|   15:07:40
  איתמר לוין  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

לקראת גזר הדין בהולילנד

התיקון המקולקל

כמה הערות עם סיום היומיים של הטיעונים לעונש במשפט הולילנד: על העונשים הצפויים, הבעייתיות של תיקון 113, שני היבטים בנוגע לאהוד אולמרט ומצב מוזר שיצרה הגישה של רוזן
30/04/2014  |   איתמר לוין   |   מאמרים   |   משפט הולילנד   |   תגובות
בעוד שבועיים [צילום: פלאש 90]


ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / פרוטוקול, 28.4.14
פרוטוקול משפט הולילנד, 28.4.14, טיעונים לעונש. עדי אופי, טיעוני התביעה, טיעוני הלל צ'רני
ת"פ 10291-01-12, מדינת ישראל נ' צ'רני ואח' / פרוטוקול, 29.4.14
פרוטוקול משפט הולילנד, 29.4.14. טיעונים לעונש: אביגדור קלנר, מאיר רבין, אורי שטרית. אורי לופוליאנסקי, אהוד אולמרט, אלי שמחיוף, אברהם פיינר, דני דנקנר, הולילנד תיירות, הולילנד פארק

תיקון 113
עוד בעיה [צילום: יוסי זליגר]

"קרתה תקלה. יש לי מטען על התיקון הזה. אומרים לנו 'יעילות, יעילות', כאשר מה שנעשה זה להפך. כולם יודעים שלא מתכוונים לזה ברצינות" - דבריו של השופט דוד רוזן על תיקון 113 לחוק העונשין, בנוגע להבניית שיקול הדעת בענישה.

רוזן, ישיר כדרכו, אמר בקול רם ובאולם פתוח את מה שחושבים שופטים רבים. אני לא יכול להיזכר בשבח אחד ששמעתי מפיו של שופט כלשהו לתיקון הזה. הוא גם מחייב את כל הצדדים לפעול בתבניות קבועות, וגם מביא כנראה בפועל לכך שהשופטים קודם גוזרים את הדין ואחר כך בונים את הנימוקים.

עד כמה התיקון הזה מסורבל ניתן היה לראות בטיעוניה של התביעה. היה צריך לפרק כל אישום לאירועים, לומר שהמתחם הוא X-Y שנים לכל אירוע, ואז לומר היכן מבקשים לשים את העונש בתוך המתחם, ואז לומר האם מוכנים לחפיפה חלקית או משמעותית. היה צריך התייעצות רבת משתתפים בהפסקה - של עיתונאים ועורכי דין - כדי להבין למה התכוונה המדינה.

שר המשפטים לשעבר, דוד ליבאי, עלה על תקלה נוספת: החוק אינו מאפשר לבית המשפט להתחשב במצב רפואי קשה, אלא לאחר קביעת מתחם העונש. "נניח שאדם קיבל השבוע שבץ. אומרים לבית המשפט: אם אתה חושב שהמתחם הוא 5-3 שנים, אז קודם תקבע את זה, ואז תוכל לתת לו שלוש", הדגים. אפילו בספסלי התביעה נשמעו קולות של הסכמה. אז צריך רק לקוות שתתגשם תחזיתו של רוזן: "זה יתוקן".

אהוד אולמרט
נראה מעורר רחמים [צילום: פלאש 90]

ביום הטיעונים של התביעה, נראה אהוד אולמרט לראשונה כמי שמתחיל להפנים את חומרת מצבו. צר לי לומר, ולו במישור האנושי גרידא, שהוא נראה מעורר רחמים. האיש הכריזמטי והמרשים, מלא הביטחון העצמי, היה מכונס בתוך עצמו, חיוור ופניו נפולים. כאשר טענה התביעה בעניינו ודרשה לפחות שש שנות מאסר, הוא הביט לצד השני, בכיוון הכללי של סניגוריו ויחצ"ניו. יש לומר שלמחרת, היום של טיעוני ההגנה, הוא נראה מאושש יותר.

לאולמרט יש סיבות משמעותיות להיות מודאג, ובזה אינני מחדש דבר. הוא כבר הורשע בקבלת שוחד, וקרוב לוודאי שבעוד שבועיים יישלח למאסר משמעותי. שולה זקן סוגרת עליו - לפחות לכאורה - הן בתיקי ראשונטורס וטלנסקי, והן בחשדות לעבירות חמורות מאוד של שיבוש מהלכי משפט והדחת עד. השאלה היא, האם זה יוביל אותו למה שכבר נכתב באתר זה: למסקנה שעליו לחתור לעסקת טיעון כוללת ומקיפה.

ועוד אולמרט
לא בטוח שהטיעון משרת את מרשו [צילום: פלאש 90]

אלי זהר תיאר כיצד אהוד אולמרט ספג ביקורת תקשורתית וציבורית בלתי פוסקת סביב החקירות נגדו ב-13 השנים האחרונות. לדבריו, "הדברים יצאו מכל פרופורציה והיו בלתי אנושיים. הוא לא יכול היה לשרוד את הכל, אלמלא היה חש עם עצמו שהוא חף מכל עבירה".

בהחלט מובן ובוודאי גם נכון, אך יש גם צד שני שראוי לזכור. באותן שנים ממש התקדם אולמרט לתפקיד ראש הממשלה, למרות כל הביקורת והחקירות. עד לפני חודש בלבד הוא נהנה מהגנה הדוקה מצידה של קבוצת ידיעות אחרונות. הוא מעסיק מזה שנים אנשי יחסי ציבור, המביאים את דברו בצורה נרחבת ותקיפה. איש ציבור בכיר ביותר, הזוכה לחשיפה כמעט בלתי מוגבלת, חייב לדעת שזה פועל לשני הכיוונים.

ועוד נקודה: אולמרט הורשע חלקית בירושלים, הורשע במשפט הולילנד, כמה מהתיקים נגדו נסגרו מחוסר ראיות או מחוסר עניין לציבור. וחוץ מזה, מדוע דווקא אולמרט הוא יעד לכזו "רדיפה"? יועצים משפטיים הולכים ובאים, פרקליטים מתמנים ומתחלפים - והתיקים מתרבים. לא בטוח שטיעון כזה משרת את עניינו של אולמרט.

בזאר טורקי
מאסרים משמעותיים [צילום: פלאש 90]

כל דיון של טיעונים לעונש נראה קצת או יותר כמו בזאר טורקי, ובמשפט הולילנד הוא לא היה שונה. המדינה ביקשה עונשים חמורים מאוד, אולי אפילו חסרי תקדים, עד כדי תשע שנות מאסר. הסניגורים ביקשו עונשים קלים בהרבה, עד כדי עבודות שירות. ברור שאלו ואלו לא יקבלו את מבוקשם.

רוזן אמר שיהיו "מאסרים משמעותיים" - כלומר: לא עבודות שירות ולא מאסרים בפועל של עשרה חודשים. הפסיקה מחייבת להחמיר בענישה בעבירות שוחד ורוזן אינו מן המקלים. לכן, סביר להניח שהעונשים יהיו בני מספר שנים. כמה? זו השאלה הגדולה.

מצד שני, אותו רוזן שלח ברגע האחרון את התביעה למצוא דרך שלא תכניס לכלא את אורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר. הם גם לא קיבלו את הכסף לכיסיהם, אמר, וגם סובלים ממצב רפואי קשה. הבעיה של התביעה הייתה כפולה: גם לא ליצור תקדים וגם למצוא דרך להתגבר על החובה לקבוע מתחם ענישה. על הראשונה אמר רוזן, שיבהיר במילים הכי ברורות שהעבירות חמורות מאוד ושלא מדובר בתקדים. על השנייה אמר, כי קיימת פסיקה ויש גם מאמרים בספרות המקצועית שמציעות דרכים חילופיות. הלחץ של רוזן היה כה כבד, עד שקרוב לוודאי שכך יקרה.

צמצום פערים
קיבל הקלה [צילום: פלאש 90]

פסק דין שניתן לפני שלושה שבועות בבית המשפט העליון, צפוי להשפיע על פסק הדין במשפט הולילנד, לפחות במובן זה שרוזן יימנע מיצירת פערים גדולים מדי בין עונשיהם של הנאשמים השונים.

בית המשפט העליון קיבל את ערעורו של אריק קליין, הנוכל שהתפרסם כ"ממציא מדבקת הפלא", על חומרת העונש שהטיל עליו רוזן, והפחית רבע מהמאסר: שש שנים במקום שמונה, הפחתה בהחלט חריגה. הנימוק: פער בלתי סביר בין עונשו של קליין לבין זה של שותפו למרמה, עמוס בוחניק, שנדון לעבודות שירות. רוזן ודאי זוכר זאת היטב ובוודאי יפיק את הלקח - על אחת כמה וכמה כאשר מדובר בתיק החשוב ביותר בקריירה שלו.

את העובדה הזאת כדאי גם למדינה לזכור, כאשר היא מכריעה האם להיענות ללחציו של רוזן בנוגע ללופוליאנסקי ופיינר. אם רוזן ייאלץ לתת גזר דין, הוא יהיה קל מאוד ויכלול בעיקר מאסר על תנאי. זה יוכל לשמש את הנאשמים האחרים, לטעון שהפער בינם לבין שני אלו הוא גדול מדי. מובן שהנסיבות שונות לגמרי, ובכל זאת - העליון עשוי לקבל טענה כזאת. עוד סיבה למדינה להגיע להסכמה, שלא תיצור תקדים ולא תהווה עילה לטיעון בנושא אחידות הענישה.

סטייה מהשורה
לא עסקו בתכנון ובנייה

החלטתו של רוזן, בשלב מוקדם יחסית של משפט הולילנד, שלא לדון בענייני תכנון ובנייה, יצרה מצב יוצא דופן בעת הטיעונים לעונש. הסניגורים ציינו, כי לא הוכח שהייתה סטייה מן השורה מצד מקבלי השוחד - וממילא לא הוכח שנותני השוחד השיגו את מבוקשם. לאור זאת, טענו, הענישה צריכה להיות פחות חמורה מאשר במקרים בהם הוכחה סטייה מן השורה, שהיא פגיעה ישירה באינטרס הציבורי.

רוזן הסכים במפורש עם הטיעון הזה. וזה מה שמוזר: העונשים עשויים להיות קלים יותר רק משום שרוזן החליט שלא לדון בנושאים מסוימים, ולפיכך היה חייב לקבוע שאותם נושאים לא הוכחו. נכון שעיסוק בתכנון ובנייה היה מאריך מאוד את המשפט, והיינו היום אולי בשלב ההגנה. אך השורה התחתונה נראית חסרה.

תאריך:  30/04/2014   |   עודכן:  30/04/2014
איתמר לוין
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
תגיות  / עוקבים אירועים / מי ומי בפרשה - לקבלת רשימות חדשות עם הופעתן
 אביבה חפץ-נוימן / Aviva Hefetz-Noyman   אביגדור קלנר / Avigdor Kalner   אברהם פיינר / Avraham Fainer   אהוד אולמרט / Ehud Olmert   אורי לופוליאנסקי / Uri Lopoliansky   אורי שטרית / Uri Shitrit   אורן אדרת / Oren Aderet   אורנה אנג'ל / Orna Angel   אילן סובל / Ilan Sobal   אירית באומהורן   איתן מעוז /  Maoz Eitan"   אלי זהר /  Zohar Eli"   אלי שמחיוף   אלימלך קורצווייל   אמנון יצחקניא   אמנון ספרן   אריק קליין   אתי בן-דור   גיורא אדרת /  Aderet Giora"   גיל פרידמן   דב גלעד כהן / Dov Gilad  Choen   דוד ליבאי /  Libay David"   דוד רוזן / David Rozen   דוד ליבאי, משרד עורכי דין / David Libay, Law Office   דני דנקנר   הדס ליס / Hadas Lis   הלל צ'רני   הלל צ'רני   טל שפירא   טליה דאר   ידיעות אחרונות בע"מ / .Yediot Ahronot ltd   יהושע פולק   יובל גבעון   יוני תדמור / Yonni Tadmor   יוסי אולמרט   יורם ראב"ד /  "   יעקב אפרתי   יפעת מנור-נהרי   ירון גולומב   ירון ליפשס   ליאת ארזי   ליאת בן-ארי שווקי / Liat  Ben-Ari Shwekey   מאיר רבין   משה  ישראל   משה שמיר   עודד  גזית / Oded gazit   עודד  קם   עופר ברטל / Ofer Bartal   עמוס  בוחניק   עמוס ון-אמדן   קנת מן /  Prof. Kenneth Mann"   קרן קורן-בנדלק   רוני בלקין   רועי בלכר   רותי  ליטבק   שולה זקן / Shula Zaken   שי פינס /  Shai Pines"   שלומית הראל-שוורץ   שלמה בן-עמרה   שמואל קליין   שמואל דכנר   שמעון גלאון   שמעון קליין 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
התיקון המקולקל
תגובות  [ 13 ] מוצגות   [ 13 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
עין אחת
30/04/14 12:28
 
צורי
30/04/14 15:22
 
ע_הראל
1/05/14 16:43
2
משה בילו
30/04/14 13:13
 
ע_הראל
2/05/14 15:30
3
הנאלח והבזוי
30/04/14 14:01
4
אסוציאציה מטרידה
30/04/14 14:47
 
ע_הראל
2/05/14 16:57
5
רועי שוורץ
30/04/14 15:24
6
א.ל. רמת-גן
30/04/14 16:38
 
ע_הראל
2/05/14 18:33
7
איל
30/04/14 16:42
8
ע_הראל
4/05/14 10:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  משפט הולילנד
גזר הדין במשפט הולילנד יינתן ב-13.5.14. כך הודיע השופט דוד רוזן עם סיומם של הטיעונים לעונש בתיק.
29/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט המחוזי בתל אביב, דוד רוזן, מבקש מהמדינה (יום ג', 29.4.14) להוציא את אורי לופוליאנסקי ואברהם פיינר ממתחם הענישה שהציעה, הן משום שלא לקחו לכיסיהם את השוחד והן בשל מצב בריאותם הקשה, ולהגיע איתם להסדר. הוא אמר, כי גם אם לא תהיה הסכמה - העונש יהיה קל מאוד ודומה לזה שיושג בהסכמה.
29/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
סניגורו של אהוד אולמרט, עו"ד אלי זהר, התייחס בהרחבה (יום ג', 29.4.14), בטיעונים לעונש במשפט הולילנד, למגעים של הפרקליטות עם שולה זקן ולפרסומים סביבם. לדבריו, השופט דוד רוזן חייב להביא בחשבון שאולמרט נענש בכיכר העיר בצורה קשה ביותר, ולכן לחרוג כלפי מטה ממתחם הענישה ולהימנע ממאסר בפועל "בכל דרך שמאפשר בחוק" - דהיינו: להטיל עליו עבודות שירות או מאסר על תנאי.
29/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
"התביעה דרשה דרישות שאינן מידתיות", פתח (יום ג', 29.4.14) סניגורו של אהוד אולמרט, עו"ד אלי זהר, את טיעונו לעונש במשפט הולילנד. לדעתו, כל הנסיבות מושכות לעבר הגבול התחתון של המתחם ואף יש לחרוג ממנו, שכן בעניינו של אולמרט יש נסיבות חריגות. זהר הדגיש, כי בכוונתו של אולמרט לערער על הרשעתו.
29/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
השר לשעבר שלמה בניזרי נדון לארבע שנות מאסר על ארבעה אירועים של לקיחת שוחד לכיסו, תוך שהוא משחית את השירות הציבורי - ולא ניתן ליישם אותו על פרשת הולילנד. כך טוען (יום ג', 29.4.14) עו"ד עמוס ון-אמדן, סניגורו של אורי לופוליאנסקי, בטיעוניו לעונש.
29/04/2014  |  איתמר לוין  |   חדשות
רשימות נוספות   /   משפט הולילנד  /  מי ומי  
שטרית: לא הבנתי את המשמעות  /  איתמר לוין
"רבין יישלח למאסר משמעותי"  /  איתמר לוין
רוזן: העונש - לא בחלוקה לאירועים  /  איתמר לוין
תרומות מבעלי אינטרס  /  אפרים הלפרין
רוקדים על שתי החתונות  /  חיים שטנגר
תגובות ממוקדות לאירועים בחדשות (6)  /  מתי דוד
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il