|   15:07:40
  דרור אידר  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?
מסע רוחני לקראת מתן תורה. דיוויד רוברטס, "בני ישראל עוזבים את מצרים" (1828), מוזיאון ברמינגהאם

החברה הישראלית ומערבולת הזהות

כשמדברים על שוויון בנטל, יש לזכור גם את מקומו של לימוד התורה בחברה הישראלית העברתה לדור הבא היא חובה המוטלת על כולנו, איש איש בדרכו העיקר שלא תישכח
10/05/2013  |   דרור אידר   |   מאמרים   |   חגים ומועדים   |   תגובות
לא לשנות, להסביר
לא צריך לשנות את השפה המקראית, אלא רק להסביר מילים לא ידועות. מבחינת הילדים אין משלבים בשפה, אין פער בין לשון המקרא ובין לשון חז"ל או לשון ימינו

1. בסבך הדיון הציבורי בסוגיית השוויון בנטל נעלם כמעט לגמרי חלקה השני של המשוואה: מקומו של לימוד התורה בחברה הישראלית. האם ישראל כמדינה זקוקה ללומדי תורה, ללימוד תורה, לבתי מדרש תורניים? אני לא מכוון לתשובה כללית בנוסח "כן, למה לא?" או "כשם שיש סטודנטים למדעי הרוח, כך לא יזיק שיהיו לומדי תורה". ככלל, חשוב לנתק את השאלה מהזיהוי האוטומטי הנבער של תורה עם כל יהודי עבדקן. לא כל יהודי מזוקן הוא תלמיד חכם ולבטח שאינו רב (לפני שפונים בתואר הזה ומוזילים את מוסד הרבנות, כדאי לשאול את בן שיחכם, אם הוא רב. תופתעו). ובכן, האם אנו זקוקים ללומדי תורה בתוכנו? השאלה צריכה להרעיד את אמות הסיפים של קיומנו כחברה וכעם, משום שהיא כרוכה לבלי הפרד בשאלת הזהות שאנו מתחבטים בעקביה זה שנות דור.

מדינת ישראל הגיחה מרחמה של התנועה הציונית, שנולדה לתנועת ההשכלה היהודית. שתי תנועות יהודיות במאות ה-18 וה-19 מרדו בסדר הישן של העולם היהודי: ההשכלה והחסידות. מצבו המדיני, החברתי והכלכלי השפל של העם היהודי הוביל המוני צעירים לשבור את המסגרת ולצאת לעולם. לא תמיד המרד היה טוטאלי; לפעמים היה ניסיון לשלב בין אורח החיים הדתי להשכל, אבל עם הזמן, במקומות שונים, לבש המפעל המשכילי אופי מיליטנטי במאבקו בדת היהודית, וראה בה גורם מעכב ואשֵמה עיקרית במצבו הירוד של העם.

ככל שנקפה המאה ה-19, נכזבה תוחלתם של המשכילים מרעיונות השילוב והאינטגרציה בחברות שבצילן ביקשו להסתופף. הפרעות בדרום רוסיה בתחילת שנות ה-80 של אותה מאה חתמו במידה רבה את תקופת ההשכלה. אלפי צעירים שעזבו את העיירה היהודית (השטעטל) לא רצו להשלים את המהלך בהיטמעות ובהתבוללות, למרות שניתקו עצמם לגמרי מאורח החיים הדתי.

כך נולד טיפוס היהודי התלוש, שיצא להרגשתו ממצרים ולא הגיע אל הארץ המובטחת. כניסתה של הציונות להיסטוריה נפלה כפרי בשל. הציונות הצילה את הצעירים האלה; היא איפשרה קיום יהודי לאומי, שבו המסורת הדתית הייתה לעניין פרטי לא מחייב. כך זוהה אורח החיים הדתי עוד בסוף המאה ה-19 עם הקיום הגלותי, לקראת יצירתו של היהודי החדש.

2. זה כ-200 שנה נתונים העם היהודי והחברה הישראלית במערבולת זהות. מי אנחנו? מבחינה זאת, גם הוויכוח המדיני והפוליטי בתוכנו נוגע בשורשו לסוגיה זו. עתידם של חבלי יהודה ושומרון, וירושלים בראשם, קשור לבלי הפרד עם המסומנים העומדים מאחורי חבלי הארץ הללו.

האם אלו "שטחים" גרידא או מגדירי זהות. כל זמן שהמקומות לא היו בידינו, יכולנו להתפלפל ולהתגעגע. אולם, משעה שערש קיומנו כעם חזר לידינו, הפכה שאלת הנסיגה ממנו לסוגיה קיומית. האם יוכל הבית השלישי לעמוד על מכונו לאורך ימים אל מול ויתור על המקומות, שבסיבתם התחלנו את המהלך ההיסטורי של שיבת ציון?

גם מקומה של התורה או של המסורת הדתית קשור לבלי הפרד עם זהותנו כעם וכחברה. האם די לנו שחזרנו ארצה, שפתנו עברית, הקמנו תרבות עברית מפוארת ולוח השנה הוא יהודי? עם השנים העדפנו לעזוב את העיסוק במסורת הכבירה שלנו לטובת החלק הדתי-חרדי בתוכנו. כמה מאיתנו נחשפו ללימוד מעמיק בתנ"ך, במשנה, בתלמוד על פרשניו, במדרש, בספרות חיצונית, בפילוסופיה יהודית, בשירות הקודש לסוגיהן, בזוהר, בקבלה ובמיסטיקה יהודית. זו חסידות לגווניה, משפט עברי בן 1,000 שנים ויותר של מפעל השאלות ותשובות, שחיבר קהילות יהודיות בקצווי תבל ועוד ועוד.

גם המחקר האקדמי בספרויות הללו הניב יבול פורה ועשיר, שרובו שווה לכל נפש התאבה להתחבר וללמוד. לא הזכרתי את הספרות העברית החדשה לגווניה, משום שאני יוצא מתוך הנחה (ומקווה) שהיא מוכרת ונצרכת יותר בידי הציבור הכללי.

3. חג השבועות בפתח. חג הביכורים. חג מתן תורה. "שָבועות" על שם שבעת השבועות הנספרים מפסח לשבועות. זה החג היחיד שאין לו תאריך עצמאי והוא תלוי בספירת ימים מהחג הקודם. בכך הוא מתחבר לפסח כמו ששמחת תורה (שמיני עצרת) לסוכות: מדובר בשיא. המצה שאנחנו אוכלים בפסח היא ראשיתו של לחם שנעצרה תפיחתו, שלא בא עדיין אל סיומו, אל תכליתו.

למעט מקרים ספורים, בבית המקדש אכלו כמעט תמיד מצות. אבל בשבועות נאמר: "ממושבותיכם תביאו לחם... חמץ תאפינה, ביכורים לה'" [ויקרא כ"ג]. תחילתו של המסע ממצרים לארץ ישראל במצה וסיומו בלחם המוקרב מביכורי הארץ. תחילתו של המסע הרוחני מבית עבדים ממשיכה לקראת מתן תורה ומוסר ומשפט, שתכליתם חיים לאומיים בארץ המובטחת, לאור הבשורה הרוחנית החדשה של עם העבדים המשוחרר הזה.

דור דור ומצרים שלו. גם הורינו יצאו ממצרים של תקופתם ושבו הביתה לציון. עכשיו אנחנו נדרשים להתמודד עם המסורת הכבירה הזאת ששום עם לא העמיד לצאצאיו. שוויון בנטל הוא גם שוויון בנטל המסורת, לימודה וספיגתה והעברתה לדור הבא. גם עלינו מוטלת החובה לתרום למפעל האדירים הזה שבו תלויים קיומנו וזהותנו. כל אחד בדרכו ובהבנתו, כל אחד ומתן התורה שלו.

חכמינו לימדו במסכת אבות "בן חמש למקרא". אפשר להתחיל לקרוא את התנ"ך עם הילדים. פרק פרק בעקביות. לא צריך לשנות את השפה המקראית, אלא רק להסביר מילים לא ידועות. מבחינת הילדים אין משלבים בשפה, אין פער בין לשון המקרא ובין לשון חז"ל או לשון ימינו. הכל נכנס למאגר לשוני אחד. טבעי לילד לשמוע מילים כאלה כשקוראים תנ"ך, וכשקוראים סיפור עכשווי, המילים מעט שונות, וכשמשוחחים - הן עוד יותר שונות.

להורים המתקשים בשפה המקראית יש אינספור פירושים בני זמננו. אני אוהב להשתמש בסדרת "דעת מקרא", המשלבת את הפרשנויות המסורתיות עם החידושים המדעיים והלשוניים, אבל כל פירוש יצלח. הורים שאין זו שפת אמם, יכולים להשתמש בתנ"ך מתורגם, אבל לזכור לקרוא את המקור העברי כמות שהוא. המוזרות תיעלם מהר מאוד.

המתקדמים יכולים להמשיך לשאר המקורות שהזכרתי. יש פירושים עכשוויים רבים. האינטרנט מלא בשיעורים ובמבואות ויש אינספור חוגי בית ובתי מדרש מסוגים שונים. צריך לזכור שהעמל והיגיעה בתחילה מתמעטים עם הזמן לטובת הנאה רוחנית ואינטלקטואלית, שתוצר הלוואי שלה הוא חיבור עמוק לזהותנו כפרטים וכעם. והעיקר, לא לפחד כלל.

פורסם במקור: ישראל היום (ו', 10.5.13)
תאריך:  10/05/2013   |   עודכן:  10/05/2013
דרור אידר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
החברה הישראלית ומערבולת הזהות
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מאוד לא מדויק
10/05/13 13:30
2
חשדנית
10/05/13 21:15
3
קורןנאוה טבריה
11/05/13 09:42
4
חשדנית
11/05/13 17:56
5
משה המכבי
11/05/13 22:49
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  חגים ומועדים
יום ירושלים. הפלשתינים מסתכלים על החוגגים, ולא רואים את השמאל היהודי. היעדרם מתפרש כזיקה רופפת ואמונה דלילה ב"צדקת הדרך". השמאל הרופס משמש מקור טעינת האמונה הפלשתינית שדין ישראל להימחק! היה זמן שבנושא ירושלים לא הייתה מחלוקת בין ימין לשמאל. אלה ואלה התנגדו עקרונית לחלוקתה.
10/05/2013  |  נרי אבנרי  |   מאמרים
אין מאמר זה נוגע בשאלת ה"מסורת" החדשה של "יום ירושלים" אלא בתוכנה של העיר ירושלים, ובמיוחד כל קדושתה, ועל הציבורים ההופכים אותה למיוחדת, מקודשת ומורמת מכל. מבט בוחן ב"עיתונות הכללית" - ובמיוחד ב"עיתון של המדינה", הראו לי כי כל אחד מכלי התקשורת ה"כללים", בחר מספר צדדים ואישים שידגימו מיהי ירושלים דאז ועד היום עבור ה"ישראלים החדשים". ולא לחינם אני נוקט במושג "ישראלים חדשים" . הנה למשל ה"העיתון של המדינה" הוכיח שוב שהוא - כ"ספינת הדגל" של התקשורת הישראלית, איננו "עיתון כללי" כפי שהוא מציג את עצמו, אלא עיתון חילוני ותו' לא. ומדוע?
09/05/2013  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
"לכל אחד יש עיר ושמה ירושלים", כתב המשורר נתן יונתן בשירו "לכל אחד ירושלים". היום המיוחד הזה הוא הזדמנות לכל אחד מאיתנו להביט ולהרהר בירושלים שלו.
09/05/2013  |  משה (בוגי) יעלון  |   נאומים
לרבים נראה, שכמעט בלתי אפשרי להקפיד על התזונה הנכונה והרזה בשבועות. אבל האמת היא שאפשר לעשות כמעט לכל תבשיל שבועות שינויים ולהקטין מאוד את כמות הקלוריות והשומן שבו.
09/05/2013  |  ליאורה חוברה  |   כתבות
אחד המנהגים הידועים בחג השבועות הוא אכילת מוצרי חלב וגבינות, אשר מלאים בסידן וברזל, אך האם ידעתם כי חלב עיזים מכיל לפחות 10% יותר סידן מאשר חלב פרה?
09/05/2013  |  נאוה עינבר  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
גאולה - רק בפעולה אנושית שמודעת שהיא כלי לקידום ישועה
איציק וולף
בימים שבהם טוענים רבנים כי ישנה הגנה מיסטית-רוחנית שהיא בלבד זו ששומרת על עם ישראל מפני אויביו כדאי לעיין בפסוקי קריעת ים סוף - שעל-פי המסורת אירעה בשביעי של פסח - ולראות שאפילו רי...
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il