|   15:07:40
  אריאל כהנא  
עיתונאי מקור ראשון
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תמר פטרוליום: חברה עסקית או בית חרושת לג׳ובים?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

התחזית המדינית: שקט

למפלס העוינות העולה בין נתניהו ללבני יש גם משמעויות מדיניות. כשקדימה נשארת בחוץ, פוחתים הסיכויים לפריצות דרך במשא-ומתן התקוע. הן מבחינה פוליטית פנים-ישראלית והן מבחינת סדר היום האמריקני, נראה שהתהליך שביקש לחולל אובמה עבר את נקודת השיא. למרות זאת, ישראל נהנית מפריחה מדינית
08/01/2011  |   אריאל כהנא   |   כתבות   |   מקור ראשון   |   תגובות
נתניהו. נפגש עם דניס רוס [צילום: פלאש 90]

רוס. דמות נוחה לישראל [צילום: AP]

אחרי שסיים לקרוא את המכתב ששלח לאובמה, הציע ביבי שיו"ר האופוזיציה תאמר כמה דברים כדי לבטא את אחדות הבית. לבני סירבה. על פניה התפשטו תדהמה ותיעוב. היא ניגשה למיקרופון צדדי ואמרה משפט מדהים החושף את רמת העוינות שיש לה: "לא אהפוך את יונתן פולארד לעניין פוליטי". הייתה זו תגובה תמוהה. רגשותיה העבירו אותה על דעתה

פעם בחצי שנה, מאחורי דלתות מוגפות, מתרחשת ההצגה הטובה בעיר. ראש הממשלה נתניהו מוסר סקירת מצב בוועדת החוץ והביטחון של הכנסת. יו"ר האופוזיציה, ציפי לבני, ממתינה לו בפנים עם קיתונות איבה. הוא מצידו לא בוחל בהקנטה הדדית.

ביום שני למשל הפליג נתניהו בשבחי היו"ר החדש של הוועדה, שאול מופז. הייתה זו רמיזה כפולה. מכלל ההן למופז נשמע הלאו ליו"ר מפלגתו. שנית, לבני הרי לא רצתה לראות את מספר שתיים שלה יושב על כיסאו הנוכחי. היא בכלל העדיפה שמפלגתה תקבל את ועדת הכלכלה. נתניהו כפה עליה את ראשות ועדת החוץ והביטחון, ולכן גם את העומד בראשה. כך, כשהוא מפרגן למופז הוא מקנטר את לבני פעמיים.

תגובת לבני להצקות האלה הן הטפות מוסר נוסח דודה פולנייה. "איך יכולת לתמוך במדינה פלשתינית ב-1995 אם ב-2002 הובלת החלטה נגדה במרכז הליכוד", נזפה בו. היה זה לאחר שבאורח פלא נתניהו טען כי הרבה לפני נאום בר-אילן כבר דגל בשתי מדינות לשני עמים. מעניין. כנראה שהציבור והעיתונאים טעו בו כל השנים.

כך או כך, לעתים, כמו במקרה הנוכחי, לבני צודקת. הצרה שלה שהיא לוקחת ללב, מה שנתניהו לא מעלה על דעתו. לח"כים שיושבים בוועדה נראה שהוא נהנה להתעלל בה. וכך, מה שאמור להיות ויכוח ממלכתי בין ראש הממשלה ליו"ר האופוזיציה הופך למשטמה אישית, בעיקר מצד הגברת.

משהו מן התיעוב הזה נראה ברבים למחרת במליאת הכנסת, בתום הודעת נתניהו על בקשת החנינה לפולארד. אחרי שסיים לקרוא את המכתב ששלח לאובמה, הציע ביבי שיו"ר האופוזיציה תאמר כמה דברים כדי לבטא את אחדות הבית.

לבני סירבה. על פניה התפשטו תדהמה ותיעוב. אולי האופן שבו הציג נתניהו את הנושא הרגיז אותה. אולי הופתעה מהצעתו. את המהלך, על כל פנים, פירשה כציניות טהורה מצד ראש הממשלה. לבני ניגשה למיקרופון צדדי ואמרה משפט מדהים החושף את רמת העוינות שיש לה כלפי ביבי.

"ראש הממשלה מצא את הדבר האחרון שאולי נשאר בקונצנזוס בבית הזה ובחברה הישראלית, את יונתן פולארד. לא היו ספקות בלִבו של אף אחד כאן, אותם ספקות שניסה ראש הממשלה לעורר כשהוא פנה אליי. לא אהפוך את יונתן פולארד לעניין פוליטי". הייתה זו תגובה תמוהה. אפילו אם יש משהו בתחושתה שנתניהו היה תיאטרלי מדי, נכון היה שתאמר כמה מילים בעד פולארד ותסגור עניין. רגשותיה העבירו אותה על דעתה.

למצב הרגשי של לבני יש השלכות פוליטיות ומדיניות מרחיקות לכת. במצב יחסים שכזה בינה לבינו אין שום סיכוי שתצטרף לממשלתו. כשקדימה נשארת בחוץ, העבודה בדרך החוצה וישראל ביתנו מרעידה את הקואליציה עם חוקי דת ומדינה, קלושים עוד יותר הסיכויים להתפתחות מדינית.

חתירה להסכם ביניים

על פי מה שידוע לשרים בשביעייה, אין שום התפתחות בחזית הסורית. מלקולם הונליין, כפי שכבר התברר, לא עסק בנושאים מדיניים אלא בעניינים יהודיים-הומניטריים. בנוסף, מעבר לברית ההדוקה בין דמשק לטהרן, בירושלים תוהים מיהו באמת בשאר אל-אסד והאם בכלל הוא זה ששולט בסוריה. אינדיקציות מודיעיניות מבוססות טוענות שאסד הבן הוא אדם לא יציב שנשלט בידי זקני מפלגת הבעת'

אמנם דניס רוס בא ומלקולם הונליין הולך; אומנם שליח הקוורטט טוני בלייר אומר כי "על תהליך השלום להתחדש תוך פרק זמן של שבועות ולא חודשים"; אומנם נתניהו נוסע למובארכ ופעמיים בשבוע קורא לאבו-מאזן לחדש את השיחות הישירות – "אנחנו שכנים ואני מאמין בכל לִבי שבמאמץ וברצון משותף נוכל לקדם שלום אמיתי בין עמינו", אמר השבוע נתניהו לעבאס בשיחת תנחומים טלפונית על מות אחיו; אומנם האמריקנים ממשיכים לומר שהם מחויבים להשגת הסכם מסגרת ושהכישלון עד כה לא מרפה את ידיהם – אך למרות כל אלה אין כרגע מתווה לחידוש השיחות. גם אם יתחדשו, לא יֵצא מהן דבר.

הן מבחינה פוליטית פנים-ישראלית והן מבחינת סדר היום האמריקני, התהליך עבר את נקודת השיא. אובמה, מוכה וחבול, הוריד את הרגל מהגז. השליח המקורי שלו, ג'ורג' מיטשל, חדל לבוא לאזור ואיש אינו יודע מתי ישוב. עוזריו אומנם באים לעתים, וכך גם כאמור דניס רוס. אלא שפקידים אמריקנים שעִמם שוחחתי השבוע הבהירו שרוס הוא נציג הבית הלבן בלבד. מיטשל הוא אומנם השליח האישי של אובמה, אך הוא מייצג גם את מחלקת המדינה. בקיצור, לא רק בזירה הפלשתינית אלא גם בזו האמריקנית יש מתחים פנימיים. ככה לא בונים שלום.

רוס, שלפחות פורמלית מחזיק את תיק אירן במועצה האמריקנית לביטחון לאומי, הוא ללא ספק דמות נוחה יותר לישראל. כבוגר תהליך אוסלו וכישלון ועידת קמפ דיוויד, הוא אינו נאיבי כמו הצמד אובמה-מיטשל. הוא לא צפוי להניח רגל כבדה על צווארו של נתניהו. ייתכן שמעורבותו המתחדשת היא הסיבה לדיבור השב ועולה על אודות הסכם ביניים – מהלך שהפלשתינים לא רוצים בו, ושגורמים בירושלים מבהירים לגביו כי יהיה מסובך להשגה כמעט כמו הסכם קבע.

גורם מדיני בכיר אמר ל'מקור ראשון' בהקשר זה כי גם אם יעברו הצדדים לשאוף להסכם ביניים ולא להסכם קבע, יהיה עליהם לדון ברוב נושאי הליבה. כך למשל יהיה צורך לשאול האם במסגרת הסכם הביניים הפלשתינים יקבלו מדינה, האם המדינה הזו תהיה מפורזת, מה יהיה גורל ההתנחלויות שבתחומה ומהם סידורי הביטחון שיובטחו לישראל כדי למנוע השתלטות עליה מצד חמאס.

בשבועות האחרונים הולכת וגוברת ההבנה בחוגים אמריקניים וישראלים כי אין סיכוי להשיג הסדר קבע ועל כן יש לחתור להסכם ביניים. בשלב זה האמריקנים עדיין דבקים ביעד המקורי של הסכם קבע, אולם ייתכן שכבר בשבועות הקרובים יחול שינוי בעניין. קבע או ביניים, העניין כה מסובך ומתיש עד שקשה להאמין שכעת תתרחש לה פריצת דרך.

בישראל ובאמריקה מתחילים להריח בחירות. אובמה הפצוע לא יכול להרשות לעצמו סכסוך נוסף עם הקהילה היהודית. כל זה, בצירוף הקונגרס החדש, מבטיח שלנתניהו יהיה קל יותר בגזרה האמריקנית מעתה ואילך. אם לא יעשה טעויות ביוזמתו, יקל עליו לעמוד בלחצים מחוץ.
דן מרידור נוהג לומר בהקשר זה שממשלות מבצעות מהלכים מפתיעים רק בתחילת כהונתן. בגין וסאדאת, רבין וערפאת, חתמו על ההסכמים אחרי שנה ומשהו. כעת, כשביבי סוגר קרוב לשנתיים, עם קואליציה שיציבותה נפרמה, ולאור הסרבנות הפלשתינית הממושכת, לא ייתכן מהפך פתאומי. אשר על כן, אפשר לומר שלא תקום מדינה פלשתינית עד ספטמבר 2011, כפי שהבטיח אובמה – לפחות לא כתוצאה ממשא-ומתן.

אשר לתרחיש החד-צדדי, כאן האמריקנים עומדים במלוא העוצמה לצד ישראל. לא רק שהם שוללים הכרזה חד-צדדית, אלא שאפילו גינוי במועצת הביטחון להתנחלויות – מפעל שהם לא בדיוק מחבבים – הם בולמים, מתוך אמונה ששלום ייכון רק בהסדר ולא בכפייה. זו גם עמדת אירופה נכון לעכשיו. "אין אלטרנטיבה להשגת הסכם במשא-ומתן", הכריזה ביום רביעי קתרין אשטון, נציבת קשרי החוץ של האיחוד האירופי, בדרכה לביקור נוסף בישראל וברש"פ. אשר על כן, השורה התחתונה היא שלא צפויה שום התפתחות מול אש"ף בעתיד הקרוב.

טרמינולוגיה פוליטית
בשאר אסד [צילום: AP]

על פי מה שידוע לשרים בשביעייה, אין שום התפתחות בחזית הסורית. מלקולם הונליין, כפי שכבר התברר, לא עסק בנושאים מדיניים אלא בעניינים יהודיים-הומניטריים. בנוסף, מעבר לברית ההדוקה בין דמשק לטהרן, בירושלים תוהים מיהו באמת בשאר אל-אסד והאם בכלל הוא זה ששולט בסוריה. אינדיקציות מודיעיניות מבוססות טוענות שאסד הבן הוא אדם לא יציב שנשלט בידי זקני מפלגת הבעת'

אם לא הפלשתינים, אולי מסוריה יתרגש הסכם בלתי צפוי. ובכן, גם כאן הסיכויים נמוכים מאוד. ראשית, לפחות על-פי מה שידוע לשרים בשביעייה, אין שום התפתחות בחזית הסורית. מלקולם הונליין, כפי שכבר התברר, לא עסק בנושאים מדיניים אלא יהודיים-הומניטריים. בנוסף, מעבר לברית ההדוקה בין דמשק לטהרן, בירושלים תוהים מיהו באמת בשאר אל-אסד והאם בכלל הוא זה ששולט בסוריה. אינדיקציות מודיעיניות מבוססות טוענות שאסד הבן הוא אדם לא יציב שנשלט בידי זקני מפלגת הבעת' ושאינו המנהיג שיוביל את עמו לשלום היסטורי. גם מול הסורים קשה לראות מהפך, שלא לדבר על המשמעויות הפוליטיות של התפתחות כזו.

אז אין הסכם עם סוריה או עם עבאס וחבורתו, ובמערכת המדינית מקובל לתאר זאת כקיפאון מדיני. זה המינוח השגור בפי פרשנים ואחרים. אך ההגדרה הזו אינה תיאור אובייקטיבי של המציאות אלא ביטוי לשאיפות הלב של מי שמשתמשים בו. אלה באים בעיקר מהצד השמאלי של המפה הפוליטית. ציפי לבני למשל.

"אין בעצם שום דבר ויש קיפאון והתדרדרות במצבה של ישראל", הטיחה בנתניהו מעל לדוכן. מבחינתה, כמו מבחינת אהוד ברק, רק הסכם מהפכני ודרמטי הוא מעשה מדיני. כל השאר הוא סתם שגרה מדינית משעממת. "העולם משתנה לנגד עינינו. הוא לא מוכן יותר, ואין שום סיכוי שיהיה מוכן, לקבל את המציאות שבה אנחנו שולטים כבר 43 שנים על עם אחר. הבחינה האמיתית שלנו היא בין נטילת יוזמה לבין מצב שבו נמצא את עצמנו – והיום הוא לא רחוק מאוד – במצב של בידוד בינלאומי גדל והולך", טען השבוע שר הביטחון בהרצאה בבית התפוצות. ברק אומנם הצליח להימנע מלומר את המילה אפרטהייד, אך לא יכול היה שלא להשוות בין ישראל לדרום אפריקה.

מותר לתהות שוב מדוע שר כה חשוב בממשלה צריך להיות זה שמאמץ ביטויים הלקוחים מעולמם של מחרימי ישראל? מותר לשאול מדוע שר הביטחון של ישראל מנבא את בידודה בעולם, בשעה שאין אפילו מדינה אחת שמעלה רעיון כזה על דל שפתיה? "הקיפאון המדיני", כך מתברר, אינו תיאור של מצב היחסים של ישראל עם העולם, אלא ביטוי להלך המחשבה, אולי הפחדים הקמאיים, של ברק, לבני ודומיהם.

פניות פרסה

דניס רוס הוא ללא ספק דמות נוחה לישראל יותר ממיטשל. כבוגר תהליך אוסלו וכישלון ועידת קמפ דיוויד, הוא לא צפוי להניח רגל כבדה על צווארו של נתניהו. ייתכן שמעורבותו המתחדשת היא הסיבה לדיבור השב ועולה על אודות הסכם ביניים

בנאומה בכנסת ביום שלישי, סקרה לבני את הזיגזגים בעמדות נתניהו לאורך השנים, והסיקה מהם כי העולם לא מאמין לו. "ב-95' נתניהו התנגד נחרצות לאוסלו. אחר כך, ב-96', כאשר הוא ביקש להיבחר כראש ממשלה והבין מהסקרים שצריך לומר משהו, הוא תמך. ב-2002, כדי להיבחר מול שרון בליכוד, הוא התנגד נחרצות למדינה פלשתינית. ב-2008, כדי להיבחר, אמר שאין צורך בה ומספיק שלום כלכלי, וקצת ביטחוני. ההתלבטות היא כבר לא, כמאמר שרון, בין ידך הימנית לידך השמאלית, אלא איזה יד, באיזה יום ובאיזו שנה ולאיזו מטרה. כשלא מאמינים לראש הממשלה, זו אמורה להיות בעיה עבורו. אבל הבעיה היא שכשהעולם לא מאמין לראש ממשלת ישראל, מי שמשלם את המחיר זה מדינת ישראל, ואנחנו כולנו. ובעוד מדינות העולם טורקות את הדלת בפניך, מדינה אחר מדינה מעלה, לצערי, את דגל המדינה הפלשתינית".

אף שלבני צודקת בנוגע לפניות הפרסה של ביבי, העובדה היא שהעולם דווקא לא טורק לו דלתות. אף שבמסמכי 'ויקיליקס' האשים מובארכ את נתניהו בחוסר אמינות, הוא מרבה להיפגש אִתו ובין המדינות נמשך תיאום הדוק נגד חמאס. ולא רק מצרים. ממתינה לנתניהו הזמנה פתוחה לביקור בסין. קנצלרית גרמניה בדרך. ישיבות ממשלות משותפות עם גרמניה, פולין ואיטליה (בנפרד) נמצאות בקנה. כך גם ביקור ראשי הממשלה של סלובניה וקרואטיה. אלמלא העיצומים במשרד החוץ, היה מתקיים אפילו ביקור ממלכתי של נשיא רוסיה, דימיטרי מדבדב. ומי יודע, לפי הרושם שיצר ראש הממשלה בכנסת ביום שלישי, יש אפילו סיכוי שפולארד ישוחרר. התפתחות זו, אין חולק, באמת תהיה הפשרה של קיפאון.

פורסם במקור: יומן, מקור ראשון
תאריך:  08/01/2011   |   עודכן:  08/01/2011
אריאל כהנא
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אם היה מישהו זקוק לדוגמה כיצד ניתן לנצל את בית המשפט ולרתום אותו להרתעה ולהשתקה של מאבק ציבורי - הוא קיבל את הדוגמה הזו בדמות מערכה משפטית שמנהלות חברות שלטי חוצות נגד אברי גלעד.
08/01/2011  |  עו"ד יוסי דר  |   כתבות
שלוש פעמים ביקרתי בביתו של משה קצב בקריית-מלאכי, במהלך תחקיר שערכתי לצורך כתיבת ספרי, "תיק קצב". הפעם הראשונה הייתה לפגישת היכרות, שהוגדרה כשיחת רקע, בתחילת התחקיר, ב-2008. הפעמיים הנוספות היו במארס 2009, בהפרש של שבוע זו מזו. זה היה כשבועיים אחרי החלטתו של היועץ המשפטי לממשלה דאז מני מזוז להגיש נגד קצב כתב אישום בעבירת אונס, וכ-10 ימים אחרי נאומו הפומבי השני, שאותו נשא בשידור חי ממתנ"ס בקריית-מלאכי, וכונה "מופע האימים 2".
07/01/2011  |  יובל יועז  |   כתבות
יוג'ין קנדל אוהב לספר על רועי בן-אריה, קיבוצניק מעין גדי, שעם רוח יזמית, לא מעט כישרון ובעיקר חוצפה ישראלית, הקים עסק שמוכר כיום במיליונים. לאחר שסיים את לימודיו בשנקר, בית הספר להנדסה ועיצוב, השאיר בן-אריה את משפחתו הצעירה בקיבוץ ועבר יחד עם אביו לכרמיאל כדי לפתוח שם עסק בתחום הפלסטיקה. הרעיון שלו היה לעבוד עם החומר הפלסטי הקשה פוליאוריטן, שחברות גדולות כמו ישקר, גרנית הכרמל ומפעלי ים המלח משתמשות במוצרים העשויים ממנו.
חיים אתגר מתאגרף כבר חמש שנים. "חרא של ספורט", הוא אומר, "מאוד קשה, מאוד כואב. מרבית האנשים במכון יותר חזקים, ותיקים ומקצועיים ממני. הרבה גברתנים. הרבה אלימות. כולם חברים, אבל אוהבים להחטיף שם". ואתגר גם חוטף וגם מחטיף. "בסוף אתה לומד שצריך לחטוף מכות כדי להתמודד בספורט הזה, כדי ליהנות מהקרב. השבוע שברתי למישהו את האף. פעם ראשונה שזה קורה לי. מאוד לא נעים".
07/01/2011  |  יואב בורוביץ'  |   כתבות
לפני שבוע בדיוק ישבו בפאנל של "אולפן שישי" חבורה שבעת רצון של עיתונאים ואנשי חדשות. יאיר לפיד נתן לכל אחד מהאמנון אברמוביצ'ים והרוני דניאלים את רשות הדיבור, ואלה בתורם הפיצו לחלל האוויר מנטרות מלאות תקווה: "נפל דבר בישראל", "גופה של האישה אינו הפקר", "כולם שווים בפני החוק" וכהנה וכהנה. אחרי שקצת נרגעו מהחגיגה, פנו הנוכחים להתחיל להפנות אצבעות מאשימות כלפי מי שידע והכחיש, מי שראה והסיט את מבטו ומי שחשב לדבר אבל העדיף לשתוק. בכל זאת, מישהו צריך לשאת כאן באחריות על העובדה שאדם כמו משה קצב הגיע לאן שהגיע, והצליח בדרך לעשות את מה שעשה. אם רק העיתונאים שהכירו את הסיפור היו חושפים אותו קודם, הכל היה נראה אחרת. אם רק המשטרה הייתה מצליחה לאסוף עוד ראיות, אם רק הפרקליטות לא הייתה נסוגה ואם ואם. נו שויין, נאנחו כולם, מעתה הכל יהיה שונה.
07/01/2011  |  טל לוין  |   כתבות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
הרצל ובלפור חקק
הרצל ובלפור חקק
דברי הספד עם הבאתה למנוחות של המשוררת דלית בת אדם    שירתה הזכה של דלית בת אדם ידעה לשבות לבבות, שירה שהלכה במסלול השיבה המאוחרת, שיבה למחוזות ילדותה, למחוזות הקסם של ימי האתמול
דן מרגלית
דן מרגלית
רק הפרופסור גרשום שלום - מי שהביא לידיעת העולם את תורת הקבלה הנשכחת ועמד על מעשיו של נביא השקר שבתי צבי - הטיח בחילונים ובחרדים בארצם של יוהאן וולפגנג גתה ולודוויג בטהובן כי אין דב...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il