|   15:07:40
  אורי מילשטיין  
חוקר מערכות צה"ל
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

הפילוסופיה של הטרור <span style='font-weight:normal;'>[א]</span>

כופרים ומורדים; במסע אינטלקטואלי מרתק מוביל אותנו הפילוסוף הצבאי ד"ר אורי מילשטיין אל אבני היסוד של הטרור: הקפיצה הקוונטית שעשה מין האדם לפני עשרת אלפים שנה, מחיי ציד וליקוט ליצור מזון וחיי קבע בכפרים, ערים ומדינות. הקפיצה הזאת באה לידי ביטוי במיתוס התנכ"י של הגרוש מגן העדן. חיי הקבע הולידו את הטרור והדבר בא לידי ביטוי במיתוס קין והבל. מכאן מגיע ד"ר מילשטיין למסקנה שהטרור הוא חלק מעצם חיינו ואין תקווה להיפטר ממנו.
11/12/2004  |   אורי מילשטיין   |   מאמרים   |   תגובות

המיתוס העברי שנוסח בתורה הוא גם עתיק, גם מורכב, גם מפורט גם מתפרש על פני רוב העת העתיקה וגם קרוב להיסטוריה יותר מכל מיתוס אחר. מסתבר שמחבריו ירדו לעומקה של ההוויה האנושית באופן מדויק יותר מיוצרי המיתוסים העתיקים האחרים וחזו-נבאו מגמות לאורך אלפי שנים. אין תמה אפוא שלא רק האבות המייסדים של היהדות, אלא גם של הנצרות והאסלאם האמינו שהמדובר בדברי אלוהים חיים והתבססו על מיתוסים אלה בפיתוח דתותיהם.

אף אם לא כל באי עולם משתייכים לשלוש דתות אלה, הרי מאמיניהם קבעו את סדר היום הגלובלי באלף וחמש מאות השנים האחרונות. דתות אלה השפיעו מאוד על כל מה שהתרחש בחברת האדם, לרבות על סגנונות של הפעלת אלימות, על מלחמות ועל טרור. הטרור הגואה היום בעולם והטרור המאיים עלינו במדינת ישראל, הוא בעיקרו מוסלמי והתגובה עליו היא בעיקרה יהודית ונוצרית עם הבדלים ביניהם. לפיכך נסתייע במיתוס העברי במסענו לאחור בעקבות הטרור כדי להבינו על-מנת לנטרלו.

המיתוס העברי על קין מסמל את האימה שבעצם הקיום: על-מנת לשרוד עליך להפעיל טרור או להיות קורבן לטרור; לרצוח או להירצח. כך הבינו את חיי אדם האנרכיסטים הראשונים - הרועים הנודדים, שמרדו בציוויליזציה הבלתי טבעית של יצרני המזון ובממסד הבלתי יציב של יושבי הקבע, מכורי-הטכנולוגיה, שהיא כוננה. אנרכיסטים אלה, ראוי להדגיש, היו חלק מן הסביבה הטכנולוגית-אינטלקטואלית שהולידה את ציוויליזציית יצור המזון. הם לא נדחקו לשוליים הפרימיטיביים של האנושות כפי שנדחקו רוב הרועים הנודדים מאוחר יותר. הם היו "הירוקים" - חסידי איכות הסביבה כשרק התחיל התהליך הנוכחי של השחתתה.
לפיכך מיתוס קין והבל מסמל גם את המלחמה הבלתי פוסקת בין ציוויליזצית העירוניים יושבי הקבע, רווּית הטכנולוגיה, היעילה והמלחיצה לבין ציוויליזצית הרועים הנודדים הטבעית יותר מבחינת האדם, והמאזנת את הנפש. זאת מלחמה בין שתי השקפות עולם שהשתקפו בדתות ובתרבויות יריבות: מצד אחד של המתרס, השקפת עולם דינאמית, כאוטית, הוליסטית הזורמת עם המציאות, שאפיינה את חבורות הציידים והמקלטים הקמאיות והתגבשה בדתם של הרועים הנודדים בעת העתיקה. מצד שני של המתרס, השקפת עולם סטאטית, עכשוויסטית ולכן גם נהנתנית, אנליטית, מעצבת את המציאות הקבועה ו"האמיתית" שאומצה על-ידי יצרני המזון בעת העתיקה וכופה את עצמה בעזרת טרור.

מכאן מסקנה ראשונה ומפתיעה בימינו: מקור הטרור על-פי המיתוס היהודי לפחות, היא המדינה.

אדם וחווה היו, לפי המיתוס הזה, בני דור המעבר. בנם הבכור קין הוא נציגה הראשון והמובהק של הציוויליזציה הסטאטית והיעילה. לכן הוא רצח ולא נרצח. קין הוא הכופר הראשון; הוא מיצג את האמונה באדם ואת הדתות הפיסיות המפברקות אלים. האל של הדתות הפיסיות הוא שכל האדם, לרבות השכל להמציא אלים (אידיאולוגיות בימינו): אל הירח השומרי, אל השמש המצרי, אלי האולימפוס היווניים, אלי הצבא הרומיים, אלי המדע המערביים, אלי הצדק החברתי שלא ספקו את הסחורה בבית המועצות ובתנועה הקיבוצית אצלנו; אלי המיחשוב הגלובליים, שלא ספקו את הסחורה ב-11 בספטמבר 2001, כאשר רועים נודדים תקפו מן האוויר את ניו יורק וושינגטון בעזרת טכנולוגיה אמריקאית ומוטיבציה מטפיסית בלתי מתפשרת. הבל מיצג את האמונה באלוהים ואת הדתות המטפיסיות. הבל לא היה מסוגל להתמודד עם קין בשלב הראשון של הציוויליזציה משום שחידושיו של קין הפתיעו אותו ולהפתעה יש תמיד יתרון במלחמה. המיתוס העברי יציג בהמשך שני מורדים בציוויליזצית קין: אברהם ומשה שהתמודדו בהצלחה ושרדו, אם גם לא הכריעו כי במאבק הציוויליזציוני הזה אין הכרעה, שהרי מרכיביו צרובים בגנים של כל אדם. טרור לגיטימי בעיני כופרים שלעולם אינם כופרים טהורים וטרור לגיטימי בעיני אלוהים הפועל באמצעות בני אדם הנגועים בכפירה, העתידים להתמודד זה בזה לאורך כל ההיסטוריה וימשיכו להתמודד זה בזה לפחות עד קץ הציוויליזציה הנוכחית - הבלתי טבעית.

בגלל אי יציבותו המובנית של הממסד הפוליטי (ושל כל ממסד אחר) היה הכרח לכפותו שאחרת הוא יקרוס, או לוותר עליו. לוותר עליו לא ניתן אלא אם יוותרו אנשים על יצור המזון ויחזרו לגן עדן. לחזור לגן העדן לא ניתן באופן מוחלט אלא אחרי המוות, והמציאות שאחרי המוות היא מיתולוגית. נגד כפיה זאת מרדו העברים הקדמונים שחברו את המיתוסים שבתנ"ך. צאצאיו הרוחניים של הבל עדיין ממשיכים למרוד וסופם שיחוסלו או יתמסדו. זה היה גורלה של מהפכת אוקטובר ברוסיה ב-1917, זה היה גם גורלו של מרד הסטודנטים ב-1968 וזה היה גורלה של תנועת המחאה של הישראלים אחרי מלחמת יום הכיפורים, לדוגמא. אך מורדים חדשים ימשיכו את דרכם של קודמיהם, וביתר עוצמה, כמו אנשי איכות הסביבה או בן לאדן וחבריו. כי אין שלטון בלי כפיה, ואין כפיה בלי מרד ולמורים אין חלופה אלא להפעיל טרור. הכפייה נושאת את דגל הממסד, המרד נושא את דגל האמונה והערכים. הממסד אינו יכול לביית לחלוטין את ההומו-ספיינס, שהרי תובנת האדם איננה רק אנליטית אלא גם סינטטית והוליסטית. אין מרד אלא בממסד, בהתנהלותו, בכללי המשחק שהוא כופה, היעילים בטווח הקצר והבלתי יעילים עד כדי התאבדות, בטווח הארוך; באמצעים האלימים שהוא מפעיל ובאימה שהוא מתאמץ להטיל על מורדים בפועל ובכוח. כל אדם הוא מורד בכוח, גם מי שהקים את הממסד ומי שעומדים בראשו, אם המדובר בדוד בן-גוריון ואם המדובר באריק שרון. האדם הראשון מרד ב"ממסד" של אלוהים, אכל מפרי עץ הדעת ופיתח את טכנולוגיית יצור המזון. הטכנולוגיה פתחה את ממסד האדם שנגדו האדם לא מפסיק למרוד.

צורת לחימה אופיינית למורדים היא טרור כי אין ביכולתם אלא לנהל לוחמה זעירה וטרור הוא סוג של לוחמה זעירה המכוונת אל לב הממסד ובעיקר לתודעתו. לממסד יש חלופות: לנהל מלחמה סדירה שהיא גם משמידה וגם מטילה אימה/טרור ו/או לנקוט בלוחמת אנטי-טרור זעירה. הממסד מתאמץ בדרך כלל להשמיד את המורדים בפועל ולאיים באימה מרתיעה על המורדים בכוח. רק לעתים רחוקות הממסד נוקט בדרך של טרור פעיל כלפי אנשים החיים ופועלים בתחום חלותו. כל ממסד באשר הוא, מטיל מידה מסוימת של אימה מרתיעה. בלא אימה מרתיעה זאת היה המימסד קורס. באסטרטגיה של השמדה נהגה ארצות הברית בתחילת המאה ה-21 כלפי אוסמה בן-לאדן וארגונו וכלפי סאדם חוסיין ומשטרו, ובאסטרטגיה של לוחמת אנטי-טרור היא נוהגת כלפי בן לאדנים וצאדם חוסיינים בכוח. באסטרטגיה של טרור כלפי התושבים נקטו רובספייר בזמן המהפכה הצרפתית, אדולף היטלר בגרמניה הנאצית ויוסף סטלין בברית המועצות.

קין ייצג בעיני מחבר ספר בראשית את הממסד הקורא את הפרט לסדר והכופה עליו לוותר על החרות שבהיענות לעצמו, לתבונתו, לאמונתו ולמצפונו. הוא כופה עליו להתקרנף ולא - יחוסל. הבל ייצג בעיני אותו מחבר את חוסר הסיכוי להצליח במרד בציוויליזציה הנוכחית שהרי הבל חוסל וקין בנה עיר. ואפילו אם יזכו הרועים הנודדים להצלחות כמו המונגולים בהנהגת ג'ינג'יס חאן במאה ה-13, יהיו אלה הצלחות זמניות. בטווח הארוך יגברו יושבי הקבע בשדה הקרב והג'ינג'יס חאנים יוותרו בזיכרון. את האמת הזאת הבינו העברים הקדמונים ויצרו תרבות אנטי-אימפריאלית. זה אחד המפתחות להבנת סוד שרידותם הממושכת ולשנאה הכללית כלפיהם. העברים תכננו ועצבו את גורלם למשך אלפי שנים, מופע המחייב תרבות אינטלקטואלית גבוהה. אינטלקטואליות גבוהה היא תופעה יוצאת דופן, מאיימת, מעוררת שנאה ומניעה טרור ויצרי השמדה כלפיה.

בכל אדם חבוי מורד. מכיוון שאין ממסד בלי אנשים, ימנע עקרון השרידות מן הממסד להשמיד את כל האנשים המרכיבים אותו. ניתן לנסות להטיל אימה על המורדים. זה מה שעשה קין בעיר הראשונה שהקים, וזה מה שעשו ועושים כל מקבלי ההחלטות אחריו, בערים, במדינות, במעצמות. קין הוא אב-טיפוס השלילי, בעיני הרועים הנודדים. הוא חסם את דרכם באשר הלכו, הוא התאמץ להטיל עליהם אימה כדי שיתפשרו, הוא ניסה להשמיד אותם כשלא נענו. קין הוא האב המייסד המיתולוגי של הטרור הלגיטימי, שאין אפשרות לקיים מערכת פוליטית בלעדיו, בציוויליזציה הנוכחית - ציוויליזצית הטרור. הטרור הלגיטימי בעיני אדם הוליד את הטרור הבלתי לגיטימי בעיני אדם שהוליד את טרור הנגד השנוי במחלוקת עד שלא ניתן לדעת מה קודם למה, אלא רק שהאב הקדמון שלהם היה פרי עץ הדעת.

העברים העריכו את קין כיריב-על בעל כישורי-על. לפי אגדה יהודית, לאחר שקין נולד הוא נראה לסובבים אותו כמלאך. קין לפי האגדה העברית הוא טיפוס רציונאלי, הוא הטיל ספק בשיקול דעתו של אלוהים, הוא כפר בתבונתו המוחלטת, הוא מייצג את התוצאה של אכילת פרי עץ הדעת. הבל, לעומת זאת, הוא בעל אמונה חזקה, אין הוא מטיל ספק בשיקוליו של הקב"ה, ומת על אמונתו. הלקח: באמונה לא די כדי לשרוד. את הלקח הזה הפיקו אברהם ומשה ולכן שרדו למרות שמרדו בציוויליזצית קין. העברים העריכו את הריב בין קין להבל כאב טיפוס למלחמה בין ציוויליזציות. לכן הם מקמו אותו על הר המוריה שאין קדוש ממנו בעיניהם, שעליו הם בנו את בית המקדש. ביחס לשליטה על אותו הר מתמקד, בעת כתיבת שורות אלה, הסכסוך בין ישראל לפלשתינים, לערבים ולעולם המוסלמי. עיקרי אמונה הניעו מלחמות ללא פשרה אז ומניעות מלחמות ללא פשרה היום. השאלה במי מאמינים: באדם או באלוהים.
טרור הוא מופע פסיכולוגי, בעיקרו, של הצגת איומים, ומימושם לשם הטלת אימה. תבונה היא היכולת לאבחן איומים ולנטרלם לפני שיצאו מן הכוח אל הפועל. ניטרול הוא מופע של איום על איום. איומים פועלים בכל מקום וככל שמודעים להם יותר כך חשופים יותר לאימה שהם מטילים. לכן, בכל מקום שנוכחת בו תבונה פועל טרור. מכאן שאילן היוחסין של הטרור הוא גם אילן היוחסין של "ההומו ספיינס" (האדם הנבון) ושורשיו מסתרגים אל עצם הקיום.

את האמת הזאת הבין בימי קדם מחבר ספר בראשית וניסח אותה בתיאור כינונה של ציוויליזצית יצור המזון, שהוא אירוע השער של הטרור העכשווי:

לפי התנ"ך, את הציוויליזציה הנוכחית ייסד קין שהתגורר בשוּמר שבדרום מסופוטמיה. שם פותחה, לפי האנתרופולוגים, טכנולוגיית יצור המזון ושם התרחש המעבר מציוויליזציה קמאית של ציד וליקוּט לציוויליזציה שלנו. כל מעבר הוא איום על השלב הקודם המבקש לשרוד והקיום שלנו מורכב ממעברים. לכן, כל מעבר כרוך בניטרול איומים ובהטלת אימה. מחבר ספר בראשית ראה בפיתוח טכנולוגיית יצור המזון חטא קדמון שדינו: גירוש אדם וחווה מגן עדן ויצור מזון במרחב נוכרי לטבעם. מכאן נובע שהמרחב המנוכר מטיל אימה על האדם, אשר מצדו מבקש לקעקע את המרחב הזה או, למצער, לנטרל מקצת מאימתו על-ידי התיישבות קבע במקום מאובטח. מסקנה: הטרוריסט האולטימטיבי הוא בורא עולם שביקש להטיל אימה על האדם ובכך להבטיח את תלותו המודעת של הנברא בבורא ולמנוע את הסתאבותו המוסרית. מכאן שטרור נברא עם בריאת העולם אף שהבורא ניסה בתמימותו לנטרל את הטרור באמצעות חיים בגן העדן.
על-פי המיתוס, הגיע קין לפני כששת אלפים שנה למסקנה כי חיים בכפרים חקלאיים, קטנים ועצמאיים, אינם עונים על אתגרים קיומיים של יצרני מזון ויש לעבור למערכות חיים גדולות ומורכבות ויעילות יותר המקיימות מנגנון מובנה של התייעלות בלתי פוסקת גם אם מחירה של ההתייעלות המערכתית יהיה הצרת צעדי הפרט. הוא העריך שהאופן המיטבי לניטרול איומי שרידה הם חיים בעיר- מדינה. משצץ רעיון זה במחשבתו, התחוללה מהפכה באבולוציה התרבותית של המין האנושי: הציוויליזציה העירונית-פוליטית-טכנולוגית-טרוריסטית שלנו יצאה לדרכה. אומנם אימה היתה כאמור מאז ומעולם, אך בציוויליזציה הקמאית שלפני ייצור המזון, שמעבריה היו איטיים מאוד ביחס לאורך חיי אדם, ותובנות האנשים זרמו עם המציאות ולא בודדו אותן, נוצר שיווי משקל בין התבונה לבין האימה. בציוויליזציה הנוכחית המעברים מהירים יחסית, קופצניים, קצבם הולך וגדל, ואין לתבונה פנאי להסתגל לשינוי שהרי כל שינוי הוא מציאות חדשה וחוקי זרימה חדשים.

___________________
פרק מתוך מחקר שהמחבר נתון בו עכשיו

לאתר אורי מילשטיין:
www.global-report.com/um/il.html

תאריך:  11/12/2004   |   עודכן:  11/12/2004
אורי מילשטיין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אחד ההיבטים המכוערים ביותר בתוכנית ההינתקות של ראש הממשלה אריאל שרון - שאיננה תוכנית ואיננה היתנתקות, אלא רק גירוש יהודים מבתיהם בארצם - הוא ההתייחסות למתיישבים החלוצים בגוש קטיף ובצפון השומרון. הן ההתייחסות של ראש הממשלה ואנשי חצרו והן חוסר ההתייחסות של "ארגוני זכויות האדם" - הממלאים פיהם מים כאשר מדובר בזכויות האדם של יהודים - משדרות דה-לגיטימציה ודה-הומניזציה לאנשים שכל חטאם הוא נכונותם להתיישב בחבלי ארץ מסוימים בארץ ישראל.
10/12/2004  |  רון בריימן  |   מאמרים
המערכת הפוליטית אצלנו מצויה בסיחרור מתמשך שהולך ומחריף; צרכן תקשורת ממוצע מקבל פרטים ופרטי פרטים על מה שקורה או לא קורה בחדרי חדרים של המפלגות והאישים הפוליטיים המככבים בחדשות, גם אם הוא לא ממש מעוניין במידע הזה.
10/12/2004  |  נסים ישעיהו  |   מאמרים
אריאל שרון הוכיח כי בדמוקרטיה ניתן להשיג הכל.
09/12/2004  |  עו"ד מיכאל דבורין  |   מאמרים
אחת מן האקסיומות המקודשות היא כי מדינות דמוקרטיות אינן נלחמות האחת בשניה, אלא מלבנות את החיכוכים ביניהן במשא- ומתן. מדינות דמוקרטיות מחוייבות להסכמים שביניהן, גם כאשר הממשלה שחתמה על הסכמים היא נחלתה של ההיסטוריה. בריטניה מסרה לסין את הונג קונג כעבור מאה וחמישים שנה מתאריך החכירה. ישראל מכבדת חוקים ותקנות מימי המנדט הבריטי. הקונגרס האמריקני מחויב להצהרות בנות מאתיים שנה ויותר.
09/12/2004  |  יובל ברנדשטטר MD  |   מאמרים
"יום זכויות בעלי-החיים" יצוין ביום ו' הקרוב (10.12.04) ברחבי העולם. לקראת יום שישי, יוצאים ארגונים למען בעלי-חיים בהצהרה ומבקשים להזכיר לכולם את הסבל הנורא של המעמד המדוכא והמנוצל ביותר בעולם - בעלי-החיים.
09/12/2004  |  הדר פרבר  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
איתמר לוין
איתמר לוין
שופט המעצרים בנימין הירשל-דורון מפגין בקיאות רבה - לעיתים יותר מנציגי המשטרה - ושם לב לכל מילה הנאמרת באולמו    אירוע חריג ופסול מתרחש באולם בכיכובה של נציגת השב"ס
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il