|   15:07:40
איציק סיבוש פובליציסט   |   תגובות
  |    |  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שילוב אכזרי וטרגי

האם כלכלי להחרים ולעקל את תרנגולות הלולן ולמכרן לשחיטה, תחת לאפשר להן להטיל ביצים גם אם אינן מוזהבות? נראה כי אפילו המאפיה הסיציליאנית בברונקס הייתה מעדיפה את תזרים המזומנים ארוך הטווח על מחטף חד-פעמי
20/07/2012  |     |   מאמרים   |   המחאה החברתית   |   תגובות
משה סילמן לאחר ההצתה העצמית [צילום: פלאש 90]

נראה כי אין אחד כאן שנותר אדיש למראה התמונה של אדם בוער היושב על הכביש, בשקט ובהשלמה עם גורלו.

קשה למחות מן הזיכרון את התמונה של משה סילמן החרוך יושב על הכביש ונוגס בקרטיב בעודו ממתין לאמבולנס.

פרט לקומץ אנשים, שתמיד מנצלים הזדמנויות שכאלה כדי לרקוד על הדם ולמצוץ עוד טיפת רייטינג, נראה כי התגובות היו רגשיות, ובצדק, גם אם קיצוניות לכל כיוון אפשרי. נוכח הזעזוע, חלקן תיעלו את התסכול אף לטענות קשות אל סילמן עצמו: גם על כישלונו בעסקיו, ואולי אף יותר על שתש כוחו לשאת את הכישלון.

בדרך כלל אין לי טענות על דברי ביקורת אותנטיים, גם אם קשים ובוטים, הנאמרים מתוך זעזוע אמיתי. גם ברור שהמדינה אינה צריכה ואינה יכולה להיות ערֵבה לעסק כלכלי. איש אינו מעוניין לכונן כאן "כלכלה סוציאליסטית" נוסח רומניה או אלבניה, גם אם הוא צועק "צדק חברתי". איש גם אינו יכול להציעחלופות לאחריות אישית.

במיסים ה"כלואים" אין נוגעים

יחד עם זאת, תפקידה של המדינה לייצר תנאים המאפשרים לעסקים להתנהל ולצמוח, ובנקודה זו נראה כי היא כושלת שוב ושוב, כשהיא חונקת את הקטנים והחלשים. זאת, בעוד שלטייקונים, כידוע, אין בעיה, גם אם כושלים, טועים, מנהלים את עסקיהם בפזיזות, ושאר מרעין בישין שבהם הואשם סילמן שכשל. הם חזקים דיים כדי לקנות את בכירי המדינה, לשים אותם בכיס הקטן, בעודם עושים תספורת לכסף הגדול, בכל עת מחנק ומצוקה... על כן מוטב שנחזור לקטנים, שעדיין מהווים כאן רוב.

נראה כי ניתוח קר ומחושב לא יזיק בעת של התלהטות יצרים ורגשות. והשאלה הראשונה המתבקשת היא אם קיים היגיון כלכלי בפעולתם של שלטונות המס למיניהם, בין אם ביטוח לאומי או מס הכנסה ושות', בתפיסת משאית המייצרת הכנסה לעסק, בשל היותו בעל חוב.

האם זה "כלכלי" למוטט עסק, בכדי לאזן או לקזז חוב, במקום לפרוס אותו (לא מדובר בשמיטה או "תספורת") ולתת אפשרות לעסק להשתקם ולהתאושש? האם כלכלי להחרים ולעקל את תרנגולות הלולן ולמכרן לשחיטה, תחת לאפשר להן להטיל ביצי זהב? גם אם מדובר בסתם ביצים, שאינן מוזהבות, נראה כי אפילו המאפיה הסיציליאנית בברונקס הייתה מעדיפה את תזרים המזומנים ארוך הטווח על מחטף חד-פעמי. הרי גם בארה"ב האולטרה-קפיטליסטית יש "סעיף הגנה מפני נושים (צ'פטר 11)", שזהו בדיוק תפקידו - לאפשר את המשך קיומו של עסק חי הנתון במצוקה.

מה ההיגיון באכיפת גבייה של מע"מ בעת רישום החשבונית ושליחת "עבריני פיגור תשלום" לכלא, בעוד שימי הגבייה הממוצעת במשק מתחילים מ-90 יום ומעלה? הלא צרכן השירותים והסחורות הגדול במשק הוא המדינה על גופיה, הדוחה תשלום בשנה וגם בשנה ומחצה, וזאת ללא הודעה מראש, ובכל עת שמתחשק - בין בעיתות של ירידה בגבייה או במפלס הכנרת, בלחות, או בפריחת הרקפות... ואגב, הרשויות נוהגות כך גם בעת חירום ומצוקה כללית, כדוגמת האינתיפאדה, כאשר בלאו הכי עסקים קטנים נקלעו למצוקת אשראי, והכניסו את כל המשק למצוקה נוספת הנובעת מעיכוב תשלומי החשב הכללי (החשכ"ל) .

בסופו של דבר שר האוצר דאז, בנימין נתניהו, וחשכ"ל משרדו, ד"ר ירון זליכה, הבינו את עוצמת ההרס שזורעים גופי האוצר וניסו לתקן זאת.

ניסו, אך לסילמן זה היה קצת מאוחר מדי...

האם באמת עיקול משאיתו של סילמן "השתלמה כלכלית"? וזאת במושגי חשיבה "כלכלית נטו", המערבת שיקולים קרים שאינם מושפעים מחום הלהבה שאחזה בו.

כמותו יש אלפי מנהלים ובעלי עסקים קטנים אחרים שקרסו עקב תעלוליהם של חשבי המדינה וחברותיה הציבוריות, המהווים גורם דומיננטי במשק.

וישנה גם "מנת קינוח": איך מסבירים חסידי הקפיטליזם והאחריות האישית כי 100 מיליארד ש"ח "מיסים כלואים" שוכבים בקופותיהן של חברות גדולות כמו "אינטל" ו"טבע", מבלי שמישהו מעז לאכוף את גבייתם? נראה למישהו כי השר-הפילוסוף-התחמן יעז לעקל ל"אינטל" או ל"טבע" משאית?

כאמור, אלו מחשבות בנושא כלכלה פשוטה - עלויות ישירות בלבד. על עלויות עקיפות, כמו מחיר קריסתן של שכבות בחברה, עדיף שלא נתחיל לדבר כלל.


קורס מבוא לבולשביזם

עודי כואב וטרוד במחשבות שכאלה, נתקלתי ברשימתה של תהל פרוש שכתבה: "זוהי הטרגדיה שלנו, של כולנו. זוהי טרגדיה שאנחנו חיים בשיטה כלכלית יוצאת דופן - שילוב מהמם של ביורוקרטיה קומוניסטית ושוק חופשי אולטרה קפיטליסטי".

בהמשך לרשימה צוין כי פרוש היא משוררת.

איני מכיר אותה, אך חשבתי לעצמי כי מאז "הַשֶּׁמֶשׁ זָרְחָה, הַשִּׁטָּה פָּרְחָה וְהַשּׁוֹחֵט שָׁחַט ...", לא נתקלתי באמת כה נוקבת, קשה, ומטלטלת. אולי זוהי הסיבה שאיני מרבה לקרוא שירה, שלטעמי לפחות, מעדיפה את הפיוט על האמת, כמו בשיר "אלוהים מרחם על ילדי הגן", שאכן הרשים אותי רושם עז, אך היו לי השגות כבר על השורה הראשונה בו.

קראתי שוב ושוב את התובנה שהציעה, ומצאתי לנכון להציע רק תיקון קל, אם כי לא חסר משמעות: לא ביורוקרטיה קומוניסטית. עם זו עוד אפשר לחיות. הרי די והותר קיבוצים כאן היוו הוכחה לכך. מדובר בביורוקרטיה "בולשביקית"! - זו הדוגלת ב"אדמה חרוכה" ומוכנה לשרוף ולאבד ולו גם חצי ממלכה, רק כדי להיפטר מיריבים, בעלי פלוגתא ו"אויבי ציבור".

המחיש זאת היטב הבולשביק המתועב טרוצקי: "ככל שיותר רע יותר טוב" אמר וחייך, עד שגם לו נעשה קצת רע... וחייך קצת פחות.

לאלה מאיתנו שאינם בקיאים בדקויות ההבדלים, להלן "מבוא לבולשביזם" - קורס מזורז להשלמת פערים. האלגוריה הבאה תמחיש את הרוח של המשטרים השונים.

במדינה קפיטליסטית כארה"ב, היו מפיצים שמועה כי במקום כלשהו נמצא זהב. עשרות אלפי אנשים נואשים היו מגיעים ומתחילים לחפור כאחוזי טירוף, בעודם מכלים את שארית כספם בחנויות העיירה המספקת להם כלי חפירה, בגדי ג'ינס, מזון וכולי. לרוב, זהב לא מצאו, אך בסוף התהליך נוצר סכר שיכול היה להשקות ולהפריח חוות חדשות, שבהן מצאו גם הכורים עבודה ומקורות מחייה.

כמו-כן היה מלאי מספיק של וויסקי וזונות בתעריפים שגרמו לכולם להרגיש מרוצים.

אנשי מפא"י לא בזבזו כאן מזמנם בהפצת שמועות ומעשיות. פשוט, הטעינו עולים על משאיות, פרקו אותם במקום שכוח אל, נתנו להם בדים, חוט ומחט, ופקדו עליהם לתפור אוהלים, למגוריהם. כשנגמרו האוהלים, עברו למדים עבור החיילים. היות שהמפא"יניקים הבינו כי יש צורך במדים, דאגו גם לספק מזון ושאר אמצעי קיום בסיסי, גם אם במשורה.

כך נבנתה חצי מדינה.

הבולשביקים היו טוענים אנשים על רכבת, שופכים אותם על הקרח בסיביר, ופוקדים עליהם לחטוב עצים. אומנם העצים היו נחוצים ביותר להסקת תנורי המפעל בעיר, אך את המשור הבולשביקים לא סיפקו, גם לא ביגוד מפני הקור, ואת המזון קיבלו רק אלה שהביאו את מכסת העצים. הרבה עצים לא הגיעו כך להסקת תנורי המפעל, אך מה אכפת לבולשביקים?

"במקום עצים, שישרפו אחד את השני בתנורי המפעל", יאמרו הבולשביקים. "כך יהיו פחות דאגות לכולנו...תחי הרפורמה והמהפכה!".

תהל פרוש צודקת: השילוב הקטלני והטרגי הוא זה הקיים אצלנו, המתבסס על בולשביקים המיישמים קפיטליזם.

האם נזכרנו בדוגמה רלוונטית? אולי חומרים מעכבי בעירה שלא נרכשו, עקב וטו של הבולשביקים באוצר? "לא חסכו כך למדינה ארבעים ומשהו משכורות?", יגידו הבולשביקים.

צודקים הבולשביקים. חסכו גם חסכו. מדי חודש...

פורסם במקור: מגזין "מראה"
תאריך:  20/07/2012   |   עודכן:  20/07/2012
איציק סיבוש
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שילוב אכזרי וטרגי
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אהוד פרלסמן
22/07/12 00:39
 
איציק סיבוש
22/07/12 20:12
 
איציק סיבוש
22/07/12 20:17
 
אהוד פרלסמן
23/07/12 11:00
 
איציק סיבוש
23/07/12 22:47
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אפתח בגילוי נאות: אני מכהן כיו"ר "מוניטור האקדמיה הישראלית" - עמותה ששמה לה למטרה לחשוף ברבים את פעילותם הפוליטית של אקדמאים ישראלים, הנעשית תחת מסתור ומחסה של "חירות אקדמית" ומכוונת נגד מדינת ישראל ונגד כושר עמידתה בלחצים המדיניים והביטחוניים המופעלים עליה, שבמסגרתה הם קוראים למוסדות וליחידים להחרים את ישראל, להטיל עליה סנקציות ולמשוך ממנה השקעות. חשוב לציין שיש בקרב אקדמאים ישראלים "צדיקים" המגדילים לעשות וקוראים למדינות ולמוסדות אקדמיים בעולם להחרים ולהטיל עונשים גם על המוסדות האקדמיים הישראלים שבהם הם עצמם עובדים ומהם הם מקבלים את משכורתם, שבמקורה מגיעה מממשלת ישראל. אנחנו, חברי "מוניטור האקדמיה הישראלית", מתוך דאגה לאקדמיה הישראלית בפרט ולמדינת ישראל בכלל, פועלים במסגרת חופש הביטוי, ומפרסמים ברבים את מעשיהם הנלוזים של אקדמאים ישראלים אלה.
20/07/2012  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
סבב נוסף של נציגי ה-G5+1 בנושא תוכנית הגרעין האירנית הסתיים באיסטנבול בקול דממה דקה. מדיניותה של קבוצת מדינות זו, המורכבת מחמש החברות הקבועות במועצת הביטחון של האו"ם: סין, רוסיה, צרפת, בריטניה וארצות-הברית שאליהן צורפה גרמניה, מבקשות, כחלק מהמאמץ הבינלאומי הנמשך, להגיע להסדר עם אירן בכל הכרוך בתוכניות הגרעין שלה ובהשלכות מימושן על ביטחון העולם.
20/07/2012  |  נחמן פביאן  |   מאמרים
הפגנת האלפים שקיימה העדה החרדית בירושלים נגד "גזירת הגיוס" לא כוונה כנגד נתניהו ומופז שגיוסם (של החרדים) - הישרדותם. המסרים מההפגנה היו מכוונים כלפי חרדים אחרים: אלה שישיבותיהם, מערכת החינוך שלהם ממומנים על-ידי המדינה. חלקים מציבור זה יחברו בקרוב לפלג האנטי-ציוני גם במחיר של וויתור על ההקצבות. ה"עדה" מעוניינת בחידוש הבירור האידיאולוגי על היחס למדינה ריבונית ועל ערך לימוד התורה. הצבא הוא אחד מביטוייה המובהקים של הריבונות וגישה המערערת על הריבונות עצמה מייתרת את שאלת השוויון במילוי החובה האזרחית. המאבק הציבורי-פוליטי התנהל כאילו קיום המדינה מקובל על כולם. תלותו של עולם התורה בהקצבות הממשלתיות התקבל אף הוא כקבוע מבראשית וכאילו השאלה היחידה הנתונה לוויכוח או ליחסי הכוחות הפוליטיים הוא בכמה כסף מדובר.
20/07/2012  |  נפתלי רוטנברג   |   מאמרים
דיווחים עדכניים על עשרות ג'יהאדיסטים מכווית, העושים את דרכם להשתתף בלחימה בסוריה, מדגישים ביתר שאת את אחיזתם החזקה של ארגונים איסלאמיים רדיקאלים בה. מאז ינואר 2012, הפכה סוריה לשדה קרב עיקרי של עולם הג'יהאד, שבו הפציעו כמה ארגונים ג'יהאדיסטים זרים וסוריים, הלוקחים חלק בסכסוך.
בשנת 2001 הייתי מנהל בית הספר "גשר" בעיר סמרה ברוסיה. בימי ראשון רעיתי ואני הפעלנו בית ספר להורי התלמידים. בין התלמידים המתמידים והמצטיינים בכתה היו גרישה ולנה כגן, סבא וסבתא של נדזדה (תקווה - בעברית), תלמידה בכתה י"א.
20/07/2012  |  איתן קלינסקי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il