|   15:07:40
  יורם דורי  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

פוליטיקה היא מקצוע - לא חלטורה

נמשך המצוד אחרי עיתונאים במפלגות השונות. הציידים למיניהם - ראשי המפלגות שחבריהם בתקשורת יספקו חשיפה למפלגותיהם. חסרונם - חוסר ניסיונם הפוליטי שבא לידי ביטוי מיד עם תחילת עבודת הכנסת. פוליטיקה היא מקצוע ככל המקצועות. חברות בכנסת היא שליחות ציבורית ולא עשיית קריירה
30/12/2014  |   יורם דורי   |   מאמרים   |   בחירות 2015   |   תגובות
אולפן חדשות 2. מחפשים במה [צילום: צילום מסך]

אור בקצה המנהרה - לכל אלו הסובלים מתזמורת הצרחות באולפנים השונים בתוכניות הפוליטיות למיניהן ואינם מסוגלים לעבור באמצעות השלט לערוץ הספורט/ אופנה / היסטוריה ועוד, יש לי בשורה חשובה אחת: מיד בתום הבחירות המקדימות במפלגות השונות הקקופוניה הזו (שהגיע לשיא (שיישבר בקרוב בקלות) בפגוש את העיתונות ביום שבת בזכותם של מירי רגב, מאיר כהן, ניצן הורביץ ומרב מיכאלי) תפסק וחברי הכנסת המדלגים בין האולפנים במאמץ להיבחר מחדש יירגעו וישאירו את הזירה לראשי מפלגותיהם.

נמשך המצוד אחרי עיתונאים במפלגות השונות. לגבי הציידים למיניהם - ראשי המפלגות -יתרונם הגדול - חבריהם בתקשורת מה שייתן חשיפה למפלגותיהם. חסרונם הגדול - חוסר ניסיונם הפוליטי שבא לידי ביטוי מיד עם תחילת עבודת הכנסת. פוליטיקה היא מקצוע ככל המקצועות. לא חלטורה. חברות בכנסת היא שליחות ציבורית ולא עשיית קריירה. עשייה למען הכלל ולא למען עצמך.

נטולי תחושת רדיפה

לאחרונה שמעתי מ"פרשנים" פוליטיים שונים כי חקירת המשטרה האחרונה בענייניה של "ישראל ביתנו" לא תסייע למפלגה כבעבר בבחירות בגלל היעדר תחושת הקורבן אצל העולים. עכשיו אנו נמצאים עם עולים שהם דור שני ושלישי שנולד בארץ ותחושת הרדיפה והקיפוח ממנו והלאה. בנושא זה יש לי מספר הערות לגבי אפיונם וזאת כמי שמופיע, לא מעט, מול ציבור צעיר מחבר המדינות בארץ ובעולם במסגרת לימוד FSU:

ראשית, אין לצבור זה ולא הייתה לו תחושת קורבן או מחלת רדיפה. זהו ציבור אינטליגנטי שדי בטוח בעצמו ויודע לאן הוא מכוון. שנית, יש בצבור זה תופעה שלא הייתה בעליות קודמות. בעבר הצעירים, ילידי הארץ, רצו להתערות מיד בחברה הישראלית וחשבו כי נטישת שפת ההורים היא מרכיב חיוני בתהליך הישראליזציה שלהם (כך גם אני שלא הסכמתי לדבר גרמנית, השפה בה השתמשו הורי, במשך כל שנות ילדותי). כך גם לגבי שירה, תרבות והתעניינות בארץ המוצא של ההורים. אצל יוצאי חבר המדינות התופעה שונה (אולי גם בריאה יותר). לצד העברית, הם ממשיכים לשוחח ביניהם ברוסית. מדברים אל צאצאיהם גם ברוסית כדי שיטמיעו את השפה מהבית הקודם. גולשים גם באתרים ברוסית, מזמזמים שירים מהבית, צופים בערוצי טלוויזיה ברוסית ועוד. הם ישראלים דוברי עברית ורוסית.

שלישית, לרבים מעולי חבר המדינות בני משפחה וחברים שנשארו ברוסי, באוקראינה או במדינות אחרות המצב במדינות אלו (בעיקר רוסיה ואוקראינה) מעסיק אותם הרבה יותר מאשר חקירת משטרה כזו או אחרת. המפולת בכלכלה הרוסית והלחימה באוקראינה הם במקום גבוה יותר בסולם העדיפויות האישי שלהם מאשר כותרות העיתונים בישראל. זאת ועוד הם באו משיטת משטר שבה חילופי שלטון מתבצעים באמצעות חקירות משטרה. משיטה שבה יש תחלופה מעניינת באגף האסירים הפוליטיים: פעם אלו ראשי האופוזיציה וכאשר הם משתחררים הם מוחלפים על-ידי ראשי השלטון. זו אינה תחושת רדיפה אלא הסתכלות מעניינת על הממשק בין חקירות משטרה ומערכות בחירות.

הרצוג לא מנצל את יתרונו

אז מה עוד היה לנו השבוע: הרצוג מתמקד בפן החברתי (בעיקר במלל שבמרכזו דאגה לשכבות החלשות בחברה). זהו מהלך אולי נכון מצפונית אבל כאשר בענייני בחירות עסקינן אין בכך שום תועלת. נהפוך הוא. הצבת הנושא החברתי במרכז סדר היום מסייע מאוד לכחלון ולא לעבודה. יתרונו של הרצוג הוא בניהול מו"מ מדיני. בשיקום היחסים עם ארצות הברית (נושא אסטרטגי במעלה ראשונה לאזרחי ישראל). יש לו גם יתרון מובהק בהתנהלותו האישית ובאופיו הנוח לבריות. יתרונות אלו יש להבליט ונושאים אלו צריכים לעמוד במרכז הקמפיין שלו. שילמד מטעויות של שלי יחימוביץ' ששילמה במנדטים לא מעטים על התעלמותה מהנושא המדיני.

הרצוג חייב לנצל את יתרונו היחסי והעצימו ולא ללכת לכיוונים שבהם אולי עמדתו מאוד ערכית אך בינה ובין ניצחון בבחירות אין דבר וחצי דבר. נתניהו מצדו לצד העצמת יתרונו (טיפול באיומים קיומיים על ישראל) נגרר לדיון על המצב הכלכלי- נועד לכישלון ועל יחסי ישראל והעולם- עוד נקודת חולשה גדולה שלו. כחלון- החניך מצטיין החברתי מתחיל לעסוק בפתרונות מדיניים ומזכיר לציבור כי החיים הם לא רק הורדת מחירי הסלולר. ולפיד, שזכה בגשם של מנדטים בעטיו של קמפיין מוצלח של "לדפוק את החרדים" מודיע עכשיו כי יישב בממשלה ביחד איתם ומאבד כל בדל של יתרון יחסי שהיה לו.

דרוש: רמבו לרשימה

קלישאה נוספת שמסתובבת במסדרונות הפוליטיקה ל היום היא: "ברור שדרושה אישיות ביטחונית לרשימה" . זו מתורגמת מיד לחיפוש נואש אחרי אלוף/אלוף משנה או רב סרן שנראה כמו רמבו כאילו שר הביטחון רץ בג'בלאות ומסתער עם מאג ביד על מוצבי האויב. למה ברור? לית מאן דפליג ששר הביטחון המוצלח ביותר של ישראל היה שמעון פרס (פרט לבן גוריון - גאון וענק שאין שני לו שפרס סייע בידו) רחוק מלהיות רמבו אבל מי שידע לחזות את צרכי העתיד. היה מתומחר (מלשון מחר) לגבי כל נשק חדשני. אדריכל רכש, יזם של תעשיות הביטחוניות ועוד. גם משה ארנס, שר ביטחון מוצלח לא היה גנרל ולא אדמירל. ולאחרונה מתבררת יותר ויותר תרומתו של עמיר פרץ לביטחונה של ישראל (בניגוד לעמדת האלופים ותתי האלופים למיניהם). גם הוא, עמיר, על-אף שירותו הצבאי כקצין חבלה (שירות בו נפצע די קשה) אינו נחשב ככזה (רמבו) שהפרשנים מטמיעים בקרב ראשי המפלגות כ"אישיות ביטחונית". מה שנחמד בנושא זה שכל יום מוציאים מ"הבוידם" איזה אלוף אחר שעתידו בעברו ושפרט לכותב, איש אינו מכירו ומשדכים אותו למפלגה בזכות דרגה שנשא לפני יותר מ-30 שנים.

גזענות בסקרים

ומילה אחרונה של ביקורת קשה על ערוץ 2 ועל חברי פאנל הצעקות על המצב החברתי ב"פגוש את העיתונות": יושבים באולפן חברי כנסת מכובדים ושר לשעבר ורואים דיאגרמה לגבי התאמת ראשי המפלגות לטיפול בצרכים חברתיים ומיד מתחילים במסע התפארות עצמית והטחת ביקורת ביריב (טוב, אלו בחירות וזה המצב) אבל איש מהם ומעורכי התוכנית לא שמו לב למשפט קשה בחלקה התחתון של הטבלה המוקרנת: הסקר נערך על ידי.... בקרב מדגם של 500 איש מהאוכלוסייה היהודית בישראל. אין ערבים, אין דרוזים, אין צ'רקסים ואין כ-300,000 איש נוספים המוגדרים כ"אינם יהודים". איני מתכוון לשיבוש בתוצאות בהיעדרם של כשני מיליון אזרחים, הסקרים הם ממילא סוג של שעשועון עבורי אלא לאלמנט הגזעני בהצגה כזו בערוץ הטלוויזיה הנצפה ביותר בישראל. אני רק מתאר לעצמי מה היה קורה אילו בבחירות בארצות הברית, באירופה או בכל מקום אחר בעולם היה נעשה מדגם שבו נכתב שאינו כולל יהודים. כמה קיתונות של קללות, נאצות היו מותחות במדינה כזו. ברובן, אגב, החוק במדינות אלו היה מעמיד לדין את עורכי הסקר ומפרסמיו לדין. אבל אצלנו בלהט ההתנצחות על הטיפול ברווחה אפילו נציגים בולטים של השמאל כמו מרב מיכאלי וניצן הורביץ נדמו. מעניין מה היו אומרים אילו הסקר לא היה כולל מגדר שהם שייכים אליו.

תאריך:  30/12/2014   |   עודכן:  30/12/2014
יורם דורי
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
פוליטיקה היא מקצוע - לא חלטורה
תגובות  [ 2 ] מוצגות   [ 2 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
דני מנווה אור
2/01/15 13:42
2
דוידי מנוה איתן
3/01/15 10:34
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  בחירות 2015
ייאמר ברור: אני נגד סגירתו של ערוץ 10, כמו שאני מתנגד לסגירת כל כלי תקשורת, לא משנים צבעו והשקפת עולמו. אחרי שאמרתי זאת אפשר להתפוצץ. מהצביעות. הציבור קיבל שיעור בדמוקרטיה סלקטיבית: כשמדובר בעיתון שמשקף גם את דעות המחנה הלאומי, כל האמצעים כשרים לסגור אותו, למרות שמדובר בגוף פרטי שלא לקח שקל מהמדינה; אבל כשמדובר בערוץ טלוויזיה בעל אוריינטציה שמאלית מובהקת, יוצאים אותם אנשים שהצביעו נגד ישראל היום בזעקות שבר על "פגיעה בדמוקרטיה" וב"חופש הביטוי". דווקא בזמן בחירות, כדאי שנדע עם מי יש לנו עסק. סותמי הפיות מתגלים כשומרי הדמוקרטיה הסלקטיבית שלהם.
30/12/2014  |  דרור אידר  |   מאמרים
"ראש הממשלה בנימין נתניהו מדבר כמו תקליט שבור" - אמר הערב (יום ב', 29.12.14) יו"ר מפלגת העבודה, ח"כ יצחק הרצוג. הוא דיבר בוועידה השנתית של התאחדות בוני הארץ, שנערכה במודיעין. הרצוג אמר כי נתניהו מדבר על דאעש ועל נושאים דומים, אך כמעט שאינו מתייחס לבעיות הכלכליות.
30/12/2014  |  אלעזר לוין  |   חדשות
הקלטת הווידאו בה נראה הרב המנוח עובדיה יוסף תוקף את אריה דרעי ומביע תמיכה באלי ישי, ממשיכה להסעיר את ש"ס. לאחר עלייתם בצהריים (יום ב', 29.12.14) של בניו של הרב לקברו, מציע ח"כ אריה דרעי למועצת חכמי התורה של ש"ס להתפטר מתפקידו. פרשנים פוליטיים מעריכים כי מדובר בתרגיל, וכי דרעי אינו מתכוון ברצינות לפרוש מהחיים הפוליטיים ומתואם עם חברי המועצה שיורו לו להישאר. זאת במטרה לחזק את מעמדו במפלגה, אולם אין ודאות שכך הדבר.
29/12/2014  |  עידן יוסף  |   חדשות
פשרה בליכוד תאפשר ליו"ר המפלגה, ראש הממשלה בנימין נתניהו, שלא להיגרר לעימות משפטי לשמירת מועמדותו כראש המפלגה לראשות הממשלה. להחלטה ניתן תוקף של פסק דין.
29/12/2014  |  איציק וולף  |   חדשות
מה שמתרחש בשס הינו פועל יוצא של התמוטטות תורתית ותו לא.למרות הניסיונות ה"אקדמאיים" לקטלג את שס כ"מפלגה עדתית" הרי שלא כך בדיוק היו הם פני הדברים. שס לא הייתה מעולם עוד בעבועה בצורת מה שיחסו לה ה"מומחים" החילוניים וה"רבע דתיים" מהאקדמיה. בעוד שמתקוממי ואדי סאליב, הרשימות העדתיות של הספרדים והתימנים,"פנתרים השחורים", ה"אוהלים" ואפילו תמ"י של אהרון אבו-חצירה, ניבנו על בסיס עדתי ממש עם מצע חברתי למזרחיים הרי ששס הייתה מחוברת קודם כל לחזרת המזרחיים לתורת ישראל, ולא כדרך של "מסורת" עמומה, כתמ"י למשל, אלא החזרת עיקר התרבות ומורשת החיים ליהדות ולקיום המצוות, כפי שהיה נהוג בארצות המזרח. בכך דומתה שס יותר למפלגה אשכנזית אחרת, בשם "יהדות התורה". גם "יהדות התורה" היא מפלגה אשכנזית אך לא זה הוא בסיס קיומה אלא בהיותה תורתית. אבל ה"מלומדים" מהאוניברסיטה" אינם מבינים (או שאינם רוצים להבין...) את העניין וממשיכים לגשש באפילת "מחקריהם" הכושלים: "למה לא נעלמה שס כמו יתר התנועות העדתיות בישראל"? בפח הזה נפלו גם בן-גוריון ובני דורם שהאמינו כי, חס ושלום, לאחר דור יכנסו התפילין למוזאון.
29/12/2014  |  הרב אליהו קאופמן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   בחירות 2015  /  מי ומי  
חברי הכנסת מג'אדלה וצלנר הצהירו אמונים  /  איציק וולף
"דרעי גנב ורשע, לא אבגוד בישי"  /  עידן יוסף
עוזי לנדאו פורש מהחיים הפוליטיים  /  עידן יוסף, איתמר לוין
מבוא לפילוסופיית בחירות  /  אהרון שחר
התמונה הפשוטה שמציגים הסקרים  /  אהוד פרלסמן
המרוץ אחר הכתר  /  נסים ישעיהו
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il