|   15:07:40
  ליאת בכר-סגל  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
טיפול בתא לחץ: להתחזק בנשימה

משפחתו של חייל שהתאבד עקב שימוש בסם לא תוכר כמשפחה שכולה

העליון: סמים הם 'מחוץ לתחום' בצבא או מחוצה לו התנהגותו הפסולה של המנוח הובילה למותו הכרה במשפחתו תשדר מסר פסול לחיילים ששוקלים שימוש בסמים
05/12/2008  |   ליאת בכר-סגל   |   פסיקה   |   תגובות

בית המשפט המחוזי קבע שפטירת המנוח אינה קשורה לתנאי שירותו, אלא נובעת משימוש בסמים, המהווה "התנהגות רעה חמורה". העליון קבע, כי צדקה המדינה בטענתה, כי לאור נסיבות המוות - יש לבחון אם המדובר ב"התנהגות רעה חמורה" של המנוח, וקבע כי אין ליתן מקום לפירוש, שלפיו החייל בשירות יהיה נתון למבחן של "התנהגות רעה חמורה", ולא כן החייל שבחופשה. נקבע, כי הנסיבות במקרה דנן מצביעות על הסתברות כי מותו של המנוח אירע בשל השימוש בסם, שבעקבותיו שב לביתו במצב שהביא לאבדנות. עוד צוין כי הרחבת מסגרת הזכאות גם למשפחת חייל, שנטל סם וקיפד את חייו בעקבות השפעת הסם, אינה ראויה, ותשדר מסר לא ראוי לחיילים ולעומדים להתגייס, שכן סמים צריכים להיות "מחוץ לתחום" בשירות הצבאי או בחופשה ממנו.

עובדות המקרה

בנם של המבקשים שלח יד בנפשו בעת חופשה משירותו הצבאי הסדיר. במהלך החופשה נטל המנוח סם, בהמשך הגיע לביתו וירה בעצמו בנשקו, וכתוצאה מכך מת.

המבקשים לא הוכרו על-ידי קצין התגמולים כבעלי זכויות לפי חוק תגמולים לחיילים ולבני משפחותיהם (חבלה שלא בעת מילוי תפקיד), תשמ"ח-1988 (להלן חוק התגמולים). ההחלטה נומקה בכך שפטירת המנוח אינה קשורה לתנאי שירותו, אלא נובעת משימוש בסמים, המהוה "התנהגות רעה חמורה", כמשמעותה בחוק משפחות חיילים שנספו במערכה (תגמולים ושיקום), תש"י-1950 (להלן חוק המשפחות).

המבקשים עירערו לוועדת הערעור, וזו העדיפה את חוות הדעת מטעם המדינה, וקבעה כי השימוש בסם הוא שגרם להתאבדותו של המנוח. עוד נקבע, כי נטל ההוכחה מוטל על המבקשים, וכי נטילת הסם על-ידי המבקש מהוה "התנהגות רעה חמורה" כמשמעה בחוק.

ערעור המבקשים לבית המשפט המחוזי נדחה. נקבע, כי נוכח הוראת סעיף 2(ב) לחוק התגמולים, חל על המקרה חוק המשפחות, אלא שסעיף 16 לחוק המשפחות שולל את זכאותם של המבקשים, כבני משפחה של מי שמותו נגרם עקב התנהגות רעה חמורה. זאת, על סמך מסקנת ועדת הערעור, אותה אימץ בית המשפט המחוזי, שמותו של המנוח נגרם עקב השימוש בסם.

טענות הצדדים

טענות המבקשים
• די בכך שמותו של המנוח אירע בעת שהיה חייל בחופשה, כדי להקים את החזקה הקבועה בסעיף 2ב לחוק המשפחות, וכי נוכח הוראת סעיף זה יש לראות במנוח "כמי שמת עקב שירותו זולת אם הוכח היפוכו של דבר".
• שומה על קצין התגמולים "להוכיח את מלוא טענתו בדבר 'התנהגות רעה חמורה'", ומן הראוי לפרש את ההוראה בדבר שלילת הזכאות בצמצום.
• מותו של המנוח אכן נגרם עקב שירותו הצבאי (ובפרט, העדר הטיפול במצבו הנפשי), ולא כתוצאה מן השימוש בסם.
• חוק התגמולים ייתר את הקשר הסיבתי, קרי, היות אדם בחופשה פוטרת מן הצורך להוכיח כי המקרה אירע בזיקה לשירות, ודבר זה חל גם על קביעת התנהגות רעה חמורה.
טענת המדינה
• לא הקשר הסיבתי הוא השאלה הרלבנטית, אלא קיומה של "התנהגות רעה חמורה", וזה אשר אירע במקרה דנא.

קביעות בית המשפט

השופט א' רובינשטיין: המחוקק ביקש שלא לזכות בתגמולים מי שהתנהגותו הוגדרה כ"התנהגות רעה חמורה". השאלה שלפנינו אכן היא, אם כזו הייתה ההתנהגות במקרה דנא.

- בעבר היה הנטל על המשפחות להוכיח, כי מות המנוח נגרם תוך כדי ועקב השירות, אך בתשל"ו תוקן חוק המשפחות, כך שהנטל, כשהמוות התרחש תוך השירות, הועבר אל שכמי המדינה, ועליה להוכיח כי המוות לא אירע 'עקב השירות'.

- בתשמ"ח-1988 נחקק חוק התגמולים שמשמעותו הייתה הרחבת זכאות לחייל בשירות סדיר, כך שיוכר כנכה גם אם נפגע בעת שהותו בחופשה כדין. הצעת חוק זו הייתה לבסוף לחוק נפרד מחוקי השיקום, והוחלה (בסעיף 2(ב) לחוק התגמולים) גם על משפחות שכולות, קרי, על משפחת מי שמת בתקופת שירותו שלא במילוי תפקידו.

- חוק התגמולים יכול היה לחול על משפחת המנוח, אילולא נסיבות מותו המצער, שהרי על חוק זה חלה הוראת סעיף 9 לחוק הנכים (תגמולים ושיקום) תשי"ט-1959 (נוסח משולב) (להלן חוק הנכים), וסעיף 16 לחוק המשפחות, כפי שיפורט, ועל כן צדקה המדינה בטענתה, כי יש לבחון אם המדובר בהתנהגות רעה חמורה.

- אין מקום לפרש את היותו של חוק התגמולים חוק נפרד, המאפשר זכאות גם בעקבות החבלה בתקופת השירות שלא עקב השירות, באופן המעמיד את החייל בחופשה (או משפחתו במקרה מוות) במצב עדיף על החייל בשירות. קרי, אין ליתן מקום לפירוש, שלפיו החייל בשירות יהיה נתון למבחן של "התנהגות רעה חמורה", ולא כן החייל שבחופשה. מי שלקה בהתנהגות רעה חמורה בשהותו בחופשה מחוץ לתפקיד - אין משפחתו זכאית להטבות של חייל, שקופד פתיל חייו בחופשה שלא בנסיבות כאלה.

- הרעיון שביסוד סעיף 16 לחוק המשפחות: המחוקק ביקש לשלול תגמולים ממי שגרם בהתנהגותו שלו - "התנהגות רעה חמורה", קרי, נסיבות קשות של התנהגות - לנכותו או לאבדן חייו.

- במקרה דנן - התשתית העובדתית אינה תומכת בטענות שהעלו המבקשים. על-פי ניתוח הנסיבות, מצביע המכלול בבירור על הסתברות כי מותו של המנוח אירע בשל השימוש בסם, שבעקבותיו שב לביתו במצב שהביא לאבדנות. אכן, המנוח דיבר ראשונית על אבדנות בראיון בלשכת הגיוס; אך לעניין זה הופנה לראש מדור בריאות הנפש בלשכת הגיוס, ובו שלל מחשבות או כוונות אבדניות. אחר כך הופנה לפסיכיאטר, וכאמור נשללה אבדנות בשיחה עמו, גם אם הייתה התרשמות מהפרעת אישיות; וכאמור, כבר נפסק כי אין גיוס חרף ליקוי נפשי בחינת "תעודת הכשר" להתנהגות רעה חמורה. בטירונות לא היה כל אות לבעיות נפשיות אצל המנוח. המנוח הוא שהביא את הסם לחבריו, ועל-פי חוות דעת הפרקליט הצבאי - המנוח שם קץ לחייו לאחר נטילת הסם L.S.D. שעות אחדות לפני כן.

- בפסיקה נקבע כי 'התנהגות רעה חמורה' נמדדת על-פי נסיבותיו של כל מקרה, לפי מבחן אובייקטיבי - האם לפי מבחני השכל הישר נכנס המעשה כשלעצמו ובנסיבות שנעשה, למסגרת התנהגות רעה חמורה, ולפי מבחן סובייקטיבי - היתחקות אחר מצבו הנפשי של החייל בעת המעשה, שמא עשה מעשה מחמת מום נפשי או דחפים שלא הייתה לו שליטה עליהם.

- באשר לשימוש בסמים על-ידי חיילים מחוץ למקום השירות צוין בפסיקת העליון, כי שימוש בסם על-ידי חיילים לא יכול להתיישב עם שירות בצבא.

- רכישת סמים ונטילתם הם בעליל התנהגות רעה חמורה במשקפיים שבהם יש לראות את צה"ל והשירות בו. רכישת סמים ונטילתם על-ידי המנוח, מצביעה על התנהגות רעה חמורה במישור הצבאי (כמו הפלילי).

- הרחבת מסגרת הזכאות בחוק המשפחות למשפחת חייל שנטל סם וקיפד את חייו בעקבות השפעת הסם, אינה נכונה, ותשדר מסר לא ראוי לחיילים ולעומדים להתגייס. סמים צריכים להיות "מחוץ לתחום" בשירות הצבאי או בחופשה הימנו.

- גם באשר לבחינה הסובייקטיבית, מכלול החומר אינו מצביע על כך שהמנוח עשה מעשה מחמת מום נפשי או "דחפים שלא הייתה לו שליטה עליהם". דחף בעקבות נטילת סמים מרצונו של המנוח אינו כזה ש"לא הייתה לו שליטה עליו", ובכך דומה הוא למי שהכניס עצמו למצב שכרות.

תוצאת ההליך

הבקשה נדחתה. הורי המנוח לא יוכרו כהורים שכולים.

פרטי ההליך

- רע"א 8899/07 פלוני ואח' נ' קצין התגמולים
- בבית המשפט העליון
- בפני כבוד המשנה לנשיאה א' ריבלין, כבוד השופטת ע' ארבל, כבוד השופט א' רובינשטיין
- פסק דין מיום 4.12.2008
- בשם המבקשים-עו"ד נסים בלאס
- בשם המשיב-עו"ד יעל רוזנפלד

פסק הדין
תאריך:  05/12/2008   |   עודכן:  06/12/2008
עו"ד ליאת בכר-סגל
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
משפחתו של חייל שהתאבד עקב שימוש בסם לא תוכר כמשפחה שכולה
תגובות  [ 0 ] מוצגות   [ 0 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
ככל שמתארך המעצר, כך על רשויות התביעה המעוניינות בהמשך המעצר, להציג בפני בית המשפט נימוקים כבדי משקל יותר כדי להמשיך ולהחזיק את החשוד/נאשם במעצר. השופטת ארבל קבעה כי יש להשאיר את הנאשם במעצר עד תום ההליכים הגם שהוא הושאר כבר במעצר במשך תשעה חודשים מאז הוגש כנגדו כתב אישום, וזאת הן בשל תחכומו הרב, והסכנה כי במעצר בית תהא לו גישה לרשת האינטרנט, והן משום שהמדינה הצליחה להראות כי סיום המשפט קרב.
05/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
חובת הרשות לקבל גרסתו של אזרח טרם תפגע בזכות מזכויותיו, הינה אחת מהיסודות המוסדים של המשפט המנהלי. הרציונל לקיומה של חובה זו הוא הכוח הרב הנתון לרשות, כנגד תלותו של האזרח בהחלטותיה. החלטה של רשות יש בה כדי להשפיע השפעה מרחיקת לכת וקיצונית על חייו של אזרח, בין אם ההחלטה דנה בצו להריסת ביתו, צו לשלילת רשיונו לעסוק במקצועו, צו שלילת חירותו (בדרך של אשפוז בכפייה או מעצר מנהלי), וכדומה. בראשיתו של המשפט הישראל נהגו בתי המשפט לבטל בדיעבד החלטות של הרשות אשר נתקבלו בלא שלאזרח הקטן ניתן פתחון פה ובלא שנשמעו דבריו. עם זאת, גישה זו הוחלפה במהלך השנים בגישת 'הבטלות היחסית', ולפיה, לא בכל מקרה הכרעה של הרשות אשר נפל בה פגם מנהלי (כגון מניעת זכות השמיעה מן האזרח) תבוטל. הדבר נתון לשיקולים משיקולים שונים, כפי שהיה במקרה שלהלן.
05/12/2008  |  ענל בר-און  |   פסיקה
כל נאשם זכאי ליומו בבית המשפט. כדי שזכות זו תקום לו, נקבע הכלל ולפיו על השופט לפסוק בלא משוא פנים. דא-עקה, קיימת חזקה במשפט ולפיה השופט הוא מקצועי. ועל-כן, רק לעיתים נדירות בלבד יפסל שופט עקב חשש כבד למשוא פנים.
05/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בית המשפט העליון דחה (יום ה', 4.12.08) ערעור שהגישו עמיר מולנר ועצורים נוספים על החלטת בית המשפט המחוזי, שקבע כי יש להשאירם במעצר עד להשלמת הליכי החקירה של המשטרה. המערערים חשודים בקשירת קשר לביצוע פשע. בית המשפט העליון קבע כי התנאים למעצר עד תום החקירה אינם צריכים להיות כה נוקשים, מבחינת זכויות החשוד/נאשם, כמו התנאים למעצר עד תום ההליכים. די ב'חשד סביר' הקושר את החשוד לעבירה המיוחסת לו, ודי אפילו בראיות לא קבילות. קלטת אשר תיעדה את נוכחות החשודים בזירת האירוע, תוך שנראה מהקלטת כי הם משוחחים עם החשודים האחרים, הספיקה כדי לבסס חשש זה. טענת החשודים כי הם היו שם "במקרה" נדחתה מכל וכל.
05/12/2008  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
המוסד לביטוח לאומי העסיק עובד במשך שנים רבות באמצעות חברות כוח אדם. בבית הדין האזורי, כמו גם בערעור, השאלה המרכזית שעמדה לדיון היא מיהו הגורם שהיה מעסיקו של העובד: האם היה זה המוסד אשר היה במעמד של משתמש בשרותי כוח אדם, האם הייתה זו המשיבה, חברת כוח האדם, או שמדובר במעסיקים במשותף. ביה"ד הארצי לעבודה קבע כי המוסד לביטוח לאומי הוא המעסיק
05/12/2008  |  עו"ד נטע רפנר-חי   |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
רפי לאופרט
רפי לאופרט
התהפוכות הפוליטיות והדמוגרפיות השליליות בארה"ב משתקפות יותר ויותר בהתנהלות ממשל ביידן במשבר האזורי הנוכחי    השילוב האפרו-אמריקני-מוסלמי והאנטישמי מעמיק את אחיזתו והשתלטותו
רפאל בוכניק
רפאל בוכניק
התעלומה האופפת את היעלמותו של יחיא סינואר מהספקטרום התקשורתי ומהפגנת נוכחות פיזית בשטח, שומה שתעלה סימני שאלה באשר למידת תפקודו, או אף גורלו    התהיות בסוגיה זו עשויות לגלם משמעויות...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il