכן מצוי קברו של מאיר דהאן. אני בטוח שבין קוראי הדברים יש מי שיודע על פסלים נחבאים שלו. ואני בטוח שמי שיקרא את הסיפור ויבקר בעין הוד, יסור לגלריה של האמנית אורה להב שאלתיאל, וישמע ממנה נוספות על חייו ומותו של הפסל הצעיר והמבטיח מאיר דהאן.

תלונתי הרגוזה מלפני שנים, על הזנחת פסליו, טופלה. האוצרת של המשכן בעין חרוד, גליה בר אור, שיקמה באהבה ובכבוד את פסליו של דהאן. ומי ששותה קפה היום אל מול הגינה הקטנה יכול לחזות בקווים המתוחים להפליא והדקיקים עד להישבר שלו. וביתמות הנוגה שמרחפת מעליהם. גם בארכיון של עין הוד שמורים שרידי עבודותיו, ספרים שאייר ועוד. ומה שהחל כחזיון מיסטי של חייל צעיר, בסוף
שנות החמישים, התגלגל לסיפור על מי שיכול היה לצמוח לאחד מגדולי הפסלים בישראל, והיום אפילו מקום קבורתו לא נודע.

מאיר דהאן

עוף החול
עופפי, עוף החול,
נראה כי עייפת מאושרך.
נגני עוף חלום,
לעונים זה עוניך, עוף חלום.
דברי, בת חלום,
ידעתי כי עייפת, בת חלום.
נומי, בת חלום,
זה אושרך, בת חלום.
סערי בשנתך, עוף חלום,
כי החי נחצב בחלום.
נגני בשנתך, עוף בת חלום,
כי זה חגך, בת חלום.
את חיה במותך וחיה בחלום.
דברי באצילותך, בת חלום,
נראה כי עייפת, בת חלום.
נשמי, עוף בת חלום,
יומך תם, בת חלום,
דברי, עוף בת חלום,
זה חי בחלום.
נגני, עוף חלום,
זה בן בחלום.
עופפי, עוף בת חלום.
מתים מהלכים על כנען,
עוף בת חלום.

* השיר נדפס גם בירחון הספרותי הצרפתי L"VII
* הובא במדורו של ג. בנימין, בנימין גלאי, מעריב, 2 בפברואר 1962.
תאריך:  24/06/2012   |   עודכן:  24/06/2012
אלישע פורת
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
מאיר דהאן, הפסל שנשכח
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אבישי טייכר
14/07/12 16:26
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הלילה התרחשה הפגנת זעם הספונטנית במהלכה נותצו חלונות ראווה של בנקים ונחסם האיילון. יממה אחרי האלימות המשטרתית הקשה ברוטשילד ביום שישי יצאו כעשרת אלפים אנשים לקחת חזרה את המרחב הציבורי.
24/06/2012  |  מאיה רימר  |   מאמרים
הדוח המיוחד של מבקר המדינה מעלה שוב תמיהה בדבר נחיצותו, שכן נראה כי פעם נוספת התברר שלפתרון בעיות רבות של המדינה לא נדרש דווקא תכנון אסטרטגי מורכב, אלא בעיקר - שימוש בשכל הישר. הנה כמה מקרים לדוגמה.
24/06/2012  |  יוסף דוריאל  |   מאמרים
"...משרד ההסברה של הרשות הפלשתינית פרסם לאחרונה ספר "המינוח - בתחום התקשורת והתרבות הפוליטית" הכולל טבלה המפרטת את "המונחים המורעלים" שאותם מפיצות לדברי המשרד, ישראל וארה"ב ואת המונחים הפלשתינים שאמורים להחליף אותם... הרשות הפלשתינית היא הרשות הלאומית הפלשתינית, שטחי הרשות הם "השטחים הפלשתינים המשוחררים", ירושלים המזרחית היא "ירושלים הערבית", אדמות הסכסוך הן בכלל "האדמות הכבושות" והדרישות הפלשתיניות הן "הזכויות הפלשתיניות".... שר הביטחון הישראלי הוא "שר המלחמה", כוחות הביטחון הישראלים הם "כוחות הכיבוש הישראלים" וגדר ההפרדה היא "גדר ההפרדה הגזענית"...
24/06/2012  |  יהודה דרורי  |   מאמרים
ביום שני האחרון ערכה מועצת יש"ע כנס בנושא הסברה ותקשורת. מעל מאתיים איש משני צידי הקו הירוק התכנסו במלון לאונרדו בירושלים וצפו בחומר כתוב ודיגיטלי ובכמה סרטונים חדשים. למרות החשש הגדול מן המשבר המתקרב עקב פינויה המתוכנן של גבעת האולפנה, מצב הרוח בכנס היה טוב.
העיתונאי יאיר לפיד החליט לא מכבר ליטול חלק בפוליטיקה הישראלית, מתוך כוונה לשנות ולהיטיב עם מעמד הביניים על-פי השקפתו ואמונתו. החלטה ראויה ונכוחה, ללא כל ספק! אולם ברגע ש"יהיר" לפיד מחשיב עצמו כמנהיג, אשר אין לו מה ללמוד ואינו צריך להתנסות בפעילות ציבורית, הדבר מסוכן מאוד וישנה סכנה ברורה לחזרה על חטא היוהרה מ-1973, אם כי הפעם בתוצאות הרות-גורל והרסניות הרבה יותר לעם ולמדינה.
24/06/2012  |  מיכאל הרשקוביץ  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
יהונתן קלינגר
יהונתן קלינגר
משקיעי קריפטו שמעוניינים להשקיע כספים ולשמור עליהם מאובטחים, קונים ציוד אבטחה רציני, אבל בסופו של דבר נופלים בהונאות אנושיות שגורמות לכך שכל הטכנולוגיה שהושקעה לא תהיה שווה כלום
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
כחברה עלינו לשנן את שתי הפרשות ולתת להן ביטוי במערכות חיינו היומיומיים, כחברה עלינו לאמץ את התפיסה החברתית וההומנית לפיה כל בני האדם שווים
אראל סג"ל
אראל סג"ל
המשטרה והפרקליטות הפכו לציידות ראשים פוליטיות במקום שומרות החוק ויש להקים ועדת חקירה עצמאית לחשיפת התנהלות המשטרה והפרקליטות במשפט נתניהו. מכתב אזהרה נוקב לנשיא המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il