|   15:07:40
  יוסף אורן  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

שלוש סיפורים ב"שתיים דובים"

אם יפסיק מאיר שלֵו לבנות את תהילתו ככותב על "שְטיקים", "ויצים", "קוּנְצים" ו"שוֹסים", ייתכן שיכתוב שוב רומן שניתן יהיה להציגו בלי הסתייגויות כל כך רבות מרמתו
20/07/2013  |   יוסף אורן   |   מאמרים   |   מראה   |   תגובות
מאיר שלו. על תהילתו של כותב [צילום: נדיה לנדאו]

הסבא זאב תבורי קיבע בקיר הבית שהקים במושבה שבעמק אבן בזלת גדולה, שהובלה על עגלה הרתומה לשור אדיר ממדים מהכפר בגליל התחתון שבו נולד, והבדיל בעזרתו את הבית הזה מהבתים האחרים במושבה (ע' 34). קיבוע האבן השחורה בקיר הבית נעשה כך כדי שגם זר המסתכל מהרחוב וגם בני המשפחה היושבים בסלון לא יוכלו להתעלם ממנה. באופן זה השיג סבא זאב את המטרה שהועיד אביו לאבן הבזלת: "שככה אתם תזכרו מי אתם ומאיפה באתם, והשכנים ידעו: כאן גר אחד שבא מהגליל, שאתו אף אחד לא מתעסק" (180).

לדברי הנכדה רותה, שלה הועיד מאיר שלו את תפקיד "המספר" ברומן הזה ("שתיים דובים", הוצאת עם עובד, 2013), בנוסף לאבן הבזלת המסמלת את סבא זאב, "האיש הכי קשה במשפחה" (77), מילאו גם שלושה עצים תפקיד חשוב בתולדות משפחת תבורי: "לא לעצים שאנחנו מוכרים (במשתלה) אני מתכוונת, אלא לשלושת העצים החשובים באמת: לחרוב הגדול של סבא בוואדי שלו (בכרמל), שבצילו לימד אותנו על צמחים ותחתיו מת. לשיטה היפה והטובה בנגב, שבצלה חנו אישי ובני בטיול שממנו לא חזרו. ולתות הגדול (בחצר של המשפחה במושבה), שעד עתה לא מת תחתיו אף אחד, חוץ מהפויקות הצוננות של איתן (סירי המרק הענקיים שלו, שבזכותם שגשגה המשתלה - "סירים כבדים עם רגליים קטנות שעומדים באש"), ששתים-עשרה שנים שכבו על האפר הקר, וקמו לתחייה אחרי שסבא זאב מת" (186).

שלוש עלילות

את ה"שטיק" הספרותי הזה - פיזור פיתיונות הרומזים לקורא על אירועים דרמטיים שיסופרו לו בהמשך, כדי שימשיך בקריאה - הפעיל מאיר שלו גם בספריו הקודמים. אך בספר הנוכחי השתמש בו בתכיפות רבה יותר ובעזרת נתחים גדולים ועסיסים יותר, כגון: "איזה זוג שהם היו, סבא זאב וסבתא רות, הבגידה שהיא בגדה בו, הנקמה שהוא נקם בה, והמוות המוקדם שלה, שככה היא נקמה בו בחזרה. העזה למות לפניו בלי לבקש ממנו רשות ובלי להודיע לו מראש, וזה לא משהו שמותר לאישה לעשות לגבר, בטח שלא לגבר הזה ובמשפחה הזאת" (47). מעטים הם הקוראים שלא יבלעו פיתיון בגודל כזה המבטיח להם הצצה לחייו של זוג סוער כזה, שהיחסים ביניהם היו רצף של בגידות (שתיים לפחות, ושתיהן שלה בו), נקמות (אחת שלו בה ואחת שלה בו) ומוות (גם כן כפול: תחילה המוות שלה, וכעבור שנים גם מותו) - איש ואישה שאף פעם בשנות נישואיהם לא היו "יחדֵנו" (88).

"יחדֵנו" הוא "ויץ" - חידוד לשוני - ורבים מסוגו זרע מאיר שלו במרחב רומן הזה. בולטים ביניהם "ויצים" המתבססים על פסוקי התנ"ך ועל סיפוריו, ולכן סביר להניח, שרק כדי שתעמוד לרשותו האפשרות לזרוע רבים כאלה ביריעת הספר, הוצגה בו רותה כמורה לתנ"ך בתיכון המקומי. אלא שה"ויץ" "יחדנו" אינו מופיע בסיפורם של סבא זאב וסבתא רות, שהוא הסיפור הראשון מבין השלושה שכינס מאיר שלו ברומן הנוכחי. "יחדֵנו" נלקח מהסיפור השני, מסיפור אהבתם של הנכדה רותה ושל איתן, סיפור שהיה אמור להציג אפשרות הפוכה של נישואין מזו שהודגמה בנישואיהם של הסבא זאב והסבתא רות, אך האסון שפקד את רותה ואת איתן קטע את אהבת "יחדֵנו" שלהם וגרם לפרישותם זה מזה במשך שתים-עשרה שנה. כצפוי, סיכמה רותה גם את התקלה הזו בנישואיה לאיתן ב"שטיק", שכבר הוסבר קודם, כלומר: בשיטת ההטרמה של המידע, כאמצעי לפיתויו של הקורא להמשיך בקריאה. בסיכום זה המשילה רותה את ה"יחדנו" שלה ושל איתן ל"סיפור של אש" - אהבה שהתנסתה בכל צורותיה האפשריות של האש: "אור, וחום, ודעיכה, ואפר קר, והתלקחות מחדש" (89).

"ההתלקחות מחדש" של האהבה בין רותה ואיתן אחרי תריסר שנים של פרישות מעבירה אותנו לסיפור השלישי בספר הנוכחי -של רצח ונקמה. הנרצח היה סבא זאב, שהיה אז בן 92, ומי שנקם את דמו מהרוצחים היה איתן, גיבור ה"סיפור של אש", הסיפור השני בספר. הירצחו של סבא זאב ונקמתו של איתן ברוצחיו התרחשו קרוב לסיום המאה ה-20, ואין לערבבם עם הנקמה והרצח שהתרחשו כ-60 שנה קודם לכן, בשנת 1930, והמסופרים בעלילת הסיפור הראשון. אז רצח סבא זאב את המאהב של סבתא רות כנקמה על בגידתה בו, ואילו כעבור 60 שנה היה הוא הקורבן התמים שנקלע לזירת עץ החרוב שלו בדיוק כאשר שלושה פושעים עסקו שם בחיסול "שטינקר", והפושעים רצחו אותו, בהניחם שראה את מעשיהם וידווח על כך למשטרה. בכך לא תמו מעשי רצח נוספים (באבן ובחנק) הפזורים בפרקי הרומן האלים הזה, ובכללם גם רצח של תינוקת בת-יומה (בהרעבה).

פרקים משלושה סוגים

הקורא היה מזהה בעצמו שלפניו שלושה סיפורים שהקשר ביניהם רופף, אילו מיקם שלֵו את פרקיהם בחטיבות נפרדות שהיה מציב בסדר כלשהו זה אחר זה. אך לא כותב כמוהו יסתכן בהחלטה פשוטה כזו, גם אם היא ההגיונית והיעילה יותר, ויחמיץ הזדמנות להשתמש ב"קוּנְץ" (תחבולה מורכבת שמצטיירת כמעשה קסם). לכן פיזר את פרקיהן של שלוש העלילות במרחב היריעה של הספר. וכדי שאף קורא לא יחמיץ את ה"קונץ", לא הסתפק בכך אלא גם ערבב את זמניהם. וכך נפתח הספר בשני פרקים מהסיפור השלישי (מאמצע עלילת הסיפור), אחריהם ממוקמים שלושה פרקים מהסיפור השני (מתחילת הראיון שהעניקה רותה לחוקרת המיגדר) ואחרי שלושת הפרקים האלה מופיע פרק מהסיפור הראשון (שהוא דווקא מהמאוחרים בעלילת הסיפור הראשון) - וכך הלאה עד לסיום הספר.

הסיוע היחיד שניתן לקורא, בנוסף לתוכן, כדי להבדיל בין הפרקים של שלושת הסיפורים, המתרחשים בזמנים שונים, בזירות שונות ודמויות אחרות ממשפחת תבורי פועלות בהם כדמויות מרכזיות (כ"גיבורים"), מתבטא בהוספת כותרות לפרקי הסיפור הראשון ולפרקי הסיפור השלישי, בעוד שפרקי הסיפור השני כלואים במרכאות בתחילתם ובסיומם. המרכאות מבהירות שפרקים אלה תומללו מתוך הקַלָּטות של חוקרת המיגדר, שראיינה את רותה במספר פגישות רצופות. כמו-כן ניתנים לזיהוי קל גם שלושה פרקים חריגים שנכללו בספר ושאינם משתייכים לשלושת הסיפורים האמורים, בזכות הכותרת "לנטע תבורי מאמא שלו", ובזכות הדפסתם בשורות קצרות יותר מאלו שבהם נדפסו שאר הפרקים. מדובר בשלוש מעשיות, בחלקן מחורזות, שלא ברור מדוע שולבו, גם הן בפיזור ביריעת ספר שנועד לקורא המבוגר.

מאחר שאנו יודעים מי החליט על השימוש ב"קונץ", יש לזהות גם את מי שביצע אותו בפועל, כלומר: לזהות את מי שאחראי לפירוק פרקי שלושת הסיפורים ולפיזור פרקי כל סיפור בין פרקיהם של שני הסיפורים האחרים ודווקא שלא לפי הסדר הכרונולוגי שלהם. סביר להניח שהאחראי לביצוע ה"קונץ" בספר הזה הוא עורך בדוי ואנונימי, שקיבל מרותה - "המספר" של שלושת הסיפורים (וגם המחברת של שלוש המעשיות) - את כל הפרקים כשהם ממויינים לפי תוכנם, והוא ש"בנה" מהם את יריעת הספר, אחרי שפירק, פיזר וגם שינה את סדר זמנם של הפרקים.

אחריותה של רותה לכתיבת שלוש העלילות במסורת שלוש סוגות שונות של הסיפורת, מפורשת בדברים שאמרה בראיון שהעניקה לחוקרת המיגדר, שבהם גילתה, כי אחרי שכתבה סיפורים לנטע, כתבה גם "כל מיני סיפורים משפחתיים" (36) שבהם חשפה עובדות מתולדות המשפחה שלעולם לא תגלה לזרים, כי כך חינך אותם סבא זאב: "יש עניינים מסויימים שלא צריך לדבר עליהם. בטח לא לכתוב" (37). בהודאה זו נטלה רותה על עצמה גם את האחריות לבחירת המסורת הסיפורתית שהתאימה לכל עלילה - את מסורת סיפור הפשע לעלילת הסיפור הראשון, את מסורת סיפור הווידוי לעלילת הסיפור השני ואת מסורת סיפור הנקמה לעלילת הסיפור השלישי. כאמור, כל זה היה מתברר לקורא אילו ויתר מאיר שלו על "התיחכום" ועל שיתוף "עורך בדוי", והיה מרכז את הפרקים של כל סיפור בסדר כרונולוגי ובחטיבה נפרדת, וגם מציב את שלוש החטיבות בספר בכל סדר שהיה עדיף בעיניו.

כמובן, הייתה קיימת גם אפשרות אחרת: במקום לפרק את עלילת הספר לשלוש עלילות המסופרות בשלוש מסורות שונות של הסיפורת, יכול היה מאיר שלו לספר סיפור רצוף ומגובש מפי רותה בתפקיד מספר יודע-כל, ולהכיל בו את כל "המטעמים" (דמויות, זירות, אירועים, עצים, אבן שחורה, מעיינות, בריכות נסתרות, פויקות וכדומה) שפיזר בשלושת הסיפורים בארגון "המתוחכם" הנוכחי של פרקיהם. מדוע לא בחר באפשרות המסורתית הזו, שגאוני הספרות מהעולם וגם גדולי המְספרים שלנו לא פסלו אותה ולא הניחו שהיא גורעת מגדולתם?

אם התשובה אינה, שמאיר שלֵו דחה אפשרות זו מתוך יוהרה וכדי להצטייר כסופר פורץ-דרך, נועז ומתוחכם, אזי תשובה אפשרית היא גם ההשערה הבאה: שהיו במגירותיו התחלות של שלושה ספרים שונים למבוגרים (ושלוש מעשיות מתוך ספר שהועיד להשלים לקוראים הצעירים), אלא שכתיבתו "נתקעה" בכולם, והוא מצא לפרקיהם גאולה בספר הזה על-ידי כינוסם יחד תחת מסגרת הרומן הרב-דורי - תבנית סיפורתית שכבר חזר עליה ברוב ספריו הקודמים. אלא שהפעם גם לא מימש אותה כבעבר, מאחר שקיפח את בני הדור השני - שני בניו של סבא זאב. כל מה שנודע לנו עליהם הוא שנולדו כתוצאה מאינוסה של סבתא רות על-ידי "האיש הכי קשה במשפחה", ששניהם ברחו מחסותו בהזדמנות הראשונה, ושאחד מהם הקים משפחה בתל אביב והיה אביה של רותה.

אם השערה זו נכונה, משתמע ממנה, שהספר הזה קיבל את היקפו המכובד (369 עמ') על-ידי הטלאה של פרקים משלושה ספרים שונים שהמחבר לא השלימם ועל-ידי הכפלת חלק מהתכנים בשלושת הסיפורים, שהיו סיפורים נפרדים לפני שכינס אותם מאיר שלו יחד באופן מניפולטיבי כסיפור משפחתי רב-דורי. ואם השערה זו אינה נכונה, אז לפנינו ספר שעלילתו הברוטלית והמופרכת מפוצלת לשלושה סיפורים הכתובים בשלוש סוגות שונות של הסיפורת ושאינם מתלכדים ליריעה אחת.

סאטירה על חקר המגדר

בשלב הזה של הדיון ב"שתיים דובים", נותר עוד להוסיף, שהגדרת פרקיו של הסיפור השני ככתובים על-פי מסורת סיפור הווידוי אינה ממצה את טיבם. הווידוי הזה התארך, והוקדשו לו 24 פרקים מתוך 40 פרקי הספר, משום ששלֵו כלל בו גם סאטירה עוקצנית למדי על הפמיניסטיות ועל מחקרי המיגדר שלהן. וידוי זה היה יכול להיות הרבה יותר קצר, אילו צמצמה רותה את דבריה בראיון רק לאהבת "יחדֵנו" שלה ושל איתן ולאסון שפקד אותם: מותו של נטע מנכישת נחש תחת עץ השיטה במהלך "טיול של בחורים" בנגב, שרק איתן ונטע בן השש נטלו בו חלק.

למעשה, יכול היה סיפורם של רותה ואיתן להיות מסופר בגוף ראשון על-ידי רותה בכלל בלי שיתופה של חוקרת המיגדר. אך על-ידי הוספתה כמראיינת של רותה, כלא שלֵו את הווידוי שלה בתבנית של סיפור מסגרת -שבה הסיפור המסגרתי (חילופי הדיבור בין רותה ובין חוקרת המיגדר) הוא משני בחשיבותו, ואילו הסיפור שבתוך המסגרת (הווידוי של רותה) הוא החשוב ממנו.

מה אם כן התרחש בין רותה ובין חוקרת המיגדר בסיפור המסגרתי? ההיסטוריונית קיוותה לשמוע מפי רותה סיפורים על הסבא זאב תבורי בשביל המחקר שלה על הנושא "סוגיות מגדריות במושבות הברון" (38), אך רותה לא רק שסיפרה לחוקרת על סבא זאב חצאי אמיתות בלבד, כי הקפידה להעלים ממנה את העובדות על מעשי הזוועה שביצע: רצח המאהב של סבתא רות ועל מה שעולל אחר כך לתינוקת שילדה מהריונה לו, אלא גם ביטאה באוזניה את סלידתה העקרונית מנושא המחקר הפמיניסטי עצמו: "אני רק שומעת את המילה מיגדר וכבר אני רואה איך את ואני וכל יתר הנשים עומדות מאחורי גדר וגועות...שמנו את עצמנו במכלאה כמו פרות" (33). ובהמשך עצרה רותה מדי פעם את הווידוי עצמו ושאלה באירוניה את חוקרת המיגדר, אם תוכנו מספיק מיגדרי בשבילה ואם לא תיזכר בה בעתיד ותאמר: "המורה המשוגעת ההיא מהמושבה, ההיא שלא סתמה את הפה ולא הוסיפה למחקר שלי שום עובדה מועילה" (76).

כך, על-ידי צירופה של חוקרת המיגדר זימן לעצמו שלֵו הזדמנות להשמיע מפי רותה את מרבית הנימוקים הנשמעים באקדמיה נגד המחקר המיגדרי. תחילה הבהירה רותה לחוקרת המיגדר, שאי-אפשר לתחום קווים מפרידים ברורים בין גברים לנשים, וגם בה עצמה יש חלק גברי, כי היא "לא רק בחורה אלא גם בחור" (251). יתר על כן: בנסיבות המתאימות צצה ציידת הגברים מתוך כל אישה, ויעיד על כך המקרה של אליס, אמה של דפנה, אישה בת למעלה מחמישים, שעזבה את חתונת בתה עם דוביק הרבה לפני שהסתיימה, כדי להכניס למיטתה את איתן יפה התואר והצעיר ממנה בעשרות שנים, ואחרי שהחזיקה בו כחודש, רוב הזמן במיטתה, שילחה אותו מדירתה, אך ורק משום שרב-החובל שלה ומפרנסה שב הביתה מההפלגה במרחקים לתל אביב. וגם היא עצמה, סיפרה רותה בהתגרות לחוקרת המיגדר, שכבה, בתקופה שבה הייתה בפרישות מאיתן, עם עופר, חייל צעיר מהמושבה שהיה בעבר תלמיד שלה.

ואחרי שביססה את השקפתה זו, גם לא נרתעה רותה לסתור את עצמה וטענה, שבכל זאת קיימים הבדלים בין זכרים לנקבות. אי-אפשר להכחיש שהגברים מסתכלים על אישה ובוחנים את מעלותיה אחרת מכפי שאישה מסתכלת ובוחנת את בנות מינה (41). ושגם החבֵרוּת בין גברים אינה דומה כלל לחברות בין נשים, וזו הסיבה מדוע נצמדה חבורה שלמה של גברים אל איתן ואל הפויקות עם הנזיד שבישל במשתלה: "מה פתאום בחורות? ריבונו של עולם, צאי כבר מהמיגדרים שלך...כולם (היו) ממין זכר...מה שגברים מחפשים באמת הם גברים אחרים. זה מה שחסר להם. חברות עמוקה, חברים אמיתיים. מה שלרוב הנשים יש עודפים אצלם יש מחסור, ועל המחסור הזה מבוסס אצלם הכל" (91). לכן, ידידות בין גברים היא תופעה "שלמעט גברים יש ומעטות אף יותר הן הנשים שזוכות לראות" (197). וגם היא, רותה, זכתה פעמיים בלבד להתוודע לידידות מיוחדת ונדירה זו הקיימת רק בין גברים. פעם כאשר שמעה תיאור מפורט מפי איתן על היכרותו עם אחיה, דוביק, שהתקיימה בעירום מלא של שניהם בבריכה המופלאה והנסתרת של דוביק (116-115). ובהזדמנות אחרת זכתה לצפות בה בעצמה, כשסבא זאב הפשיט מבגדיו את איתן, שהתמוטט בלוויה של נטע, ורחץ אותו בהיות שניהם בעירום מלא (202-197).

הניגוד בין אופיים הסאטירי של חלקי הסיפור המסגרתי (הראיון) לאופיים הטרגי של חלקי הסיפור שבתוך המסגרת (הווידוי) הוא יותר ממטריד, וספק אם היה מוצדק לצרף את חוקרת המיגדר כמראיינת לפרקי הסיפור של רותה, שבהם סיפרה על האסון שפקד אותה ואת איתן אחרי שבנם נטע נפטר מהכשת נחש בנגב. ספק זה מתחזק לשמע האבחנות שמשמיעה רותה באוזני המראיינת נגד המחקר הפמיניסטי בנושא המיגדר - אבחנות שאין בהן חידוש, ואת רובן ניתן למוטט כהכללות פשטניות.

יתר על כן: בשביל משפט ה"שוס" (שורת הפאנץ'-ליין) "אף אחת עוד לא גמרה מזה שמישהו ליטף לה את הברך" (322) - שבו מיצתה רותה את דעתה על ההשקעה במחקר המיגדרי, ושבו גם הבהירה להיסטוריונית כי כילתה את זמנה לריק בביקוריה אצלה - ספק אם היה צריך להחליש כל כך את עוצמתו של הווידוי עצמו. ובכלל, אם יפסיק מאיר שלֵו לבנות את תהילתו ככותב על "שְטיקים", "ויצים", "קוּנְצים" ו"שוֹסים", ייתכן שיכתוב שוב רומן שניתן יהיה להציגו בלי הסתייגויות כל כך רבות מרמתו. אך לא בעטיים של אמצעים מוחצנים אלה בלבד נופל הרומן הזה מרוב הרומנים הקודמים שלו, שהיו כתובים בצופן האלגורי וביטאו לפחות את השקפתו הפוליטית (על "הסכסוך", כמובן), אלא משום שבו גם לא ברורה כלל מגמתן הרעיונית של שלוש העלילות שהטליא בספר כעלילה רב-דורית של משפחת תבורי הסוערת מהמושבה בעמק.

לאתר מגזין 'מראה'
פירושים לעלילות הרומנים הקודמים של מאיר שלו נכללים בכרכים השונים של הסדרה המחקרית-ביקורתית "תולדות הסיפורת הישראלית", ואפשר להגיע אליהם בעזרת המפתח, הערוך לפי שמות המחברים, שבסוף הכרך "ניתוץ מיתוסים בסיפורת הישראלית" (הוצאת "יחד", 2012).
הכותב הוא חוקר, מבקר ומרצה לספרות, זכה ב "פרס היצירה" מטעם ראש הממשלה ופעמיים ב"פרס הביקורת" ע"ש ברנשטיין.
תאריך:  20/07/2013   |   עודכן:  20/07/2013
יוסף אורן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
שלוש סיפורים ב"שתיים דובים"
תגובות  [ 9 ] מוצגות   [ 9 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
ע. בן-יוסף
20/07/13 16:30
2
חובב ספרות
21/07/13 14:03
3
מ. שלו לא נחשב
23/07/13 08:20
 
מבקר לרגע
23/07/13 17:10
4
זיו המגיב
25/07/13 13:03
 
מה הבעיה?
25/12/13 08:53
5
יעקב72
9/08/13 15:55
 
זו הרמה שלך
25/12/13 08:58
6
צחיק
3/12/13 20:05
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבה נותיר לצורך שיחה זאת את האידיאולוגיה במקום הראוי לה, בפינה בה האמיתות המוחלטות נוהגות להתאסף כדי לקיים אסיפות של אי הסכמה לוהטות, ונדבר מתוך התבוננות בנעשה כמו שספן מתבונן במפת נתיבו וכמו שהוא מחפש לראות מי שט כנגדו וייזהר מהתנגש בו ובלבד שיגיע שלם אל החוף.
20/07/2013  |  יצחק מאיר  |   מאמרים
התקשורת הישראלית העכשווית ממוקמת שמאלה למרכז. מישהו התלוצץ פעם שלו נערכה הצבעה רק בקרב עיתונאים, מרצ הייתה המנצחת הגדולה ואחריה הקומוניסטים במקום השני. אין זו הגזמה. ההטיה הרעיונית שממנה נהגו להתעלם או לפטור אותה כסקרנות טבעית שיש לליברלים וחסרה לאנשי הימין, כפי שהסביר בעבר לכתבים ראש רשות השידור דאז מוטי קירשנבאום, היא כעת ברורה ושקופה בעליל.
בכל יום רביעי אני עוזב את הכפר שלי בישראל ונוסע לחו"ל. הנסיעה די קצרה. יוצאים דרך השער המזרחי, עלייה קצרה מאחורי משאית פלשתינית שיצאה מרהט, מעבר בשטח הפלשתיני הקרוי לקייה, או לגייה, תלוי בשבט שבו מדובר, רמזור אחד, ומספר ק"מ מזרחה שם אני מגיע למחסום הגבול. גבול לכל דבר ועניין. יש בודקת ביטחונית, ישנם מאבטחים חמושים במיטב תוצרת התעשיה הצבאית, מגדלי שמירה שמהם מציצים חמושים נוספים, משאיות העומדות בתור לחצות את הגבול ומעלות צחנת דיזל עזה המעכירה את האוויר. מצדו השני של הגבול מאות רבות של כלי רכב עם לוחית זרה שכבודתם האנושית ממתינה לחצות את הגבול. הבודקת מרימה את המחסום והנה הופ, אני בחו"ל.
20/07/2013  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
יצאנו מתקופת "שלשת השבועות" שבין צום י"ז בתמוז לבין יום תשעה באב, שבה מתחדדים הזכרונות מן העבר הרחוק על כיבוש העיר ירושלים וחורבן המקדש, גלות ושלטון זר. חיילי רומי הכניעו את העיר, וכעבור כ-60 שנה שוב התגברו על לוחמיו של בר-כוכבא ומתחם המקדש נחרש. בתקופה זו עולה כמובן רף התודעה בדבר המקדש והחורבן.
20/07/2013  |  ישראל מידד  |   מאמרים
אני חסיד של מיחזור פסולת וקראתי פה ושם שבארץ מתחילים פרויקט של מיון הפסולת הביתית. בכל בית יהיו מיכל לפלסטיקים, מיכל לנייר ומיכל לפסולת אורגנית. קראתי, זכרתי ואני מחכה שזה יגיע גם אלי הביתה. לכן שמתי לב והייתי מופתע כאשר לאורכה ולרוחבה של אומבריה ראיתי על אם הדרך עומדים בשלשות מיכלי האשפה - מכסה חום, מכסה כחול ומכסה צהוב.
20/07/2013  |  יאיר דקל  |   מאמרים
אפילו לא תמורת נזיד עדשים  /  דפנה נתניהו
דמוקרטיה של שבטים   /  מרדכי קידר
הריבונות מחייבת  /  דוד בדין
חשבון הדמים הסורי  /  מרדכי קידר
הבטחות הסייבר  /  נחמן פביאן
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
יוסי אחימאיר
יוסי אחימאיר
כשבקפלן מתחדשות ההפגנות הסוערות להפלת הממשלה, כחזרה לימי טרום השבעה באוקטובר, מתברר כי ההפגנות למען החטופים מתמזגות איתן, מזדהות עם אותה מטרה    ויושב לו ראש הנחש במינהרה אי-שם ברפי...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il