ביקורת חיצונית - חשובה ובונה רוב הגופים במדינה מבוקרים ע"י גורמים חיצוניים וזה כולל גם את התקשורת כמבקרת וכמבוקרת.
מבקר המדינה בנוסף לתפקידיו לבקר את גורמי הממשל השונים, לפי הקבוע ב"חוק יסוד מבקר המדינה", הוא גם נציב קבילות הציבור.
בתי המשפט והשופטים מבוקרים ע"י נציב קבילות השופטים, שהוא שופט עליון בדימוס. השב"כ מבוקר ע"י מבקר השב"כ, כך גם המשטרה. יתר הגופים, המוסדיים, מתנהלים על-פי חוק, מבוקרים ע"י מבקרי פנים, כמו העיריות, המועצות המקומיות וגופים נוספים כמו משרד הביטחון או עמותות למיניהן.
הגופים המבוקרים אינם חוששים לשמם ולתדמיתם , יתירה מכך, הביקורות והשקיפות מוסיפה למעמדם ומחזקת את יכולות פעולתם.
ממה פחדו בפרקליטות?
שלוש שנים, נכשלה ועדת ביקורת המדינה של הכנסת להשלים את חקיקת החוק, לביקורת על הפרקליטות. גם היועץ המשפטי הנוכחי, עו"ד וינשטיין, התנגד בתחילה נמרצות ורק עתה ביחד עם שרת המשפטים
ציפי לבני, החוק חוזר לכנסת לקראת הישיבה האחרונה בחקיקה.
עיקרי ההתנגדות
- היקף הכוח שיקבל גוף הביקורת.
- תלונות מהציבור - שהיה המכשול העיקרי להתנגדות.
תלונות מהציבור
החשש של פרקליט המדינה, מתלונות הציבור, יש לו על מה לסמוך והוא בהחלט צריך טיפול מיוחד. אבל יש דרכים ואמצעים למנוע הצפה, זילות תלונות סרק, ניסיון לנקום במערכת ובנציגיו. האמצעי הבדוק למנוע הצפה או תלונות סרק, הוא מיון קפדני ראשוני של התלונות.
פרסום תנאים מוקדמים לקבלת תלונות
- על הגוף שיוקם, לפרסם בהקדם נוהלים ברורים להגשת תלונה, נגד שופט, נגד פרקליט או נגד החלטת בית משפט.
- כל תלונה חייבת להיות מנומקת, ומגובה בעובדות, ראיות, מסמכים וקטעי פרוטוקול.
- תלונות אנונימיות, תלונות מבוססות על שמועות או רכילות או קטעי דברים, לא יטופלו.
- תלונות שיתקבלו, יבדקו בהקדם האפשרי ותשובות יועברו בזמן סביר למתלונן.
- הפרקליטות מייצגת את הציבור ואת שלטון החוק
צריך שיהיה ברור, הפרקליטות היא גוף מקצועי, ניטראלי, שהאינטרס שלו צריך להיות שמירה על שלטון החוק, סדרי שלטון ומשפט ועשיית משפט, בצורה מקצועית נאמנה ומיומנת. הפרקליטות מחד מייצגת את יישום החוק, אך גם מייצגת את האזרח הקטן, שלא יירמס ולא יידרס ע"י החוק או מבצעיו.
הביקורת על הפרקליטות יכולה להיות פוריה
ללא ספק, כשגוף גדול, פרוש בכל המדינה, עם צוות פרקליטים, פחות מהתקן הרצוי, עמוס בתיקים ומשפטים, יכול למעוד, לעוות דין בלי כוונה, להיכשל או גרוע מכך, להינעל על אופציה או דרך שגויה ו
בתום לב, אבל עם תוצאות הרסניות לפעמים לאזרח ומשפחתו.
תפקיד הביקורת החיצונית
להתריע, לתקן, להזהיר ואם יש צורך, להעניש או להדיח, גורם מפריע או מכשיל בכוונה (מטעמי אגו, תחרות, נקמה וכו'...).
הביקורת תחזק את הפרקליטות
אם היא תעשה ברוח הנכונה ובדרך מקצועית משפטית ומוסרית. הביקורת תחזיר לציבור את האמון במערכת ובפרקליטות שנסדקה בשנים האחרונות.
הפרקליטים הם גלדיאטורים הנלחמים למען החברה - למען עשיית משפט צדק בזירה הציבורית והתקשורתית. לכן אין להם ממה לפחד - מהביקורת.