|   15:07:40
  ציפי לידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
האם כדאי להשקיע בנאסד"ק 100?
קבוצת ירדן
מתי ולמה נזמין עורך דין מתחום התעופה?

פרשת ויחי

חי חי

מה בין פרשת ויחי לפרשת חיי שרה? מדוע שיכל יעקב את ידיו בברכת מנשה ואפרים? וגם: שיעור בפסיכולוגיה
28/12/2012  |   ציפי לידר   |   מאמרים   |   תגובות
יעקב מברך את אפרים ומנשה [ציור: רמברנדט]

כבר בתחילת הפרשה ניתן לעמוד על הדמיון בין פרשת חיי שרה לפרשה זו. למרות ששתי הפרשות מספרות על מות צדיקים - שרה אמנו ויעקב אבינו - הן נקראות על שם חייהם. התשובה לפרדוקס-לכאורה זה נעוצה במאמר חז"ל, כי צדיקים במותם קרויים חיים. גם אם גופם מת, רוחם חיה בקרבנו, במורשת הנצחית של מידות ומעשים טובים שהם מנחילים לכל הדורות. אולי מסיבה זו המילה מיתה אינה נזכרת בפטירתו של יעקב. כאחרון האבות, ואבי שנים-עשר שבטי ישראל, דמותו משמשת מודל חי ללימוד תורה, קיום מצוות ומידות טובות.

אין רגע דל

יתר על כן, בדומה לשרה אמנו המילה 'שנה' חוזרת ונשנית אחרי מספר המאה ואחרי ציון היחידות של שנות יעקב. אך לא די בחזרה זו. למרות שפתו הלקונית של המקרא מככב בפסוק גם הקדימון: "ויהיו ימי יעקב שני חייו" הנראה מיותר. דומני כי בעצם הכפילות שֶׁבּוֹ גלומה התשובה. גיל המעשים חפף את הגיל הכרונולוגי. בדומה לשרה, שחייה היו ספוגי משמעות דתית, ובדומה לאברהם הבא בימים, שהצטיינו במצוות, גם ליעקב לא היה רגע דל. כל ימיו, בכל שנות חייו, היו מלאים בעבודת השם.

יש מפרשים שיעקב חי חיי אושר שבע עשרה שנה בלבד, בקרבת בנו יוסף המושל במצרים, שהיו בעלי משמעות סמלית עבורו. שאר חייו שָׂבַע ייסורים ועימותים עם לבן ועשיו והתמודדות עם היעדרו של יוסף. אולם התורה אינה מסכימה עם תפיסה זו. במבט היסטורי רחב ובהשגחה אלוקית הכל היה לטובה, כדי לסלול את הדרך לגלות מצרים ולגאולה וללידת עם ישראל. במובן זה כל פרט בפאזל וכל אירוע היה בעל משמעות היסטורית ולאומית, תוך הפקת לקחים רוחניים רַבֵּי עוצמה.

יעקב, ויוסף בעקבותיו, ביקשו להיקבר בארץ ישראל, ולא במצרים שטופת הזימה והאלילות. מכאן נולד הביטוי חסד של אמת בפרשה - חסד שעושים עם המתים לקוברם, מבלי לצַפות לתשלום גמול.

מעניין לציין את מערכת היחסים, המושתתת על כבוד הדדי, ששררה בין יעקב ליוסף. כפי שראינו בפרשת ויגש, יוסף קורא לאביו "רדה אלי", כדי להשליט עליו את דמות יעקב הצדיק ואת מורשתו, ולהנחילה לדורות מתוך מצווַת כיבוד אב אמיתית (אכן בזכות דמותו יוסף כבש את יצרו בפרשת אשת פוטיפר). לעומת זאת, יעקב למרות חוליו וזקנתו, משתחווה על ערש דווי לבנו יוסף, מושל מצרים, וחולק לו כבוד אחרון. על כך אומרים חז"ל: "שועל בזמנו השתחווֵה לו". אך יעקב בְּצֵל השכינה גם מצדיע לִבְנו יוסף, שעמד במבחן צדקותו בארץ הזרה.

למי הבכורה

כפי שראינו לא הגיל הכרונולוגי קובע, אלא גיל המעשים, וכי אצל צדיקים קיימת זהות מלאה בין השניים. בדומה לכך עניין הבכורה. לא הבכורה הביולוגית היא הקובעת מבחינת סדרי עדיפות, במתן פריבילגיות, אלא הבכורה הרוחנית הנקנית בזכויות מיוחדות. כך עשיו שֶׁמָכַר את בכורתו ליעקב, בעבוּר נזיד עדשים, וכך גם בברכת בני יוסף - אפרים ומנשה. אומנם מנשה היה הבכור, אך למורת רוח אביהם, יעקס הַסָּב שִׂכֵּל (מלשון שכל) את ידיו, כשאת יד שמאלו הניח על ראש מנשה, ואת יד ימינו דווקא על הבן הצעיר אפרים. ליוסף הנדהם הסביר יעקב כי מאפרים עתיד לצאת יהושע בן-נון, המנהיג והמצביא הדגול, שהנהיג את ישראל לאחר מות משה רבנו. הוא כבש את הארץ מפני הכנענים, הוריש אותה לשנים-עשר השבטים, וחולל נסים בזכות צדקותו הרַבָּה. הנס הנודע ביותר שנקשר בִּשְׁמוֹ הוא עצירת השקיעה המיתולוגית "שמש בגבעון דום, וירח בעמק איילון", לְשֵׁם כיבוש האמורי, שהיה העם החזק ביותר באימפריה הכנענית. כדי לקבל מושג על שיעור קומתו אומרים חז"ל, כי פני משה כחמה ופני יהושע כלבנה. דהיינו, הוא שאב ממשה רַבּוֹ את אורו ואת סמכותו הרוחנית.

הוא הדין לראובן. היותו בכור מבחינה גנטית, לא הקנתה לו זכויות טבעיות. כפי שצייַנו כבר בגלל פחזותו נשללה ממנו המנהיגות בכהונה ובמלכות, לטובת שבט לוי ויהודה.

גינוי המעשה ולא העושה

מעניין כי הפסיכולוגיה המודרנית, כמו תחומים רבים אחרים, לא חידשה דבר. עקרונותיה נעוצים במקורותינו הקדומים אלפי שנים לפני שפרצה לתודעה הציבורית. ברכת יעקב היא מודל לעיקרון החינוכי החשוב לבקר את המעשה, ולא את העושה. על-אף התוכחה לשלושת בניו הראשונים, יעקב מבקר קשות את מעשיהם - החיפזון של ראובן והכעס של האחים שמעון ולוי במעשה שכם - אך לא את אישיותם. אם כן היכן הברכה להם? על כך נאמר בספר משלי, כי טובה תוכחת אוהב על שבחי שונא. הברכה היא בעצם תיקון מידותיהם. אצל הצמד שמעון ולוי התיקון טמון גם בהפרדתם זה מזה ובהפצתם, זה כמלמד תורה לגיל הרך כתרופה לריכוך הכעס, וזה כַּחֲסַר נחלה הנהנה מכספי תרומות ומעשרות.

עיקרון דומה "יִתַּמוּ חטאים מן הארץ" - ולא חוטאים - אימצה גם ברוריה החכמה, אשת התנא רבי מאיר, כשהעירה לבעלה להתפלל על שכניה הרעים שיחזרו בתשובה. וכך היה.

לאחר התוכחה לבנים הראשונים, מתחילה סידרת הברכוֹת. יהודה, שהעניק את שְׁמוֹ לעם היהודי, הוא החלוץ בסדרה זו. כפי ששְׁמו מעיד עליו, הוא זכה למלכוּת דויד והמשיח לֶעתיד לבוא, בזכוּת הַכָּרַת תודה של אימו לה' על הולדתו, בזכות הודאתו הפומבית בְּצִדְקַת תמר - כשביסוד ההודיה וההודאה מונָחות האמת והענווה - ומאידך-גיסא האומץ, הנחישות והאחריות ההדדית, שבאו לידי ביטוי בהצלת יוסף ובנימין. כל אלה תכונות בסיסיות המשַקפות כושר מנהיגות.

בניגוד להַפְרָדַת שמעון ולוי, יששכר הנושא בְּעוֹל תורה כחמוֹר - והפעם בדימוי חיובי (אולי לכך כיוון הרב עובדיה בדרשתו המפורסמת) - וזבולון הסוחר התומך בו כספית, הם אפוא הצמד המושלם הראוי לברכה וזוכה לשכר רב. המורשת היהודית היא סוד קיומנו. המתכון להצלחה טמון "בחרבי ובקשתי". יעקב מצביע על התפילות והבקשות כעל הנשק הסודי של עמֵנו.

לעומת עשיו, המבקש להרוג את יעקב אחיו לאחר מות יצחק אביו, מסיר יוסף כל חשש לנקמה מלב אחיו, לאחר מות יעקב אביהם, ואדרבה מבטיח לכלכלם כל ימיו. כל זאת מתוך הכרה, כי גם מכירתו הייתה חוליה בשרשרת ההשגחה האלוקית להביאו עד הלוֹם למלוכה, ובמבט לאומי להוביל את העם לגלוּת מצרים - כסמל לשאר הגלויות - ולגאולה.

תאריך:  28/12/2012   |   עודכן:  28/12/2012
ציפי לידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
היום, 28 בדצמבר 2012, שנתיים למותו של אבא שלי, שחסר לי מאוד. עורך הדין יהודה מצא ז"ל, שהיה ה-מומחה לרשלנות רפואית ונזיקין. שנתיים למאבק הציבורי שהתחלתי בהספד, שקראתי מעל הקבר הפתוח שלו, כשאני מוכת אבל, ייאוש וזעם. על אוזלת ידי, כאזרח הקטן מול כרישי הממסד, לסייע לאבא יהודה, בהמתת חסד שביקש.
28/12/2012  |  גילי מצא  |   מאמרים
בשבת זו אנחנו קוראים את פרשת וַיְחִי ובכך מסיימים את קריאת ספר בראשית ונפרדים מסיפורי יוסף ואחיו; מבחינתנו, הנושאים המרכזיים בשתי הפרשות האחרונות הם המפגש המחודש בין האחים וחידוש האחדות הפנימית בבית יעקב. אחרי עשרים ושתיים שנים של מועקה וחוסר ודאות, מאז מכרו את יוסף מתוך שנאה בלתי נשלטת, האחים ניצבים בפני האח שמכרו והנה הוא השליט על ארץ מצרים. והוא, לא רק שאינו נוטר להם טינה על מה שעשו לו, הוא מנחם ומרגיע אותם ואף לוקח אחריות מלאה על פרנסתם בשנות הרעב [בראשית נ']: [כא] וְעַתָּה, אַל-תִּירָאוּ--אָנֹכִי אֲכַלְכֵּל אֶתְכֶם, וְאֶת-טַפְּכֶם; וַיְנַחֵם אוֹתָם, וַיְדַבֵּר עַל-לִבָּם. באומרו כי לכך בדיוק התכוון הבורא יתברך בשילוחו למצרים: [כ] וְאַתֶּם, חֲשַׁבְתֶּם עָלַי רָעָה; אֱלֹקִים, חֲשָׁבָהּ לְטֹבָה, לְמַעַן עֲשֹׂה כַּיּוֹם הַזֶּה, לְהַחֲיֹת עַם-רָב.
28/12/2012  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
הניגוד המוחלט שבין הקונספט הרפובליקני בארה"ב לבין הקונספט הדמוקרטי - כפי שהציגו שני המועמדים לנשיאות בעימותים שערכו, ובהכרזות הפומביות שלהם, הם בדיוק אותם ניגודי גישה שבין הרוח הסוציאליסטית של שלי יחימוביץ' והשמאל לבין הגישה הכלכלית הפרגמטית, המעשית, של נתניהו, שבעברו הוציא כבר את ישראל מהמשבר הכלכלי הגדול שלה, והמשיך לשמור על מעמדה במקום הראשון בתוצר הלאומי בין כל יתר מדינות ה-oecd.
28/12/2012  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
מה הכי כדאי לעשות בתחום הפיננסי? מהי הדרך הטובה ביותר לפעול בתחום הנדל"ן? מי המרוויח הגדול של הספורט הישראלי? מי מקבל הכי הרבה בתקשורת? מי נהנה מהכי הרבה חשיפה עם הכי מעט אחריות? ומהו החוזה האולטימטיבי בתחום המיחשוב?
28/12/2012  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מותר האדם מכל בריה חיה היא קבר אבות. בכל אומה, בכל לשון, בכל איי הארץ עריה והרריה, מימי קדם הידועים לנו ועד לימינו אלה, קידשו בנים קברי אבותיהם ואבות נתאוו בחייהם כי בנים יפקדו מקום מנוחתם אחרי מותם. איש אשר לא ידע ציון לאימו ולאביו התהלך כל ימיו בארץ כיתום מנושל, ואם או אב שידעו בטרם ילכו לעולמם כי אין בעוניים צאצא היכול לדעת היכן ייטמנו, מתו כשכולים גזולים. מותר-אדם זה, דבר אין בו מן המולד, מן הירושה הגנטית, מן הכפייה של האינסטינקטים. כולו בחירת דעת, הכרה, אימוץ חובת גברא אינטלקטואלית על-ידי האנושות כולה שניתרגם לאופנים ולמסורות מרובים, שעיקרם חצה יבשות, וימים, וזמנים, ועשה את בני האדם שפרצופיהם שונים, ודעותיהם מגוונות, ואמונותיהם בשמים ובארץ רחוקות זו מזו מרחקים שאי-אפשר לגשר עליהם, לשווים בתכלית אלה לאלה, לאחים במצוות קברי אבות.
28/12/2012  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רון בריימן
רון בריימן
אסור שחיילי צה"ל ישמשו מגש הכסף להשלטת המחבלים "הטובים" של אש"ף - הארגון לשחרור פלשתין (כולה! מן הים עד הנהר!) - על המחבלים "הרעים" של חמאס    מטרתם זהה.
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
ביקורתו הפומבית של יו"ר המחנה ה"ממלכתי" על ניהול המלחמה פוגעת במלחמה ובלוחמים כאשר בשל שיקולים פוליטיים הוא מאיים להפיל את הממשלה. על גנץ להתאחד מאחורי העם, להילחם עד הניצחון ולא ל...
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il