|   15:07:40
  צבי שוב  
עורך דין שוב ושות', משרד עורכי דין
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
עלויות יישור שיניים: כל מה שצריך לדעת
קבוצת ירדן
המדריך המלא להקמת מקלט בבית פרטי

(בר-)רשות נתונה

בית המשפט העליון מרחיב את ההגדרה של "חוכר לדורות" לעניין היטל השבחה, ומחיל אותה בתנאים מסוימים גם על ברי רשות בקרקעות של רמ"י
05/09/2014  |   צבי שוב   |   מאמרים   |   תגובות
פרדס חנה. משבצת [צילום: משה מילנר/לע"מ]

בית המשפט העליון פרסם ב-3.9.14 את פסק דינו ברע"א 725/05 (הוועדה המקומית לתכנון ובנייה השומרון נ' עוזי ושפרה בלוך), אשר עסק בשאלה האם ברי רשות במסגרת חוזה משבצת הם בגדר חוכרים לדורות, היינו: האם הם נופלים בגדר רשימת החייבים בהיטל לפי סעיף 2(א), אם לאו.

בלוך הם חברי האגודה החקלאית השיתופית גבעת עדה, השוכרת מרשות מקרקעי ישראל שטח של כ-4,000 דונם המכונה משבצת. תחילה, נהוג היה, כי קרקעות רמ"י הושכרו לסוכנות היהודית, וזו מצידה העניקה מעמד של בר רשות לאגודה. מכוח זכות זו, גם חברי האגודה החזיקו בחלקותיהם כברי רשות.

בהמשך סיימה הסוכנות היהודית את תפקידה, והאגודה התקשרה בהסכם שכירות למשך שלוש שנים, לפיו דמי השכירות עבור המשבצת ישולמו על-ידה לרמ"י, והיא תעניק לחבריה זכויות של ברי רשות בחלקותיהם. בהתאם להסדר האמור, קיבלו בלוך לרשותם ולשימושם חלק מחלקה ברחוב הארזים בגבעת עדה (להלן -"המקרקעין").

ב-26.9.1985 פורסמה למתן תוקף תוכנית מתאר חדשה ועל-פיה שונו זכויות הבנייה באופן שהשביחו את המקרקעין, ועקב כך הוציאה הוועדה המקומית לתכנון ולבניה השומרון דרישת היטל השבחה. על דרישה זו הגישו בלוך ערעור לבית המשפט השלום שקבע, כי חברי מושבים וקיבוצים, אשר מחזיקים בקרקע מכוח הסכמים שונים, כמו הסכם הרשאה משולש או הסכם שכירות, אינם חייבים בהיטל השבחה שכן אינם בגדר בעלים ו/או חוכר לדורות שרק אלה חייבים בהיטל השבחה. בית המשפט המחוזי דחה את הערעור על פסק דין זה, ומכאן בקשת רשות הערעור שהוגשה לשל בית המשפט העליון.


פרשנות המונח


לטענת בלוך, המונח "חוכר לדורות" הנזכר בסעיף 2(א) לתוספת, מתייחס רק למי שמוגדר כחוכר לדורות במסגרת חוזה חכירה לטווח ארוך עם רמ"י, בעוד מחזיקים במקרקעין המוגדרים כברי רשות במסגרת חוזה שכירות תלת שנתי המתחדש מעת לעת, אינם עונים להגדרה זו. ואכן, אין חולק, כי בלוך אינם הבעלים של המקרקעין שבנדון, וכן כי אינם חתומים על חוזה חכירה לדורות עם רמ"י. זכותם במקרקעין שבנדון מעוגנת כאמור בחוזה שנכרת בין רמ"י, לבין האגודה השיתופית בה הם חברים.

עם זאת מציין בית המשפט, כי דומה שזו אינה הפרשנות האפשרית היחידה, שכן המונח "חוכר לדורות" יכול להתפרש ככולל גם את מי שמהותית מחזיק במקרקעין כחוכר לדורות הגם שהוא כונה "בר רשות" בחוזה. זאת, לאור העובדה שישנם מקרים בהם תיתכן סתירה בין חזותו החיצונית של ההסכם אשר נחזה להעביר זכויות של ברי רשות גרידא, לבין תוכנו האמיתי.

לגישת בית המשפט, בחוות דעת עיקרית של השופטת עדנה ארבל, עקרונית תיתכן פרשנות אפשרית נוספת לזו המוצעת על-ידי בלוך, לפיה חוכר לדורות לצורך סעיף 2(א) לתוספת ייחשב גם מי שמעמדו במקרקעין עולה מבחינה מהותית לכדי חוכר לדורות. זאת, בהתבסס על נסיבות המקרה, ובראשן תוכנה האמיתי של העסקה, המעניקה לו את זכויותיו במקרקעין ולא רק חזותה, אפשרות אשר הוכרה כאמור בפסיקת בית משפט העליון, בייחוד בהקשר של דיני מס.

משכך נדרש בית המשפט לשאלה האם מעמדם של בלוך במקרקעין, אכן עולה לכדי מעמד של חוכרים לדורות, הגם שמכונים הם בחוזה המשבצת ברי רשות.


שתי אפשרויות פרשניות


ביהמ"ש העליון הגיע למסקנה, כי בנסיבות המקרה דנא מעמדם של בלוך ושכמותם עולה במהותו בהיבטים רבים ומשמעותיים לכדי מעמד של חוכרים לדורות במשקים חקלאיים. קביעה זו מבוססת הן על אינדיקציות פנימיות שמקורן בחוזה המשבצת המעגן את זכותם של בלוך להחזיק במקרקעין, הרקע לכריתתו ותכליתו, והן על אינדיקציות חיצוניות, המלמדות כולן כי מערך הזכויות שהוענק לבלוך המוגדרים כברי רשות דומה לזה אשר ניתן למתיישבים בעלי חוזי חכירה לדורות עם רמ"י.

המסקנה הנובעת מכך היא, כי שתי האפשרויות בדבר הפרשנות שיש ליתן למונח "חוכר לדורות" במשמעותו בתוספת השלישית - פרשנות דווקנית, לפיה חוכר לדורות ייחשב רק מי שמוגדר כזה בחוזה חכירה המעניק לו את זכויותיו במקרקעין מחד; ופרשנות מהותית, לפיה ייחשב כחוכר גם מי שמעמדו במקרקעין בפועל עולה לכדי מעמד של חוכר לדורות - שתיהן אפשריות במקרה זה.

בית המשפט מציין, כי מבין האפשרויות בדבר הפרשנות שיש ליתן למונח "חוכר לדורות", על בית המשפט לאמץ את זו שתגשים באופן האופטימאלי את תכליתו של תשלום היטל ההשבחה המוסדר בהוראות התוספת השלישית. הפרשנות הראויה היא זו שיש בה כדי לאזן בין האינטרסים אשר תומכים בפרשנות מהותית, כגון עקרון הצדק החלוקתי והאינטרס הכלכלי, לבין אינטרסים התומכים בפרשנות דווקנית, כגון האינטרס בהרמוניה חקיקתית ובוודאות ויציבות משפטית.

בהתאמה הגיע בית המשפט למסקנה, כי הפרשנות הראויה למונח "חוכר לדורות" היא הפרשנות המהותית: יש להטיל את תשלום ההיטל גם על מי שמעמדו באופן מהותי עולה לכדי מעמד של חוכר לדורות. לדעת בית המשפט, בפרשנות זו יש כדי להגשים את הבסיס הרעיוני להטלת ההיטל, לפיה ראוי שמי שהתעשר כתוצאה מאישור התוכנית, ישתתף בהוצאות הרשות שהיו כרוכות בהכנתה.


הגשמת העיקרון והתכלית


אין חולק, כי אף שבלוך אינם מוגדרים כ"חוכרים לדורות" בחוזה המעגן את זכויותיהם, הרי שמעמדם בפועל במקרקעין מאפשר להם ליהנות מן ההשבחה ולממש את זכויותיהם הנובעות ממנה, אם על-ידי קבלת היתר לעשות שימוש בזכויות בנייה נוספות, על-ידי בנייה בקרקע או על-ידי מכירת זכותם לאחר, במחיר הזהה לזה שהיה מקבל חוכר לדורות בקרקע. פרשנות זו היא אשר מבטיחה, כי החיוב יוטל על מי שבפועל מימש את ההנאה מן התוכנית החדשה.

יתרה מזאת: פרשנות זו היא אשר מגשימה גם את עקרון הצדק החלוקתי המורה, כי מי שנהנה מן ההשבחה ישתף את יתר חברי קהילתו בהתעשרותו, על-ידי השתתפות בהוצאות הרשות. הוצאת מתיישבים אשר מעמדם בקרקע מתיר להם ליהנות מן ההשבחה מגדר החייבים בתשלום ההיטל, יש בה כדי לסכל תכלית חלוקתית זו, ולהעביר את הנטל לכתפיהם של יתר תושבי הרשות המקומית.

עוד גרס בית המשפט, כי הפרשנות המהותית המוצעת על-ידי הוועדה המקומית מגשימה גם את האינטרס הכלכלי העומד בבסיס ההיטל, ומתיישבת עם נקודת המבט הכלכלית אותה הפסיקה נטתה לאמץ בכל הנוגע לדיני המס בכלל, וביחס לסעיף 2(א) לתוספת השלישית בפרט. פרשנות זו מבקשת לבחון האם זכויותיו בפועל של המחזיק במקרקעין מאפשרות לו ליהנות מן ההשבחה מנקודת מבט כלכלית, ללא קשר לשאלה מהו מעמדו הקנייני בקרקע. פרשנות מהותית זו אף עולה בקנה אחד עם ההגדרה שניתנה בסעיף 259(ד)(1) לחוק, לפיה חכירה לדורות תיחשב גם עסקת חכירה שלא נרשמה, שכן במקרה כזה אין חולק כי בראייה כלכלית, החוכר הוא בעל הזכות העיקרית בקרקע.


ודאות ויציבות


בית המשפט ראה לנכון להדגיש, כי אין להקל בחשיבותם של ודאות ויציבות משפטית עבור מערכת דיני המס ודיני המקרקעין. עם זאת, הקביעה לפיה יש לאמץ פרשנות מהותית, אשר רואה ברי רשות כדוגמת בלוך, המחזיקים במקרקעי רמ"ח מכוי חוזה שכירות תלת-שנתי מתחדש, כחוכרים לדורות לצורך הוראות התוספת השלישית לחוק - אין בה כדי לייצר חוסר ודאות. זאת, מאחר שככלל מדובר במתיישבים המחזיקים במקרקעין בהתבסס על חוזה משבצת שנוסחו אחיד ושנסיבותיהם דומות, באופן שאינו מצריך בחינה פרטנית של כל מקרה ומקרה.

בית המשפט אף הבהיר, כי באמצו את הפרשנות המהותית, אין כדי לחסום את הדרך בפני בר רשות אשר יש ביכולתו להראות שנסיבותיו הספציפיות מורות שמעמדו במקרקעין באופן מהותי אינו עולה לכדי מעמד של חוכר לדורות. ואולם נראה, כי ככלל תחול פסיקה זו על כלל המתיישבים על-פי חוזה המשבצת התלת-שנתי כגון זה שבמקרה דנן.

בסיכומו של דבר הגיע בית המשפט למסקנה, כי הפרשנות שיש לאמץ למונח "חוכר לדורות" הנזכר בסעיף 2(א) לתוספת השלישית היא פרשנות מהותית, המביאה להגשמת התכליות המונחות ביסוד היטל ההשבחה ולאיזון בין האינטרסים המצויים בבסיסו. לפיה יש לראות את בלוך, ברי רשות במקרקעי רמ"י מכוח חוזה המשבצת, כחוכרים לדורות לצורך החיוב בהיטל. זאת לאחר שנמצא, כי מעמדם בפועל במקרקעין שברשותם עולה לכדי מעמד של חוכרים לדורות. בשולי הדברים צוין, כי מקרה זה מדגים שוב עד כמה ראוי להסדיר ובהקדם, ואפילו בחקיקה ראשית מקיפה, את מעמדם של בני הרשות במקרקעין המנוהלים ע"י רמ"י.


כמה הערות


לצערנו, המגמה להסתכל מעבר לנוסח היבש, על המהות שעומדת מאחורי הכתוב, אינה ננקטת בכל המקרים. לאחרונה היא באה לידי ביטוי יותר בצד של היטל ההשבחה, תוך הטלתו ביד רחבה על הנישומים, בעוד שבצד הפיצויים לנישום בעת פגיעה והפקעה, הגישה מצמצמת ונצמדת יותר לגישה הצרה, כגון לעניין תביעת נכסים גובלים ועוד.

עם זאת אנו מניחים שלפסק-הדין יהיו השלכות מעבר לנושאו, על התייחסות לזכויות ברי הרשות בחוזים מתחדשים, בפן הקנייני ולרבות בעת קביעת שיעור הפיצויים בגין נטילת זכויות ועוד.
ע"א 725/05, הוועדה המקומית שומרון נ' עוזי ושפרה בלוך ואח' / פס"ד
ייתכנו מקרים בהם ברי רשות בקרקעות של המדינה ייחשבו כחוכרים לדורות לצורך תשלום היטל השבחה

תאריך:  05/09/2014   |   עודכן:  05/09/2014
עו"ד צבי שוב, עו"ד יפעת בן אריה
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
(בר-)רשות נתונה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
כדע
8/09/14 00:11
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
שבוע קשה עבר על בן כספית. תחילה המליצה המשטרה להעמיד לדין את גבי אשכנזי, ולאחר מכן סגר היועץ המשפטי לממשלה את תיק ביביטורס. אז כיצד מתמודדים עם שני מהלכים המנוגדים לחלוטין לקו שלך? - מסיטים את הדיון ומעוותים את העובדות.
05/09/2014  |  איתמר לוין  |   מאמרים
מאמר זה מתמקד בהשתלשלות העניינים האחרונה במשפט זדורוב, בה הודיעה הפרקליטות, כי היא מסכימה, "לפנים משורת הדין", שמנהל המכון לרפואה משפטית, ד"ר חן קוגל, יעיד בסיבוב נוסף של השלמות למשפט. לצורך שלמות התמונה, תוצג להלן רשימה (חלקית) של הראיות המפלילות את זדורוב, ולעומתן כאלה המעלות ספק באשמתו.
04/09/2014  |  אהוד פרלסמן  |   מאמרים
שיחתי האחרונה עם מני פאר המנוח התנהלה באמצעות מסרון ששלחתי אליו זמן קצר לפני מותו. כתבתי לו כמה מילות עידוד: "מני היקר. אני נפעם מהעצמה הנפשית שאתה מפגין בבית ובחוץ במאבקך במחלתך הקשה. תמיד ידעתי שאתה אדם מיוחד ויחיד. אני מאחל לך בשם תנועת אומ"ץ ובשמי רפואה שלמה. מחכים לשובך אל קו הבריאות ואלינו".
04/09/2014  |  אריה אבנרי  |   מאמרים
איזה מזל היה למשרד הביטחון שהחמאס התגרה בתושבי מדינת ישראל ואילץ את ממשלת ישראל לצאת למלחמה הכושלת, שזכתה לשם המכובס: "מבצע צוק איתן", שאם לא כן, היה נאלץ משרד הביטחון להסתפק בתקציב "מקוצץ" של רק כמה מיליארדים. איזה מזל שהשתמשו בכיפת ברזל, ירו טילים ממטוסים, ירו תחמושת מספינות חיל הים, הפעילו את חיל התותחנים ואפילו חיל ההנדסה עשה שימוש בציוד מתכלה. עכשיו, יש סיבה למסיבה ואפשר לבוא אל וועדת הכספים בדרישות, ולא סתם בדרישות - בדרישות שכל שיהוק וכל אמירה, קלה, מהווה שינוי של מיליארדים, לפה או לשם.
04/09/2014  |  עו"ד חיים שטנגר  |   מאמרים
כל אמצעי התקשורת מרבים לפרסם ראיונות, תגובות ומאמרים של אלה הקרויים מומחים ופרשנים מקרב העיתונאים, הפוליטיקאים, אנשי הביטחון ואנשי הרוח.
04/09/2014  |  מתי דוד  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
במערכה ההיברידית בין ישראל לבין אירן זאת כבר הצליחה בהיבט הפסיכולוגי והכניסה את הציבור הישראלי, שנמצא חצי שנה במתחים, ללחץ נפשי ללא תקדים    הפטפטת המדינית הבלתי אחראית שמהדהדת בתקש...
דרור אידר
דרור אידר
האנטישמיות הגואה באוניברסיטאות בארה"ב ביחד עם המלחמה המתמשכת, גורמים לפקפוקים בצדקת הדרך    מה למדנו מההיסטוריה ומדברי חכמינו שבכל הדורות, מה פסק קרדאווי ומה צייצה חכמת פיזיקה על הת...
דן מרגלית
דן מרגלית
אם נתניהו אינו כשיר מה זה אומר? שאילו היה צעיר במצבו האישיותי עתה היו דוחים את גיוסו לצה"ל? מונעים את קבלתו ליחידת אבטחה של השב"כ?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il