|   15:07:40
  יואב יצחק  
מו"ל ועורך ראשי News1
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
אקירוב. הזדמנויות עסקיות [צילום: פלאש 90]

האסטרטגיה המרתקת של אקירוב

אלפרד אקירוב, 81, מנסה לנצל שתי הזדמנויות עסקיות כדי להבטיח את עתיד משפחתו ובמיוחד את מעמדו של בנו ג'ורג'י
הראשונה - לתקוע יתד בענף הביטוח, בדרך של רכישת גרעין שליטה בכלל ביטוח וזאת לצד אחזקותיו בקבוצת אל-רוב נדל"ן שבשליטתו
השנייה - לרכוש את חבילת מניות קבוצת אל-רוב המוחזקת בידי ישראל קנדה וכך להשלים מהלך בדרך להפיכת קבוצת אל-רוב שמניותיה רשומות למסחר בבורסה, לחברה פרטית
בעתיד הקרוב מאוד נראה אם החמיץ
24/12/2022  |   יואב יצחק   |   יומני בלוגרים   |   שווקים פיננסיים   |   תגובות

איל ההון אלפרד אקירוב הוא אחד מאנשי העסקים הבולטים בישראל. הוא בנה עצמו במו-ידיו. בהדרגה, בלי קפיצות מיוחדות, ועם קצת עזרה מחברים (אהוד אולמרט, פרויקט ממילא). במשך עשרות שנים הוא מנווט את עסקי הנדל"ן בהצלחה מרובה. כבעל שליטה יחידי.

אקירוב בנה אמפרייה עסקית הממוקדת בתחום הנדל"ן (בשנתיים האחרונות הוא נאבק לרכוש שליטה בכלל ביטוח), שהיקפה הכולל 15.1 מיליארד ש"ח, מזה הון עצמי בשיעור 33.8%. שיעור הרווח מרשים אף הוא - תשואה של 9.7% להון.

עתה מצוי אקירוב בפני שתי הזדמנויות עסקיות: הראשונה - ניסיון להשתלט על קבוצת כלל ביטוח, שהיא אחת הגדולות בענף, במטרה למוסרה לניהולו של בנו ג'ורג'י; השנייה - הזדמנות אמיתית להפוך את קבוצת אל-רוב לחברה פרטית, בדרך של רכישת חבילת המניות המוחזקת בידי ישראל קנדה ולבצע השלמה ל-100% בדרך של בקשה/כפיית הצעת רכש. אקירוב, 81, פועל אישית בתחומים אלה. את ההחלטות הוא מקבל בעצמו, כמעט בלי יועצים. בנו ג'ורג'י אקירוב קרוב אליו מתמיד, אך סוד גלוי הוא: את ההחלטות הגדולות מקבל אלפרד אקירוב, הידוע כאיש קשוח שאינו מחמיץ שום הזדמנות לריב ומדון.

ביטוח
סאמט. על הכוונת של אקירוב [צילום: עמי ארליך]

ביום שלישי 27.12.22 תכונס אסיפה כללית של בעלי המניות בחברת כלל אחזקות עסקי ביטוח (כלל ביטוח). על הפרק: חידוש/מינוי שמונה דירקטורים לחברה ואישור סופי של עסקת רכישת חברת כרטיסי האשראי מקס. אקירוב, המחזיק באמצעות קבוצת אל-רוב שבשליטתו ב-15% ממניות החברה שאותן רכש בהדרגה, מציע לחדש את מינוי נציגו דוד גרנות, וכן למנות מטעמו את אהרון פוגל. אקירוב מנסה באחרונה להגדיל אחיזתו ולהשתלט על כלל ביטוח. במסגרת זו הגיש בקשה לרשות שוק ההון לאשר לו להגדיל חלקו ל-30%. אחד המתנגדים העיקריים לכניסתו: יושב-ראש כלל ביטוח, חיים סאמט.

אקירוב מגלה מעורבות גדולה בעסקי כלל ביטוח. הוא מופסד עשרות אחוזים על השקעתו. זו הסיבה, בין היתר, להתנגדותו הנחרצת לחידוש מינויו של חיים סאמט, המכהן כדירקטור וכיושב-ראש החברה. אקירוב מאשים את סאמט ואת הנהלת החברה בביצועים נחותים ביותר ביחס למתחרותיה בפרמטרים החשובים לבעלי מניות (ראו טבלה בהמשך). במסמך מפורט ששיגר הוא טוען לתשואה נמוכה במניות החברה (המנכ"ל מונה ביוני 2018, יושב הראש מונה בפברואר 2021), רווחיות נמוכה ביותר, אי-חלוקת דיבידנדים, ואי-ניצול הזדמנויות לרכישה עצמית של מניות החברה.

בהסתמכו על סמי מועלם, דירקטור חיצוני שהתפטר והגיש תצהיר, הוא מאשים את החברה "בליקויים חריפים בממשל התאגידי ובדבר 'שלטון מנהלים' וקיומה של קבוצת שליטה המנסה לבצר מעמדה על חשבון בעלי המניות."

אקירוב טוען עוד, במסמך שהגיש לאסיפה הכללית, כי "נוכח הודעות העמדה ותצהיר הדח"צ, אלרוב סבורה שכדי לחמוק מביקורת משקיעים על ביצועי חסר, הנהלת החברה הובילה מהלכים שמטרתם לבצר משרות מנהלים. היו״ר סאמט בחר לתמוך במהלכים, ותוך מעילה בחובתו לפקח על ההנהלה, הקים ״מטבחון״ חשאי בו קיבץ דירקטורים שמוכנים לתמוך בביצור ההנהלה ומשרותיהם. אקירוב מאשים את המנכ"ל ואת סאמט בניהול מו"מ על עסקה לרכישת חברת מקס ואף בסיכום העסקה ללא ידיעה ואישור מוקדם של הדירקטוריון את מחיר העסקה. הרכישה מבוצעת מידי קרן ורבורג פינקוס (WPI) תמורת 2.47 מיליארד ש"ח. לטענת אקירוב, מדובר במחיר מופקע וחסר הצדקה כלכלית, וזאת למרות מידע שהיה בידי הדירקטוריון שהראה זאת. "למרות זאת, היו"ר סאמט בתמיכת חברי 'המטבחון' גרמו לאישור העסקה במחיר זה (ועוד טרם קבלת הערכת שווי עצמאית, אשר ניתנה בדיעבד לצורך הגנה על שווי העסקה)".

עסקת מקס מסוכנת, יקרה ומנוגדת לאמור בתיאור "סיכוני האשראי" של כלל וחורגת משמעותית מחזון החברה יעדיה והאסטרטגיה העסקית שלה כמדווח", טוען אקירוב בהסתמכו כאמור על תצהירו של הדירקטור החיצוני שהתפטר.

אקירוב יוצא בחריפות נגד עסקת מקס, גם בשל החשיפה הנדרשת ממנו - אם אכן תאושר רכישת מקס. על-פי החוק, ובשל היותו בעל עניין מוכרז בכלל ביטוח (15%), הוא יחויב להתפשט בפני בנק ישראל ולעמוד בבדיקות הדקדקניות ביותר. אקירוב מתנגד לכך נחרצות - גם בשל הזמן והמשאבים הכספיים שיידרש להשקיע, לשם כך, וגם מחמת זאת שעד כה לא אושרה בקשתו לרכוש מניות נוספות ולהגיע לגרעין שליטה.

הנהלת כלל מאשימה את אקירוב בשיקולים זרים

הנהלת כלל דחתה בתוקף את טענותיו של אקירוב. בהודעה שמסרה לבורסה היא מאשימה את אקירוב בניסיונות להטיל עליהם אימה. "אלרוב בחרה לשטוח את טענותיה בארבע הודעות נפרדות, השזורות וחוזרות זו על זו... יצוין כי, חרף היותו נתון בשנתיים האחרונות למתקפה מתלהמת וחסרת תקדים מצד אלרוב ובעל השליטה בה, לרבות בדרך של קמפיין תקשורתי רעיל, מכתבי איום ותביעות, שמר דירקטוריון החברה על איפוק וממלכתיות וזאת, מתוך שיקולים של טובת החברה, בעלי מניותיה ולקוחותיה. דירקטוריון החברה מצר על האופן בו מתנהלים הדברים ועל הצורך להיגרר למסע האיומים וההכפשות של אקירוב, כנגד החברה ונושאי המשרה בה".

הנהלת כלל מיחסת לאקירוב שיקולים זרים הנוגדים את טובת החברה. "מלחמתו של אקירוב בכלל, לעיתים באמצעות אלרוב, בכלל לא החלה אגב עסקת מקס. היא לא נועדה לשרת את בעלי המניות של כלל. היא אף לא נועדה לשרת את בעלי המניות של אלרוב עצמה. היא החלה בשנת 2018, משעה שעמיתי כלל, שהיו בעלי מניות מיעוט באלרוב, סרבו לעבור לסדר היום על מה שבעיניהם נתפס כפגמי ממשל תאגידי הנוגעים לבעל השליטה באלרוב. מאז, הכריז אקירוב, לעיתים באמצעות אלרוב, מלחמת חורמה על אנשי ההשקעות שפעלו עבור עמיתי קבוצת כלל ובהמשך גם על נושאי משרה בה וזו אינה פוסקת, הגם שפעולות עמיתי כלל נעשו בידי גופי ההשקעה וועדות ההשקעה בלתי תלויות בכלל, ובוודאי ללא כל מעורבות הדירקטוריון ועוד הרבה לפני מינויו של הדירקטוריון בהרכב העומד היום לבחירה".

שבעה מועמדים לשישה דירקטורים

האסיפה הכללית תכונס כאמור ביום 27.12.22 כדי לאשרר חידוש/מינוי שמונה דירקטורים, בהם חידוש מינויים של שמואל שוורץ ויאיר בר-טוב כדירקטורים חיצוניים. במקביל תבחר האסיפה הכללית בשישה דירקטורים, מתוך שבעה מתמודדים: חיים סאמט, מלי מרגליות, ורדה אלשיך, ומיה ליקוורניק; דוד גרנות ואהרון פוגל (מטעמו של אקירוב); וכן מוקי אברמוביץ' (מטעמו של אייל לפידות המחזיק 4.2% ממניות החברה).

עסקת מקס הפכה לסלע המחלוקת העיקרי בין אקירוב להנהלת כלל ביטוח. סאמט הוא אחד המתנגדים העיקריים לכניסת אקירוב לכלל ביטוח ואחד התומכים הגדולים בעסקת מקס. בפועל, סאמט הוא הקול המכריע בדירקטוריון. אם יצליח אקירוב למנות גם את אהרון פוגל, ולדחוק החוצה את סאמט, עשוי אקירוב להשיג את מבוקשו: דחיית בקשת הנהלת כלל לרכוש את חברת מקס וסילוק מתנגדו המרכזי מהחברה.

חברה פרטית
ברק רוזן. רווח נאה לישראל קנדה

אחת המטרות הבלתי מוצהרות של אקירוב היא להפוך את קבוצת אל-רוב, שמניותיה רשומות למסחר בבורסה, לחברה פרטית. אקירוב, בגילו המופלג (81) ועם כאבי גב כרוניים, שמחזיק 78.75% ממניות הקבוצה (במישרין ובעקיפין), מחפש שקט. בלי בעלי מניות זרים ובלי פיקוח הדוק של הרשויות.

בימים אלה נקראת בפניו הזדמנות נדירה: 14.8% ממניות קבוצת אל-רוב, המוחזקות בידי קבוצת ישראל קנדה, נמצאות על המדף. 13% שנרכשו במרס 2021 מכלל ביטוח במחיר 128 ש"ח למניה ובתמורה כולל של 382 מיליון ש"ח, משוחררות מדצמבר 2022 למכירה. לעסקה שבוצעה בזמנו הוכנס תנאי מתלה: הנהלת כלל ביטוח, שביקשה להבטיח שחבילת המניות לא תימכר במהירות לאקירוב - עמו הייתה ביריבות, דרשה וקיבלה התחייבות לפיה כלל ביטוח תקבל 50% מהרווח אם יימכרו המניות בפרק זמן של 18 חודשים לאקירוב או לגורם אחר.

ישראל קנדה עשתה עשתה עסקה יפה מאוד. כך במבחן התוצאה. מחיר המניה עלה ל-200.3 ש"ח למניה - עלייה של 56.48%. הרווח הכספי בגין העסקה: 215.75 מיליון ש"ח. שווי החבילה הכוללת של המניות המוחזקת בידי ישראל קנדה (14.8%) מסתכם ב-668.7 מיליון ש"ח. זו הכלה וזו ההזדמנות המיוחדת של אקירוב לרכוש את חבילת המניות מישראל קנדה, ולאחר מכן לבצע הצעת רכש לרכישת יתרת המניות המוחזקת בידי הציבור (6.45%).

אם יחמיץ אקירוב את ההזדמנות, ואם אכן ייענו בעלי השליטה בישראל קנדה (ברק רוזן ואסי טוכמאייר) להצעות שהועלו בפניהם באחרונה וימכרו את המניות למשקיעים מוסדיים ו/או לגורמים אחרים, יאלץ אקירוב, 81, לגנוז לזמן רב את חלומו להפוך את קבוצת אל-רוב לחברה פרטית.

בעלי המניות בקבוצת אל-רוב
אלפרד אקירוב - 73.52%
ישראל קנדה - 14.48%
ציבור - 6.77%
השוואה (מסמך אל-רוב): נתונים נחותים לכלל ביטוח ביחס למתחרות
תאריך:  24/12/2022   |   עודכן:  24/12/2022
יואב יצחק
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
האסטרטגיה המרתקת של אקירוב
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מומו
24/12/22 16:05
פורום: שווקים פיננסיים כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  שווקים פיננסיים
מחירי הנפט עלו כמעט בדולר אחד (יום ו', 23.12.22) לנוכח הציפיות לצמצום אספקת הנפט הגולמי הרוסי ולנוכח הצריכה הגוברת של הדלקים בארצות הברית המתמודדת עם סופה ארקטית נדירה שהביאה לצניחה דרמטית של הטמפרטורה.
23/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
כבר לא צריך להמתין. פרטנר תציע סיבים כמעט לכל משק בית מיד. חברת בזק (יום ה', 22.12.22) חתמה על הסכם ארוך טווח (IRU) עם חברת פרטנר לאספקת תשתית סיבים אופטיים.
22/12/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
מניות ענקית הסרטים דיסני ירדו ב-4.37% במסחר בוול סטריט לאחר סוף שבוע חלש עבור מה שהיה אמור להיות הלהיט של עונת החגים וסוף השנה האזרחית - הסרט אווטאר - דרכם של המים.
19/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
חברת הנדל"ן המניב ג'י סיטי הודיעה (יום ב', 19.12.22) כי היא צפויה להרחיב את מכירת הנכסים שבידיה, שאינם נכסי ליבה, בהיקף של כ-1.7 מיליארד שקלים. ב-25 באוקטובר 2022 הודיעה החברה על כוונתה למכור נכסים שאינם נכסי ליבה בהיקף של 3.6 מיליארד שקלים, והבוקר הודיעה כי המכירה צפויה להיות בהיקף של כ-5.3 מיליארד שקל.
19/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
קבוצת דלק מקדמת מהלך לביצוע פדיון מוקדם מלא למחזיקי אגרות החוב בסדרה ל"א ואגרות החוב בסדרה ל"ד. מדובר בפרעון חוב של כ-2.7 מיליארד שקלים, כאשר כ-2.1 מיליארד שקלים יגויסו מחדש בסדרת אגרות חוב חדשה.
18/12/2022  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il