מדיניות הקנסות החדשה של שר התחבורה ישראל כ"ץ. נוסעי אוטובוס שלא שילמו עבור נסיעתם יחויבו בקנס מוגדל בסך 100 עד 180 שקלים.
על-פי התקנות שהיו קיימות עד לאחרונה, נוסע שאינו משלם עבור נסיעה באוטובוס נדרש לרכוש "כרטיס כפול" - תעריף נסיעה כפול, שנע לרוב בין 6 ל-40 שקלים ברובן המוחלט של הנסיעות.
מדיניות התעריפים החדשה נכנסה לתוקף כבר לפני יותר משבועיים, ב-12 במרס 2014, בצו עליו חתם המפקח על התעבורה. אולם דוברות
משרד התחבורה לא הוציאה אף הודעה לעיתונות בעניין וכך גם נהגו חברות התחבורה הציבוריות שלא טרחו להודיע על הקנס המוגדל לנוסעיהן. דבר התעריף המוגדל נודע ל-News1 במקרה.
כניסת המדיניות החדשה לתוקף מתבצעת למרות התקלות הרבות בכרטיסי הרב-קו ובמכשירי הכרטוס העובדים בטכנולוגיה מיושנת. בשל תקלות אלה, מופיע לא-פעם לנהג חיווי כאילו הנוסע לא שילם והנוסע מחויב בתשלום כפול עבור נסיעות המשך.
לנוסע שיבקש לערור על קנס שהוטל עליו שלא בצדק, אין ועדת ערר מקומית לענייני קנסות, והוא נדרש מעתה להגיש ערר בכתב למפקח על התעבורה, בהליך שעשוי להיות מסורבל. לנוכח ההתנהלות הגרועה של משרד התחבורה בתלונות הציבור של נוסעי התחבורה הציבורית, ספק אם המשרד ערוך לגל נוסף של תלונות בענייני קנסות.
הגדלת הקנס נצרכת לנוכח תחילת הפעילות הצפויה באוטובוסים רבי-הקיבולת שינועו בקרוב בגוש-דן על תוואי הקו האדום (הקו המכין/המקדים - פתח תקוה-תל אביב), שבהם ניתן יהיה לעלות לאוטובוס מכל הדלתות, בדומה לנהוג היום במטרונית בחיפה, ברכבת הקלה בירושלים ובקו 51 של חברת דן.
עבור נסיעה העולה עד 10.40 יידרש נוסע שלא שילם לקנס של 100 שקלים, עבור נסיעה שמחירה 18-10.50 שקלים הקנס הוא 120 שקלים ועל נסיעה שמחירה מ-18.10 שקלים ומעלה ייקנס הנוסע ב-180 שקלים. הקנס על בני נוער, אזרחים ותיקים, סטודנטים וזכאי הביטוח הלאומי שייתפסו ישלמו גם כן קנס מוגדל, אם כי פחות במעט.
עם זאת, ילד שנראה לנהג או למפקח כמי שגילו אינו עולה על 12 שנים לא יחויב בתשלום קנס. אולם אם את הילד מלווה מבוגר מעל גיל 18 האחראי עליו, ישלם המבוגר את הקנס אותו אמור היה הילד לשלם.