|   15:07:40
  נחמן פביאן  
עיתונאי ופרשן מראה
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

סעד אלחרירי - שורד או נכנע?

חיזבאללה פירק השבוע את ממשלת לבנון בראשות סעד אלחרירי, בעקבות סירובו של אלחרירי להפסיק את שיתוף הפעולה שלו עם ביה"ד הבינלאומי בחקירת רצח אביו רפיק מהם סיכוייו של אלחרירי לשרוד את המשבר? התפרוץ בלבנון מלחמת אזרחים נוספת? האם תופנה אלימות כלפי ישראל? מהי עמדתן של סוריה, סעודיה ואירן? על שאלות אלה שוחח נחמן פביאן עם שאול מנשה, ששימש שנים פרשן בכיר של קול ישראל בערבית
14/01/2011  |   נחמן פביאן   |   מאמרים   |   העולם הערבי   |   תגובות
נסראללה. מימש את איומיו [צילום: AP]

לפני מספר חודשים צץ בעולם הערבי רעיון כי מעורבות סורית-סעודית יכולה לפתור את המשבר הצפוי בלבנון. אך הסעודים לא היו מוכנים לבטל את עבודת בית הדין הבינלאומי בעיקר משום שראש ממשלת לבנון שנרצח, רפיק אלחרירי, היה בן טיפוחיהם. הוא נשא דרכון סעודי ועסקיו בסעודיה היו המקור לההון של מיליארדי דולרים שצבר.

מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה ובעלי בריתו בממשלת לבנון מימשו השבוע את איומיהם לפרק את ממשלת הקואליציה, אם הקבינט בראשותו של ראש הממשלה סעד אלחרירי לא יקיים דיון מיוחד בהסתייגותה של לבנון מבית הדין הבינלאומי המכין כתבי אישום נגד בכירים בחיזבאללה על רצח רפיק אלחרירי - ראש ממשלת לבנון לשעבר ואביו של ראש הממשלה הנוכחי.

ההודעה הדרמטית על פירוק הממשלה הגיעה לראש הממשלה הלבנוני במהלך פגישה עם נשיא ארה"ב אובמה בבית הלבן, 11 שרי חיזבאללה שהתפטרו ביקשו "שהממשלה תנקוט במהירות בצעדים הדרושים כדי לפלס את הדרך ליצירת ממשלה חדשה", או במילים אחרות, שראש הממשלה ישנה את החלטתו.

בין המדינה הלבנונית ובין חיזבאללה מתקיים מתח מובנה שמקורו בניגוד אינטרסים בין שני הצדדים. בניגוד למרבית המפלגות הפוליטיות-עדתיות של לבנון הרואות במוסדות הדמוקרטיה העדתית הלבנונית את המסגרת להשגת יעדיהן, הרי מבחינת חיזבאללה, ההשתלבות במוסדות המדינה אינה יעד בפני עצמו ואינה מבטאת את הזדהותו עמה, אלא רק השלמה עם קיומה, כל עוד זו אינה ניצבת בדרכו ואינה פוגעת באוטונומיה הביטחונית, המדינית והחברתית שלו. לדידו של נסראללה, ההשתתפות בממשלה משמשת לביסוס הלגיטימציה שלו כלפי פנים וכלפי חוץ, לניטרול מהלכים בלתי רצויים של הממשלה ולהגנה על "נשק ההתנגדות" שמטרתו הקמתה של מדינה איסלאמית בנוסח סוריה ואירן.

על-רקע ההתרחשויות בלבנון ביקשתי הערכת מצב ממר מנשה שאול - ותיק הפרשנים לענייני המזרח התיכון בקול ישראל בערבית אשר במשך עשרות שנים, בהשתמשו בכינוי באשיר אמין, היה עמוד התווך בהסברה המדינית של ישראל לעולם הערבי שלוּותה במלחמה פסיכולוגית מעל גלי האתר.

מהן הסיבות להתפטרותם של 11 השרים המזוהים עם חיזבאללה?

"נסראללה דורש מזה חודשים רבים מראש הממשלה אלחרירי להתנער מבית הדין הבינלאומי העצמאי ולהפסיק לממן את הוצאותיו. לבנון התחייבה לשאת ב-51 אחוז מהוצאות החקירה המקיפה הנאמדות במיליוני דולרים, כאשר את יתרת הסכום מממנות צרפת ומדינות נוספות.

מובן מאליו שראש ממשלת לבנון סירב בנחישות לדרישות נסראללה ומתנגד להן בכל תוקף. מבחינתו של סעד אלחרירי, מילוי הדרישה מתפרשת כמתכון להתאבדות אישית ומדינית. הוא מחויב לזכר אביו רפיק שנרצח בדם קר, והחקירה גם זכתה לתמיכתן של מדינות המערב של מדינות ערב, להוציא את סוריה. התפטרותם הקולקטיבית של 11 שרים נועדה להפעיל עליו לחץ ולהחליש את מעמדו במערב, כאשר העיתוי של הודעת ההתפטרות נבחר בקפידה ואלחרירי נאלץ לקטוע את ביקורו בארה"ב מיד לאחר פגישתו עם הנשיא אובמה ולטוס לפריז לפגישת התייעצות עם הנשיא הצרפתי".

מה כוחו של ארגון חיזבאללה בממשלה?

"בהקמת הקבינט הסתמך ראש הממשלה אלחרירי על מודל פיוס ואחדות לאומית. שליש מחברי הפרלמנט הם נציגי חיזבאללה, כאשר אליהם, הן בפרלמנט והן בממשלה, הסתפחו נציגי תנועת אמל השיעית של נביה ברי והשר המרוני הנוצרי מישל עאון".

החוקה הלבנונית שנתקבלה עוד בתקופה שסוריה שלטה באופן מוחלט בלבנון, קובעת כי כל מדיניות הנחשבת ל"אינטרס לאומי" אינה ניתנת לאישור ללא רוב של שני שלישים מהקבינט. חיזבאללה יכול לחסום כל החלטה בהעדר רוב מוחלט של שני שליש - תופעה ייחודית ללבנון, בהשוואה לפרלמנטים ולממשלות בעולם הדמוקרטי, שבהם נדרש רק רוב של 51 אחוז לאישור החלטות מסוג זה.

מה האינטרס של נציג הנוצרים להסתפח לממשלה ולאפשר בכך לחיזבאללה רוב חוסם?

"כזכור, מישל עאון המרוני נאבק בסוף שנות ה-70' כרמטכ"ל צבא לבנון בנוכחות הסורית ומונה אחר כך לנשיא זמני. לאחר שהתמקם בארמון הנשיאות בשכונת בעבדה בביירות, הוא "זכה" להפגנה של הצבא הסורי ונאלץ להימלט ולבקש מקלט מדיני בצרפת. לפני כעשור הוא חזר למולדתו והחליט לשנות את דרכו. עאון נדרש להתפייס עם הסורים ובמקביל, וכפועל יוצא מכך, כרת ברית עם חיזבאללה, בתקווה שביום מן הימים יזכה לתמיכתו וייבחר לנשיא לבנון".

ומהן האפשרויות העומדות בפני ראש ממשלה אלחרירי?

"לפי כל הסימנים, הוא לא ישפיל את עצמו ולא ייכנע. הוא ינסה להרגיע את חיזבאללה ולהשיג קונצנזוס לאומי חדש בלבנון על-מנת למנוע שפיכות דמים ומלחמת אחים. יש להניח כי כדי להתגבר על המשבר, הוא יבקש עזרה ממדינות ערב כמו סעודיה ומצרים ואפילו מסוריה וכן ממדינות מערביות".

דובר על אופוזיציה סורית וסעודית לפתרון?

"לפני מספר חודשים צץ בעולם הערבי רעיון כי מעורבות סורית-סעודית יכולה לפתור את המשבר הצפוי בלבנון. אך הסעודים לא היו מוכנים לבטל את עבודת בית הדין הבינלאומי בעיקר משום שראש ממשלת לבנון שנרצח, רפיק אלחרירי, היה בן טיפוחיהם. הוא נשא דרכון סעודי ועסקיו בסעודיה היו המקור לההון של מיליארדי דולרים שצבר. לפני שלושה ימים, כאשר נודע על פרישת חיזבאללה מן הממשלה, הצהיר השגריר הסעודי בביירות, שכדי לפתור את המשבר בלבנון, עדיף מאמץ של ל' ו-'ל ובמילים אחרות: מאמץ לבנוני-לבנוני על פני מאמץ של ס' ו-ס', כלומר סורי-סעודי להצלת הממשלה.

לעומתו, האשים נשיא סוריה בשאר אסד את ארה"ב בכישלון מאמצי הפיוס שיזמו הסורים והסעודים. על כך הגיב העיתון הסעודי רב התפוצה א-שארק אלאווסאט במאמר מערכת המפנה לנשיא סוריה את השאלה, כיצד הוא מדבר על הכשלה אמריקנית ליוזמה שלא נולדה כלל וכלל, דהיינו, שבשאר אסד חולם בהקיץ ולכל היותר אינו יודע מה הוא שח".

אצל חיזבאללה - הסכמות לחוד ומעשים לחוד


ומה עכשיו?

"יש המדברים על מלחמת אזרחים שיעית-סונית. אך לדעתי הסיכויים לכך קטנים, משום שהעם הלבנוני על כל עדותיו וחלקיו למד את הלקח של מלחמת האזרחים האחרונה שנמשכה 14 שנה וכמעט הרסה את לבנון.

זאת ועוד: למדינות ערב, ובכלל זה לסוריה, אין ענין במלחמה. מסיבה זו, אין הן יושבות בחיבוק ידיים ואינן משאירות את הזירה טרף בידי נסראללה, או במקרה הגרוע - בידי אחמדינג'אד האירני. מכל מקום, הסונים והנוצרים אינם מתעלמים מן הסיכונים, הם שוקלים אופציה של מלחמת אזרחים, ובירדן מתקיימים כיום אימונים צבאיים ללוחמים סונים ונוצרים מלבנון בהדרכתם של קצינים ירדניים ומצריים".

האפשרות הפתוחה כיום בפני חיזבאללה היא גרירת לבנון לשיתוק מדיני, חברתי וכלכלי, כדי להכניע בפעם נוספת את הגוש הפרלמנטרי הידוע כברית ה-14 במארס (ברית בין הסונים ובין מרבית הנוצרים). המשבר הפוליטי בין הקואליציה הסונית-נוצרית ששלטה בפרלמנט הלבנוני ובין האופוזיציה בהנהגת חיזבאללה החל עוד בדצמבר 2006. היעדר הסכמה על הקמת הממשלה בין קואליציית הרוב (ברית ה-14 במרס) ובין מפלגות האופוזיציה המזדהות עם חיזבאללה הוביל להתפטרות שרי האופוזיציה מהקבינט של ראש הממשלה דאז פואד סניורה בנובמבר 2006 ולחרם ארוך מצד החיזבאללה שהביא לשיתוק הפעילות של ממשלת לבנון. המשבר הסלים ממחאות שקטות לעימותים בנשק, לאחר שהממשלה ניסתה להעביר את תומך החיזבאללה ואפיק שקייר מתפקידו כראש מערך הביטחון של שדה התעופה הבינלאומי של ביירות על-שם אלחרירי ולהשבית את רשת התקשורת של הארגון.

חיזבאללה פירש מעשים אלה כהכרזת מלחמה ושלח חמושים לתפוס חלקים ממערב ביירות - האזור הסוני והנוצרי שבו היו ממוקמים מרבית התומכים של "תנועת העתיד" בראשות אלחרירי.

ההשתלטות על ביירות הובילה לסידרת היתקלויות דמים אלימות ביותר בין הקבוצות העדתיות השונות מאז מלחמת האזרחים. כדי לפתור את הסכסוך, הסכימו הצדדים להיפגש לשיחות בעיר דוחה שבנסיכות קטר לשיחות הסכימו הצדדים על החלת רפורמות בחוק הבחירות תוך ייזום פיוס לאומי והוקעת השימוש בכוח לפתרון סכסוכים פוליטיים פנימיים.

אך שיחות לחוד ומעשי החיזבאללה לחוד. כיום הם חזרו בהם מן ההסכמות והם מנסים לכפות סדר חדש בלבנון.

ומה תפקיד המעצמות?

"יש מעורבות מסיבית של מדינות המערב, ובראשן צרפת וארה"ב, למנוע את קריסת המארג הפוליטי בלבנון. הוותיקן מצידו רואה את עצמו כיום כמגן על הנוצרים בלבנון ובמזה"ת בכלל".

האם לדעתך על ישראל לחשוש ממצב שבו חיזבאללה יעורר פרובוקציות בגבול הצפוני כדי למקד את תשומת הלב בישראל במקום בכתב האישום הצפוי של בית הדין הבינלאומי נגד ראשי הארגון?

"ישראל חייבת להתכונן, ויש להניח שצה"ל אף מתכונן, ל"חמור ביותר", חרף העובדה שאפשרות כזו לא נראית באופק. זאת מאחר שהמגמה העיקרית של חיזבאללה היא לבסס עוד יותר את שלטונו בלבנון והזירה הפנימית היא חזיתו העיקרית. לנסראללה אין עניין, לפחות כיום, בפתיחת חזית נוספת".

וכיצד מגיבה אירן?

"אירן מזדהה באופן מוחלט עם חיזבאללה. חרף קיצוניותו של משטר אחמדינג'אד, ממשלת אירן לוקחת בחשבון שמלחמת אזרחים בלבנון לא תשרת אותה ואת חיזבאללה. אירן מעוניינת בחיזבאללה בעלת עוצמה מדינית לטווח ארוך להפיכתה של לבנון למדינה איסלאמית. המשך חימושו של הארגון נועד להנציח, ככל שניתן, את הסכסוך בגבול הצפוני של ישראל עד לבואה של שעת כושר מתאימה. ההוכחה לכך היא כי אירן מחמשת את סוריה ואת חיזבאללה בטילים. אך בעוד שכ-40 אלף טילים מכוונים לעבר ישראל, בישראל הכל עסוקים בשאלה אם אלחרירי הבן ישרוד את "הטיפול" שמעניק לו נסראללה".

לאתר מגזין מראה
נחמן פביאן הוא עיתונאי ופרשן המתמחה בנושאי מדיניות חוץ של ארצות אמריקה הלטינית, ספרד ופורטוגל.
תאריך:  14/01/2011   |   עודכן:  16/01/2011
נחמן פביאן
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
סעד אלחרירי - שורד או נכנע?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
חשדנית
16/01/11 10:52
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
15 שנה לאחר רצח רבין, זוכה התנועה הישראלית להרשעת הימין לזריקת מרץ מחודשת.
14/01/2011  |  יובל ברנדשטטר  |   מאמרים
לרבות ממדינות העולם השלישי באפריקה ובאסיה יש קווי אופי משותפים: תשתיות לקויות, כלכלה רעועה, עוני, הזנחה, מחלות, אבטלה, שלטון עריץ ומלחמות פנימיות. הסיבה לתופעות אלו היא העובדה שלפני שהוקמו מדינות אלה, היו ארצותיהן נתונות לשלטון קולוניאלי אירופי אשר ניצל אותן ללא מגבלה. מדינות אירופה חילקו ביניהן את אפריקה ואת אסיה לפי האינטרסים הכלכליים שלהן, שכללו בעיקר מחצבים, מינרלים, מתכות, עץ, אבני חן ועבדים, ובמאה ה-20 נוסף גם הנפט לשיקולי השליטה בארצות הללו.
14/01/2011  |  מרדכי קידר  |   מאמרים
מכתבו של ראש ממשלת ישראל בנימין נתניהו לנשיא ארה"ב ברק אובמה, ובו בקשה לחנון את המרגל יונתן פולרד, ששירת כאנליסט באגף המודיעין של הצי האמריקני בוושינגטון, הוא האחרון בשורה של פניות לאובמה לסיים את מאסרו של פולארד, לאחר שכבר ריצה 25 שנות מאסר. פקידי ממשל ישראלים ואמריקניים, פוליטיקאים וחמש מאות אנשי דת נוצרים ויהודים, וכן ארגונים יהודיים מרכזיים, הפעילו לאחרונה לחץ למען שחרורו של פולארד ממאסר העולם שהוטל עליו.
14/01/2011  |  רחל ארנפלד  |   מאמרים
כאשר התגלגל העולם המודרני למהפכה התעשייתית, ורבה התעשרותו של היזם ושל התעשיין מזיעת אפו של הפועל המנוצל והמסכן, נולד רעיון השביתה. זאת, כדי לחלק את רווחי הייצור בין הבעלים ובין עובדיהם, וגם אז מתוך דחף ממשי להתנות את עליית השכר בגידול הפריון. בשירות הציבורי אין מנצלים ואין מנוצלים, כי הרי מדינה דמוקרטית אינה יכולה לנצל את עובדיה שהם גם מצביעיה, אשר בהם היא תלויה יותר מאשר הם בה. על כן, שלא כמו במקומותינו, במקומות רבים לא קיימת כלל זכות השביתה בשירות הציבורי, ומי שלא מלאו ליבו לכך, רשאי לפנות ליזמות הפרטית, לעבודה בתעשיה, לעצמאות תעסוקתית בחקלאות, במלאכה הזעירה, במסחר ובשירותים.
14/01/2011  |  רפי ישראלי  |   מאמרים
בשנותיה הראשונות של המדינה היה רק שידור רדיו אחד, דבר שאיפשר לפקח בקפדנות על כל הגה שיצא לחלל האוויר. יועץ הלשון דאז, ברוך הראל, נראה לכמה מעורכי החדשות מחמיר מדי, והתחיל פולמוס בין העורכים ובין היועץ. בראשית שנות ה-60' נכנסה לתמונה האקדמיה ללשון העברית. אבא בנדויד, יועץ הלשון החדש של קול ישראל, פעל בתיאום עם האקדמיה, ויחד עם משה חובב, קריין החדשות הנודע, הגיש לה תוכנית להנהגת המבטא הנדרש בשידור. בנדויד היה אסתטיקן, אינטלקטואל, בעל אוזן מוסיקלית ואיש רחב אופקים ומשכיל בכמה תחומים. הוא נולד בפולין (שמו היה אז אבא פאירשטיין), למד בבית הספר "תחכמוני" בוורשה ובבית המדרש לרבנים, עלה ארצה ב-1934, עבד כמודד קרקעות ושירת בצבא הבריטי במלחמת העולם השנייה. לפני יותר מ-40 שנה התחיל לשדר את הפינה "רגע של עברית", המשודרת גם כיום בעריכתה של יועצת הלשון הראשית רות אלמגור-רמון.
14/01/2011  |  עמוס גורן  |   מאמרים
רשימות נוספות   /   העולם הערבי  /  מי ומי    / 
רשימות נוספות   /   ישראלי-ערבי  /  מי ומי    / 
חרירי נפגש עם ארדואן וביקש הגנתו  /  עופר וולפסון
נשיא תוניסיה התפטר ונמלט לסעודיה  /  עופר וולפסון
האופוזיציה בלבנון לחרירי: "רוצה לכהן? עצור חקירת הרצח"  /  איציק וולף
המשבר הלבנוני אינו רק משבר פנימי  /  רפאל בוכניק
ערבים זה לזה  /  אסף גבור
השחיטה בעזה - הלכה ופרקטיקה  /  יהונתן דחוח-הלוי
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
ראובן דינור
ראובן דינור
כאשר צבא מוקם להגן על אזרחי המדינה בהגדרתו וזו מטרתו העיקרית, אינו יכול שהגנה זו תיסדק והאזרחים עליהם הוא מגן יחטפו    ההגנה היא באחריותו ושומה עליו כגוף מבצע למנוע חטיפת אזרחים
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il