בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
|
|
|
|
מה חוסם את הישראלים לעלות לתחבורה הציבורית
|
|
|
החסמים שבגללם פחות אנשים נוסעים באוטובוסים
|
מחקר מצביע על כך ששיפור האמינות, הזמינות והמהירות של שירותי התחבורה הציבורית, כמו גם הגברת הנגישות, הם הגורמים הקריטיים ביותר שיניעו אנשים להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית. הורדת מחירים עשויה להוות תמריץ עבור חלקם, אך ייתכן שהיא לא מהווה גורם משמעותי עבור רבים
|
מהם הגורמים שיניעו אנשים להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית? בדיקת משרד התחבורה מראה, שאמינות השירות היא המכשול העיקרי להגברת השימוש בתחבורה הציבורית, בעיקר בקרב מי שכבר משתמש בה. משתתפי הבדיקה זיהו אמינות נמוכה בנושאים כמו אי-ביצוע נסיעה, אי-עצירה בתחנות, אי-עמידה בזמנים וחוסר מידע לגבי זמן הגעת האוטובוס. בסקר שערכה יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, המשתתפים חולקו לשתי קבוצות: אלו המשתמשים באופן קבוע בתחבורה ציבורית ואלו שאינם משתמשים בה כלל.
|
|
|
התגובה השכיחה ביותר משתי הקבוצות הייתה הצורך בשירות אמין יותר, כאשר 49% מהמשתמשים ו-44% ממי שאינם משתמשים בחרו באפשרות זו. נתון זה מצביע על כך ששיפור האמינות של שירותי התחבורה הציבורית הוא קריטי כדי לעודד יותר אנשים להשתמש בה. התגובה השנייה בשכיחותה הייתה זמינות השירות בקווים הדרושים, כאשר 40% מהמשתמשים הרגילים ו-54% מהלא-משתמשים בחרו באפשרות זו. נתון זה מצביע על כך שהבטחת שירותי תחבורה ציבורית זמינים דווקא במסלולים שאנשים צריכים היא חיונית גם כדי להגביר את השימוש. שירות מהיר יותר היה גם גורם קריטי עבור שתי הקבוצות, כאשר 40% מהמשתמשים הרגילים ו-36% מהמשתמשים שאינם משתמשים בחרו באפשרות זו. נתון זה מצביע על כך ששיפור המהירות של שירותי התחבורה הציבורית יכול גם לעזור להגביר את השימוש.
|
|
|
מחירי נסיעות נמוכים היו פחות קריטיים, כאשר רק רבע (25%) מהמשתמשים הרגילים ו-9% מהמשתמשים שאינם משתמשים בחרו באפשרות זו. נתון זה מצביע על כך שאמנם מחירים נמוכים יותר עשויים להוות תמריץ עבור חלק, אבל זה לא יכול להיות גורם משמעותי עבור אנשים רבים. בסך-הכל, התעריפים בישראל נמוכים יחסית לשאר העולם, כך שרפורמות "דרך שווה" (מרב מיכאלי ואביגדור ליברמן) ו"צדק תחבורתי" (מירי רגב) אינן בהכרח זרז להגדלת השימוש בשירות. לבסוף, 17% מהמשתמשים הרגילים ורבע (25%) מהמשתמשים שאינם משתמשים הצהירו כי תחנה קרובה יותר לנקודת המוצא או היעד שלהם תגרום להם להשתמש יותר בתחבורה ציבורית. נתון זה מצביע על כך ששיפור הנגישות של שירותי התחבורה הציבורית יכול גם לעזור להגביר את השימוש.
|
שיפור אמינות, זמינות ונגישות
|
|
|
|
איך מתגברים על חסמים לשימוש בתחבורה ציבורית
|
▪ ▪ ▪ |
יוזמות שונות, יעדים ומדדים סביב נושאי האמינות מבוצעים על-ידי הרשות הארצית לתחבורה ציבורית, המדגישה את חשיבותם באמצעות שקיפות, פיקוח, בקרה ואכיפה ובאמצעות אסדרה. פתרונות לחסמים אלו יכולים לכלול תחזוקה וניטור טובים יותר של כלי רכב ותשתיות, שיפור התקשורת עם הנוסעים בנוגע לתקלות והפרעות בשירות, הרחבת מסלולים ושעות השירות, מתן שירות תכוף יותר לאזורים בעלי ביקוש גבוה, הגדלת מספר כלי הרכב במסלול והצעת שירותים נוספים בשעות השיא. עבור מי שאינם משתמשים, שיפור הנגישות באמצעות הגברת השירות באזורים מועטים ותקשורת טובה יותר לגבי אפשרויות התחבורה הציבורית עשויה לעודד יותר אנשים להשתמש בתחבורה ציבורית.
|
|
|
לרשות הארצית לתחבורה ציבורית יש כמה אסטרטגיות ויוזמות לטיפול בסוגיית אמינות התחבורה הציבורית. הפיקוח, הבקרה והאכיפה נעשים באמצעות פיתוח כלים טכנולוגיים, לרבות מדידת מהימנות באופן שוטף, שקיפות באמצעות פרסום פומבי שוטף של דוחות מדידת מהימנות קו והטמעת כלים טכנולוגיים שבמרכזם כלי מדידה עבור אגף הפיקוח והבקרה. דוחות תקלות מופקים באופן שוטף עבור מחלקת הפיקוח והבקרה באוטובוסים עם תקלות במערכות לטובת אכיפה יעילה יותר מול המפעילים. כמו-כן, הושק הניסוי הטכנולוגי הראשון לזיהוי אוטובוסים שסוטים מהמסלול או מדלגים על תחנה. האסדרה נעשית כדי לשפר את הבקרה מול המפעילים. הרשות לתחבורה ציבורית יצאה בניסוי להטמעת מדד אמינות כמדד שירות במכרזים עתידיים לתפעול תחבורה ציבורית. הוקם צוות משימה בראשות סגן מנהל הרשות לבחינת דרכי התמודדות עם תופעת אי-העצירה בתחנות. הצוות יגיש את המלצותיו בשנה הקרובה ויבחן בין היתר היבטי אסדרה ושיפור הטיפול בתלונות הנוגעות לאי-הגעה וגם לאי-עצירה בתחנות.
|
|
|
שיפור איכות המידע לציבור בנוגע לזמני הגעה של אוטובוסים הוא אסטרטגיה מרכזית נוספת לשיפור אמינות התחבורה הציבורית. הרשות הלאומית לתחבורה ציבורית החלה בפרסום מאגר מידע חודשי עדכני על נתוני הגעת קווים לתחנות. המאגר זמין לציבור הרחב. הרשות משפרת ומעדכנת באופן שוטף את זמני הגעת האוטובוסים לתחנות על-מנת שהמפתחים יוכלו לשלבם בישומונים ולהנגיש מידע מדויק יותר לציבור. כמו-כן נעשית פריסת שילוט דיגיטלי בתחנות ברחבי הארץ. בשנת 2021 יצאה לדרך תוכנית לפריסה ארצית של כ-2,000 שלטים דיגיטליים. מדי חודש מוצבים עשרות שלטים דיגיטליים ביישובים שונים, ועד סוף השנה יוצבו לפחות 250 שלטים ברחבי הארץ. שיפור האמינות, הזמינות והנגישות של שירותי התחבורה הציבורית ושל התשתיות (נתיבי תחבורה ציבורית), כמו גם הגברת הידע והתקשורת לגבי אפשרויות התחבורה הציבורית, הם גורמים קריטיים שיניעו אנשים להגביר את השימוש בתחבורה הציבורית. על-ידי טיפול בחסמים המונעים מאנשים להשתמש בתחבורה ציבורית, ניתן יהיה ליצור מערכת תחבורה בת-קיימא ויעילה יותר שתועיל לכולם.
|
|
תאריך:
|
13/04/2023
|
|
|
עודכן:
|
13/04/2023
|
|
עידן יוסף
|
החסמים שבגללם פחות אנשים נוסעים באוטובוסים
|
|
בשל מתקפת הסייבר, מזה ימים אחדים שכל עמדות "על הקו", מרכזי השירות של הרשות הארצית לתחבורה ציבורית אינם פעילים. במרכזים אלה, יכולים הנוסעים בין היתר להנפיק כרטיסי רב-קו, לשחזר כרטיסים שאבדו או נגנבו, לעדכן פרופיל, לקבל פלט נסיעות ולקנות כרטיסים אנונימיים או חצי אנונימיים.
|
|
|
בכל שבוע צי האוטובוסים של התחבורה הציבורית בישראל נוסע במצטבר יותר מ-14 מיליון קילומטר. זה כמו לנסוע כל יום להקיף את ירח וחזרה... פעמיים.
|
|
|
פתיחת הנת"צים במקטע וולפסון-השלום בנתיבי איילון (כביש 20) מדגימה את השיפור המשמעותי במהירות הנסיעה של האוטובוסים. במחקר שערכה יחידת המחקר ברשות הארצית לתחבורה ציבורית, נמצא כי בשעת שיא בוקר, בכיוון צפון עלתה מהירות הנסיעה של האוטובוס מ-22 קמ"ש ל-47 קמ"ש - עלייה של 25 קמ"ש, שהם כ-114%!.
|
|
|
בקריית מוצקין נחנך מסוף תפעולי חדש (מסוף כורדני) לאוטובוסים. המסוף שוכן בין רחוב ירושלים לרחוב מנחם בגין, ובסמוך למסוף מרכזית הקריות.
|
|
|
קראתי לאחרונה דברי ביקורת של התאחדות הקבלנים על כך שהמטרו בגוש-דן תגרום לעצירת קידום פרויקטים חדשים, זאת במיוחד עקב עצירת תמ"א 38 במתחמי הנושקים לתחנות המתוכננות והחלפתה בתמ"א 70 שתאפשר זכויות בנייה הרבה יותר נרחבות, גולל מגדלים.
|
|
|
|
|
|
רבקה שפק-ליסק
זאת ממשלה שחלק ממנה לא שירתו בצבא או היו ג'ובניקים ומה שחשוב לא פחות - בניהם אינם משרתים בצבא כעת, כאשר אנו במלחמה וחסרים לצבא אלפי חיילים
|
|
|
מנחם רהט
המרוץ לכהונת הרבנים הראשיים מגיע אל הישורת האחרונה ללא תמיכה ממוקדת במועמד אחד מטעם הציונות הדתית, מה שפותח את הדרך לבחירה נוספת, זו הפעם הרביעית, של רבנים חרדיים לראשות המוסד שהחר...
|
|
|
איתמר לוין
"לישראל אין מדיניות חוץ אלא רק מדיניות פנים", אמר המדינאי האגדי לפני 50 שנה. מאז הוכח שוב ושוב עד כמה צדק, וכעת הדברים אולי ברורים יותר מאשר אי-פעם
|
|
הבלוגרים הנקראים ביותר ב- News1
|
|