|   15:07:40
  המכון למחקרי ביטחון לאומי  
INSS - המכון למחקרי ביטחון לאומי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
נמל עזה [צילום: Aaed Tayeh/Flash90]

נמל ימי בעזה - צעד לכיוון נורמליזציה?

למעט השרים ישראל כ"ץ ויואב גלנט, ממשלת ישראל לא ביטאה בפומבי עמדה רשמית בקשר לתוכנית לבנות ברצועה נמל ימי. נראה כי הדבר נובע משיקולים הנוגעים לאינטרסים של שחקנים אזוריים נוספים, כמו גם לסוגיות ביטחוניות להלן כמה מן השיקולים, שראוי כי ינחו את הדיון בנושא
05/04/2016  |   המכון למחקרי ביטחון לאומי   |   כתבות   |   INSS   |   תגובות
מלכתחילה, הממסד הביטחוני בישראל הסתייג מאוד מבניית נמל פלשתיני בעזה, מחשש שהנמל ייעשה מעבר נוסף לכניסת נשק ומחבלים. לשיטתה של ממשלת ישראל, רק צה"ל מסוגל להבטיח בדיקות אפקטיביות של כלי שיט ומשלוחים הנכנסים לנמל. לפיכך, למרות שהחוזים לבניית הנמל (שתוכנן אז כנמל של הרשות הפלשתינית בפיקוח ישראל) נחתמו כבר ב-1994, המחלוקות הנמשכות סביב סידורי הביטחון וההפעלה מנעו את בנייתו בפועל.

   רשימות קודמות
  תוחלת היוזמות לתהליך מדיני
  המסר מהתבטאויותיו האחרונות של נסראללה
  להתמודד עם טרור מבלי ליפול במלכודתו
  שיח זכויות כאסטרטגיה פלשתינית
  6 חודשים למתקפת טרור הבודדים - המשך יבוא

לנוכח החשש הגובר מכך שהכלכלה הקורסת והתסיסה הגוברת ברצועת עזה יובילו לחידוש העימות בין ישראל לחמאס, הביעו באחרונה בכירים בצה"ל ובמערכת הביטחון תמיכה בתוכנית לבנות ברצועה נמל ימי, ובלבד שהפרויקט יישען על הסדרי ביטחון הולמים. עד כה, למעט השרים ישראל כ"ץ ויואב גלנט, ממשלת ישראל לא ביטאה בפומבי עמדה רשמית בקשר לתוכנית. נראה כי הדבר נובע משיקולים הנוגעים לאינטרסים של שחקנים אזוריים נוספים, כמו גם לסוגיות ביטחוניות. רשימה זו עוסקת בכמה מן השיקולים, שראוי כי ינחו את הדיון בנושא.

הבעיה: בעקבות הפסקת האש בסיום מבצע 'צוק איתן' אמור היה להיפתח משא-ומתן עקיף בין ישראל לחמאס בתיווך הרשות הפלשתינית, שיעסוק, בין היתר, בנושא הנמל הימי בעזה. תביעתו של חמאס לנמל ימי נועדה לקדם שלוש מטרות. ראשית כל, נמל פלשתיני עצמאי בעזה יוכל לספק לפלשתינים את מה שהם שואפים אליו - חופש תנועה לסחורות ולאנשים, לצד תחושה של אוטונומיה והגדרה עצמית. שנית, מדובר בהישג, שייתפס כניצחון חשוב של החמאס ויעלה את מעמדו בזירה הפלשתינית הפנימית וממילא בזירה האזורית. ולבסוף - מכיוון שמרבית המיליארדים שהובטחו לשיקומה של עזה מעולם לא הגיעו אליה, נמל יוכל להמריץ את כלכלת הרצועה, השוקעת, ולהקטין את שיעור האבטלה בה, שהוא כיום הגבוה בעולם.

לישראל יש אינטרס חזק להגיע להפסקת אש ארוכת טווח עם חמאס, ולכן היא רואה בפיתוח עזה נושא בעל חשיבות אסטרטגית. המצב ההומניטרי בעזה, בשילוב ההסתה נגד ישראל, מייצרים פצצה מתקתקת, המכוונת נגד ישראל. עם זאת, גורמי הביטחון הישראלים מבינים שנמל פלשתיני בעזה ללא הסדרי ביטחון נאותים יציב איום ביטחוני ניכר על ישראל. נמל כזה יאפשר לחמאס להגדיל את מאגר הנשק שלו, לרבות טילים לטווח בינוני וארוך, מערכות להגנה אווירית וטילים נגד טנקים, ויהפוך לנתיב כניסה ויציאה עבור אנשי חמאס ושאר ארגוני טרור. על-רקע שיקולים אלה יש לבחון את האינטרס המחודש בבניית נמל ימי בעזה.

הרקע: הרעיון לבנות נמל ימי בעזה נדון כבר בראשית תהליך אוסלו ושולב ב"הצהרת העקרונות להסדרי ממשל עצמי זמניים" ("הסכם אוסלו"), שנחתמה בין ישראל לאש"ף ב-1993. שמונה חודשים מאוחר יותר, "הסכם עזה-יריחו" הוסיף ופירט את הרעיון: נקבע כי תוכניות להקמת הנמל, מיקומו ושאר הנושאים הקשורים אליו ונוגעים לאינטרסים הדדיים יידונו בהמשך, במשא-ומתן נוסף ובהתאם להסדרי הביטחון הנחוצים - במיוחד הסדרים הקשורים למעברים הבינלאומיים, שהמשיכו להיות בשליטת ישראל. הסכם הביניים בין ישראל לפלשתינים, שנחתם ב-1995, אישרר התחייבויות קודמות אלה.

מלכתחילה, הממסד הביטחוני בישראל הסתייג מאוד מבניית נמל פלשתיני בעזה, מחשש שהנמל ייעשה מעבר נוסף לכניסת נשק ומחבלים. לשיטתה של ממשלת ישראל, רק צה"ל מסוגל להבטיח בדיקות אפקטיביות של כלי שיט ומשלוחים הנכנסים לנמל. לפיכך, למרות שהחוזים לבניית הנמל (שתוכנן אז כנמל של הרשות הפלשתינית בפיקוח ישראל) נחתמו כבר ב-1994, המחלוקות הנמשכות סביב סידורי הביטחון וההפעלה מנעו את בנייתו בפועל. בהמשך, התוכניות לנמל ימי בעזה שבו ואושרו במזכר שארם-א-שייח (1999). הבנייה הייתה אמורה להתחיל מיד, לצד הקמת מנגנוני ביטחון וביקורת מכס של אנשים וסחורות והקצאת אזור שייועד לבדיקה וביקורת. בפועל, החלו העבודות בקיץ 2000 והן היו אמורות להסתיים בתוך שנתיים. אולם ישראל עצרה את הבנייה זמן קצר לאחר מכן, ובהמשך, בזמן האינתיפאדה השנייה (אינתיפאדת אל-אקצה), האתר הופצץ ונהרס. המדינות התורמות עצרו את מימון הפרויקט והעבודות הופסקו כליל.

למרות שישראל יצאה מעזה לחלוטין בקיץ 2005, לפני למעלה מעשור, גורמים מרכזיים בקהילה הבינלאומית עדיין מתייחסים אל הרצועה כטריטוריה המצויה תחת אחריות ישראלית. המצור הימי שהטילה ישראל על עזה מסיבות ביטחוניות ממשיך להשפיע באורח שלילי על תדמיתה של המדינה בעולם, תוך התעלמות מהעובדה שישראל מקיימת את התחייבויותיה ההומניטריות לאוכלוסייה. המצב הנוכחי בעזה ממשיך להיות בעיה ישראלית, והוא נתפס כבעייתי גם בעיני הקהילה הבינלאומית.

ומה עכשיו?

חלופות פיזיות: האם ישראל תיקח חלק במשא-ומתן רציני בנוגע לבניית נמל ימי בעזה? אם תחליט הממשלה בחיוב, יהיה עליה לשקול שתי חלופות. האחת, להתיר בנייה של נמל ימי בעיר עזה עצמה, בין אם על החוף או בתוך הים; האפשרות השנייה היא לבנות נמל עבור עזה, אך לא בתוך עזה, למשל, באל-עריש שבשטח מצרים, או באשדוד, עם רציפים נפרדים לסחורות שמיועדות עבור עזה.

חמאס: אם תיושם החלופה הראשונה, חמאס עתיד לשווקה כניצחון פוליטי: נמל ימי בעזה בניהול הפלשתינים יהיה התשובה לתביעתו של חמאס לאוטונומיה. במקרה כזה תעמוד בתוקפה השאלה המרכזית, כיצד תענה תוכנית כזו על הדרישות הביטחוניות של ישראל. בלי קשר לשאלה האם חמאס יסכים לפיקוח ישראלי מסוג כלשהו על הנמל, סביר שישראל לא תסתכן בשליחת כוח אדם משלה לעזה כדי לבדוק סחורות ואנשים המגיעים לנמל דרך הים התיכון. נוסף לכך, מצב שישראל או צד שלישי מפקחים על הנמל, יתנגש מן הסתם עם השאיפות של חמאס לחופש תנועה, אוטונומיה והצגת הישג פוליטי. נראה כי מעבר נוסף שיפעל במתכונת כרם שלום, למעט היותו בים - לא יספק את חמאס. יישום החלופה השנייה, של בנייה באתר שמחוץ לרצועה, תניב גם היא תוצאה דומה.

שיקולים אזוריים: קרוב לוודאי, שאחת הסיבות העיקריות לכך שההנהגה הפוליטית בישראל אינה תומכת בפומבי בתוכנית הנמל הימי היא ההתנגדות המצרית. במידה מסוימת, אם כי פחותה, גם התנגדותה של הרשות הפלשתינית לנמל בעזה מהווה שיקול. לישראל אין עניין להרגיז את מצרים, שעמה היא מתואמת בקשר להתפתחויות אזורית, והרואה בחמאס ובטורקיה אויבים ומתנגדת לחיזוק חמאס ולתוכניות של טורקיה לשיקום עזה. אף הרשות הפלשתינית אינה מרוצה מהרעיון וחוששת כי חמאס יזכה בתמיכה נוספת הודות להישג הפוליטי הניכר, שיהיה גלום בבניית נמל בעזה.

החלטה מורכבת
מדברים אלה עולה כי את הדיון על נמל ימי בעזה ראוי לנהל לאור שלושה שיקולים:
▪ ▪ ▪

ראשית כל, ההצעות לבניית נמל יצטרכו לתת מענה לצורך הדחוף של חמאס ואוכלוסיית עזה בזרימת סחורות והקלת התנועה של אנשים מתוך עזה ואליה. עם זאת, אם בסופו של יום יהפוך הנמל למעבר נוסף שייתפס בעיני הפלשתינים כסמל לכיבוש הישראלי, הרי שלא יושג שינוי מציאות של ממש. מול זאת יש לבחון מן הצד הישראלי כיצד ניתן להקים נמל עם הסדרי ביטחון הולמים, בלא שחמאס ירוויח מכך הון פוליטי משמעותי.

מכאן נובע השיקול השני. על הנמל לתת מענה לחששות הביטחוניים של ישראל ושל מצרים. אם יפקח עליו צד שלישי הכשיר לכך, יהיה עליו להצטייד בטכנולוגיה הרלוונטית, במכשור ובסמכויות, שיאפשרו לו למנוע הברחה של נשק ושל חומרים וציוד כפולי-שימוש, כמו גם כניסה ויציאה של מחבלים. אולם חשוב לציין, כי בלי פיקוח פיסי גם באתרים בתוך הרצועה, שבהם נעשה שימוש בחומרי הבנייה ובחומרים כפולי-שימוש אחרים, כל הסדר ימשיך לאפשר לחמאס להסיט סחורות ליעדים צבאיים ולטרור, ולבניית מנהרות טרור.

שלישית, על בניית הנמל לשלב מידה של הבנה דיפלומטית בין גורמי האזור המעורבים, כזו שתביא להפסקת אש ארוכה. לא ישראל ולא חמאס מעוניינים בסבב נוסף של עימות בזמן הקרוב. יש לעגן הסכם על הקמת נמל בהפסקת האש שהוסכמה ב-2014, עם סיום מבצע 'צוק איתן', ובהסכמה-במשתמע דאז לפתוח במשא-ומתן לא-ישיר בין ישראל לחמאס.

פורסם במקור: INSS, מבט על, גיליון 804 (13.3.16)
גלעד שר הוא שותף בכיר בפירמה גלעד שר, קדרי ושות' - עורכי דין. חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS), וראש המרכז למו"מ יישומי במכון.
תאריך:  05/04/2016   |   עודכן:  05/04/2016
גלעד שר, יונתן הויברגר
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
נמל ימי בעזה - צעד לכיוון נורמליזציה?
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נובל
8/04/16 12:22
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
וכי מי יסבך את מעמדו ומצבו המשפטי בהצלת חיי יהודים כנגד כל זב ומצורע השולף סכין ורוצח אותנו? הרי ראינו את המאבטח שכשאזרחים השפילו לרצפה את המחבלת הערבייה מכפר קאסם, והמאבטח יכול היה לירות בה חופשי בבחירת המטרה - הוא השתתק בגופו ובנפשו, ורק אזק אותה. הצידוק המטופש שאמה של המחבלת נתנה - שהסכין (היו לה שתיים) היא לצורך חיתוך פירות לסלט לבתה שבדיאטה - צידוק זה רק מדגיש את ההבלות שבו.
05/04/2016  |  עליס בליטנטל  |   מאמרים
בפעם הראשונה שמעתי את השם שנג'ן לפני איזה חודש, כאשר חבר ותיק קרא לי לדגל, לעזור לו שם באיזה נושא, ולא בחינם. עשרים שנה לא דיברנו, פשוט לא היה על מה, וכיום אני מדבר אתו יותר מאשר עם אשתי ובנותי.
05/04/2016  |  אפרים הלפרין  |   מאמרים
למען הגילוי הנאות אציין שנפל בחלקי הכבוד להקים את חטיבת יהודה (חברון) בהתקוממות הראשונה ב-1988. למגינת לבי, כמו מפקדים רבים אחרים ששירתו בשטחי עזה, יהודה ושומרון, נאלצתי לסיים את תפקידי כמח"ט ולעמוד לדין בעקבות מותו של רעול פנים בהפגנה סוערת שאירעה בכפר בני נעים שממזרח לחברון. לעומת מפקדים אחרים, אני לקחתי אחריות על האירוע, ואף שבמהלך ביצוע נוהל מעצר חשוד יריתי לקרבת החשוד שנמלט, אך לא פגעתי בו בכוונה, מישהו מפקודי פגע בו ופצע אותו קשה. לחוקרי מצ"ח הודעתי שאני פגעתי בו כי ידעתי שאם יימצא לוחם או מפקד אחר אשם בפציעתו הוא עלול להיכנס לכלא. בסיוע עיתונאים עלובים התגלגלה הפרשה ואלוף פיקוד המרכז דאז, האלוף עמרם מצנע, ביקש להאשים אותי בהריגה, אישום שעלול היה להכניסני לכלא לשנים רבות. אני והקצינים שהיו עמי בשטח מיהרנו אל הפצוע, נשאנו אותו על גבנו במעלה ההר וטיפלנו בו כמיטב יכולתו. בלית ברירה נאלצנו לשלוח אותו ברכב מקומי לבית החולים של חברון ושם נקבע מותו. משפחתו מיהרה לקבור אותו כדי שהגופה לא תנותח. את כלי נשקנו איש לא טרח לבדוק והחקירה שכללה שחזור מלא בהשתתפות מסוק של חיל-האוויר, העלתה שלא ניתן לייחס לא לי ולא לאיש אחריות למותו. בסופו של דבר נשפטתי בפני סגן הרמטכ"ל, האלוף אהוד ברק, בגין שימוש בלתי חוקי בנשק וננזפתי בצורה חמורה. עד היום רודפים אותי עיתונאים קטנים ועלובים בגין מקרה זה. לאחר שנה נאלצתי לפרוש לגמלאות משירות קבע ממושך. במילואים אני משרת עד היום למרות גילי המתקדם ולמרות אחוזי נכות גבוהים שנקבעו לי בגין שתי פציעות קרביות.
05/04/2016  |  משה גבעתי  |   מאמרים
חצי יום עבר בין ניסיון הרצח האחרון, ימים מספר חלפו מאז הניסיון שקדם לו, חודשים ארוכים בהם יהודים נדקרים למוות, נדרסים למוות ונורים למות. כל זה לא מפריע לעדת הצדקנים והצבועים להטיף ליהודים על גזענות, אהבת האדם וכיוצא באלה מנטרות אוויליות ושקריות באשר הן מושמעות על-ידי הרוצחים, תומכיהם והמזדהים אתם.
05/04/2016  |  בעז שפירא  |   מאמרים
בארה"ב ובעולם תוהים, מה סוד הצלחתו של דונלד טראמפ, למרות התנהגותו הבוטה, חוסר התמצאותו בתחומים רבים והפגיעות שפגע בקבוצות רבות של בוחרים. ההסבר לתעלומה הוא חד-משמעי: גועל ודחייה שהעם חש כלפי הפוליטיקה המקובלת, הפוליטיקאים ושאר האליטות, שכולם מתיישרים על-פי השקרים שמכתיבה "התקינות הפוליטית" (ובמקור: להיות "פוליטיקלי קורקט"). לפני כמה עשורים, בשיא שלטון מפא"י, שטף את הארץ גל דומה, תחת הסיסמה "דבר אלי אמת" (אלף-מם-תו היו אותיות הכינוי של רשימת מפא"י בבחירות לכנסת). באמריקה, הכמיהה לצליל שאינו מזויף היא כל כך גדולה, שלרבים מאוד לא אכפת אם הצליל הזה הוא צורם או גס, ובלבד שיהיה קרוב למציאות, יענה על השאלות הבוערות, לא יטייח ולא יחפה וישקף את האמת. אף אחד אינו יודע אם טראמפ באמת עונה על הצימאון הזה, ושמא הוא רק מתחזה, אולם די בבחירה שבחר את המשבצת הזאת כדי להרימו על גל אדיר של תמיכה ואהדה.
05/04/2016  |  אליקים העצני  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
מאז אסון ה-7 באוקטובר 2023, ניכר כי המושג "הפקרה" נחרת בשיח הציבורי כתיאור מצב המייצג את אשר פקד אותנו ביום המר והנמהר ההוא - קלות הבלתי נסבלת של ייחוס אשמת "הפקרה" לממשלת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il