בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
אלרון: מדובר בסוגיה מורכבת וכל פתרון לבעיות התחבורה בעיר העתיקה היה פוגע בגורם כלשהו; התוכנית נבחנה ואושרה כיאות בידי גורמי התכנון שהם בעלי הידע המקצועי, ולכן אין מקום להתערבותו של בית המשפט
בג"ץ דחה (יום א', 15.5.22) את העתירות נגד הקמת רכבל ממתחם תחנת הרכבת הישנה בירושלים לשער האשפות בעיר העתיקה. השופט יוסף אלרון אומר כי מדובר בסוגיה מורכבת שיש לה פנים לכאן ולכאן, אך מוסדות התכנון שקלו את כל ההיבטים ואין מקום להתערבות שיפוטית בנושא.
התוכנית כוללת קו שאורכו 1.4 ק"מ ולו ארבע תחנות, ואשר בשעות השיא יוכלו לנסוע בו 3,000 נוסעים בשעה. היא נועדה להקל על המצוקה הקשה בתחום הגישה התחבורתית לעיר העתיקה ועברה הליכי תכנון מורכבים - מרמת הממשלה ומטה - בשנים 2019-2016. את העתירות הגישו ארגון עמק שווה (המזוהה עם השמאל), עמותת אדם טבע ודין (העוסקת בהיבטים סביבתיים), תושבים בסילוואן שלמרגלות העיר העתיקה (עיר דוד) וסוחרים בעיר העתיקה ועמותת היהדות הקראית העולמית (לה יש מתחם ברובע היהודי).
בלשונו של אלרון, "בארבע העתירות הועלו שורה ארוכה של טענות - בכלל זה, השגה על סמכות הות"ל לדון בתוכנית; נחיצות הפרויקט; סמכות הממשלה לאשר את התוכנית בזמן היותה 'ממשלת מעבר'; סבירות ההחלטות שהתקבלו והבסיס העובדתי להן; העדר בחינת חלופות כנדרש; הפגיעה הנופית שתיגרם מהקמת הרכבל; הנזק שייגרם לתושבי האזור וסוחרי העיר העתיקה; וכן על כך שתוואי הרכבל המתוכנן חוצה בית קברות פעיל של העדה הקראית". לאחר שהוצא צו על תנאי שהתייחס לחלק מטענות אלו, החליט כאמור אלרון לדחות את כל העתירות.
אלרון מזכיר תחילה את ההלכה המושרשת בדבר התערבותו המוגבלת של בית המשפט בענייני תכנון ובנייה, המתמקדת בשאלות השיקולים הענייניים והסמכות של מוסדות התכנון. כלל זה תקף עוד יותר כאשר מדובר בתוכנית שקיבלה תוקף של החלטת ממשלה, כמו פרויקט הרכבל. עוד הוא מצטט את ההלכה, לפיה "ניתוח החלופות השונות שהוצעו, השוואתן והבחירה ביניהן היא עניין מקצועי-הנדסי מובהק, שנבחן לאורך שנים על-ידי מומחים לדבר, ואין דרכו של בית המשפט להתערב בכגון דא".
על בסיס זה דוחה אלרון את הטענות במישור הסמכות, ובראשן הטענה לפיה הותמ"ל (הוועדה למתחמים מועדפים לדיור) לא הייתה רשאית לאשר את התוכנית כתשתית תיירות. ההכרזה על הרכבל ככזה נעשתה בשנת 2017 בידי שר התיירות דאז, יריב לוין, בעקבות עבודת מטה נרחבה ונועדה לענות על צורך אקוטי. הרכבל הוא גורם משיכה תיירותי, ההכרזה עליו כתשתית תיירותית עולה בקנה אחד עם לשון חוק הותמ"ל ומטרותיו, ובכל מקרה - היא איננה סוף פסוק, אלא ניתוב התוכנית בצנרת התכנונית. ואילו הותמ"ל בחנה היטב ובהרחבה את התוכנית בטרם אישרה אותה.
היהדות הקראית טענה, כי הרכבל יפגע בקדושת המת. אולם, מציין אלרון, בית הקברות בו מדובר נטוש כמעט כולו, ומוסדות התכנון הציעו להסיט ככל הניתן את הרכבל מעל החלק הפעיל הקטן - אך הקראים דחו את ההצעה. כבוד המת הוא אומנם זכות חוקתית, אך לא זכות מוחלטת - וכאן מדובר בפגיעה מידתית לתכלית ציבורית ראויה. אלרון קורא לצדדים לשוב ולהידבר במטרה לצמצם למינימום פגיעה זו.
15/05/2022 | יוסף אלרון, ענת ברון, אלכס שטיין● בית המשפט העליון
איזון עדין עד מאוד
אלרון. ההכרעה מסורה לגופי התכנון [צילום: לע"מ]
אלרון מסכם: "מדובר בסוגיה מורכבת, בעלת פנים לכאן ולכאן. תוכנית כגון זו מצריכה איזון עדין עד מאוד בין מגוון רחב של שיקולים, וביניהם שיקולים תחבורתיים, שיקולים כלכליים, שיקולים הנוגעים לרווחת חייהם של התושבים המתגוררים באזור התוכנית ואף שיקולים הלכתיים. דומה כי כל החלטה אשר הייתה מתקבלת בניסיון לפתור את המצוקה התחבורתית הקיימת ולשפר את התשתיות התיירותיות באזור - בין אם היה מוחלט על תגבור קווי 'שאטלים' ובין אם היה מוחלט שלא לעשות דבר, הייתה פוגעת באופן כזה או אחר במאן דהוא. אין פתרון 'מושלם'. ואכן, מוסדות התכנון בהחלט היו ערים לקשיים שבתוכנית ולחסרונותיה ובכל זאת בחרו לקדמה ולאשרה תוך ביצוע התאמות ותיקונים.
"יש הסבורים כי התועלת שבשיפור הגישה לאתרים הקדושים שבעיר העתיקה, ובפרט לכותל המערבי, תוך יצירת גורם משיכה תיירותי נוסף, מצדיקה את ה'נזק' שייגרם מהקמת הרכבל. יש שיחלקו על כך. אולם נפסק זה מכבר, כי 'ההכרעה בין ההשקפות התכנוניות השונות ובין האידיאולוגיות החברתיות השונות המפעמות בהן, מסורה לגופי התכנון שנקבעו לשם כך על-ידי המחוקק - ולאלה בלבד - והכל כמובן כפוף לקיום ראוי ומדויק של הליכי התכנון לפרטיהם, כקבוע בחוק. משאלה התקיימו - וכך הוא בעניין התוכנית דנן - שוב אין הדבר עניין לבתי המשפט לענות בו'".
השופטים ענת ברון ואלכס שטיין הסכימו עם אלרון. ברון מציינת, כי "לא אכחד כי משום רגישות המקום לכתחילה סברתי כי מוטב היה שהפרויקט ישוב ויישקל. ואולם כפי שפירט חברי, עד כדי הצדקה להתערבות בהחלטת הגורמים המוסמכים הדברים אינם מגיעים. כך בראי מבחני הביקורת השיפוטית שאנו מצווים בהם, אך גם מתוחמים בהם".
את העותרים ייצגו עוה"ד איתי מק, אלי בן-ארי, טל גרנות, סאמי ארשיד, נריה הרואה ותום גולן; ואת המשיבים - עוה"ד מוריה פרימן, מתן בן-שאול, הדס יצחקי, אופיר בנטל, אור סיוון ועופר שכטר.
מחסום אבנים הונח על מסילת הרכבת ליד טראבין ▪ נהג רכבת-נוסעים זיהה את האבנים בזמן, בלם ומנע מנהג רכבת-נוסעים אחרת שנסעה במסלול הנגדי להתנגש במחסום ▪ המשטרה פתחה בחקירה
סלעים שהונחו בעבר על מסילה בנגב [צילום: דוברות המשטרה]
ברהט ניזוקו שמשותיהם של שני אוטובוסי חברת תחבורה ציבורית. מדובר באוטובוסים בקו 2 של חברת גלים, שנסעו בשכונה 3, ופורעים צעירים יידו עליהם אבנים. תלונה הוגשה במשטרה. בשבוע שעבר נפצע נוסע שנפגע מאבן בראשו.
לפני כשבועיים הופסקה מכירת הסדר נסיעה מסוג כרטיסייה וכן הסדר נסיעה שנתי לנוער ▪ חודש לפני כניסת הרפורמה לתוקף תבוטל ברכבת האפשרות לרכישת כרטיסים שבועיים וחודשיים יעודיים לרכבת ▪ אזרחים ותיקים לא יוכלו לשלם במזומן
נהג אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 (לשעבר אגד תעבורה) בקו 139 הותקף בצהרים (12:15) בסמוך לגבעת זאב. שני נוסעים ביקשו לרדת בתחנה שאיננה כלולה בקו. הנהג הוריד את הנוסעים בתחנה הבאה. במהלך הנסיעה הנוסעים קיללו ללא הרף את הנהג ואחד מהם שלף גז מדמיע וריסס את הנהג. הנהג פונה לקבלת טיפול רפואי.
בעקבות התקיפה ישבית איגוד ועדי התחבורה המאוגדים בכוח לעובדים את כל קווי אלקטרה אפיקים תחבורה 2021 לגבעת זאב בין 16:00 ל-17:30.
חברת סופרבוס, שהחלה להפעיל בסוף השבוע (יום ו', 13.5.22) את קו 4 של המטרונית, מסרה השבוע מידע שאינו אמת כאשר טענה שלוחות-הזמנים של הקו, המאפשרים לו להתחיל לפעול לפני צאת השבת שגויים והקו יפעל רק בזמני החול. בניגוד לנאמר החל הקו את השירות בשבת.
מדינת ישראל חייבת להתעשת ולשנות את דיסקט ההפעלה שלה התקוע והמאובן מחד והנימהר-והנואל מאידך בתחומים רבים ובראשם להיטות מנהיגיה לשתף פעולה עם "הסדר העולמי החדש" וה"ממשלה העולמית" הלא דמוקרטיים בעליל, כפי שהיא מקודמת על-ידי פורום דאבוס וראשו קלאוס שוואב (ושותפיו - דוגמת פרפ' יובל נוח הררי). גישה אוטוריטרית ואף טוטליטרית שהיא אנטי דמוקרטית במהותה (בלשון המעטה), חותרת ל"איוד" (ביטול ואיון) ריבונויות המדינות והאו"ם הדמוקרטי במהותו. בעיקר מסתכנות המדינות הקטנות, כמו ישראל. החלופה היא קידום הרמוניה עולמית פלורליסטית, סינקרטית והרמונית.
גינויים במערכת הפוליטית לדברים שאמר מנכ"ל הרכבת מיכה מייקסנר נגד החרדים. בשיחה סגורה שקיים בערב יום הזיכרון עם עובדים בכירים ברכבת ישראל, שפרטיה הובאו בידיעות אחרונות, הוא שיתף את הנוכחים בשיטה שבה נקטו עובדי החברה כדי להרחיק מהמסילות את החרדים שהתאספו לחלוק כבוד אחרון לרב חיים קניבסקי במהלך מסע הלוויה.
היסטוריה בענף התחבורה הציבורית: חברות התחבורה הציבורית שיזכו במכרזי ההפעלה לאשכולות תחבורה ציבורית יכללו בתנאי המכרז שמירה על רצף זכויות סוציאליות לנהגי האוטובוסים. תנאי זה יחל במכרז שייצא בימים הקרובים לאשכול אזור השרון - רעננה הרצליה וכפר סבא.
המתחם המיועד לשימור נבנה בשלבים במהלך המחצית השנייה של המאה ה-19 ותחילת המאה ה-20 על-אף שמדובר במתחם בעל ערך היסטורי ואדריכלי רב, המתחם נמצא מזה שנים במצב של הזנחה מבישה
נס הצלת עם ישראל משואה זוטא, תחת נחילי הכטב"מים והטילים שנשאו מטעני מוות נוראים, אינו פחות מנסי הקמת המדינה וששת הימים, ויש אומרים שמדובר בנס בסדר גודל תנכ"י
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...