|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

הסיפוח מסוכן לביטחון ישראל

הסבריהם של תומכי הסיפוח מכילים סתירה פנימית: גם שהוא נחוץ בשל מצב אסטרטגי עגום וגם שעוצמתה של ישראל מאפשרת אותו סכנותיו של המהלך מרובות, ממשיות וחמורות במיוחד - ולא נראית שום תועלת של ממש ממנו
13/06/2020  |   רוברט סטלוף   |   כתבות   |   ישראלי-ערבי   |   תגובות
מפות תוכנית טראמפ

תגובה עולמית מעטה
לדעת תומכי הסיפוח, בדיוק כפי שאירע בתגובה להחלטות טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ולהכיר בריבונות ישראלית ברמת הגולן, גם הסיפוח יעורר תגובה עולמית מעטה בלבד. ברגע שיהיה לישראל גבול מזרחי ריבוני המוכר על-ידי ארצות הברית, מדינות אחרות ישלימו עם המציאות החדשה. למעשה, מדינות ערב רבות יברכו על הסיפוח, בזכות הסרת כל הנושא הטריטוריאלי מסדר היום הישראלי-פלשתיני

היבט בלתי פתור
לא סביר שיישום מעשי של הסיפוח יביא את הפלשתינים לשולחן בשלב כלשהו בארבע השנים הבאות. זאת ועוד: הקביעה שסיפוח יסיר מעל הפרק את הנושא הטריטוריאלי - שגויה. סביר יותר שיקרה ההפך. למרות התמיכה האמריקנית בסיפוח, לישראלים ולפלשתינים יהיו עדיין תביעות הדדיות, ישראל עדיין תישאר ללא גבולות בינלאומיים מוכרים, וההיבט הטריטוריאלי בסכסוך יישאר בלתי פתור

הרעיון יצוץ שוב בעתיד
עצם רעיון הסיפוח קיבל כעת לגיטימציה בישראל ובוודאי יצוץ מחדש בעתיד. לאור זאת חשוב לזכור, כי משתנה מרכזי בהפיכתו מסוגיה היפותטית לבעיה מעשית ודחופה היה השינוי שחל במדיניות ארצות הברית, מהתנגדות לסיפוח ישראלי חד-צדדי לעבר עידוד וקידום שלו. בסופו של דבר, האיום שנשקף מהסיפוח לאינטרסים המשותפים של ארצות הברית וישראל יתפוגג רק כאשר המדיניות האמריקנית תפסיק לעודד את המהלך

מדוע ישראל שוקלת לספח שטחים בגדה המערבית? ניתוח עלות-תועלת יצביע, כי עדיף לשמור על הסטטוס-קוו בזירה הישראלית-פלשתינית. ישראל כבר נהנית משליטה ביטחונית מלאה בגדה המערבית, החוק האזרחי הישראלי תקף לגבי אזרחיה המתגוררים באזור, ובמידה רבה עלה בידי ישראל להרגיל את הקהילה הבינלאומית להמשך התרחבות ההתנחלויות. השחקניות הרלוונטיות - הרשות הפלשתינית, מרבית מדינות ערב, מדינות מרכזיות באירופה, חברות מועצת הביטחון של האו"ם וארצות הברית - השלימו עם מציאות זו ואינן מתנגדות לה באופן פעיל.

מובן שהסטטוס-קוו אינו נטול מחירים, והשגת שלום מוסכם היא האפשרות המועדפת, אולם המצב הקיים גם הוא נסבל למדי ובאופן מפתיע - גם יציב. אולם המחויבות המוכחת של ישראל לשלום מוסכם עם הפלשתינים הייתה עמוד תווך מרכזי של הסטטוס-קוו. למרות ששיחות שלום ממשיות אינן מתקיימות כבר שנים, לדבקות של ישראל ברעיון השלום, חרף דחיות סדרתיות מצד הפלשתינים של הצעות להקים מדינה, הייתה חשיבות מכרעת, שכן עמדה זו אפשרה לישראל שליטה הולכת וגוברת בגדה המערבית. אמנם, ההתנחלויות זה מכבר הציבו אתגר ממשי למחויבות זו, אולם תגובת ישראל מאז ומתמיד הייתה, כי הן נתונות למו"מ - לא כולן כמובן, אך רבות מהן. הפינוי המייסר של ההתנחלויות מחצי-האי סיני בשנות ה-80, מרצועת עזה ומיישובים בצפון הגדה המערבית, חיזקו את אמינות הטיעון.

הסיפוח המוצע של עד 30% משטח הגדה המערבית, ובכלל זאת כל ההתנחלויות, מאיים לערער את הטיעון של ישראל. מהלך כזה אולי לא יעורר אלימות בקרב הפלשתינים, אולם מתיחות עם מדינות האזור או אמצעי ענישה מצד הקהילה הבינלאומית הן תוצאות אפשריות בהחלט. מדוע לקחת את הסיכון?

למנוע "מציאת פתרון"

לדברי אחד מאדריכלי רעיון הסיפוח, שעימו שוחח כותב שורות אלה, רעיון הסיפוח נובע מצפי עגום למצבה האסטרטגי של ישראל. עמדת ה"קונצנזוס" בעולם לגבי פתרון צודק לסכסוך הישראלי-פלשתיני נטתה שמאלה, לכיוון פרו-פלשתיני ואנטי-ישראלי. זאת, במקביל לכך שהפוליטיקה הישראלית נעה ימינה. את תומכי הסיפוח מדאיגה במיוחד גישת "מציאת הפתרון" שהתקבעה במדיניות האמריקנית. החשש הגיע לשיאו בדצמבר 2016, בהחלטת מועצת הביטחון לסמן את כל ההתנחלויות בישראל כבלתי-חוקיות, לרבות כל הבנייה במזרח ירושלים. החלטה זו התקבלה בימיו האחרונים של ממשל הנשיא ברק אובמה בזכות הימנעות ארצות הברית.

לדעת תומכי הסיפוח, הגישה האוהדת מאוד של ממשל טראמפ מעניקה לישראל הזדמנות לעצור את הדהירה לעבר "מציאת פתרון". בדיוק כפי שאירע בתגובה להחלטות טראמפ להעביר את שגרירות ארצות הברית לירושלים ולהכיר בריבונות ישראלית ברמת הגולן, גם הסיפוח יעורר תגובה עולמית מעטה בלבד. ברגע שיהיה לישראל גבול מזרחי ריבוני המוכר על-ידי ארצות הברית, מדינות אחרות ישלימו עם המציאות החדשה. למעשה, מדינות ערב רבות יברכו על הסיפוח, בזכות הסרת כל הנושא הטריטוריאלי מסדר היום הישראלי-פלשתיני. לפי טיעון זה, הדברים תקפים אפילו לירדן, והמלך עדבאללה רק מעמיד פנים כשהוא משמיע אזהרות האפוקליפטיות על אודות "עימות גדול" עקב הסיפוח, שכן הירדנים מעדיפים את כוחות צה"ל לאורך הגבול ולא את כוחות הביטחון הפלשתינים.

אולם, בלב תפיסת העולם הזו מצויה סתירה. במקביל לטענה שמצבה האסטרטגי של ישראל קודר, בן-שיחי טוען שישראל נמצאת בעמדה בינלאומית מעוררת קנאה, עד כדי כך ששחקניות גלובליות רבות - וביניהן מדינות ערב, רוסיה וסין - יכבשו את זעמן על הסיפוח החד-צדדי של ישראל, כדי להמשיך ולהתמקד באינטרסים המשותפים הרבים האחרים שיש להן עם המדינה היהודית.

לתומך הסיפוח הוצגו שאלות: מדוע שישראל תסכן את הסטטוס-קוו לטובת הימור על תגובה בינלאומית לא-ודאית לסיפוח; מדוע שישראל תחתור ליוזמה שבפועל מעניקה לפלשתינים וטו על הנורמליזציה המצטברת שישראל השיגה עם מדינות ערב; מדוע שראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, ירצה להסיח את דעת העולם מאירן בדיוק כאשר טהרן מפרה את ההגבלות שנותרו מאלה שהוטלו עליה בהסכם הגרעין מ-2015; מדוע שישראל תעזור לתובעי בית הדין הפלילי הבינלאומי לבסס את התיק שלהם נגדה באמצעות נקיטת צעד, שאפילו רבות מידידותיה הקרובות לא יוכלו להגן עליו? כל אחת מהשאלות הניבה את אותה תשובה בווריאציות שונות: ישראל בעצם לבד בעולם; עלינו לקחת את גורלנו בידינו.

ומה לגבי הסיכוי לשינוי בפוליטיקה האמריקנית והסיכון שסיפוח עשוי להכריח אפילו נשיא כמו ג'ו ביידן - שייכנס (אם ייכנס) לבית הלבן עם זיקה אינסטינקטיבית לישראל - לבטל את הכרתו של טראמפ בסיפוח, ולהזהיר מכך שלא יוכל להגן על ישראל במשפט דעת הקהל העולמית? הרי במפלגה הדמוקרטית השתרש סנטימנט אנטי-ישראלי רפלקסיבי. התשובה היא: לישראל נקרתה הזדמנות שלא הייתה כמוה לאפס את יסודות הבעיה הפלשתינית: תהיה סערה כלשהי בהתחלה, אולי במשך חודש-חודשיים, אבל ישראל תעמוד בזה. הזמן לפעול הוא עכשיו.

נזק ליחסים עם ארה"ב

דברים אלה מטרידים, על שום האדישות המשתקפת בהם לסכנה הגלומה במהלך הסיפוח לגבי עתידה הדיפלומטי של ישראל. יתר על כן: נראה שברגע היסטורי זה מנהיגי ארצות הברית וישראל תומכים במשותף במדיניות, שלדעת כותב שורות אלה תסב נזק ארוך טווח למערכת היחסים בין שתי המדינות.

אלמנטים מרכזיים במדיניות האמריקנית הנוכחית כלפי תהליך השלום מערערים על אמינותה של ארצות הברית. עשרות שנים של ניסיון מצטבר במזרח התיכון, לצד כל העדויות הקיימות, אינם תומכים בטענה לפיה האיום בסיפוח יקדם את תוכנית השלום של טראמפ, שהוצגה בינואר 2020, בזכות העובדה שישכנע את הפלשתינים להזדרז ולבוא לשולחן המו"מ כדי להימנע מהמחיר הבלתי נסבל של המשך הסרבנות. יתר על כן: לא סביר שיישום מעשי של הסיפוח יביא את הפלשתינים לשולחן בשלב כלשהו בארבע השנים הבאות. זאת ועוד: הקביעה שסיפוח יסיר מעל הפרק את הנושא הטריטוריאלי - שגויה. סביר יותר שיקרה ההפך. למרות התמיכה האמריקנית בסיפוח, לישראלים ולפלשתינים יהיו עדיין תביעות הדדיות, ישראל עדיין תישאר ללא גבולות בינלאומיים מוכרים, וההיבט הטריטוריאלי בסכסוך יישאר בלתי פתור.

לאורך הדרך, הסיפוח עלול לגרום להידרדרות ניכרת בסביבה האסטרטגית של ישראל: עלייה מסוכנת במתיחות בגדה המערבית; החמרת היחסים עם שכנתה המזרחית, ירדן; הזדמנות עבור חיזבאללה ופטרוניתו אירן להסיט את תשומת הלב מסוריה למלחמת הקודש של "המוקוואמה" (ההתנגדות) נגד הישות הציונית; הקפאה, לפחות למראית עין, של ההתקדמות לנורמליזציה בין ישראל לעולם הערבי הרחב; ושחרור הנטיות האנטי-ישראליות החמורות ביותר באירופה, באו"ם ובמוסדות בינלאומיים נוספים.

בטווח הארוך, החלטה חד-צדדית של ישראל לקבע את אחיזתה בשטח שהיא תמיד הסכימה שהוא נתון במחלוקת, עלולה להביא כמה מידידותיה הקרובות ביותר לנטוש את עמדתן ארוכת השנים, שלפיה נוכחותה של ישראל בשטח היא תוצאה לגיטימית של מלחמת המגן שניהלה בשנת 1967. סיפוח עלול להיות טריגר לשינוי עמדה בבירות מרכזיות, שעם הזמן יפסיקו להגן על ישראל כ"כובשת חוקית" המצויה בהמתנה לשלום מוסכם, ויעברו לראות בה "כובשת לא חוקית", שפעולותיה מונעות שלום מוסכם. ההשלכות על מעמדה של ישראל בעולם עלולות להיות הרסניות. בהקשר זה, לצמצום היקף הסיפוח תהיה ככל הנראה חשיבות שולית בלבד. המבקרים יתמקדו במה שהם רואים כהפרה מכוונת של נורמת יסוד בינלאומית מצד ישראל, ולא בכך שפוליטיקאים ישראלים רואים את ההפרה בדמות הסיפוח המצומצם כקטנה ממה שהייתה אמורה להיות.

לא בודקים עלות-תועלת

בארצות הברית יאיץ הסיפוח את החלוקה המפלגתית המעמיקה סביב ישראל, שעם הזמן עלולה אף לשחוק את התמיכה בשותפות האסטרטגית עם ישראל בקרב ציבורי בוחרים חשובים ולפגוע באינטרסים ארוכי הטווח של שתי המדינות. לאורך הדרך, המהלך יזין תהליך הרסני כלפי ישראל בתוך המפלגה הדמוקרטית - תהליך שכבר מתרחש, אך עדיין אינו גזירת גורל בלתי הפיכה.

ועם כל זאת, ההחלטה לספח את שטחי הגדה המערבית אינה ודאית, ולשחקנים רבים יש כוח להשפיע על שיקוליה של ממשלת ישראל. בין אלה ניתן לכלול את ההנהגה הפלשתינית; מדינות ערביות מרכזיות - החל משתי שותפות השלום של ישראל, מצרים וירדן, ועד לידידותיה החדשות במפרץ; ואפילו את ג'ו ביידן. בזירה הפנימית, מערכת הביטחון של ישראל יכולה למלא תפקיד בהזרקת ריאליזם לדיון, שלמרבה הפלא לא התמקד בניתוח עלות-תועלת. אולי נתניהו עצמו יגיע למסקנה - כפי שקרה לא פעם בעבר - כי זהירות תהיה דרך הפעולה הנבונה ביותר.

אך גם אם המשבר הנוכחי יחלוף, עצם רעיון הסיפוח קיבל כעת לגיטימציה בישראל ובוודאי יצוץ מחדש בעתיד. לאור זאת חשוב לזכור, כי משתנה מרכזי בהפיכתו מסוגיה היפותטית לבעיה מעשית ודחופה היה השינוי שחל במדיניות ארצות הברית, מהתנגדות לסיפוח ישראלי חד-צדדי לעבר עידוד וקידום שלו. בסופו של דבר, האיום שנשקף מהסיפוח לאינטרסים המשותפים של ארצות הברית וישראל יתפוגג רק כאשר המדיניות האמריקנית תפסיק לעודד את המהלך.

הכותב הוא ראש מכון וושינגטון למדיניות במזרח הקרוב. המאמר בנוסחו זה פורסם בידי המכון למחקרי ביטחון לאומי (INSS).
תאריך:  13/06/2020   |   עודכן:  13/06/2020
ד"ר רוברט סטלוף
+במצרים ובמפרץ נפתחים ליהודים
10:17 13/06/20  |  ד"ר יואל גוז'נסקי, ד"ר אופיר וינטר   |   לרשימה המלאה
הממשלות במדינות המתונות משנות את היחס ליהודים - אם כי לא ברור עד כמה המסר מחלחל לאוכלוסייה  ▪  יש גם לשים לב להבדל בין היחס ליהודים לבין היחס לישראל ולציונות
(בית הכנסת אליהו הנביא, אלכסנדריה [צילום: חמאדה רסאם, AO])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
הסיפוח מסוכן לביטחון ישראל
תגובות  [ 4 ] מוצגות   [ 4 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
באום
13/06/20 05:34
2
שאול אבידור
13/06/20 08:47
3
לוגי
13/06/20 12:26
4
מפוכח
13/06/20 13:32
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-ערבי
שר החוץ הירדני איימן צפדי ממשיך בקמפיין הבינלאומי נגד כוונות הסיפוח של ישראל בגדה בעוד ירדן נאבקת במגיפת הקורונה ובמשבר הכלכלי הקשה הפוקד אותה. עבדאללה מלך ירדן נתון בלחץ רב נוכח כוונות הסיפוח של ישראל בגדה והחשש כי יאבד את המעמד המיוחד שיש לו בירושלים,על-פי הסכם השלום עם ישראל מ-1994 (הסכם "ואדי ערבה") כאפוטרופוס של המקומות הקדושים לאיסלאם ולנצרות.
בניגוד למדיניות החוץ המערבית, המתמקדת בהערכת ההתנהלות עתידית של המדינה הפלשתינית, מדינות ערב מעניקות חשיבות מכרעת להתנהלות הפלשתינית בעבר כסמן להתנהלותם בעתיד.
10/06/2020  |  יורם אטינגר  |   יומני בלוגרים
ערבים הפגינו (יום ג', 9.6.20) בירושלים, ביפו ובחיפה. ביפו נרשמות הפרות סדר הכוללות הצתת פחים וצמיגים ברחוב יפת, במחאה על פגיעה שלטענת המתפרעים מתקיימת בבית קברות מוסלמי. אבנים יודו לעבר כלי רכב ואוטובוסים ולעבר שוטרים. רחוב יפת נסגר לתנועה.
09/06/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
ככל שמתקדמת תוכנית "עסקת המאה" הירדנית גובר החשש של ירדן כי מעמדה כאפוטרופוס של המקומות הקדושים בירושלים ובראשם מסגד אל-אקצה עלול להיפגע. מסגד אל-אקצה בהר-הבית חשוב מאוד למשפחה ההאשמית הרואה עצמה כצאצא ישיר של הנביא מוחמד וכמי שצריכה לשמור על המקום השלישי בחשיבותו בדת האיסלאם. בנוסף לכך המלך עבדאללה, הסבא רבא של מלך ירדן הנוכחי, נרצח ב-20 ביולי 1951 בעת שביקר במסגד אל-אקצה ע"י פלשתיני בשם מוצטפא עישו, שהיה מקורב למופתי הפלשתיני חאג' אמין אלחוסייני.
מאז משבר המגנומטרים בהר-הבית ביולי 2017, התהדקו היחסים בין ירדן לרשות הפלשתינית. מייד לאחר תום המשבר ביקר המלך עבדאללה במוקאטעה ברמאללה לתיאום עמדות עם יו"ר הרש"פ, אבו מאזן. השניים סיכמו על הקמת צוות משותף לטיפול בענייני הר-הבית. בכך שיגר עבדאללה מסר לישראל כי למרות שעל-פי הסכם השלום עמה מ-1994, שבו ירדן מוגדרת כאפוטרופס של המקומות הקדושים בירושלים, הרי שמעתה ואילך היא תתאם את צעדיה בהר-הבית עם הרש"פ ולא עם ישראל.
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
בעבר אנשי ציבור הכחישו שחטאו בעבירות של הצווארון הלבן, לקחו כסף? לא ולא    עתה הרושם הוא שכאשר מטיחים בהם זאת הם משיבים לא בהכחשה אלא ב"אז מה"?
איתמר לוין
איתמר לוין
למחדל של 7 באוקטובר מוסיפה הממשלה את סכנות החורבן הכלכלי, האנטישמיות והמפלגתיות בארה"ב    הערות על נצח יהודה ומינוי ראש אמ"ן, ולקח מאיר עיניים ממשה רבינו
דרור אידר
דרור אידר
זה לא היה ביתן "פיצה ותאנים", זה ביתן של מדינה שנלחמת על הישרדותה, לזרוק את האתגר ככה, זה מעשה פחדני    מכיוון שכולם כועסים על ישראל ללא סיבה אמיתית, רק מתוך אנטישמיות, לתת את המתנה...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il