הוועדה המחוזית לתכנון ובנייה דרום, בראשות אבי הלר, ממונה מחוז דרום במשרד הפנים, בחנה את שלוש החלופות לתוואי הרכבת לאילת והחליטה להמליץ למועצה הארצית לתכנון ובנייה על התוואי המזרחי, בקטע באורך של כ-60 ק"מ, בין דימונה לחצבה ("מישור ימין").
בפני הוועדה הוצגו לתוואי הרכבת לאילת, אשר אמורה לנוע במהירות של 260-220 קמ"ש, שלוש חלופות: מזרחית, מרכזית ומערבית. הוועדה החליטה לבחור את החלופה המזרחית שהוכנה על-ידי חברת נתיבי ישראל מהנימוקים הבאים:
- תוואי בעל היתכנות הנדסית,
- נוחות תפעולית של הרכבת המאפשרת נסיעת רכבות רבות לאורך התוואי,
- צמצום פגיעה בסביבה, תוך הפיכת חווית הנסיעה לחוויה נופית.
בוועדה ציינו כי אומנם החלופה המערבית, שהוצעה על-ידי המשרד להגנת הסביבה, היא חלופה שמיטיבה עם הסביבה, אולם לדעת חברי הוועדה יש בה חסרונות רבים:
- מבחינה תפעולית החלופה גורמת להקטנת יכולת התפעול של הרכבת ב-30% כך שפחות רכבות יוכלו לעבור בתוואי,
- תוספת עלות כספית עקב הוספת מנהרה באורך של למעלה מ-13 ק"מ,
- סיכונים בטיחותיים עקב המנהור: בעיות איוורור, פתחי מילוט, סכנת חסימה או תאונה.
במטרה לצמצם את הפגיעה בסביבה, הנחתה הוועדה את עורכי התוכנית במסגרת תסקיר ההשפעה על הסביבה פרקים ג'-ה', לשים דגש על פתרונות להפחתת הפגיעה בנוף באזור נחל סיף ומציאת פתרונות הנדסיים שישלבו בין התוואי, הנוף והסביבה.
עתה תועבר ההמלצה למועצה הארצית, אשר תדון בנושא ותגבש המלצה לממשלה היכן יעבור תוואי הרכבת לאילת, אשר הוגדר כפרויקט תשתית לאומית.
לפני כחודשיים, אישרה הוועדה שני קטעים נוספים במסלול הרכבת: בין באר שבע לדימונה ובין חצבה לבין אילת והיום הסתיים הדיון בוועדה המחוזית, בשלושת הקטעים.
שר התחבורה ישראל כ"ץ ברך על החלטתה ההיסטורית של הוועדה, וציין כי ההחלטה מיישמת הלכה למעשה, את מדיניות
משרד התחבורה לקירוב הפריפריה למרכז ולחיזוק הקשר בין אילת למרכז
הארץ. זאת, בהתאם לתוכנית נתיבי ישראל שנועדה ליצור רשת כבישים ומסילות ברזל, אשר יחברו בקשר ישיר ומהיר את צפון הארץ ודרומה עם המרכז.
כ"ץ הוסיף כי מעבר ליתרונות הכלכליים, הבטיחותיים והסביבתיים של הפרויקט, מדובר במיזם בעל חשיבות אסטרטגית ולאומית רבה, שישמש חיבור מסילתי בין הים האדום לים התיכון ויאפשר מעבר סחורות בין אסיה לאירופה.
"אנו משוכנעים כי תוכנית זו תתרום למדינת ישראל בחיזוק קשרי המסחר ברמה הבינלאומית. הפרויקט יביא ברכה למפעלי הדרום, המהווים מרכיב גדול ומשמעותי בייצוא הישראלי בנגב ובערבה ולתיירות באילת ובדרום וכן להורדת משאיות מהכבישים, להגברת הבטיחות, בכבישי הדרום ולהפחתת זיהום האוויר. לפרויקט תרומה חברתית ממדרגה ראשונה, עבור 700 אלף תושבים המתגוררים בדרום הארץ", דברי כ"ץ.
מנכ"ל חברת נתיבי ישראל שי ברס, אמר כי בהחלטת הוועדה "נשמר מעל לכל האינטרס הלאומי, מבלי שיהיו מנצחים או מפסידים". תכנון קו הרכבת לאילת מקודם על-ידי חברת 'נתיבי ישראל', בהתאם להחלטת ממשלה. על-פי התכנון, הקו יכלול שתי מסילות נוסעים, למשא ולרכבות נוסעים ולארכו יוקמו 5 תחנות נוסעים, 8 תחנות תפעוליות וארבעה מסופי מטען. על סמך בדיקות מקצועיות, נקבע כי תחנות הנוסעים תהיינה בבאר שבע, דימונה, ספיר, קטורה רמון ואילת".
תכנון קו הרכבת לאילת התקדם בקצב עבודה גבוה במיוחד. שישה משרדי תכנון, שכל אחד מהם קידם במקביל קטע מסילה של כ-40 ק"מ, פעלו במטרה להגיע לשלב הפקדת התוכנית. במסגרת התכנון, נבחנו שבע חלופות שונות, אשר צומצמו לבסוף לשלוש עיקריות. תוואי מסילת הנוסעים לאילת יהיה באורך של 240 ק"מ ואילו מסלול רכבות המשא יהיה באורך של 260 ק"מ.