לאחר הצגת תיאוריית הקונספירציות הקודמות, זו
בין משרדי הבריאות והאוצר וזו
בין משרדי התשתיות והאוצר, נראה כי ישנן עוד הרבה קונספירציות נוספות.
והפעם, בענייני העלאת תעריף הביטוח לרכב דו-גלגלי עסקינן.
בתיאוריית הקונספירציה 1 סיפרתי על הקונספירציה בין משרדי האוצר והבריאות לפיה רחיצות הידיים הממושכות המומלצות על-ידי משרד הבריאות מטרתן להגביר את צריכת המים, להגדיל בכך את גביית היטלי הבצורת ואז יוכל האוצר למממן את החיסונים נגד שפעת החזירים.
אלא מה - זה לא הספיק. לפתע התברר לאוצר כי הרוכבים על רכב דו-גלגלי בחורף, גדל הסיכוי שיחלו בשפעת ואולי אף תהא זו, רחמנא ליצלן, שפעת החזירים. מה עושים - מעלים את מחירי הביטוח לרוכבים על רכבים דו-גלגליים - מה שיביא להגדלת רווחי חברות הביטוח ואז ישלמו החברות יותר מס הכנסה לאוצר שיוכל להעביר את הכסף למערכת הבריאות שמממנת את הטיפול בחולים.
ולרגע של רצינות.
אינני בקיא בחישובי אקטואריה של המבטחים, חישובים שעליהם מתבסס מחיר הביטוח. הבה נניח לרגע כי הם נכונים ונהגי המכוניות מסבסדים את עלות הביטוח של הרוכבים על קטנועים ואופנועים, ואני מבקש לשאול - אז מה?!
ראשית, הסבסוד לא יכול להיות גדול, שכן מספרי הרכבים הדו-גלגליים נמוך בהרבה ממספרי המכוניות הנעות בכבישי ארצנו. מה שיותר חשוב, זה לשאול את השאלה המרכזית - אולי הסבסוד כדאי. בעל המכונית, שאולי מסבסד (ועל כך יש גם הרבה חולקים), מקבל תמורה מלאה לכספו בצורה של הקטנת הצפיפות בכבישים; יותר מקומות חניה זמינים ועוד. ככל שהכבישים יהיו יותר עמוסים, יצרוך בעל המכונית יותר דלק; יפסיד יותר זמן; יזהם יותר את האוויר; יתרגז יותר (גם כך כרבע מהאוכלוסיה בישראל סובלת מדיכאון) וכולי.
אולי כדאי לבחון דרכים חלופיות להקטנת היקף התאונות של הרכבים הדו-גלגליים ולהערכתי, זה אפילו לא מסובך. הדרך המוצעת היא שכל נהג על רכב דו-גלגלי יחויב גם לעבור קורס רכיבה מתקדמת. קורס כזה ילמד אותו לא רק לעבור את מבחני הרישוי אלא גם איך לרכוב נכון - איך להתמצא בכביש; איך להבין כי מכוניות הן הרוב ואילו רוכבי הרכב הדו-גלגלי הם המיעוט ולהתנהג בכביש בהתאם; איך להימנע מטעויות בעת הרכיבה; איך להתמקם בכביש על-מנת להקטין את הסיכוי להיפגע על-ידי מכוניות; איך ומתי לעקוף; איך להימנע מהחלקות ועוד.
ולסיום - אני עצמי רוכב על אופנוע ועברתי השתלמות חד-יומית ברכיבה מתקדמת. אין מה להשוות את מצבי לפני ההשתלמות ולאחריה - הבנתי כי שיעורי רכיבה אצל מורי הנהיגה הם טובים לקבלת רישיון, אך תרומתם לעומת קורס רכיבה מתקדמת בכל הקשור למניעת תאונות היא זניחה.