|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
השר גלנט, מקבל את הדוח מנציבת קבילות החיילים רחלי טבת ויזל [צילום: אלעד מלכה]

דוח הנקח"ל: קצין היכה חייל באמצעות חוטר

מהדוח עולה תמונה מטרידה של התנהגות בוטה ואלימה של מפקדים צעירים, לרבות אלימות פיזית ומילולית כלפי חיילים, איומים, כינויים משפילים והתבטאויות גזעניות נחשפו מקרים חמורים של פגיעה בזכויות חיילים, כגון פגיעה בשכר, בזכאות לחופשה, מתן מידע שגוי והבטחות שלא כובדו תנאי המגורים והתשתיות בכמה בסיסים נמצאו ירודים ביותר, עם בעיות כמו תשתיות רעועות, חדרים מוזנחים, תקלות מים וחשמל, עובש ומזיקים
11/03/2024  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   זכויות אדם   |   תגובות

נציבת קבילות החיילים, תא"ל (מיל') רחלי טבת ויזל, הגישה (11.3.24) לשר הביטחון, יואב גלנט, ולוועדת החוץ והביטחון של הכנסת את הדוח השנתי לשנת 2023. הנציבה עסקה בשנה החולפת בנושאים מגוונים - מעבר לעיסוק העצים בהיבטים שונים הנוגעים למלחמה, טופלו כמדי שנה נושאים מגוונים, דוגמת פיקוד ומנהיגות, המענה הרפואי הניתן למשרתים, זכויות בתחום השכר ותנאי השירות בצה"ל, מערך המילואים, משרתי הקבע והמועמדים לשירות ביטחון.

בשנת 2023 הוגשו בסה"כ לנציבות 5,749 קבילות (ירידה של 5% ביחס ל-2022) • 54% מהן נמצאו מוצדקות. 2,983 ממגישי הקבילות הם חיילים בשירות חובה (ירידה של 22% משנת 2022), 889 אנשי קבע (עלייה של 20%) ו-712 משרתי מילואים (עלייה של 30%).
נציב קבילות החיילים - דוח שנתי לשנת 2023 / דוח שנתי
כולל סקירת שלושת החודשים הראשונים למלחמת חרבות ברזל, 7 באוקטובר - 31 בדצמבר 2023 (189 עמ')

דוגמאות לנושאים שבהם עסק הדוח

  • פיקוד ומנהיגות - גם בשנת 2023 קבילות בנושא פיקוד ומנהיגות היוו את חלק הארי בעיסוק הנציבות (כ-37%, ירידה של 3% משנת 2022). מהקבילות שהוגשו עדיין עולה תמונה מטרידה לפיה לחלק מהמפקדים הצעירים חסרים ידע וכלים פיקודיים. בין היתר התקבלו בנציבות קבילות על התנהגות בוטה ואלימה, סגנון דיבור בוטה, פגיעה בזכויות רפואיות, פגיעה בפרטיות, התנהלות שלא בהתאם לפקודות ועוד.
  • זכויות הפרט - גם השנה עלה מקבילות רבות כי זכויותיהם של משרתים בצה״ל נפגעו בשל אי-יישום נהלים והנחיות מקצועיות הקשורות בפרט של חלק מהמפקדים ומהגורמים האמונים על המענה לפרט בדגש על הדרג שבשטח. בין היתר עלה כי במספר מקרים נפגע שכרם של המשרתים, כמו גם זכאותם לחופשה, ניתנו להם הבטחות אותן לא ניתן היה לממש, נמסר להם מידע שגוי אשר בהתבסס עליו הם קיבלו החלטות משמעותיות ועוד.
  • תנאי המחיה והתשתיות בצה"ל - תנאי המחיה בצה"ל מהווים חלק בלתי נפרד מזכותם של המשרתים לכבוד ולבריאות ויש להם השלכה ישירה על המוטיבציה שלהם לשירות ועל האמון שניתן במפקדי צה"ל. בביקורים שקיימה הנציבה בבסיסי צה"ל השונים נראו בחלק מהבסיסים פערים בהיבטי מזון ותשתיות, מגורים ועבודה - ובכלל זה תשתיות מגורים רעועות ומוזנחות, לעיתים כאלה שאינן מתאימות להיקף המשרתים במקום, תקלות מים, חשמל ומיזוג, עובש, חולדות, חתולים, פרעושים ועוד. פערים דומים עלו גם בקבילות שהוגשו בשנה החולפת, אשר גם אם הוגשו על-ידי חייל אחד היה בהן כדי לתאר מציאות שאותה חולקים חיילים רבים המשרתים עם החייל הקובל, אשר היווה ׳שופר׳ למצוקתם.
  • שירות הקבע - כ-900 אנשי קבע הגישו בשנת 2023 קבילות בנושאים שונים לנציבות, מדובר בעלייה של 20% ביחס לשנת 2022. 64% מהקבילות נמצאו מוצדקות. "גידול במספר הקבילות, כמו גם אחוז גבוה במיוחד של קבילות מוצדקות, מהווה איתות אזהרה ויש לפעול על-מנת לוודא כי לצד הציפייה למסירות ולטוטליות ממשרתי הקבע, פועלות רשויות הצבא על-מנת לוודא כי זכויותיהם נשמרות וכי הטיפול בהם הינו שלם ומקצועי", ציינה נקח"ל בדוח.

  • שירותי הרפואה בצה"ל - השנה נרשמה יציבות בהיקף הקבילות הנוגעות למענה הרפואי הניתן למשרתים בצה"ל ובהיקף הקבילות המוצדקות מתוכן (30%) כפי שציינה נקח"ל בדוח: "לצד שיפורים מסוימים הנוגעים לחוויית השירות הרפואי, בתחילת השנה עדיין היה ניכר פער משמעותי במענה הניתן בתחום בריאות הנפש בשל במחסור בגורמי ברה"ן. בהמשך השנה, עם פרוץ המלחמה וגיוס גורמי ברה"ן רבים במילואים, חלה ירידה משמעותית בהיקף הקבילות בנושא זה". לצד זאת, במהלך השנה טופלו מספר קבילות בהן עלו ליקויים נקודתיים אך חמורים במענה הרפואי שניתן למשרתים הקובלים.
  • מערך המילואים - 712 קבילות התקבלו בנציבות מאנשי מערך המילואים, מחציתן התקבלו לאחר פרוץ המלחמה. הקבילות שהוגשו טרם המלחמה עסקו בין היתר בתגמולים, ההטבות לחיילים משוחררים, החזרי נסיעות, בקשות לשינוי שיבוץ ובפערים ברשימות. במהלך המלחמה התקבלו מאנשי המילואים גם קבילות העוסקות ביחסיהם עם מפקדים. כמו-כן, רבות מהקבילות עסקו ברצונם של פטורים משירות ביטחון לשוב לשירות ומאלה המבקשים למקסם את תרומתם.
  • מיועדים לשירות ביטחון - כ-800 קבילות של מלש"בים הוגשו לנציבות בשנת 2023. מהדוח עולה כי בשנים האחרונות ניכרת גמישות בהליכי המיון והשיבוץ בצה"ל, בין היתר בשיפור המענה ובמציאת פתרונות לצרכי המלש"בים. פעולות אלה משתקפות בעלייה בהיקף הקבילות שבאו על תיקונן במהלך הבירור - 37% ב-2023 לעומת 33% ב-2022.
  • אלימות פיזית כלפי חיילים - לוחם הלין על כך שמפקד הפלוגה סטר לו וכינה אותו "שמן", "עגול" ואמר לו "אי אפשר לעבור לידך". במסגרת תחקיר שהתקיים בראשות מפקד החטיבה ציין המ"פ כי אמר לפקודיו ש"אי אפשר להיות לוחמים שמנים", אך הבין את טעותו. אשר לטענה כי סטר ללוחם, ציין המ"פ כי טפח קלות על לחיו של החייל בבדיחות הדעת. בעקבות הקבילה, תיעד המח"ט הערה בתיקו האישי של המ"פ.

בקבילה שהגיש לוחם בשירות חובה הוא הלין על כך שמפקד המחלקה הרים עליו את קולו, דפק את ידו בחוזקה על השולחן ותפס אותו בידו בחוזקה, גם כשהחייל ציין בפניו כי הוא חש מאוים. בהמשך אף ניסה לנעול אותו בחדרו.

חיילי גדוד לוחם טענו כי מפקד הכיתה משתמש כלפיהם באלימות מילולית ופיזית ואמר להם באחד המקרים "א---ן אתכם", "מה אתם מטומטמים". מבירור הקבילה עלה כי המ"כ אכן משתמש באלימות מילולית כלפי פקודיו, על-מנת לדרבן אותם במהלך מסעות ואימוני כושר. המג"ד נזף במ"כ והבהיר לו שאינו מקבל שימוש בשפה בוטה או בצעקות מצד גורמי הפיקוד בגדוד.

חייל בשירות חובה הלין בקבילתו על כך שמפקד פלוגת המפקדה בגדוד בו הוא משרת הצמיד אליו את ראשו ואמר לו "אני אפוצץ לך את הפנים", "אני אשבור לך את הראש", ואף איים כי יפעל לכך שייענש בריתוק או במעצר - זאת לאחר שהחייל הקובל העיר לו על הופעתו, מתוקף תפקידו כמש"ק משמעת. מפקד הפלס"ם נשפט בדין משמעתי והוטל עליו קנס בשיעור גבוה.

מקבילה שבוררה עלה כי רס"ר נהג באלימות פיזית כלפי חיילת בשירות חובה. במספר מקרים התקיימו "משחקים" שאינם ראויים בין הרס"ר ולחיילת במסגרתם הופעל כוח פיזי, כאשר באחד המקרים הרס"ר הכאיב לה ואף גרם לנפילתה על הרצפה. עוד עלה כי באחד ממסדרי הניקיון, הרס"ר השליך לעבר פניה של החיילת סמרטוט. לאור הקבילה הרס"ר נשפט בדין משמעתי, הוטל עליו עונש והוחלט כי המשך שירותו בשירות קבע ייבחן.

  • התבטאויות לא ראויות ויחס נוקשה מצד מפקדים - מקבילה חמורה שטופלה השנה בנציבות עלה כי בתגובה לאמירה אובדנית מצד חייל בשירות חובה, אמר לו מפקד הצוות "יאללה תתאבד, אני פה מולך, תתאבד, הנשק אצלך". עוד עלה מהקבילה כי המפקד לא פעל בהתאם ל'נוהל אובדנות' כמתחייב בפקודות לאחר שהחייל דרך את נשקו כאקט אובדני.

בקבילה בעילום שם שהגיעה לנציבות הלינו 14 לוחמים על התנהלות והתבטאות לא ראויה מצד מפקד הכיתה. מבירור הקבילה עלה כי באחד המקרים, כאשר אחד מהחיילים סירב לסייע לאחר, המ"כ כינה אותו "סוציומט" ו"סמרטוט רצפה". במקרה אחר, כאשר הלוחמים לא עמדו בלוחות הזמנים לסידור המאהל, הורה להם לסדרו בעוד אחד החיילים לבוש בתחתונים בלבד . בעקבות המקרים המ"כ נשפט בדין משמעתי והוטל עליו עונש מחבוש.

  • אי-מימוש זכויות רפואיות של חיילים - בקבילה חמורה שהגיעה לנציבות הלינה קצינה בדרגת סגן כי מפקדה, קצין הרפואה החטיבתי, דחה את בקשתה לצאת להפניה רפואית. מפקדה של הקצינה מסר בבירור הקבילה כי אכן מנע את צאתה להפניה לאחר שנקבעה במועד שבו מראש התקיים מופע יחידתי אחר. מפקד החטיבה, שתחקר את טענות הקצינה ובמקביל קיים שיחות עם פקודים נוספים, נחשף לטענות נוספות על התנהלותו של הקרפ"ח שבסופו של ההליך שוחרר משירות.

  • סגנון ביטוי גזעני - חייל בשירות חובה הלין על כך שמפקד הצוות שלו, קצין בדרגת סגן, אמר לו במהלך מסדר צוותי "אני בטוח שהרכב שלכם גנוב", אמירה המתפרשת כגזענית ברקע השתייכותו של החייל לעדה הדרוזית. בקבילה נוספת, הלין חייל בשירות חובה על כך שמפקד הצוות שלו כינה אותו "כושי". מבירור התלונה עלה כי המפקד אכן השתמש בביטוי זה, לטענתו בבדיחות הדעת והצר על כך. לאחר אירועים נוספים הוחלט להביאו בפני המח"ט שישקול את המשך דרכו בגדוד. בנוסף, בעקבות הקבילה התקיימה הסברה לכלל הפלוגה בנושא כבוד האדם.
  • פגיעה בפרטיות - חיילת בשירות חובה הלינה על כך שמפקדתה הישירה שוחחה עם חיילות אחרות שלא בנוכחותה והתבטאה באופן לא ראוי באומרה "היא נטל, יש לה בעיות נפשיות". עוד טענה כי מפקדתה שיתפה את החיילות כי היא טופלה אצל קצין בריאות הנפש. במקרה אחר, חיילת בשירות חובה הלינה על כך שלאחר ששיתפה את מפקדתה בנסיבות הרפואיות שבגינן נדרשה לצאת להפניה רפואית, גילתה כי סמל המחלקה כינה אותה בכינוי גנאי משפיל "המזרן של..." וציין כי "יש לה מחלת מין".

  • זכויות בתחום הדת - בקבילה שהגיש לוחם בשירות חובה נטען כי מפקד הפלוגה קיים תרגול שכלל הנעת טנקים סמוך לכניסת השבת ולאחריה. עוד נטען כי המ"פ משנע אוכל ברכב בעבור הלוחמים לאחר כניסת השבת, תוך שהוא מציין "אין לי כוח לשטויות האלה". בבירור הקבילה הכחיש כי שינע אוכל במהלך השבת ואת ההתבטאות שיוחסה לו. עם זאת, המפקד ננזף והמח"ט עמד על חשיבות הקפדה על ההנחיות באשר לשמירת השבת והעביר הנחיה בנושא לכלל מפקדי הגדודים בחטיבה.

  • תנאי מחיה ופערים במענה תזונתי - מקבילה שהתקבלה בנציבות עלה כי תנאי המחייה במחנה 'שורק' ירודים - החל במגורים מלוכלכים, דרך פטרת על הקירות, חלונות הסגורים בלוחות עץ, אסלות שבורות, ויסות מים לא תקין במקלחות, מחסור בידיות בחלק מהדלתות, ועד כדי כך שמגורי הנשים מופרדים ממגורי הגברים באמצעות פחי פלסטיק.

חיילים המשרתים במחנה 'קרן' הלינו על כך שבמספר מועדים הוגש בחדר האוכל מזון מקולקל שגרם להרעלת מזון. מבירור הקבילה עלה כי מדובר במזון שעמד זמן רב בחוץ וכי בניגוד להוראות קצין הרפואה הראשי לא נלקחו דגימות מהמזון וכי רופאת היחידה לא דיווחה על האירוע לקצין בריאות הצבא.

  • רפואה ובריאות הנפש בצה"ל - ממספר קבילות שטופלו בנציבות עלה, גם השנה, כי בשל מחסור בגורמי בריאות הנפש, חיילים המתינו זמן ממושך לבדיקת קב"ן, באופן החורג משמעותית מהוראות קצין הרפואה הראשי, שקובעות כי המפגש יתקיים עד ארבעה שבועות מיום הפנייה. מאחת הקבילות הבולטות עלה כי תור לקב"ן שנקבע לחייל נדחה ארבע פעמים, והוא התקיים לבסוף רק לאחר ארבעה חודשים. בעקבות ריבוי הקבילות בנושא זה פנתה נקח"ל לראש אט"ל ולקרפ"ר, קיימה פגישות וביקורים במחלקת בריאות הגוף והנפש. "בפגישות אלה עמדתי על השלכות המחסור בכוח האדם, על המענה הניתן לחיילי צה"ל ועל החובה למלא את השורות באנשי מקצוע, אך גם עודכנתי לגבי פתרונות מוצעים. לשמחתי, לאורך השנה החלו להצטמצם לוחות הזמנים להמתנה לגורמי בריאות הנפש ובמרבית יחידות הקצה ניתן מענה בהתאם להוראות הצבא בנושא". עם פרוץ המלחמה עלה באופן משמעותית היקף הקב"נים וניתנו פתרונות נוספים בנושא זה.

חיילת בשירות חובה הלינה על התנהלות גורמי הרפואה ביחידתה שהובילו לנזק רפואי בלתי הפיך שיכול היה להימנע אם הייתה מקבלת מענה רפואי בזמן. מבירור הקבילה עולה שהחיילת חשה בכאבי בטן עזים בשעת לילה ומאחר שהייתה בעיצומו של הליך רפואי, הבינה שמדובר בעניין דחוף ופנתה אל מפקדיה. לאחר שעות ארוכות הם ענו לה והפנו אותה אל גורמי הרפואה שהפנו אותה לקצין הרפואה הגדודי. החיילת ניסתה להשיגו מספר פעמים, אך הוא ניתק את שיחותיה עד שלבסוף ענה ואמר לה: "את לא מתקשרת אליי כשאני בבית ולא בבסיס ובטח שלא בשעה מוקדמת כזאת" - וניתק את השיחה. גם לאחר ששלחה לו הודעות בהן הסבירה את מצבה והתחננה לפינוי לחדר המיון - הוא לא השיב לה. החיילת הזמינה אמבולנס באופן עצמאי, אך גורמי הפיקוד עיכבו את נסיעתו במשך כחצי שעה. משהגיעה לבסוף לבית החולים הופנתה לניתוח דחוף, במהלכו עלה כי נגרם לה נזק רפואי חמור ובלתי הפיך, שככל הנראה יכול היה להימנע לו הייתה מפונה לטיפול מוקדם יותר. בעקבות הקבילה קיים מפקד הרפואה הפיקודי תחקיר ממנו עלה שכלל גורמי הרפואה ביחידתה של החיילת כשלו בתפקידם. באשר לקרפ"ג קבע המר"פ כי זה חטא לתפקידו והוא הודח מתפקידו, נשפט בדין משמעתי והוטל עליו עונש של 10 ימי מחבוש.

חייל בשירות חובה הלין בקבילתו על כך שרופא שבדק אותו, אחז בידו בכוח ודרש ממנו להוריד קיבוע וחבישה שהיו על ידו בניגוד לרצונו, ולבסוף תלש אותם בחוזקה מידו, באופן שגרם להחרפה בכאביו. בעקבות התנהלותו, החליטו גורמי הרפואה להורות לאלתר על סיום העסקתו של הרופא בצה"ל.

חייל בשירות חובה הלין על כך שהחובשת הפלוגתית שבדקה אותו לא נתנה מענה לבקשתו להיבדק בידי רופא ולא עדכנה אותו בכך שהותאם לו פטור בן שבועיים מנשיאת משקל. בנוסף, הלין על כך שהתבטאה כלפיו בגסות כשכתבה לו "מה אתה מז---ן", "לא להתבכיין לי עכשיו". בירור הקבילה העלה כי בכמה פעמים החופ"לת לא תיעדה ברשומה הרפואית הממוחשבת את מהלך הטיפול בחייל, כי אכן התבטאה כנטען וכי לאחר שהגישה בשמו של החייל בקשה לפטור מנשיאת משקל, היא לא בדקה האם הבקשה אושרה ובהמשך לא עדכנה את החייל בכך שניתן לו הפטור.

מלחמת חרבות ברזל

בשלושת חודשי הלחימה הראשונים (7 אוקטובר - דצמבר) הוגשו לנציבות 1,316 קבילות, חלק מהקבילות הוגשו על-ידי קובל אחד בשמם של קובלים נוספים.


בשלושת החודשים הראשונים של מלחמת חרבות ברזל אליהם מתייחס הדוח, עלה בהדרגה מספר הקבילות שהוגשו לנציבות מדי חודש. מ-7 באוקטובר ועד סוף 2023, חלה עלייה של 265% בהיקף הקבילות של משרתי המילואים ביחס לאותה תקופה אשתקד. בנוסף, נרשמה עלייה של 100% בקבילות שהוגשו ע"י אוכלוסייה שבד"כ לא פונה לנציבות, כמו אזרחים, פונים במעמד פטור ועוד. בחודשים אלה היוותה הנציבות כתובת רלוונטית וזמינה למשרתים, כאשר חלק לא מבוטל מהקבילות שהוגשו נגעו לקבוצות גדולות של משרתים ולא למקרים פרטניים. בין היתר סייעה הנציבות בהסדרת המענה שניתן לבני ובנות זוג בשירות סדיר של חללי צה"ל, סייעה לאנשי מילואים שביקשו להצטרף ללחימה, שמה זרקור על הפערים בציוד הלחימה, שאפיין את תחילת המלחמה והחורף ודאגה שהמשרתים יקבלו את התגמול המגיע להם על שירותם.

דוגמאות מתוך הדוח:

  • זכאותם של אנשי מילואים שמרכז חייהם בחו"ל לבקר את משפחתם - סוגיה ייחודית שעלתה במהלך המלחמה והגיעה לשולחן הנציבה, מתייחסת לאופן בו חושבו ימי חופשתם של אנשי מילואים שמרכז חייהם נמצא בחו"ל ועם פרוץ המלחמה התגייסו בצו 8 ושבו ארצה. באחת הקבילות תיאר איש מילואים המתגורר עם משפחתו בקפריסין אשר חזר ארצה בנסיבות אלה כי לאחר מספר שבועות במילואים ניתנה לו חופשה, הוא טס לבקר את משפחתו וחזר ללחימה. עם חזרתו הוא עודכן כי הימים בהם שהה בחו"ל לא יחושבו לו כימי מילואים, בניגוד לחבריו היוצאים לחופשה בביתם בארץ וימי החופשה מוכרים להם כימי מילואים. עם קבלת הקבילה פנתה נקח"ל אל ראש ענף תכנון כ"א מילואים. מתשובתה עלה כי נדרשות התאמות מסוימות למצב המלחמה גם בנושא זה ולפיכך החלה עבודת מטה על-מנת לבחון אפשרות כי במקרים כאלה שהות בחו"ל תעודכן כשירות מילואים פעיל. בהמשך, הפקודה תוקנה ונקבעו בה תבחינים המאפשרים שהות בחו"ל במהלך חופשה בתוך שירות מילואים במקרים אלה.

  • מענה ייחודי לבני/בנות זוג של הנופלים במלחמה - מפניות שהגיעו לנציבות בתחילת המלחמה עלה כי לא קיימת מדיניות סדורה בנוגע למענה הניתן לחיילים וחיילות שהם בני ובנות זוג של לוחמים ולוחמות שנפלו במלחמה. אוכלוסייה זו לא מוגדרת בד"כ כ"ידועים בציבור" ועל כן אינה זכאית לזכויות הניתנות לקרובי החלל מדרגה ראשונה. עם קבלת הפניות, פנתה נקח"ל אל ראש מחלקת נפגעים, שפרסמה מדיניות סדורה בנושא זה.

  • מיגון - לנציבות הגיעו קבילות של משרתים שהלינו על כך שביחידותיהם חסרים מרחבים מוגנים. באחת הקבילות, הלין חייל על כך שבמוצב שבו הוא משרת יש מחסור באמצעי מיגון. בירור הקבילה העלה כי עקב גיוס המילואים הנרחב בתחילת המלחמה לא היה מקום לכלל החיילים במיגוניות שבמוצב, בהמשך הוצבו מגוניות נוספות לחיילים. במקרה אחר הלינה חיילת בשירות חובה על כך שמפקדיה מונעים ממנה לצאת בשעת אזעקה מהחמ"ל למרחב מוגן. מבירור הקבילה עלה כי בהתאם להנחיות על כלל חיילי החמ"ל להגיע למרחב מוגן. בעקבות הפנייה החליטו גורמי הפיקוד על חידוד הנהלים.

  • ציוד - עם תחילת הלחימה הגיעו לנציבות קבילות מצד חיילים בסדיר ובמילואים בדבר פערים בציוד צבאי ביחידות השונות, הדבר השתקף גם בפניות טלפוניות ובביקורי הנציבה ביחידות השונות. הטענות עסקו במחסור בציוד לחימה, אֲפודים, מדים וכן בציוד חורף, אוהלים, שירותים כימיים ועוד. נקח"ל מציינת בדוח כי מתחילת המלחמה פעלה הנציבות בשיתוף פעולה מלא עם גורמי אגף הטכנולוגיה והלוגיסטיקה בצה"ל על-מנת לוודא כי כלל החוסרים מטופלים כפי שאכן אירע בפועל.

  • תשתיות, תזונה ותנאי מחיה - מעט לאחר פרוץ המלחמה, החלו להתקבל בנציבות קבילות ממשרתים בסדיר ובמילואים בדבר תנאי המחיה והמזון שהם מקבלים. כך למשל באחת הקבילות הלינו אנשי מילואים על כך שנדרשו ללון במבנה מוזנח, על מחסור בשירותים, במקום לינה, על מחסור במים ועל אי-אספקת ארוחות בזמן. מקרים אלה טופלו בזמן אמת מול הגורמים הרלוונטיים בצה"ל.
  • בריאות הנפש - בשלושת חודשי הלחימה הראשונים הגיעו לנציבות לא מעט קבילות שנגעו לחוסנם הנפשי של המשרתים, חלקן הגיעו מהמשרתים עצמם וחלקן מבני משפחתם המודאגים. באחד המקרים ביקשה אחות של חיילת לסייע במניעת חזרתה של אחותה ליחידתה נוכח הידרדרות במצבה הנפשי לאחר שאיבדה את מפקדיה וחבריה ב-7.10. לחיילת תואמה פגישה עם גורם בריאות הנפש והיא הונחתה להישאר בביתה לצורך המשך טיפול ומעקב. בקבילה אחרת טענו הורים כי בתם, המשרתת באוגדת עזה, חשה חרדות עזים לשוב ליחידתה. במהלך בירור הקבילה סופחה החיילת למרכז לשיקום עורפי על-מנת לקבל מענה וליווי למצבה. במקרים נוספים ביקשו חיילים וחיילות סיוע בתיאום פגישה עם גורמי בריאות הנפש. במקרה אחר, חיילת בשירות חובה טענה כי גורמי הפיקוד מונעים ממנה לממש הקלות שהותאמו לה על-רקע נפשי, וזאת נוכח פרוץ המלחמה. מבירור הקבילה עלה כי עם פרוץ המלחמה הוחלט על "עוצר יציאות" ביחידתה של החיילת - בהקשר זה הנציבה הבהירה לגורמי כוח האדם כי לא ניתן לבטל הקלות אלה. נקח"ל ציינה בדוח: "מערך בריאות הנפש בצה"ל נערך במהירות, ביעילות ובכוחות מתוגברים לתת מענה שלם למי שנדרש. המערך נטל ועודנו נוטל חלק מרכזי בהתמודדות עם השפעות הלחימה. בקבילות רבות שהופנו אליי יש כדי ללמד על תפקידו המרכזי של מערך הברה"ן בהתמודדות עם האתגרים שהלחימה מציבה".


תאריך:  11/03/2024   |   עודכן:  11/03/2024
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דוח הנקח"ל: קצין היכה חייל באמצעות חוטר
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  זכויות אדם
שופטת בית המשפט העליון, יעל וילנר, דחתה (29.11.23) את עתירתו של העריק החרדי שמעון גוזלן, שביקש להעבירו לתא ללא טלוויזיה בכלא 10 (מתקן נווה צדק בצומת בית ליד). גוזלן מרצה מזה חודש וחצי עונש של 68 ימי מאסר בכלא צבאי משום שלא התייצב לשירות. בשבועיים הראשונים לכליאתו הוא הוחזק בתא בו אין טלוויזיה, אך לאחר מכן - במסגרת העברת אסירים שגרתית - הועבר לתא בו יש טלוויזיה פעילה.
29/11/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
שופט בית המשפט העליון, נעם סולברג, דחה (31.8.23) עתירה נגד תנאי התברואה וההיגיינה בבתי הסוהר, אשר התמקדה בקיומם של שירותי כריעה ("בול פגיעה") ובהעדר הפרדת השירותים מהמקלחות ומחדרי המגורים. הוא קובע, כי עתירתם של לשכת עורכי הדין, המרכז האקדמי למשפט ולעסקים והקריה האקדמית אונו מיצתה את עצמה לאור השיפורים המבוצעים בנושאים אלו.
31/08/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
הסניגורית הציבורית הארצית, ענת מיסד-כנען, מתריעה בפני השר איתמר בן-גביר על כליאת מאות עצירים בתנאים מחפירים ותוך פגיעה קיצונית בזכויותיהם. לדברי מיסד-כנען, למרות שהמדינה הצהירה בבג"ץ שהיא מפסיקה להלין עצורים בתחנות משטרה - התופעה קיימת ואף מתרחבת.
09/08/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
מחירי מוצרי היסוד בבתי הכלא מגיעים לבית המחוקקים. חבר הכנסת ארז מלול (שס) הביע בישיבת המליאה האחרונה את חששותיו מהמחירים המופקעים שעל האסירים לשלם עבור חפצים חיוניים בכלא. הוא קרא תיגר על הממשלה תוך שהוא מצטט הצהרות של השר לביטחון פנים לשעבר, גלעד ארדן, כבר בשנת 2019.
19/06/2023  |  עידן יוסף  |   חדשות
ישראל ירדה מהמקום ה-23 למקום ה-29 במדד הדמוקרטיה העולמי שמפרסמת (2.2.23) קבוצת אקונומיסט ומוגדרת כ"דמוקרטיה פגומה". המדד מתייחס לשנת 2022, עוד לפני ההצעות לרפורמות מרחיקות לכת במערכת המשפט. אקונומיסט אינו מתייחס בהרחבה לישראל, אלא רק מציין אותה בין המדינות במזרח התיכון אשר הושפעו לרעה מ"שינויים בזירה הפוליטית".
02/02/2023  |  איתמר לוין  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il