|   15:07:40
  יוני בן-מנחם  
עיתונאי, פרשן העולם הערבי
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
תכשיטים לקחת לחופשה בחו״ל בחג הפסח
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

ציפיות פלשתיניות מהנשיא האמריקני החדש

צמרת הרש"פ מרוצה מאוד מבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא החדש של ארה"ב ומצפה כי הוא יאזן את המדיניות האמריקנית כלפי פלשתינים. חשש בצמרת הרש"פ מצעדים חד-צדדים בתקופת המעבר עד ליציאתו של הנשיא טראמפ מהבית הלבן
09/11/2020  |   יוני בן-מנחם   |   יומני בלוגרים   |   ישראלי-פלשתיני   |   תגובות
עבאס עם ג'ון ביידן [צילום: דבי היל]

ארבע שנים קשות עברו על הרש"פ בזמן שלטונו של דונלד טראמפ כנשיא ארה"ב ועכשיו יש תחושת גדולה של הקלה בהנהגת הרש"פ ובמיוחד אצל יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס המכיר היטב את ג'ו ביידן. הציפיה הפלשתינית היא שבחירתו של ג'ו ביידן לנשיא תביא לכך שארה"ב תנקוט מדיניות מאוזנת יותר כלפי הסכסוך הישראלי פלשתיני לאחר שבארבע השנים האחרונות היא הייתה, לדעתו של מחמוד עבאס, מוטה לגמרי לטובתה של ישראל.

אולם, קיים חשש פלשתיני מיידי לגבי השאלה מה יקרה עד ה-20 בינואר, מועד כניסתו של הנשיא החדש לבית הלבן, או במילים אחרות האם ינצל הנשיא טראמפ את תקופת הביניים עד לחילופי הממשל כדי לנקוט צעדים חד-צדדים כלפי הרש"פ כמו למשל בתחום הסיפוח בשטחי הגדה וביצוע חד-צדדי של אלמנטים נוספים של "עסקת המאה".

גורמים בכירים ברש"פ מביעים חשש כי הימין הישראלי ילחץ על הנשיא טראמפ לקבוע עובדות בשטח כדי להקשות על הממשל הבא. הם חוששים כי טראמפ ינסה לקבע את תוכנית "עסקת המאה" באמצעות מזכר הבנות שייחתם בין ארה"ב לבין ישראל או באמצעות חילופי מכתבים בין ממשל טראמפ לממשלת ישראל כדי שהיא תהפוך למדיניות אמריקנית רשמית של ארה"ב במזרח התיכון לגבי האפשרות להשיג הסכם שלום ריאלי בין ישראל לפלשתינים.

ההנהגה הפלשתינית המתינה בקוצר רוח לירידתו של דונלד טראמפ מהבמה הפוליטית האמריקנית, מבחינתה, הוא גרם את הנזק הגדול ביותר לבעיה הפלשתינית מאז 1967, בכל סוגיות היסוד: ירושלים, פליטים, התנחלויות, גבולות הקבע ועוד. הנשיא טראמפ הכריז על ירושלים כבירת ישראל, העביר אליה את השגרירות האמריקנית מתל אביב, סגר את משרדי אש"ף בוושינגטון, הפסיק את הסיוע הכספי האזרחי לרש"פ ולאונרא, הכיר בחוקיות ההתנחלויות בגדה ופירסם את תוכנית "עסקת המאה" שעל פיה תקום מדינה פלשתינית על 70 אחוזים בלבד משטחי הגדה לאחר שורה של תנאים בלתי אפשריים שעל הפלשתינים לבצע.

כמו-כן הוא הניע את מדינות ערב לפתוח בתהליך נורמליזציה עם ישראל בניגוד ליוזמת השלום הערבית ולהחלטות הליגה הערבית, עד כה נענו לכך שלוש מדינות ערביות: איחוד האמירויות, בחריין וסודן אך מדינות ערביות נוספות ממתינות להיצטרף לתהליך אחרי הבחירות האמריקניות. הציפייה של הנהגת הרש"פ היא שהנשיא החדש ג'וב ביידן יאזן את הבעיה הפלשתינית מבחינה בינלאומית ויצמצם את הנזקים המדיניים שנגרמו לפלשתינים בתקופת שלטונו של טראמפ.

עם זאת, יש הבנה בקרב ההנהגה הפלשתינית שהנשיא ביידן לא יפעל לבטל את הסכמי הנורמליזציה שכבר הושגו או את ההכרה האמריקנית בירושלים כבירת ישראל.
הנשיא ביידן לא יחזיר את השגרירות האמריקנית לתל אביב אך הפלשתינים מצפים לכך שהוא יחזיר לקונסוליה האמריקנית בירושלים את המעמד שהיה לה והיא תהווה בעצם את תפקיד השגרירות האמריקנית במזרח ירושלים שהיא מבחינתם בירת המדינה הפלשתינית.

הפלשתינים שואבים עידוד מדברים שאמרה קאמלה האריס, סגניתו של ג'ו ביידן ב-28 באוקטובר. האריס אמרה כי ממשל טראמפ יבטל צעדים שעשה ממשל טראמפ בקשר לפלשתינים",אנו מחויבים לפתרון 2 המדינות ונגד הסיפוח והרחבת ההתנחלויות, אנו נגד צעדים חד-צדדים, נחזיר את הסיוע הכלכלי לרש"פ, נפתח מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון ונפתח את הקונסוליה האמריקנית במזרח ירושלים" הבטיחה קאמלה האריס.

עם זאת, ההנהגה הפלשתינית בהחלט מצפה שהנשיא ביידן יבטל את תוכנית "עסקת המאה" של טראמפ ויציג מתווה מדיני חדש המבוסס על עקרון 2 המדינות כשקו ההתחלה לחידוש המשא-ומתן הוא הקו שבו הסתיימו הדיונים בין ראש הממשלה לשעבר אהוד אולמרט לבין יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס.

חידוש המשא-ומתן

גורמים בכירים ברש"פ אומרים כי כמחווה לנשיא החדש וכצעד בונה אמון בין הרש"פ לממשל החדש, תהייה מוכנה הרש"פ לחדש את המשא-ומתן עם ישראל לאחר שהיא תחדש גם את התיאום הביטחוני עמה ותסכים גם לקבל את כספי המיסים שישראל גובה עבורה.

ההערכה ברש"פ היא שבתגובה יפתח הממשל מחדש את משרדי אש"ף בוושינגטון ויחדש לאלתר את הסיוע הכספי לרש"פ הסובלת ממצוקה כספית קשה. בזמנו הפסיקה הרש"פ את התיאום הביטחוני עם ישראל ואת קבלת כספי המיסים במחאה על תוכנית הסיפוח הישראלית. עם זאת הרש"פ בהחלט מצפה שהממשל החדש יתמוך ביוזמה המדינית החדשה של מחמוד עבאס.

התוכנית הפלשתינית היא למחזר את ההצעה של יו"ר הרש"פ בנאום שנשא באו"ם בספטמבר 2018 לכנס בתחילת השנה הבאה ועידת שלום בינלאומית, זה אמור לקרות אחרי שהנשיא החדש יכנס לבית הלבן בינואר 2021. יו"ר הרש"פ מחמוד עבאס שיגר ב-30 באוקטובר איגרת למזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש שבה הודיע על נכונתו לדון בסוגיות של הסדר הקבע בין ישראל לפלשתינים במסגרת מנגנון בינלאומי ובלוח זמנים מוגבל בוועידה בינלאומית לשלום שתכונס בתחילת השנה הבאה. המגמה של מחמוד עבאס היא לנסות ולנטרל את התפקיד המסורתי של ארה"ב כמתווך העיקרי בין ישראל לפלשתינים.

על-פי דיווח בעיתון "א-שרק אלאווסט" ב-30 באוקטובר, באיגרת שכתב מחמוד עבאס למזכ"ל האו"ם הוא הסביר כי עריכת הוועידה הבינלאומית וקביעת מנגנון רב-לאומי יעזרו לצדדים לנהל משא-ומתן על בעיות הסדר הקבע על בסיס החוק הבילאומי והחלטות האו"ם בפרק זמן קצוב.

עבאס ביקש ממזכ"ל האו"ם לנהל מגעים עם הרביעיה הבינלאומית (קוורטט) ומועצת הביטחון לכינוס ועידה בינלאומית לשלום עם כל הסמכויות "כדי לפתוח במשא-ומתן שיביא לסיום הכיבוש הישראלי, הקמת מדינה פלשתינית שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעיית הפליטים על-פי החלטה 194 של האו"ם". ההצעה של מחמוד עבאס מבוססת על עקרון פתרון 2 המדינות, הוא שלח את האגרת למזכ"ל האו"ם לאחר שבדיון במועצת הביטחון ב-26 באוקטובר תמכו רוב חברות מועצת הביטחון בהצעה הזו. הפלשתינים שואבים עידוד רב מהתמיכה הזו והם רואים בה הצעה נגדית וכלי לנסות ולטרפד באמצעותו את תוכנית השלום האמריקנית המכונה "עסקת המאה".

הרש"פ נמצאת במצב קשה בשלהי כהונתו של הנשיא טראמפ לאחר שהתחיל תהליך הנורמליזציה בין ישראל למדינות ערב המתעלם מיוזמת השלום הערבית, עכשיו היא מנסה לסובב מחדש את הגלגל לאחור בתקווה שג'ו ביידן כנשיא האמריקני החדש יסייע לה במשימה הזו שמטרתה הורדת תוכנית השלום "עסקת המאה" מסדר היום הבינלאומי.

מחמוד עבאס רואה ברוב החברות במועצת הביטחון שתומך בתוכניתו התפתחות חשובה מאוד הוא יודע שארה"ב יכולה להטיל וטו על כל החלטה במועצת הביטחון אך הוא מקווה שממשל חדש בראשות ג'ו ביידן ימנע מהטלת וטו כזה. מדובר בניסיון פלשתיני מחודש לנסות לכפות על ישראל באמצעות האו"ם את מתווה הפתרון לבעיה הפלשתינית שהוא בעצם "הקווים האדומים" הפלשתינים, דהיינו הקמת מדינה פלשתינית בקווי 67 שבירתה מזרח ירושלים ופתרון בעית הפליטים באמצעות זכות השיבה.

עם זאת, ברש"פ מבינים כי כוחו של הנשיא החדש ג'וב ביידן מוגבל מכיוון שנשמר הרוב הרפובליקני בסנט, ג'ו ביידן הינו גם ידיד ותיק של ישראל במשך עשרות שנים והוא לא יפגע באינטרסים האסטרטגיים והביטחוניים שלה, אולם הציפייה הפלשתינית היא שהוא ישנה את הטקקטיקה המדינית של הממשל כלפי הסכסוך הישראלי-פלשתיני בכל הקשור לסיפוח,ההתנחלויות ולפתרון הקבע גם אם יהיה קשה לו לשנות את המצב שכבר נקבע בקשר למעמדה של ירושלים והנורמליזציה עם מדינות ערב.

אזהרה סעודית

מי שניסה בסוף השבוע האחרון להנמיך את הציפיות של ההנהגה הפלשתינית מהנשיא החדש ג'ו ביידן היה הנסיך הסעודי טורקי אלפייצל, ראש המודיעין הסעודי לשעבר.
אתר ערוץ "אלערביה" פירסם ב-6 בנובמבר דברים שאמר הנסיך הסעודי בכינוס של מכון מחקר באבו דאבי. אלפייסל אמר כי אם ג'ו ביידן יבחר לנשיא הבא בארה"ב הוא לא יבטל את הצעדים שעשה ממשל טראמפ לתמוך בישראל כמו ההכרה בירושלים כבירת ישראל או הריבונות הישראלית ברמת הגולן. להערכתו, ג'ו ביידן גם לא יסוג מהסכמי הנורמליזציה בין ישראל לאיחוד האמירויות, בחריין וסודן.

הוא הזהיר את הפלשתינים כי "אם הם מצפים שג'ו ביידן יהיה שונה מדונלד טראמפ בכל הקשור ליחס שלו לישראל הרי שמצפה להם אכזבה גדולה". דבריו של הנסיך הסעודי משקפים דעות של פרשנים רבים בעולם הערבי כי "טראמפ וביידן הינם שני צדדים של אותה המטבע" וכי ישראל לא תיפגע מהמדיניות של הממשל החדש האמריקני בראשותו של ג'ו ביידן בכל הקשור לאינטרסים המדיניים והביטחוניים שלה בנושא הפלשתיני שאיננו צפוי לעמוד בראש סדר היום של הממשל החדש.

תאריך:  09/11/2020   |   עודכן:  09/11/2020
יוני בן-מנחם
+שני נערים פלשתינים נעצרו לפני פיגוע
12:49 09/11/20  |  עידן יוסף
‏שב"כ עצר שני פלשתינים קטינים שגויסו על ידי חמאס ברצועת עזה לביצוע פיגועי טרור ביהודה ושומרון.
+לאן נעלם השלום של "מחנה השלום" והמדינה הפלשתינית
08:47 09/11/20  |  מתי דוד   |   לרשימה המלאה
השלום נעלם בגלל התפכחות מאשליות של "תעשיית השלום", שטיפחו חוגי השמאל בארץ ומדינאים בעולם, לגבי נכונותם של הפלשתינים לפשרות ולוויתורים
(אסטרטגיה של סרבנות [צילום: חסן עמר, AP])
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ציפיות פלשתיניות מהנשיא האמריקני החדש
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יהודה אלידע
9/11/20 11:51
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
התפתחויות נוספות   /  ישראלי-פלשתיני
ראוי להידרש לשאלה האם ביידן של שנת 2021 יהיה אותו ידיד ישראל משכבר הימים, או שמא אישיות שגילה המתקדם עלול לתת אותותיו במצבו הקוגניטיבי? שומה שגורמי הערכה בישראל, יידרשו לתרחיש שבו הנשיא המיועד ביידן יהיה, במידה כזו או אחרת, בבחינת 'פסאדה', כאשר מאחורי הקלעים ימשוך בחוטים לא אחר מאשר הנשיא לשעבר, ברק אובמה.
.
06/11/2020  |  עידן יוסף  |   חדשות
בעקבות מאמרי מהשבוע שעבר ('מהי מורשת רבין (ופרס'), פנו אלי קוראים, שמחו על האיזכור הנרחב מדי, לטענתם, של אירועי הדמים ששיאם היה ב-1994. אחד הפונים אף טען כי גם אם רבין אכן רוּמא על-ידי ערפאת, הרי בשלב המוקדם של 'מכירת' הרעיון של שתי מדינות לשני עמים, על-ידי ערפאת, לציבור היהודי, לא היה בו כל פסול.
05/11/2020  |  מרדכי ליפמן  |   יומני בלוגרים
ראש המועצה האזורית שומרון יוסי דגן אמר היום כי מדינת ישראל צריכה להכריז על ארגון הביטחון המסכל של הרשות הפלשתינית כארגון טרור לכל דבר.
04/11/2020  |  איציק וולף  |   חדשות
דובר צה"ל אישר כי חיילים סיכלו ניסיון פיגוע ירי בצומת חטמ"ר שומרון. על-פי ההודעה, מחבל שיצא משכם, הגיע עם רכב לכיכר החטיבה המרחבית שומרון ופתח באש מרכבו.
04/11/2020  |  מירב ארד  |   חדשות
רשימות נוספות   /   ישראלי-פלשתיני  /  מי ומי  
צפו: מסתערבים עוצרים מחבל בירושלים  /  עידן יוסף
מצברים מוברחים לשטחים, ומשם לנחלים  /  עידן יוסף
שתי רקטות נורו לעבר אשקלון  /  עידן יוסף
הרש"פ נדחקת לפינה  /  יוני בן-מנחם
פנייה פומבית לאחינו יהודי ארה"ב  /  ד"ר רבקה שפק ליסק
מוטה ומפלה  /  אביתר בן-צדף
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
רבקה שפק-ליסק
רבקה שפק-ליסק
הלא חרדים מסרבים להיות "חוטבי עצים ושואבי מים" לרבנים, אברכים ופוליטיקאים חרדים    או שהחרדים ימלאו את חובתם האזרחית או שיסתלקו מכאן
דרור אידר
דרור אידר
ההגדה אינה מסמך קפוא אלא טקסט גנרי שמחזיק רעיון המתחדש עלינו מדי תקופה    ממצרים העתיקה שבה העבדים העברים סיפרו על יציאת האבות מהגלות, עד ליציאת מצרים של תקופתנו היא מדינת ישראל
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il