|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

המטרו (המיותר) בת"א <br>

לפני שאתם ממהרים לתמוך בפרויקט שיעלה לכם בממוצע משהו כמו 20,000 שקל לנפש, אני מציע לכם לעשות את הניסוי המחשבתי הבא: דמיינו את העיר תל אביב עם כבישים ריקים מכלי רכב פרטי, ואוטובוסים גדולים וקטנים נוסעים במהירות די גבוהה (ללא פקקים) ובתדירות גבוהה
29/01/2020  |   עומר מואב   |   יומני בלוגרים   |   הרכבת הקלה בגוש-דן   |   תגובות
עלות ותועלת [צילום: יהב גמליאל/פלאש90]

מירב ארלוזורוב, "כמו להנחית אדם על הירח": למה מסוכן להתאהב בפרויקט המטרו", באתר דהמרקר, 21 לינואר 2020.

כתבה נוספת של מירב ארלוזורוב בנוש המטרו בת"א, מספרת שמצד אחד חלק ממומחי התחבורה מתנגדים להשקעת הענק, אבל מצד שני רבים תומכים. בין התומכים - משרדי האוצר והתחבורה, מומחי תחבורה אחרים, ומכון אהרן שמראה בנייר מדיניות היתכנות לתועלת כלכלית אדירה. נייר המדיניות (גילוי נאות: אני חוקר במכון וניהלתי את הדיון שבו הוצג המחקר) עושה סימולציה תחת הנחות סבירות ומגיע למסקנה שמדובר בפרויקט עם תשואה גבוהה מאוד. המחקר של מכון אהרן נעשה ברמה גבוהה, אבל החישוב נעשה (כמובן) על בסיס הנחות לגבי העלות ולגבי התועלת, ובהשוואה למצב של פקקים ותחבורה ציבורית שאינה מצטיינת. לכן כל שינוי בפרמטרים של המודל יכול לשנות את התוצאות.

אם ההערכות הן שהעלות הישירה של הפרויקט היא 150 מיליארד שקלים, אני מנחש שאף אחד כאן לא ייפול מהכיסא אם בסופו של דבר העלות תהייה כפולה ויותר. חריגה אדירה בתקציב מאפיינת פרויקטים מסוג זה בעולם ויותר מכך בישראל. ויש את העלות העקיפה - הסבל והפגיעה בכלכלכה בזמן החפירות וחסימת הכבישים. ומה לגבי החלופה? זו הטענה המרכזית של מומחי התחבורה (ידידי ניצן יוצר בראשם, בכתבה של ארלוזורוב) שטוענים שיש חלופות מצוינות לפרויקט שיכול להיגמר בנזק כלכלי אדיר, גם אם התחזיות מאוד אופטימיות.

ובכן, לפני שאתם ממהרים לתמוך בפרויקט שיעלה לכם בממוצע משהו כמו 20,000 שקל לנפש, אני מציע לכם לעשות את הניסוי המחשבתי הבא: דמיינו את העיר תל אביב עם כבישים ריקים מכלי רכב פרטי, ואוטובוסים גדולים וקטנים נוסעים במהירות די גבוהה (ללא פקקים) ובתדירות גבוהה. חלק מהרחובות שבהם אין קווים הופכים למרחב להולכי רגל ואופניים, ולאורך כל הכבישים יש מסלולי אופניים רחבים (על חשבון נתיבי חניה). מדובר בהשקעה גדולה מאוד, אבל זניחה ביחס להשקעה במטרו.

ועכשיו, בעיר הזו שאתם מדמיינים יחד איתי - עיר עם הרבה פחות רעש והרבה פחות זיהום אוויר, עם שטחים נרחבים להולכי רגל ואפנים, ועם תחבורה ציבורית בתדירות גבוהה ובמהירות סבירה על הכביש - האם נדרש מטרו? כמובן שאת עודף התפוסה של הכבישים ניתן להקצות לשימוש לרכב פרטי, שבכל זאת יש בו צורך במקרים מסוימים, וכל עוד אינו יוצר פקקים (כמו בנתיב המהיר בכניסה לתל אביב), אינו מזיק. הקצאה לרכב פרטי כמובן בתשלום, בדיוק כמו הנתיב המהיר (כן, אגרות גודש...)

האם אני מתאר פנטזיה בלתי אפשרית? ובכן ערים רבות בעולם למעשה מתכנסות לכיוון הזה, לפחות במרכזי הערים. ממליץ בחום על הסרטון הקצר הזה, על הרפורמה בעיר גנט בבלגיה (גנט, כמו ערים נוספות, למשל ז'נבה, היא עיר ללא מטרו). ראו עד הסוף! אז אולי לפני שהולכים לפרויקט אדיר ויקר, שיעלה לחלקכם מאות אלפי שקלים למשק בית (בעשירונים הגבוהים), כדאי לעשות, בעלות נמוכה הרבה יותר, תוכניות חלופיות שהוכיחו את עצמן כמוצלחות. לבנות עיר לבני אדם ולא למכוניות.

והערה אחרונה: לחובבי הפקקים המתנגדים לאגרות גודש, וטוענים שכל עוד יש נתיבי תחבורה ציבורית (ומטרו) לא אכפת לנו אם מכוניות תקועות בפקק וטוענים שהפקק הוא אגרת הגודש. או הגרסה ההפוכה והפופולרית: עד שאין תחבורה ציבורית ראויה אין להטיל אגרות גודש. ובכן, תחשבו על ההתנגדות שלכם לשינוי כתמיכה בכך שמישהו יעשן כל יום כמה סיגריות בפרצוף שלכם או של הילדים שלכם, כבונוס על הסבל של הצפיפות והרעש. תהיו בריאים!

[פורסם בבלוג האישי של עומר מואב]

תאריך:  29/01/2020   |   עודכן:  29/01/2020
עומר מואב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  תחבורה ציבורית
שיפור בתחבורה הציבורית בתל אביב. העירייה תכננה וביצעה נתיב תחבורה ציבורית ברחוב קפלן, אחד הרחובות העמוסים בעיר בו עוברים כ-50 אוטובוסים בשעת שיא לכיוון (כלומר, כ-100 בשני הכיוונים) וכ-1,100 אוטובוסים ביממה.
28/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
סרטון שהופץ ברשתות החברתיות ועבר מיד ליד בקבוצות הווטסאפ השונות סיפר על דוחות לכאורה שרושמים שוטרים סמויים לנוסעי התחבורה הציבורית. אולם בירור שערך News1 מגלה כי מדובר בחדשות כזב, שהופצו תוך ניסיון להכלים את השוטרים ("שיימינג") שעשו את עבודתם.
27/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
סמי פרץ, "בלי אגרת גודש: הפתרון המפתיע של נתיבי איילון לפקקים", באתר דהמרקר, 20 לינואר 2020.
23/01/2020  |  עומר מואב  |   יומני בלוגרים
בעקבות ביקור הנשיאים לרגל ציון 75 שנה לשחרור מחנה אשוויץ ב-24-22 בינואר ימים רביעי עד שישי, יחסמו בירושלים מספר רחובות. בתחבורה הציבורית ייערכו שינויים על-מנת להמשיך ולשרת את ציבור משתמשי התחבורה הציבורית. הציבור נקרא להאזר בסבלנות ולעקוב אחר השינויים.
22/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
במסגרת תוכנית התחזוקה ושדרוג המסילות השנתית, תקיים רכבת ישראל בתחנת נתב"ג עבודות שדרוג והחלפה של מפלגים ומסוטים, מרכיבי מסילה שתפקידם להסיט את הרכבת ממסילה אחת לחברתה, אשר יוחלפו באדני בטון משודרגים, שאורך חייהם 25 שנים.
19/01/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il