|   15:07:40
  משה חסדאי  
תחקירן, פובליציסט
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

פוליטיקה בצה"ל

לצמרת צה"ל וזרועות הביטחון יש תפקיד מרכזי בהשלטת החשיבה הליברלית על המדינאות הישראלית. יישום מדיניות חברתית-כלכלית התואמת לאתוס של כלכלת השוק חייב את מערכת הביטחון לגייס את הקואליציה האתנו-לאומית בתמורה להפקדת ההובלה של התהליך המדיני המכונה תהליך השלום - בידיה והשלמה עם הדומיננטיות של חשיבתה
28/01/2013  |   משה חסדאי   |   מאמרים   |   תגובות
משרד הביטחון, הקריה תל אביב [צילום: פלאש 90]

מכשיר פוליטי
צה"ל כמכשיר פוליטי בידי האליטה הכלכלית הניאו-ליברלית, הפכה את הצבא בסיוע שאר זרועות הביטחון, למיישם האפקטיבי של הנסיגה מרצועת עזה ומצפון הגדה ופינוי היישובים היהודיים הפרוסים באזורים אלה. צה"ל עלול להתגייס שוב לתפקיד זה.

הטיעון המטלטל כי צה"ל הינו שחקן ראשי בקידום תהליכים מדיניים שנויים במחלוקת, הוא לא פחות מרעידת אדמה לאומית, מזווית יהודית אך גם אנושית, וגם מושא חקירה אקדמית ומשפטית ומוסרית.

האזרחית האמיצה הראשונה שהעזה לטעון טיעון כזה, באופן של חקירה שיטתית, כולל איסוף עדויות, והעלאת חומר החקירה, בצורת ספר, הלא היא רות איזיקוביץ, בספרה 'תכלית ראויה'.

בספר חדש ומרתק ושמו 'צומתי הכרעות ופרשיות מפתח בישראל' בעריכת פרופסורית להיסטוריה דבורה הכהן וחתן פרס ישראל פרופסור משה ליסק, בהוצאת מכון בן-גוריון לחקר ישראל והציונות, אוניברסיטת בן-גוריון בנגב, הונחה לפתחנו, כאזרחי המדינה, אבחנה חמורה ביותר, לפיה פרופסור יגיל לוי, מגלה כי צה"ל הינו הגורם המוביל את ההיגוי של הסכמי אוסלו ואת יישומם.

בפרק ושמו: 'אוסלו כמבוא לאינתיפאדת אל-אקצה', מתאר פרופסור יגיל לוי, כיצד האתוס הרדיקלי של כלכלת השוק הליברלי שולט בצה"ל ומכחיד את הפוטנציאל של התנגדות אזרחית רחבה לקונספציה הקרויה "תהליך השלום", באמצעות גיוס ולגיטימציה חלקית של הקואליציה האתנו-לאומית בצה"ל. גיוס לצה"ל כאילוף מוחות והשתקת ההתנגדות לתהליך השלום.

צה"ל שמר על נכסיו והבטיח את עתידו, בדרך של הכפפה גוברת של התנהלותו לכלליו של אתוס כלכלת השוק. הדרג הפוליטי הליברלי הקיצוני מתמרן את צה"ל, כדי להשתמש בסמלי הצבא ובמעמד שלו בעיני הקבוצות השונות בחברה הישראלית, כדרך לגיוס תמיכה פוליטית בתהליך אוסלו והקמת מדינה פלשתינית.

קביעתו של דן שומרון כרמטכ"ל, כי לאינתיפאדה יש פתרון פוליטי, הייתה הכרזה חד-משמעית באשר לכיוון הפוליטי של צה"ל. האמרת עלויות השליטה סללה את הדרך למודל אוסלו. צה"ל הסתגל לתפקידו החדש - נטרול הקואליציה האתנו-לאומית. תפקיד המקנה לו עמדת כוח ומיקוח בקרב אליטות כלכליות.

חוט השדרה החברתי של הצבא נסמך היסטורית על הרובד החילוני והגברי של צעירי המעמד הבינוני (הכולל בעיקר את הרובד האשכנזי-חילוני בצירוף הקבוצות המזרחיות המוביליות 'המתמערבות') עם בולטות של צעירי ההתיישבות העובדת. השירות בצה"ל משמש את הפיקוד הבכיר הבא מקרב האוליגרכיה האשכנזית-חילונית, בכדי לגייס את הקבוצות החברתיות האתנו לאומיות, ובכך להטמיע בקרבם את יסודותיה של תרבות הצייתנות הצבאית, ובכך למנוע מהם לגייס את קבוצות המקור החברתיות שלהן לפעולה מחוץ לצבא ואף נגדו.

כך נוצרה ההתניה בין יכולת הנהגה פוליטית ישראלית - החותרת להקמת מדינה פלשתינית כפתרון לסכסוך הערבי-ישראלי - לגייס את תמיכת הצבא לבין היכולת לממש מדיניות העומדת בסתירה לאינטרסים הסובייקטיביים של קבוצות הקואליציה האתנו לאומית, המתנגדת לאוסלו ולתהליך השלום המדומה ולהקמת מדינת טרור ערבית פלשתינית עוינת החותרת בגלוי להשמדת מדינת היהודים.

למעשה התפתחה תלות פוליטית של 'מחנה השלום' בגיוס פוליטי באמצעות הצבא. הצבא הגן על אוסלו מפני נתניהו, גם במחיר גבוה, כגון: הדחתו של האלוף אורן שחור לאחר שנפגש בחשאי עם שמעון פרס. כך נחשפה הברית של צה"ל עם כוחות המרכז-שמאל הפוליטי כנגד הקואליציה האתנו-לאומית (הליכוד ומועצת יש"ע, קבוצות מזרחיות פריפריאליות, 'הבית היהודי', 'ישראל ביתנו'). ההתקפה על אוסלו התפרשה גם כהתקפה על הצבא שתמך בו. כמובן, שבעימות פוליטי זה, הפסיד התניהו וניצח צה"ל.

צה"ל אילף את בנימין נתניהו וכפה עליו לגייס את הצבא לצידו, כדי לשמור על מידה גבוהה של לגיטימיות של ממשלו, אל מול הכוחות המזוהים עם האליטות האשכנזיות-חילוניות והאינטרסים של כלכלת השוק שייצגו כוחות אלה.

התוצאה של מאזן הכוחות בין צמרת צה"ל לבין מחנה נתניהו, הייתה שנתניהו השלים פורמלית עם הסכמי אוסלו והשלים את הנסיגה המעוררת מחלוקת מחברון. על-רקע כניעתו של נתניהו לגנרלים הישראלים ובכירי שב"כ ומוסד מהאתוס הליברלי-כלכלי, מובנת עמדתו המצדדת בהקפאת התנחלויות, הימנעות מהתייצבות לצידן אל מול טרור משפטי נגדם והימנעות מיישום מסקנות דוח לוי, והכרזתו על קבלת העיקרון של שתי מדינות לשני עמים. נתניהו נכנע ללחץ הצבא והאתוס השמאלני הכלכלי הגלובליסטי.

רוב הצמרת הצבאית בצה"ל ובזרועות הביטחון באה מתוך המעמד הבינוני החילוני, והיא שומרת על כוחה בקנאות ובאמצעות שליטה בלתי מעורערת במוקדי הכוח וההשפעה והמינויים הבכירים. ואילו כוחות השדה מגויסים יותר ויותר מתוך כוחות הפריפריה החברתית והקבוצות הדתיות לאומיות. ארכיטקטורה חברתית זו של צה"ל, מספקת מענה למחסור בקבוצת חיילים המגלה נאמנות לדרך התנהלותו של הצבא. היא מאפשרת לגייס את קבוצות הפריפריה כמנגנון לגיטימציה למדיניות ביטחונית-מדינית התומכת בהקמת מדינה פלשתינית, שפרדוכסלית מנכרת את הרשתות החברתיות שמתוכן באים המגויסים.

השינוי בהרכב היחידות הצבאיות - ההישענות המוגברת על קבוצות הפריפריה האתנו-לאומית - הגביר את יכולת צה"ל לפעול בלי שיגייסו הקבוצות המיוצגות בצבא את הרשתות החברתיות שלהן לפעולות מחאה, להבדיל מן העבר, בעת שמילאו המגויסים האשכנזים-חילונים תפקיד מרכזי בכוחות השדה, ופעלו לגייס את רשתותיהם בדמות תנועות המחאה והשלום כמהלך של פעולה לריסון הצבא.
לסיכום: לצמרת צה"ל וזרועות הביטחון יש תפקיד מרכזי בהשלטת החשיבה הליברלית על המדינאות הישראלית. יישום מדיניות חברתית-כלכלית התואמת לאתוס של כלכלת השוק חייב את מערכת הביטחון לגייס את הקואליציה האתנו-לאומית בתמורה להפקדת ההובלה של התהליך המדיני המכונה תהליך השלום - בידיה והשלמה עם הדומיננטיות של חשיבתה.

מורשת מוסדית זו, של צה"ל כמכשיר פוליטי בידי האליטה הכלכלית הניאו-ליברלית, הפכה את הצבא בסיוע שאר זרועות הביטחון, למיישם האפקטיבי של הנסיגה מרצועת עזה ומצפון הגדה ופינוי היישובים היהודיים הפרוסים באזורים אלה. צה"ל עלול להתגייס שוב לתפקיד זה.

על-פי הניתוח החושפני הזה, הדרך לאכיפה אסטרטגית על החברה הישראלית, של קונספציית אוסלו בהנהגת שמעון פרס ותנועות השמאל-מרכז שכאמור הכניעו את בנימין נתניהו, היא באמצעות תמיכת צה"ל בתהליך השלום ופתרון שתי מדינות לשני עמים. אכיפה אסטרטגית זו, תועצם באמצעות הכנסת סדר יום חברתי לאתוס כלכלת השוק, מה שיאפשר לשמעון פרס ומחנה השלום שלו, את הרחבת הגיוס של קבוצות הפריפריה לתמיכה בהסכם שלום רדיקלי עם הערבים. זו הסיבה להתעוררות הסדר היום החברתי בקרב מחנה השלום (מחאת האוהלים בהפקת חד"ש) - כי הם מבינים את הפוטנציאל הטמון בו - כך כוחותיה של כלכלת השוק חותרים להשיג יתרון מכריע על האתנו-לאומיות.

לכותב המאמר, נראה כי לנוכח האיום האירני והאיסלאמיסטי, המתעצם והולך בקרב ובסביבת מדינת ישראל, ובעולם כולו, נטרפו הקלפים בידי האליטה הכלכלית הליברלית בארץ ובעולם ואין הם מודעים או מסרבים להודות בכך. יותר ויותר אישים ובכירים בצה"ל ובזרועות הביטחון בארץ ובעולם, מתפכחים מהאשליה של שלום עם הטרור הערבי והאיסלאמיסטי האירני ובכלל. ניצחונו של האתוס האתנו-לאומי היהודי מובטח - גם אל מול קואליציית הכלכלה הגלובלית ותככיה - לאור התהליכים הגלובליים עצמם המסתמנים כהתעצמותה של מלחמת עולם שלישית בין המערב לערב האיסלאמיסטי.

בורא עולם, הקדוש ברוך הוא, מסדר הדורות מראש, אדריכל ההיסטוריה, הוא האסטרטג הראשי והאמיתי של התהליכים בארץ ובעולם. ולא יועילו כל תעלולי המחנה הרדיקלי הליברלי הכלכלי, אלא נהפוך הוא: חתרנותו היא הזרז הגדול ביותר לנפילתו הקרבה והולכת ולצמיחת מדינה יהודית מלכותית.

תאריך:  28/01/2013   |   עודכן:  28/01/2013
משה חסדאי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה בצה"ל
תגובות  [ 7 ] מוצגות   [ 7 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
רותי איזיקוביץ
28/01/13 16:49
2
צנחן
29/01/13 06:29
 
חבלן
29/01/13 21:16
 
משה חסדאי
1/02/13 13:43
3
יואל קורנבלום
30/01/13 00:23
4
משה חסדאי
31/01/13 00:57
 
יואל קורנבלום
1/02/13 00:28
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משתתפים דתיים בכינוס "כשהקטרים צפרו בנגב" שעסק בנושא הרכבות בדרום ארץ ישראל במלחמת העולם השנייה, ונערך בסוף השבוע האחרון (יום ה', 24.1.13) בקיבוץ להב, מטעם המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, רכבת ישראל, המועצה האזורית בני שמעון ועוד, הביעו תרעומת על כך כי על-אף שהכינוס נערך ונמשך לאורך כל שעות היום, משעה 08:30 בבוקר עד שעה 17:00 בערב, נמנע מהם לאכול ארוחת צהריים חמה ומלאה כשאר המשתתפים החילונים בכינוס, זאת מאחר שלכלל משתתפי הכינוס הוצעה אפשרות אחת בלבד - לאכול ארוחת צהריים בחדר האוכל של קיבוץ להב (תמורת תשלום של 45 שקלים) שאין ברשותו תעודת כשרות והוא ידוע כמטבח וחדר אוכל שאינו מקפיד על כללי כשרות (בלשון המעטה).
28/01/2013  |  אלי אלון  |   מאמרים
זה עתה הסתיימה לה מערכת הבחירות לכנסת ה-19 ובעקבותיה ניתן לאפיין מספר מופעים. מופע ראשון ומהותי הצד האידאולוגי של המפלגות לא הוצג או הוחבא. שום מפלגה לא הציגה לראוה את מצעה הרעיוני.
28/01/2013  |  שמעון זיו  |   מאמרים
אני יודע שאני אעורר כאן את זעמם של מספר אנשים. חברים שלי שיקראו את זה, יש חשש שיפסיקו להיות חברים שלי לאלתר או במיידי. ייתכן גם שאזכה ל"מחמאות" רבות ומשונות. בדיוק כמו שזכיתי כשסיפרתי את האמת על "העם דורש צדק חברתי"... אין דבר, אני נכנס לכוננות ספיגה. אבל אני מוכרח להגיד את זה. אין לי ברירה אלא להגיד לכם את זה. כי כנראה אין מי שיעשה את העבודה המלוכלכת במקומי, ודי כואב הלב לראות אתכם מהלכים ככה ללא הבנה בסיסית של המציאות.
28/01/2013  |  גלעד קדומים  |   מאמרים
כמה ימים לפני הבחירות לכנסת הלכתי לבקר חבר המתגורר ליד מאה שערים, מייד עם הגיעי לאזור מגוריו משכו את עיני מאות סטיקרים אשר הודבקו בכול פינה באזור ובמיוחד במאה שערים. הסטיקרים דברו בעד עצמם. הכול בגנות הבחירות, בגנות הציונות.
28/01/2013  |  אלכס לוין  |   מאמרים
כל המדינה חוגגת וגועשת סביב המנצח הגדול (לכאורה) של הבחירות - יאיר לפיד. אך לטעמי, המציאות שונה. המנצח, אולי לא הגדול, אך בהחלט המנצח של הבחירות, הוא בנימין נתניהו. הוא ירכיב את הממשלה, הוא יהיה ראש הממשלה, חברי מפלגתו יהיו לפחות מחצית משרי הממשלה וכנראה, בסופו של דבר, הכל יתנהל כרצונו (הגלוי והנסתר).
28/01/2013  |  פסח רויטמן  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בעיתונים משתקפת לאחרונה איזו לאות, עייפות, תשישות, רחוק ממלחמתיות. והכותרות כאילו כבדו עיניהן טרם נמנום    מעין שקיעה לתוך אפתיה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
מעקב אחר חלק מתוכניות החדשות של ערוץ 12 הוא בבחינת "דע את האויב"    הערוץ הוא הארסי ביותר בביקורתו המעוותת נגד ממשלת ישראל וראשה ולדעתי משמש בידי האופוזיציה הפנימית והחיצונית למדינת...
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il