|   15:07:40
דלג
  רפי לאופרט  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
ניכיון שיקים - יתרונות וחסרונות
קבוצת ירדן
כיצד להכין בבית שייקים מיין
פוטין-ביידן. לקראת סדר עולמי חדש [צילום: סאול לואב/AP]

במאבק על ההגמוניה

משהחלה המלחמה באוקראינה לא ניתן להחזיר את הגלגל לאחור. אולם, נראה שהתרומה הגדולה ביותר שיכול להביא כיום מישהו למציאות הבינלאומית שם, היא תיווך אפקטיבי שיקצר את זמן המלחמה ויפַתח דיאלוג מועיל בין כל המעורבים הניצים ויפה שעה אחת קודם. אני מציע להטיל משימה זו בעיניים פקוחות ובלב יהודי חם על נתניהו, בזכות קשריו הטובים בארה"ב ועם פוטין
28/02/2022  |   רפי לאופרט   |   יומני בלוגרים   |   מלחמת רוסיה באוקראינה   |   תגובות

עדיין קשה לדעת כיצד ומתי בדיוק תסתיים המלחמה באוקראינה, אולם לפחות שני דברים ברורים: א. פוטין הוא מנהיג של מעצמה עולמית ופועל ככזה. ב. מצבה של אוקראינה אחרי המלחמה יהיה שונה בהרבה מזה שהיה ערב המלחמה, והסיבה הכפולה לכך היא: אוקראינה וארה"ב - כל אחת בדרכה המוזרה -לא העריכו נכון את פוטין ואת גישתו למאזן הכוחות הבין-מעצמתי העולמי.

פוטין, כאמור, חושב כמנהיג של מעצמה עולמית וככזה חושב הוא על המכות שספגה רוסיה בכסותה הקודמת כברית-המועצות מהמפלה הפוליטית שהנחיל לה המערב בהנהגת ארה"ב ב-1989. זו הביאה להתפרקות האימפריה הקומוניסטית בראשות רוסיה, והעמידה בראש הירארכיית האומות את ארה"ב כמעצמה עולמית הגמונית, לתקופה של כחצי דור.

קל יחסית להבין את זלנסקי אשר חשב ועדיין חושב במונחי מדינה אירופית, וטעה (ועדיין טועה) כאשר שכח שהוא ניצב מול מעצמה עולמית פגועה, המבקשת למצב עצמה מחדש בקרב קבוצת המעצמות, שתהוונה מאמצע המאה ה 21 מערכת עולמית רב-קוטבית שתגדיר מחדש את הסדר העולמי.

לעצור את בריחת אוקראינה "למחנה הדמוקרטיות"

כוחו הכלכלי של פוטין אינו מאפשר לו להכריע מאבקים על הגמוניה עולמית באמצעות סנקציות כלכליות או פיננסיות. מאידך כוחו הצבאי מאפשר לו לבצע מהלכים מרחיקי לכת בעיקר במדינות המחוברות לרוסיה חיבור יבשתי. עובדה זו מנוצלת על ידו באוקראינה, שכנתו. כלכלית ואסטרטגית, אוקראינה הייתה חלק מרכזי באימפריה הסובייטית, ובראייה הרוסית של פוטין, עליה להישאר כזו גם כיום. מטרת המלחמה באוקראינה – אחת המדינות הגדולות באירופה1 עם כ-44 מיליון תושבים2 - היא לעצור את "בריחתה למחנה הדמוקרטיות" המערביות ולשמרה כמדינת חייץ מול ברית נאט"ו האירופית וכתגבור כלכלי למשק הפאן-רוסי החדש, שהוא עתיד להקים כחלק ממיצובה של רוסיה בעולם המעצמות המתהווה שוב.

מטרות אלה מרמזות גם על המשך דרכו שאותה התווה באופן מפורש בדרישות הכלליות שהציב למערב חודשים אחדים לפני פרוץ המלחמה. כבר אז, הייתה העוצמה הצבאית הדרושה לו למימוש תוכניותיו מוכנה לתפקיד שיעד לה. לאחר הפעולה באוקראינה, תהיה עוצמה זו מנוסה צבאית להמשיך בכל מה שדרוש לפעולה גם במדינות הבלטיות – מדינות חיץ בצפון אירופה – ומול מדינות מזרח אירופיות אירופה נוספות – מולדובה, פולין, הונגריה, רומניה, צ'כיה, סלובקיה ומולדובה - כולן מדינות קטנות יותר בשטח ובמספר התושבים מאוקראינה.

מזלן של מדינות אלה הוא שהצטרפו לנאט"ו עוד בימים שבהם צל עברה של בריה"מ היה מאיים למדי ואירופה המערבית בשיתוף עם ארה"ב פעלו כיחידה אסטרטגית אחת בעלת אינטרסים משותפים מובהקים; אוקראינה אחרה את הרכבת. מאחר שהיא איננה חברת נאט"ו, הפלישה הרוסית אליה אינה מחייבת את כל 30 מדינות נאט"ו להצטרף להגנת המותקפת. פוטין שיקלל זאת בחישוביו, כשם ששיקלל את ההשפעה שתהיה למהלך הכוחני המובהק נגד אוקראינה "הגדולה".

לקחת בחשבון מצב עולמי חדש

לא ברור מה הביא את זלנסקי להאמין שנאט"ו וארה"ב יעמדו לצידו בעימות ממשי עם פוטין; אפשר שהיה זה חוסר ניסיונו הפוליטי במדיניות בינלאומית של כוח ואינטרסים. כך או כך ניתן לקבוע בוודאות שכל השחקנים בצד העומד מול פוטין טעו.3 הוא איננו מורתע מהסנקציות ואיננו חושש מאיומים צבאיים שאינם בנמצא. מלבד ארה"ב אין כוח שיכול להציב בפניו אתגר, וארה"ב, כידוע, נמצאת כבר רובה ככולה באיומים הסיניים שבמזרח. שם, מחכה לה אתגר גדול בהרבה מזה של פוטין באוקראינה - האתגר הסיני בטאיוואן ובים סין הדרומי. פוטין לקח זאת בחשבון ובדיעבד מסתבר שתאם פעולות עם נשיא סין שי, באולימפיאדת הקרח בסין.

מעתה, על ארה"ב לקחת בחשבון מצב עולמי חדש בו גם סין מתחילה לעצב את אזורי השפעתה בעולם הרב-קוטבי שבדרך. למעשה, עולם זה כבר כאן4 אבל טרם הבשילו בו כל השחקנים ביכולתם לתת ביטוי למלוא רצונותיהם. פירוש הדבר שבשני העשורים הקרובים, צפוי העולם לזעזועים ניכרים ולהפתעות פוליטיות גדולות.

אינני סבור שפוטין מבקש לשלוט ישירות על אוקראינה, כלומר לספחה לרוסיה. ככל הנראה, ידיח את זלנסקי ומשטרו, כתגמול על שלא השכיל להאזין לתביעותיו ומפני שאין טעם להותיר על-כנה ממשלה שתפיסותיה נוגדות בתכלית את שלו. כניעת אוקראינה תשמש תמיד תזכורת מאיימת לחתרנות אנטי-רוסית.

למעשה, המשך דרכו של פוטין תלויה בשתי שאלות: א. האם ישלים הציבור האוקראיני עם חסות רוסית תחת ממשל חדש בקייב שיהיה בעל אוריינטציה פרו-רוסית ולא פרו-מערבית. ב. האם תבין ארה"ב שהיא אחרה את הרכבת בשאלת אוקראינה ובמקום להמשיך במלחמה קרה כלכלית ואחרת ולשלוח את פוטין לאתגר את המערב באזורים נוספים בעולם מלבד אירופה, תקבל חלק מתביעותיו, תסיר את הסנקציות ותתארגן מחדש באירופה ובנאט"ו לקראת מאזן הכוחות העולמי החדש שבדרך.

האתגר המרובע של פוטין והפן הישראלי

האתגר שמעמיד פוטין בפני המערב במהלכיו הנוכחיים מרובע: ראשית, כיצד בולם המערב את רוסיה וסין באירופה ואפריקה מהשתלטות ויצירת עובדות בלתי-הפיכות שיאתגרו את החוף המזרחי של ארה" באופן ישיר. שנית, תפקידה של ברית נאט"ו הוא לבלום התפשטות רוסית במזרח אירופה בכלים שאינם גוררים למלחמה גרעינית.

לשם כך חייבת נאט"ו להיארך מחדש ללוחמת יבשה באירופה בנשק וגייסות קונבנציונליים איכותיים ובמספרים גדולים. מבחינת אירופה, פרוש הדבר הוא הגדלה משמעותית של ההשקעות בצבא וביטחון שוטף בראש וראשונה טנקי-מערכה, נגמשי-סער, ומערכים לוגיסטיים גדולים ועתירי יכולת. שלישית, נראה שפוטין עדיין לא הפעיל את מלוא יכולותיו במלחמת סייבר והוא עדיין מסוגל לעשות זאת אם ימשיך המערב לאטום את מוחו וליבו בפניו ולהתעלם מרצונותיו. התנהלותו של ביידן עד כה שגויה ומהווה את אחד הגורמים החשובים לפריצת מלחמה זו (גם זלנסקי במגרש זה, אבל חשיבותו שולית). על המערב להפסיק לשחק מול פוטין בכלים מדרג שני ושלישי דוגמת מקרון או ג'ונסון. שניהם גורמים מעוניינים ומכאן יריבים פוטנציאליים ולכן ספק אם ניתן לראות בהם מתווכים ראויים.

רביעית, המאבק הנוכחי איננו אידאולוגי דוגמת המלחמה הקרה בין הקומוניזם לקפיטליזם. אולם איננו נעדר סממנים רעיוניים. בעוד פוטין "יודע" לחיות עם דמוקרטיה "ממותנת", אין ספק שלא יקבל את הפוסט-מודרניזם ואת האנרכיזם הנובע מהעמדת זכויות הפרט מעל לכל מסגרת ו/או רשות ממלכתית של המדינה – ובצדק, לטעמי. הריקבון החברתי והמשטרי במערב אירופה ולאחרונה גם בארה"ב, מצדיק עמדה זו. באקלים הפוליטי של פוטין, לרשתות החברתיות תפקידים מוגבלים ולכן, מי שינסה לתלות את יהבו בהם לחילוץ אוקראינה מ"ציפורני רוסיה", או להשפעה תקשורתית על מדיניותו הבסיסית של פוטין – טועה ועשוי להחריף ולהאריך את המלחמה ונזקיה.

לדיון הנוכחי גם פן ישראלי. סוגיית יהודי אוקראינה והקשרים עם מדינה זו בהווה ובעתיד, הם כמובן סוגיות נזילות ודחופות אך אינן מהוות איום על ישראל; ההפך הוא הנכון. לעומת זאת הסכסוך בין פוטין למערב עשוי להשליך על ישראל ברמה אסטרטגית. ככל שיחריף העימות בין רוסיה למערב בראשות ארה"ב, כך תיתבע ואולי תאולץ ישראל לנקוט בו עמדה מפורשת יותר. אירן מבינה היטב את הסיטואציה ויודעת שרוסיה וסין תהיינה רגישות פחות מארה"ב, ישראל והמערב לפיתוח יכולת גרעינית אירנית. הן גם אינן רגישות למצב זכויות-האדם באירן. לפיכך, איתגור ישראל ע"י המערב עשוי לבוא גם כתמיכה בתוכניות ההתפשטות של אירן וטורקיה. גישותיה הבסיסיות של ארה"ב למחויבויותיה הבינלאומיות אינן משכנעות בלשון המעטה – שוב מתגלה במערומיו "האמריקני המכוער". הצורך של ישראל להיערך לתקיפת מתקני הגרעין באירן הופך ריאלי יותר והמב"מ נעשה פחות אפקטיבי ויותר מפוקפק במיוחד בתחומי סוריה. נראה שמבחן צבאי ריאלי נגד לבנון וחיזבאללה נעשה לכמעט בלתי נמנע ורצוי מאוד שצה"ל יתחיל להתכונן ברצינות ומהר גם לכך.

בקשתה של אוקראינה מישראל לתווך בסכסוך בינה לבין רוסיה שהתפרסמה לאחרונה, חייבת להישקל ברצינות רבה אבל בתאום מלא וזהיר עם ארה"ב. קשריה הטובים של ישראל עם כל הצדדים והיותה חיצונית לעימות המעצמות, עשויים להפוך כך עבורה לנכס אסטרטגי חשוב ביותר בזירה הבינלאומית.

תאריך:  28/02/2022   |   עודכן:  28/02/2022
רפי לאופרט
+רוסיה בסחרור; האוליגרכים על הכוונת
23:43 28/02/22  |  יאיר נבות   |   לרשימה המלאה
ארה"ב הודיעה למשלחת הרוסית לאו"ם כי לא פחות מ-12 מהדיפלומטים שלה הוכרזו כ"פרסונה נון גראטה", ועליהם לעזוב את ארה"ב לא יאוחר מ-7 במרס  ▪  האיחוד האירופי הטיל עיצומים על שורת אולגרכים רוסיים
(12 מחברי המשלחת הרוסית ייאלצו לעזוב את ניו יורק [צילום: ג'ון מינצ'ילו, AP])
+דיווח באוקראינה: הטעיה רוסית - דגלי אוקראינה על משוריינים רוסיים
23:09 28/02/22  |  איציק וולף
כלי תקשורת באוקראינה מתריעים כי כוחות צבא רוסיה מנסים להטעות את האוקראינים ותולים דגלי אוקראינה או דגלים לבנים על כלי הרכב המשוריינים שלהם.
([צילום: שימוש לפי סעיף 27א])
+התביעה בהאג: נבקש אישור לפתיחת חקירת פשעי מלחמה בפלישת רוסיה לאוקראינה
22:47 28/02/22  |  איציק וולף
התובע של בית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג, קארים חאן, הודיע (יום ב', 28.2.22) כי יבקש אישור מבית הדין לפתוח בחקירה בגין פשעי המלחמה לכאורה באוקראינה.

מוקדם יותר השבוע פנה נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי, לבית הדין הפלילי הבינלאומי בהאג והגיש תביעה נגד רוסיה בשל פלישתה לאוקראינה. זלנסקי קרא להעמיד את הכוחות הרוסים לדין על פשעי מלחמה ולהוציא צו המורה לרוסיה להפסיק בפעילות הצבאית באופן מיידי.
+משוריינים רוסיים במרחק 25 קילומטר מקייב;
עיצומים על עוד אוליגרכים ומקורבים לפוטין
22:09 28/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
בצילומי לווין ניתן לראות עדויות לקרבות שמתקיימים בין כוחות רוסיים לאוקראינים מחוץ לקייב  ▪  האיחוד האירופי הודיע על עיצומים שיוטלו על שורת אוליגרכים המקורבים לנשיא רוסיה, ולדימיר פוטין
(הרוסים ממשיכים להפציץ מטרות אזרחיות [צילום: מן הטלוויזיה])
+טורקיה: מצרי בוספורוס ייחסמו לספינות קרב
21:38 28/02/22  |  איציק וולף
טורקיה הודיעה כי תחסום את מצרי בוספורוס לספינות קרב. בנאום שנשא הערב נשיא טורקיה, רג'ב טאיפ ארדואן, ציין כי ארצו לא יכולה לנטוש לא את רוסיה ולא את אוקראינה.
+תיעוד ברשתות: אוקראינים משליכים בקבוק תבערה על משוריין רוסי
20:58 28/02/22  |  איציק וולף
ברשתות החברתיות התפרסם סרטון שבו ניתן לראות כיצד צעירים אוקראינים משליכים בקבוק תבערה על רכב משוריין רוסי, תוך שהם עוקפים אותו באמצעות הרכב הפרטי שלהם.
+שמו של הישראלי שנהרג דרומית לקייב: רומן ברודסקי
20:57 28/02/22  |  איציק וולף
הישראלי שנהרג באוקראינה הוא רומן ברודסקי, די.ג'יי בן 42, שהיה ידוע בכינוי רומן B. ברודסקי התגורר בשנים האחרונות באוקראינה, והוא נהרג בטעות במחסום מקומי על-ידי שוטר אוקראיני בעת שניסה להגיע באמצעות רכבו למעבר הגבול עם מולדובה, לאחר שנחשד כצ'צ'ני.
(רומן ברודסקי ז"ל. נורה על ידי שוטר אוקראיני [צילום: באדיבות המשפחה])
+פיפ"א השעתה את רוסיה ממשחקי כדורגל;
ענקית הדלק של מבטלת השקעותיה ברוסיה
19:52 28/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
של מצטרפת לבריטיש פטרולים והודיעה על ביטול השקעותיה בחברות אנרגיה ברוסיה ועל ביטול שותפותה בפרויקט נורדסטרים 2  ▪  התאחדות הכדורגל העולמית פיפ"א והתאחדות הכדורגל האירופית הודיעו הערב כי רוסיה לא תוכל להתחרות בטורנירים כלשהם בכל תצורה  ▪  יהודי ישראלי בן 37 נהרג כשניסה לברוח בשיירה מבירת אוקראינה קייב
מנכ"ל של, בן ואן בורדן [צילום: מתוך יוטיוב]
יום קרבות קשה ומדמם בערי אוקראינה [צילום: טוויטר]
+ישראלי בן 37 נהרג מירי סמוך לקייב; הודעה נמסרה למשפחתו
19:29 28/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה

+הרוסים מצמצמים מרחק לעבר קייב
18:58 28/02/22  |  עידן יוסף
גורם אמריקני: הרוסים מצמצמים מרחק לעבר קייב - היום 25 ק"מ כשאתמול היה 30 ק"מ. "המטרה שלהם היא להקיף את העיר. מה שמעלה חשש שגם שם כמו בחרקוב ישתמשו בטקטיקת מצור".
+נתניהו: רואים היום מה קורה למדינה כשהיא נתונה לחסדי אחרים
18:39 28/02/22  |  עידן יוסף   |   לרשימה המלאה
ראש האופוזיציה נתניהו: "כולם מבינים היום מה שוות ערבויות בינלאומיות או הסכמים בינלאומיים"  ▪  ראש הממשלה בנט: "מרגע הקמת הממשלה הובלנו שינוי מהותי ביחס ובתעדוף הלאומי והממשלתי לסוגיית המשילות בנגב, במשמרת שלנו לא תימשך ההזנחה"
נתניהו. לומר 'לא' לאמריקה [צילום: נועם מושקוביץ/דוברות הכנסת]
+זלנסקי הגיש בקשה רשמית להצטרף לאיחוד האירופי
18:08 28/02/22  |  עידן יוסף
אחרי שכנראה נואש מהאפשרות לצירוף מדינתו לברית נאט"ו, מבקש נשיא אוקראינה ולדימיר זלנסקי את צירוף אוקראינה לאיחוד האירופי. גורם באיחוד האירופי ציין כי מדובר בהליך ממושך, וישנן ממתינות בבלקן שהגישו בקשה וממתינות כבר כמה שנים, מאחר שהדבר טעון עמידה בתנאים מסוימים.
+מוקד החרום הטלפוני של הג'וינט החל לפעול
17:17 28/02/22  |  עידן יוסף
ארגון הג'וינט העולמי הקים מוקד חרום טלפוני לקהילה היהודית של אוקראינה. המוקד הוקם בשיתוף חברת TechForGood והודות להירתמות של החברות פלאפון ובזק בינלאומי, אשר תרמו את התשתיות שלהן לסיוע במשימה ללא עלות. בג'וינט הכשירו מתנדבים ישראלים דוברי רוסית, אשר עומדים בקשר עם עשרות אלפי קשישים וניצולי שואה, משפחות בעוני וילדים עם צרכים מיוחדים, בנוגע לצרכים ההומניטריים השוטפים שלהם.

מספר הטלפון של המוקד: 380947111104+
+מתקפת סייבר משבשת ייצור מכוניות טויוטה
16:51 28/02/22  |  איציק וולף   |   לרשימה המלאה
יצרנית המכוניות היפנית הודיעה על השעיית ייצור המכוניות במפעליה מחר, בעקבות מתקפת סייבר על אחד מהספקים של רכיבי הפלסטיק והאלקטרוניקה  ▪  ראש ממשלת יפן הודיע: נדרשות מספר בדיקות לפני שנקבע אם רוסיה עומדת מאחורי המתקפה
(עיכוב צפוי בייצור כ-13,000 מכוניות [צילום: AP])
+הסתיימו השיחות בין אוקראינה לרוסיה
16:36 28/02/22  |  עידן יוסף
הפרלמנט באוקראינה: "הסתיימו השיחות בין נציגי אוקראינה ונציגי ורוסיה בגבול בבלארוס". בתקשורת האוקראינית דווח כי צוות המו"מ האוקראיני דורש את נסיגת החיילים הרוסיים גם מקרים ומדונבאס.
+‏רוסיה עצרה מלח ישראלי על אוניית מטען אוקראינית
16:22 28/02/22  |  עידן יוסף
‏רוסיה עצרה מלח ישראלי על אוניית מטען אוקראינית, משרד החוץ מעורב. לפי שעה לא ידועים פרטים נוספים.

+רוסיה אוסרת על טיסות של חברות מ-36 מדינות
16:00 28/02/22  |  מירב ארד
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת כי רוסיה אוסרת על טיסות של חברות תעופה מ-36 מדינות, כולל בריטניה וגרמניה.
+AFP: שוויץ מצטרפת לעיצומים שהטיל האיחוד האירופי על רוסיה
15:58 28/02/22  |  מירב ארד
סוכנות הידיעות הצרפתית AFP מדווחת כי שוויץ החליטה להצטרף לעיצומים שהטילו האיחוד האירופי, ארה"ב ויפן על רוסיה ועל הנשיא פוטין. הסנקציות כוללות: הקפאת נכסים, איסור ביצוע עסקות וחסימתם במערכת הבנקאית הבינלאומית.
+לפיד & זלנסקי & צ'מברליין בע"מ
15:57 28/02/22  |  אפרים הלפרין   |   לרשימה המלאה
עילות המלחמה הן בדרך כלל לא אישיות אך מועד פתיחת המלחמה ואופיה, בפירוש תלוי בנפשות הפועלות  ▪  מנהיגות חלשה בסביבה טורפת, מתחננת להיטרף
(לפיד. כוכב טלוויזיה [צילום: אוליביה פיטוסי/פלאש 90])
+גובר הלחץ הכלכלי על רוסיה
15:56 28/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
ארה"ב הקפיאה את נכסי הבנק המרכזי הרוסי והטילה עיצומים על קרן העושר הלאומית; יפן מגבילה את פעולות הבנק המרכזי  ▪  אוקראינה מדווחת על מטח של טילי "גראד" לעבר העיר חרקוב ועל עשרות הרוגים - במקביל לפתיחת השיחות בבלארוס
(הבנק המרכזי, מוסקבה. לא יוכל לממן את הפלישה)
+צבא רוסיה הפגיז יעדים אזרחיים בעיר חרקוב
14:50 28/02/22  |  עידן יוסף, מירב ארד   |   לרשימה המלאה
באוקראינה מדווחים על עשרות הרוגים בהפצצה, אך אין לדיווח זה אימות ממקור אחר  ▪  ‏ישראל הסירה את הוטו על העברת נשק מתוצרת ישראל שנמצא בידי מדינות אחרות לאוקראינה  ▪  ארה"ב משהה את פעילות השגרירות במינסק: "אם בלארוס תמשיך לסייע לתוקפנות הרוסית הם גם יתמודדו עם ההשלכות"
פגיעה ישירה בחרקוב [צילום: טוויטר]
סדרת פיצוצים בחרקוב [צילום: טוויטר]
+ארה"ב משהה את הפעילות בבלארוס ומשגרת איום
14:43 28/02/22  |  עידן יוסף
ארה"ב משהה את פעילות השגרירות במינסק, בירת בלארוס. בכיר אמריקני אומר כי אם בלארוס תמשיך לסייע לתוקפנות הרוסית באוקראינה, הבלארוסים גם יתמודדו עם ההשלכות.
+אזהרה, צבע אדום רוסי
14:42 28/02/22  |  דן מרגלית   |   לרשימה המלאה
תקיפת מדינה החברה באו"ם על-ידי מעצמת-על, במנותק מן הגמגום של ברית נאט"ו, מעידה, שישראל נהגה נכון כאשר לא חתמה על ההאמנה למניעת הפצתו של הנשק הגרעיני
(גרעין, כן או לא [צילום: AP])
+הרוסים באים והורסים
14:22 28/02/22  |  ארווין קליין   |   לרשימה המלאה
כל זמן שארה"ב התריעה, בדרגים הכי בכירים ומקצועיים מהפלישה, בקייב למשל, סרבו לקבל את הדברים וההכחישו אותם, הם חיו במציאות אחרת...
(מציאות שונה [צילום: אלכסנדר זמליינצ'נקו, AP])
+נפרץ אתר סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה
14:16 28/02/22  |  מירב ארד
אתר האינטרנט של סוכנות הידיעות הממלכתית של רוסיה Tass נפרץ. באתר מוצג מסר נגד המלחמה הקורא לעצור את פלישת הנשיא פוטין לאוקראינה: "אל תשלחו את הבנים והבעלים למוות בטוח".
+עמים, הצילו שריפה
13:57 28/02/22  |  עמנואל בן-סבו   |   לרשימה המלאה
נטישת אומות העולם את אוקראינה, היא עוד צעד של אומות שבעות, עייפות, מנוכרות, היא עוד הוכחה כי אל לו לעם, אל לה למדינה לסמוך על-אף מעצמה אלא רק על עצמה
(נותרו לבד [צילום: אנה זילגי/AP])
+הסיוע ליהדות אוקראינה: יוקצו 10 מלש"ח לצרכי הקהילה
13:50 28/02/22  |  מירב ארד   |   לרשימה המלאה
כך הודיע שר התפוצות נחמן שי בדיון בוועדת חוקה  ▪  ציין: "נגדיל את הסכומים בהמשך. הראינו שהממשלה מובילה ולא מחכה"  ▪  השרה פנינה תמנו שטה: "כ-10,000 פניות לסוכנות היהודית - 70% מתחילת המתקפות, כשליש מעוניינים בעלייה"
+שקד: הארכנו בחודשיים אשרת השהיה לתיירים מאוקראינה
13:35 28/02/22  |  מירב ארד
שרת הפנים איילת שקד אמרה (יום ב') בסקירת פעילות משרדה בוועדת הפנים: "יש כ- 2,400 תיירים מאוקראינה בישראל והארכנו להם את אשרת השהייה בחודשיים נוספים. בנוסף, יש כ- 13,000 אזרחים אוקראיניים שנמצאים בישראל באופן לא חוקי, כעת זה בלתי אפשרי להחזיר אותם חזרה לאוקראינה."
+משרד החוץ: שלושה מטוסי מטען עם סיוע חירום לאוקראינה
13:33 28/02/22  |  מירב ארד
משרד החוץ: "ישראל תהיה חלק ממאמץ הסיוע הכלל-עולמי לתושבי אוקראינה. יש לנו חובה מוסרית, חובה היסטורית ומחויבות ערכית להיות חלק מהמאמץ. היום ומחר ייצאו לאוקראינה שלושה מטוסים מישראל עם מטען גדול של סיוע חירום. אלפי מעילים, שמיכות, שקי שינה, ציוד רפואי, אוהלים ציוד לטיהור מים.

עוד הודיע המשרד כי "מאוקראינה יצאו כבר כ-4,000 ישראלים, בסיוע אנשי משרד החוץ, אבל יש שם עדיין אלפי ישראלים, וכ-180 אלף זכאי חוק השבות. אנחנו מחויבים לעקרון קדוש - נעשה הכל כדי לא להשאיר אף ישראלי מאחור, אף יהודי מאחור. בשביל זה קיימת מדינת היהודים. זו המחויבות שלנו".
+האם אוקראינה תהווה תקדים לטייוואן
13:23 28/02/22  |  איתמר לוין   |   לרשימה המלאה
דמוקרטיה קטנה הסמוכה לבריון גדול - זוהי גם טייוואן ליד סין  ▪  למרות ההבדלים המשמעותיים בין שני המקרים, השלכות המלחמה באוקראינה כבר מגיעות לאסיה - מנתח אקונומיסט
(אינג-וון. מדגישה את ההבדל [צילום: AP])
+נציגי אוקראינה ומוסקבה נפגשים בגבול בלארוס
13:22 28/02/22  |  מירב ארד
מאמץ למציאת פתרון דיפלומטי: החלו (יום ב', 28.2.22) השיחות בין הצוותים הרוסיים לאוקראיניים בגבול אוקראינה-בלארוס. בשיחות תדרוש קייב הפסקה האש ונסיגה של הכוחות הרוסיים מכל השטחים באוקראינה.

משרדו של הנשיא זלנסקי מסר: "המטרה העיקרית - הפסקת אש מיידית ונסיגת הכוחות". במקביל הודיע נשיא אוקראינה על שיחרור אסירים מבתי הכלא במטרה שיצטרפו ללחימה ואף פנה לחיילים הרוסים: "הניחו את הנשק ולכו, הצילו את חייכם". הנשיא פנה גם אל חברי האיחוד האירופי בבקשה שיצרפו את המדינה לארגון מיד "באמצעות פרוטוקול מיוחד".

בתוך כך, משרד ההגנה הרוסי דיווח כי הכוחות השיגו שליטה על הערים ברדיאנסק ואנרודר. במקביל הודיע צבא רוסיה כי הוא פתח "פרוזדור בטוח" עבור אזרחים אוקראיניים שמעוניינים לעזוב את עיר הבירה קייב.

שליט בלארוס אלכסנדר לוקשנקו, שמארח את השיחות תקף לפני פתיחת המשא-ומתן את המערב בשל הסנקציות שהטיל על רוסיה ועל פוטין: "אתם חייבים להבין דבר אחד – הסנקציות האלה, הגז, הנפט, SWIFT, גרועות ממלחמה. זה דוחף את רוסיה למלחמת עולם שלישית. אנחנו חייבים לשמור על איפוק, כי מלחמה גרעינית זה הסוף".

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש: "הפעילות הצבאית של רוסיה באוקראינה מובילה להחמרה בהפרת זכויות האדם. עלינו להראות שאנו עומדים לצד האוקראינים בעת צרה". לפי נתוני האו"ם, 422 אלף אוקראינים נמלטו ממולדתם עד כה, 304 אזרחים נפצו במהלך הפלישה ו-102 נהרגו.
שיחות הפסקת האש יצאו לדרך [צילום: לשכת העיתונות הנשיאותית האוקראינית/AP ולשכת העיתונות הנשיאותית הרוסית/AP]
+הכבוד האבוד של רוסיה
13:16 28/02/22  |  אביתר בן-צדף   |   לרשימה המלאה
מחשבות לא רק על מלחמה בעקבות הפלישה הרוסית לאוקראינה  ▪  אוקראינה ויתרה, בטעות איומה, על הנשק הגרעיני, שהוצב בתחומה, תמורת הבטחה אמריקנית לשמור על ריבונותה  ▪  מול מכונת המלחמה הרוסית, שמשתמשת ביצירתיות בסייבר, וכוללת מערך כבד ונייד של רכב קרבי משוריין ושל ארטילריה אין לאוקראינה תקווה
(חשיבות השריון [צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 ארמגדון 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
במאבק על ההגמוניה
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
1/03/22 07:25
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  מלחמת רוסיה באוקראינה
מלחמת העולם השנייה, אחד מהאסונות הגדולים שהועלם חווה, לא נולדה מיריבויות אישיות, היא התחילה משגעון גדלות לאומי קיצוני של מנהיג גרמניה, אשר צבר עוד ועוד כוח. אך שריקת הפתיחה הייתה בהסכם עם שר החוץ של הממלכה המאוחדת, צ'מברליין, הסכם מינכן, אשר הרגיע את בריטניה ואת העולם, ואשר על בסיסו נכנסה בריטניה לתרדמת שאננות, מה שאיפשר להיטלר לפלוש לצ'כיה ומשם אפילו העננים השחורים של הכבשנים לא היו הגבול.
מדינות המערב מגבירות את הלחץ הכלכלי על רוסיה, ביום בו שער הרובל קרס, הבורסה נסגרה והבנק המרכזי נאלץ להקפיץ את הריבית. משרד האוצר האמריקני הודיע (יום ב', 28.2.22) על הקפאת הנכסים בארה"ב השייכים לבנק המרכזי הרוסי, כך שלא יוכל להשתמש בהם למימון המלחמה באוקראינה או לתמיכה ברובל. ראש ממשלת יפן, פומיו קישידה, הודיע על הגבלת הפעולות שיכול הבנק המרכזי הרוסי לבצע בארצו.
28/02/2022  |  איתמר לוין  |   חדשות
מטח רקטות רקטות גראד נורה (יום ב', 28.2.22) על מרחב בנוי ומאוכלס בעיר חרקוב, העיר השנייה בגודלה באוקראינה. עד עכשיו הרוסים לא ירו הרוסים על יעדים בהם מתגוררים אזרחים.
28/02/2022  |  עידן יוסף, מירב ארד  |   חדשות
הפרשן הבכיר אהוד יערי הזכיר באתר של ערוץ-12 כי בספרו מאיר העיניים "מלחמת הציוויליזציות" שרטט הפרופסור סמיואל הנטינגטון קו דמיוני וטען כי המלחמה הבאה תחצה את שטחה של אוקראינה.
28/02/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
אנחנו פה במערב, מתארים את תושבי ברית המועצות למיניהם, כאנשים שתומכים בקונספירציות ולא מוכנים לראות את המציאות הפשוטה. בקיצור, תפיסות העולם שלנו שונות כל כך. הדבר התגלה לאחרונה, עם הפלישה הרוסית... כוונתי שכל זמן שארה"ב התריעה, בדרגים הכי בכירים ומקצועיים מהפלישה, בקייב למשל, סרבו לקבל את הדברים וההכחישו אותם, הם חיו במציאות אחרת...
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
חיקוי כושל של צה"ל את צבאה של גרמניה הנאצית; רב-אלוף חיים לסקוב ואלוף ישראל טל - אבות השריון של צה"ל; מיתוסים על מהלכי השריון של צה"ל במלחמות; השפעה שלילית של צה"ל, האנטי-אינטלקטוא...
יורם אטינגר
יורם אטינגר
ב-2024 יש 69% רוב יהודי בשטח המשולב של יהודה, שומרון ו"הקו הירוק" - לעומת 39% מיעוט ב-1947 ו-9% ב-1900 - הנהנה מרוח גבית של שיעור פריון ומאזן-הגירה-חיובי    אין פצצת זמן דמוגרפית ער...
עידן יוסף
עידן יוסף
החופשי חודשי ב-42 שקל ש"מוכרת" שרת התחבורה לתושבי אילת ייטיב רק עם מי שיסכים להיות "כלוא" בתוך העיר    בפועל, אילתי שירצה להגיע לעיר אחרת בארץ יידרש לשלם 305 ש"ח - יותר מפי 2.7 מאשר...
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
בנתב"ג חונה המטוס שתוכנן במקור לטיסות הנשיא או ראש הממשלה, אבל המטוס "כנף מציון" מושבת    מדוע לא יוכשר מטוס זה לטיסותיהם של הבכירים לארה"ב?
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il