|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

דרוש שינוי אסטרטגי בשלוש הבעיות העיקריות של ישראל

המכון למחקרי ביטחון לאומי הציג השבוע את הצעותיו לתפיסת הביטחון של ישראל לשנת 2022 ההקדמה למחקר מצביעה על האתגרים המרכזיים - בישראל, בסביבתה המיידית ובזירה העולמית - ומציעה קווי פעולה להתמודדות איתם
29/01/2022  |   מנואל טרכטנברג, דרור שלום   |   כתבות   |   הגרעין האירני   |   תגובות
מציאות רוויית אתגרים מורכבים [צילום: מיכאל גלעדי, AP]

במבט רטרוספקטיבי, ישראל נהנתה מרגיעה יחסית במשך תקופה ארוכה למדי, מלבד סבבי עימות עם חמאס. תקופה זו אפשרה התפתחות והתעצמות בתחומי הביטחון, הטכנולוגיה והכלכלה, שהיוו את המסד שעליו נבנה כוח ההרתעה של ישראל מול אויביה.

בעוד מדינות במזרח התיכון, שהן חלק ממעגל העימות, מתמודדות עם חוסר יציבות פנימית וכלכלה רעועה, מספר מדינות ערביות שותפות למגמה של השלמה עם קיומה של ישראל ואף חותרות לכונן עימה יחסי נורמליזציה ושיתופי פעולה. עמידותם של "הסכמי אברהם" לנוכח מבצע "שומר החומות" היא ביטוי מובהק למגמה זו, אשר מפלסת לישראל מרחב אסטרטגי ניכר להגברת השפעתה האזורית.

יתר על כן: כינונה של ממשלה חדשה בישראל ואישור תקציב לאחר תקופה ממושכת של אי-יציבות פוליטית, וכן עניינו של ממשל ביידן בהתבססותה של ממשלה זו, פותחים פתח להתמודדות אפקטיבית עם האתגרים האסטרטגיים הניצבים לפניה, על-אף הרכבה הייחודי.

מנגד, לפתחה של ישראל ניצבת מציאות אסטרטגית רוויית אתגרים מורכבים, כאשר האסטרטגיה שישראל נוקטת כלפי שלושת האתגרים שמסתמנים כחמורים במיוחד לוקה בחסר ובהקשרים מסוימים אף אינה הולמת את האינטרסים החשובים של המדינה.

אתגרי אירן והזירה הפלשתינית

אירן מציבה את האיום החיצוני החמור ביותר על ישראל, הן בחתירתה ליכולת גרעין צבאית והן בחתרנותה האזורית, הכוללת בין השאר מאמץ ליצירת איום באש היקפית על ישראל, ובפרט קידום פרויקט לייצור טילים מדויקים עבור חיזבאללה בלבנון. כל זאת, כאשר ברקע קושי ישראלי מובנה להתמודד לבדה עם מכלול האתגרים וצורך גובר בהעמקת התיאום והיחסים המיוחדים עם ארצות הברית, אם יושג הסכם בנושא הגרעין ואם לאו.

הזירה הפלשתינית מציבה בפני ישראל איום חמור על זהותה כמדינה יהודית ודמוקרטית ועל מעמדה בזירה הבינלאומית. ביהודה ושומרון המצב הביטחוני מבעבע, אך נמצא לעת עתה בשליטה, בזכות פעילות אינטנסיבית של צה"ל והשב"כ והתיאום הביטחוני עם מנגנוני הרשות הפלשתינית. אולם הרשות הולכת ונחלשת ועלולה להגיע לכדי התפרקות, בעוד שהתסכול הגובר של הדור הצעיר שם דוחף אותו לעבר רעיון המדינה האחת, ובזירה הבינלאומית מתעצמת הסכנה למהלכים משפטיים נגד ישראל ולתיוגה כמדינת אפרטהייד.

אל מול רצועת עזה ישראל ניצבת כיום בפני אותה דילמה שמלווה אותה זה שנים: כיצד לתת מענה לצורך הדחוף לייצב את המצב ההומניטרי, למנוע הסלמה ולקדם החזרת שבויים ונעדרים, ובו בזמן למנוע את התחזקות שלטון חמאס ואת התעצמותו הצבאית.

בעיות פנימיות ועולם משתנה

בזירת הפנים מסתמן איום חמור במיוחד לנוכח הקיטוב, השסעים, המתחים וההקצנה (הרעיונית, המילולית והפיזית), השחיקה באמון במוסדות השלטון וברעיון הממלכתיות, כשברקע ניכרים גם פערים במוכנות לתרחישי מלחמה רב-זירתית ואירועים רבי-נפגעים אחרים. זירה זו מאתגרת במיוחד, בין היתר בשל העדר מנגנונים ברמה הלאומית לחשיבה אינטגרטיבית על מכלול הסוגיות ועל קשרי הגומלין ביניהן לבין אתגרי הביטחון הלאומי האחרים.

ברקע הדברים נדרשת ישראל להתמודד עם מציאות עולמית ואזורית משתנה ומורכבת: העימות הבין-מעצמתי הגובר בין ארצות הברית לסין, ריבוי אירועי קיצון בשל שינויי האקלים, משברים כלכליים תכופים, שינוי נורמות בעקבות מגיפת הקורונה וחששות גוברים אשר לאיתנותן של דמוקרטיות ליברליות.

נוסף על כך, הקיטוב הפנימי בארצות הברית והסטת הקשב לסין מכרסמים בקשב למזרח התיכון, ומפחיתים את נכונותה להטות אוזן קשבת לאינטרסים ולחששותיה של ישראל, הן מול אירן והן בהקשר הפלשתיני. כמו-כן ניכר, כי מדינות רבות מאבדות סבלנות לעמדותיה ולמדיניותה של ישראל, בפרט בעניין הסוגיה הפלשתינית.

תיאום עם ארה"ב מול אירן

כמענה למכלול אתגרים אלה מתבקש גיבוש אסטרטגיה שתכיל את הרכיבים החיוניים הבאים, שאותם יש להעשיר במהלכים משלימים:

אירן: הגברת התיאום והידוק היחסים המיוחדים עם ארצות הברית תוך שמירה על דיסקרטיות וביסוס האמון ההדדי, הן למיצוי השיח על אודות המהלך המדיני המתמקד בהסכם גרעין שיהיה קביל על ישראל והן לבניית אופציה צבאית אמינה מול אירן, ככל האפשר בשותפות בין שתי המדינות.

אופציה זו צריכה להיגזר מתפיסה מודולרית ורבגונית ולא של "הכול או לא כלום", כך שתכלול לא רק את פרויקט הגרעין, אלא גם נקודות תורפה נוספות באירן כגון תשתיות לאומיות ומוסדות שלטון. יש לרתום את תפיסת המערכה שבין המלחמות (מב"ם) לתכלית זו, כמו גם לבלימת פרויקט הטילים המדויקים בלבנון. בה בעת יש לפתח ולהפעיל כלים תודעתיים, מדיניים וכלכליים שיתרמו למאמץ להצרת צעדיה של אירן בכל הזירות.

הזירה הפלשתינית: קידום מהלכים מדיניים משולבים בצעדים כלכליים משמעותיים לחיזוק הרשות הפלשתינית ולשיפור תנאי המחיה של האוכלוסייה ביהודה ושומרון, תוך בלימת הגלישה למציאות של מדינה אחת ויצירת אופק של היפרדות עתידית.

ברצועת עזה יש להמשיך בניסיון לגבש מהלכים ברוח "כלכלה תמורת ביטחון" תוך רתימת מצרים, הקהילה הבינלאומית וגורמים אזוריים למאמץ, גם אם סיכוייו אינם גבוהים לעת עתה. זאת, בין היתר, כדי לכונן מסד של רצון טוב בזירה הבינלאומית למקרה שהמאמץ לא יצלח וישראל תידרש שוב לפעולה צבאית באזור, ואז יהיה עליה לתת ביטוי אופרטיבי לתכלית ברורה שתיקבע מראש.

הזירה הפנימית: טיפול עומק בסוגיות שהוזנחו במשך תקופה ארוכה ואשר מלבות שסעים בין-מגזריים ופוגעות בחוסן החברתי, לרבות הפשיעה, חוסר מעש בקרב הנוער ומכשולים כלכליים ותעסוקתיים במגזר הערבי; הסדרה של הסוגיות שבמחלוקת עם הפזורה הבדואית בנגב; פיתוח מגוון ערוצי שירות לאומי וצבאי לקבוצות שונות באוכלוסייה על-מנת לצמצם את אי-השוויון בנשיאת הנטל. כמו-כן יש לנסות לצקת תכנים חדשים ברעיון הממלכתיות וגם במצע הערכי המשותף לחברה הישראלית, אשר יותאמו בפרט לדור הצעיר. במקביל יש לשפר את המוכנות לאירועים רבי-נפגעים, הן בהקשר של מלחמה רב-זירתית והן של פגעי טבע קשים.

ראייה רחבה וארוכת טווח

בראייה רחבה וארוכת טווח, על ישראל לנסח אסטרטגיה שתתמקד באתגרים הבאים:

  • הצורך לפתח יכולות למידה, חשיבה ותכנון אינטגרטיביים מול תהליכי עומק בזירה הגיאו-אסטרטגית והפוליטית הבינלאומית, האזורית והפנים-ישראלית, וכן להעצים את רכיבי העוצמה הרכה האמורים לסייע בקידום מדיניותה, בפרט אלה הקשורים בהשפעה תודעתית באמצעות הרשתות החברתיות והסייבר. לאותה התכלית יסייעו שיתופי פעולה אזוריים ובינלאומיים בתחומי המים, האנרגיה, הכלכלה והמאבק בשינויי האקלים.

  • ההכרח בהעמקת הברית האסטרטגית והיחסים המיוחדים עם ארצות הברית תוך הבלטת הנכסיות של ישראל עבורה בתחומי הטכנולוגיה, המדע, היזמות והתרבות. בהקשר זה יש לחתור לפיתוח יחסים מחודשים ואמיצים עם הדור הצעיר של קהילת יהדות ארצות הברית ושאר התפוצות, על כלל הזרמים בקרבן, ועל חיזוק זיקתן לישראל.

  • נחיצות העמקתם וביסוסם של הקשרים עם ירדן ומצרים וכן עם מדינות מתונות ופרגמטיות נוספות באזור, תוך ניצול הפלטפורמה של 'הסכמי אברהם' לחתירה לשיתופי פעולה נרחבים איתן (ברוח ה-MESA – Middle East Strategic Alliance), שיישענו על מגוון תחומים וביניהם מודיעין, הגנה אווירית, חקלאות, מים ובריאות. כמו-כן יש להעמיק את הקשרים הכלכליים עם מדינות הים התיכון, תוך מיתון המתחים עם טורקיה.

  • במישור הצבאי – יש לעודד את המשך פיתוחו של צה"ל ברוח התוכנית הרב-שנתית "תנופה" ובעיקר התאמתו לעידן המידע, המערכות האוטונומיות והסייבר; יש לקדם שיח מדיני-ביטחוני לגיבוש תכליות אסטרטגיות עדכניות לתרחישי עימותים מוגבלים דוגמת "ימי קרב", ובכלל זאת יעדים למלחמה בזירה הצפונית וברצועת עזה, וכן יש להיערך לעימות רב-זירתי מחד-גיסא, ולהתפרקות הרשות הפלשתינית מאידך-גיסא.

פרופ' מנואל טרכטנברג הוא ראש המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS);
תא"ל (מיל') דרור שלום היה ראש חטיבת המחקר באגף המודיעין.
תאריך:  29/01/2022   |   עודכן:  29/01/2022
מנואל טרכטנברג, דרור שלום
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
דרוש שינוי אסטרטגי בשלוש הבעיות העיקריות של ישראל
תגובות  [ 11 ] מוצגות   [ 11 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אורי רעננה
29/01/22 10:54
 
BS
29/01/22 12:36
 
א. וינשטיין
29/01/22 15:24
2
תמר אורנברוג
29/01/22 11:36
3
שיפון
29/01/22 12:50
4
חשדנית
29/01/22 13:01
 
שופוני
29/01/22 20:11
5
שמואל א'
29/01/22 14:39
 
מבין עניין
29/01/22 19:16
6
עמנואל גרטל
30/01/22 01:37
7
אבי עופר
6/02/22 16:18
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  הגרעין האירני
הותר לפרסום (יום ד', 12.1.22) כי במסגרת חקירה משותפת של שירות הביטחון הכללי ויאחב"ל להב 433 במשטרת ישראל, נחקר בשבועות האחרונים חשד לפיו מספר אזרחיות ישראליות גויסו בידי גורמי מודיעין אירניים, לצורך ביצוע משימות בתחומי מדינת ישראל.
12/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
בחלוף שנתיים ימים מיום חיסולו של קאסם סולימאני, מפקד כוח "קודס" של "משמרות המהפכה" אירן מבהירה כי היא איננה מתכוונת לעבור לסדר היום על ההתנקשות בחיי הדמות הביטחונית הבכירה שהייתה מספר 2 באירן ויורשו האפשרי של המנהיג העליון עלי ח'מינאי וכי היא תשיג את הנקמה.
ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הוא אב לשניים מבני משפחתי, נכדה ונכד. אני מכירו מאז לחם כקצין צנחנים צעיר ברצועת הביטחון בדרום לבנון. ככל שעלה בסולם הפיקוד הצה"לי עשינו לנו כלל, שהפך כבר להרגל ולאכסיומה, שאיננו מדברים על סודות צבאיים.
05/01/2022  |  דן מרגלית  |   יומני בלוגרים
קאסם סולימאני, האיש החשוב ביותר בהפעלת המיליציות האירניות במזרח התיכון, חוסל ע"י האמריקנים בדיוק לפני שנתיים ב-3 בינואר 2020 בשדה התעופה של בגדד ועמו אבו מהדי אל-מוהנדס, סגן מפקד המיליציות העירקיות "הגיוס העממי", שעמד מאחורי ההתקפות על השגרירות האמריקנית בבירת עירק. זו הייתה ללא ספק מכה קשה לאירן וההישג החשוב ביותר לממשל טראמפ במאבק בטרור מאז חיסול מנהיג דאעש אבו בכר אל-בגדדי.
04/01/2022  |  ירון פרידמן  |   יומני בלוגרים
ועדת החוץ הביטחון שמעה (יום ב', 3.1.22) את סקירתו של ראש המטה לביטחון לאומי, הד"ר איל חולתא. בפתח הדיון החסוי נשא יו"ר הוועדה דברים פתוחים לתקשורת.
03/01/2022  |  עידן יוסף  |   חדשות
רשימות נוספות   /   הגרעין האירני  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
אירן רחוקה 6-8 שבועות מחומר בקיע לפצצה  /  איציק וולף
המדיניות הרופסת של ביידן כלפי אירן  /  יוני בן-מנחם
לפיד: מתנגדים להסכם בלי אפשרות פיקוח אמיתית על אירן  /  עידן יוסף
כמו גרמניה הנאצית  /  יוסי אחימאיר
הגרעין האירני: כל האופציות גרועות  /  ירון פרידמן
סימנים לשובה של הנורמליות   /  דן מרגלית
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מנחם רהט
מנחם רהט
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
אלי אלון
אלי אלון
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20    על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
גם אני נמניתי על השואלים מדוע פרשת "מצורע", פרשה לא נעימה, על כל נגעיה הקשים מופיעה ערב חג הפסח חג החרות
יעקב אחימאיר
יעקב אחימאיר
הנושא הלוהט ביותר בימים אלה, לקראת הכרעה, הוא כמובן המחלוקת אם חובתה של ישראל להגיב על ניסיון החדירה האירני של הכטב"מים לתחומה של המדינה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il