|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

ביהמ"ש חלק שווה בשווה דירה שהבעל השקיע ברכישתה יותר

חוק יחסי ממון בין בני זוג קובע כי על בני הזוג המתגרשים להתחלק בנכסים שווה בשווה, למעט נכסים שרכש כל אחד מהם בעצמו טרם הנישואין השופט ויצמן עוקף עיקרון זה באמצעות מוסד ה"ידועים בציבור"
14/06/2009  |   מאיר הילזנרט   |   פסיקה   |   תגובות
למרות שחלק מן הרכוש נרכש בידי הבעל טרם הנישואין הרכוש יתחלק שווה בשווה

הגם שהדירה בבאר שבע, אשר כספי תמורתה שימשו את בני הזוג לרכישת דירה חדשה בכפר-סבא, נרכשה כולה מכספי הבעל, ועל כן ניתן לאמר כי בעקיפין גם הדירה החדשה בכפר סבא נרכשה ברובה מכספי הבעל, הדירה תחולק שווה בשווה בין בני הזוג הנפרדים. הסיבה: בזמן רכישת הדירה בבאר שבע היו הצדדים ידועים בציבור ולא נשואים, ועל כן נכון לזמן הזה חלה עליהם הלכת השיתוף. את הדברים האלו קבע (יום ב' 08.06.09) השופט צבי ויצמן מבית המשפט לענייני משפחה בכפר סבא, בהליך רכושי אשר ניהלו הבעל והאישה, ואשר נלווה להליך גירושיהם.


עובדות המקרה

ב-1993 , כחודשיים לפני שנישאו, נרכשה בבאר שבע דירת מגורי בני הזוג, שנרשמה, לצרכי מענקים והלוואות, על שם האשה - למרות שמומנה ברובה על-ידי הבעל. לאחר מספר שנים נאלצו בני הזוג, עקב קשיי פרנסה, לעבור למרכז הארץ, שם מצא הבעל עבודה. שוב נרכשה דירה, עתה בכפר סבא, ושוב הרישום נעשה על שם צד אחד - עתה על שם הבעל בלבד. הדירה בבאר שבע נמכרה. יחידת נופש באילת ורכבים נקנו. קרע שנפל בין בני הזוג הביא פקעת סבוכה של מכירות, קניות ורישומי נדל"ן אל פתחו של בית המשפט.

מתוך 308,000 ש"ח ששילמו בני הזוג עבור הדירה בבאר שבע, שילם הבעל במעמד הקניה 178,000 ש"ח (על 152,000 ש"ח נטל משכנתא) כשאת יתרת ה - 130,000 ש"ח, הנחוצים להשלמת הסכום, שילמו בני הזוג מכספי ההלוואה שהעמיד משרד הקליטה לאשה. כחצי שנה אחר הרכישה הבעל מכר את דירתו - שהייתה לו עוד מלפני הנישואין בפתח תקוה - ובכספים שקיבל, שילם את כל המשכנתה ופרע את הלוואת משרד הקליטה שתפחה לכדי כ-148,000 ש"ח. סך הכל שילם הבעל עבור הדירה כ-326,000 ש"ח. האשה מצידה הכניסה אל חשבון הבנק המשותף מענק דיור לעולה בסך 40,000 ש"ח.

הדירה בכפר-סבא, אותה רכשו בני הזוג למגוריהם לאחר מספר שנות נישואין, עלתה 268,000 דולרים אמריקנים. לצורך רכישת הדירה פדה הבעל פיקדונות שעמדו לרשותו, עוד מטרם הנישואין,בסך של:45,000 דולרים אמריקנים, ובני הזוג נטלו במשותף משכנתה בסך של 159,000 אלף דולרים אמריקנים. לגבי יתרת 64,000 הדולרים הנותרים עבור תשלום הדירה חלוקים בני הזוג באשר לאופן בו הם הם גויסו. לטענת הבעל הכסף גויס ממכירת הדירה בבאר-שבע, ולטענת האשה הסכום שולם מכספים משותפים של בני הזוג.

טענות הצדדים

לטענת הבעל, הדירה בכפר סבא שייכת כולה לו שכן הוא מימן את כל רכישתה על-פי התחשיב כדלקמן:

64,000 דולרים אמריקנים שולמו על ידו מרווחי מכירת הדירה בבאר-שבע, שהייתה כולה בבעלותו, אות לכך שהוא שילם את מלוא תמורתה. לטענתו, רישום הדירה בבאר - שבע על שם האשה בלבד היה פיקטיבי, לשם קבלת המענק וההלוואה, להם הייתה זכאית כעולה חדשה וכאם חד- הורית. 45,000 דולרים אמריקנים שולמו על ידו מפיקדונות שעמדו לו טרם הנישואין, ואת יתרת 159,000 הדולרים שנטלו בני הזוג במשכנתה שילם הוא לבדו ממשכורתו, בעוד שמשכורת אשתו הייתה שולית והאשה השתמשה בה לצרכי עצמה בלבד. לדבריו, הדירה רשומה על שמו מכיוון שהוא שילם את מלוא תמורתה.

מאידך, האשה טוענת שיש לחלק את הדירה בין שניהם. לדבריה, 64,000 הדולרים השנויים במחלוקת שולמו מכספים משותפים, ושאף אם תתקבל טענת הבעל שסכום זה שולם מרווחי מכירת הדירה בבאר - שבע, ייזקף התשלום גם לטובתה שהרי הדירה בבאר - שבע הייתה שייכת לבני - הזוג בשווה שכן שניהם השתתפו בתשלומי רכישתה. בנוסף טענה, כי השתתפה בתשלומי המשכנתה ששולמו מחשבון הבנק המשותף, אליו העבירה את משכורתה מדי חודש. לדבריה, למרות שהשתתפה בתשלומי הדירה בכפר סבא, לא נרשמה כבעלים שכן בעלה הפחיד אותה באומרו שאם היא תירשם כבעלים, היא תאבד את המענק שקיבלה לצרכי מגורים ממשרד הקליטה כי מענק זה מוקנה רק לעולה חדש בעל דירה יחידה.

קביעות בית המשפט

בית המשפט קיבל את טענת האשה כי יש לחלק את הדירה בכפר סבא בין שני בני הזוג. לדבריו, גם אם תתקבל טענת הבעל ש- 64,000 דולרים אמריקנים שולמו מרווחי מכירת הדירה בבאר-שבע, והאשה לא שילמה דבר מכיסה, הרי שיש לה חלק בדירה, שכן הדירה בבאר- שבע הייתה שייכת לשני בני הזוג מכח "הלכת-השיתוף", הלכה שקבע בית המשפט העליון, על פיה בני זוג נשואים (שנישאו עד 1973), וידועים בציבור - מה שהיו הזוג במקרה דנן בעת קניית הדירה בבאר-שבע - רכוש שצברו במהלך חייהם המשותפים שייך לשניהם, באין ראיה לסתור. לדברי ביהמ"ש, אורח החיים שניהלו השניים גילה כי הם מנהלים משק בית משותף, מבלי מדיניות של הפרדת רכוש. לכן היה לאשה חלק שווה בדירה בבאר-שבע, ומרווחי מכירת הדירה השתתפה אף היא בקניית הדירה בכפר סבא.

משהכריע בית המשפט שאף האשה השתתפה בקניית הדירה בכפר סבא, הוא החיל על בני הזוג את הוראות סעיף 5' לחוק יחסי - ממון בין בני זוג, התשל"ג -1973, הקובע כי ממון שצברו בני זוג נשואים יחולק בשווה בהיפרדם. בית המשפט לא קיבל את טענות הבעל, על פיהן האשה לא השתתפה בתשלומי המשכנתא, ולמרות שקיבל את הטענה כי הבעל שילם 45,000 דולרים אמריקנים יותר מהאשה, מכספי הפיקדונות שפדה, מכל מקום לא מצא לנכון להפעיל את סעיף 8 לחוק האמור, הקובע כי בהינתן טעמים מיוחדים, רשאי בית המשפט לחלק את רכוש בני הזוג שלא בצורה שווה, שכן הוא סבר שחלוקה לא שוויונית יש לבצע רק במקרים חריגים במיוחד, ושהמקרה דנן אינו כזה.

הגדיל בית המשפט לאמור שגם לו הוכח שאת מלוא סכום הדירה בכפר -סבא שילם הבעל מכספים שצבר קודם הנישואין, סביר שהיה מקום לחלק את הדירה בין שני בני הזוג - זאת למרות האמור בחוק יחסי - ממון בין בני זוג בסעיף 5(א)1 ביחס לבני זוג שנישאו לאחר שנת 1973, כבמקרה דנן: "עם פקיעת הנישואין עקב גירושין או עקב מותו של בן זוג, זכאי כל אחד מבני הזוג למחצית שווים של כלל נכסי בני הזוג, למעט נכסים שהיו להם ערב הנישואין או שקיבלו במתנה או בירושה בתקופת הנישואין."

כך כותב השופט צבי ויצמן בפסק דינו :

"...מעבר לנחוץ נוסיף ונאמר כי גם אם היה הנתבע מוכיח כי הדירה בכפר סבא נרכשה כולה מכספים שצבר קודם לנישואין - ספק רב אם לא היה ראוי לאזן את שוויה בין הצדדים על אף שכך..."

תוצאת ההליך

בית המשפט קבע כי יש לחלק בשווה את דירת המגורים בכפר סבא בין שני בני הזוג, למרות שנרשמה על שם הבעל בלבד, ולמרות שהוא שילם עבורה יותר. את כספי בני הזוג, רכבים שהחזיקו בני הזוג ויחידת נופש באילת חילק בית המשפט בשווה בין הצדדים. לגבי המטלטלין הציע בית המשפט שכל צד ימשיך להחזיק במטלטלין שהיו בחזקתו בעת הפירוד. כמו-כן השית בית המשפט על הבעל דמי שימוש בגין שהותו בדירה המשותפת לאחר עזיבת האשה ושכר טירחת עורך דין האשה בסך 5000 ש"ח.

פרטי ההליך

- בבית משפט השלום בכפר סבא
- בפני השופט צבי ויצמן
- בשם התובעת: עו"ד צבי נויה
- בשם הנתבע: עו"ד גלעד בניאל

פלונית נ' פלוני
תאריך:  14/06/2009   |   עודכן:  15/06/2009
מאיר הילזנרט
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ביהמ"ש חלק שווה בשווה דירה שהבעל השקיע ברכישתה יותר
תגובות  [ 1 ] מוצגות   [ 1 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
מרק
18/06/09 09:53
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האם ניתן להגיש כנגד שופט מכהן תביעה בגין רשלנותו בהליך השיפוטי? הגם שזו משאת נפשם של רבים אשר נפגעו מהאופן בו נהג בהם בית המשפט, סעיף 8 לפקודת הנזיקין [נוסח חדש] קובע כי שופט חסין כנגד הגשת תביעות כנגדו. עם זאת, פסק דין משנת 2000 בקע את החסינות הזו, טיפין טיפין וקבע כי א. הגם שלא ניתן להגיש תביעה כנגד השופט, ניתן להגיש תביעה כנגד המדינה כשולחתו של השופט. ב. תביעה שכזו לא תוגש בהקשר של פועלו השיפוטי של השופט אלא בהקשר של פועלו המנהלי. באותה פרשה ניתנה דוגמה ולפיה, מקום בו השופט נוטל קסת דיו ובטעות שופך אותה על מסמך נדיר אשר משמש את אחד הצדדים להוכחת תביעתו, הייתכן כי לא יחויב ברשלנות? הודגש באותה פרשה כי אך ורק מקום בו השופט התרשל בכובעו המנהלי, ניתן יהא לחייב את המדינה, בלבד, כשולחתו, ברשלנות, אולם שיקול דעתו השיפוטי של השופט חסין מתביעת נזיקין. בפסק דין אשר נתן השופט יעקוב שפסר מבית משפט השלום בבאר שבע (יום ג', 26.05.09) הוא בקע עוד בקיעה קטנה את חסינתו של שופט מכהן מפני תביעת נזיקין. בעוד שבעניין פרידמן הושם הדגש על 'רשלנות בוטה' של שופט, אך טיב 'רשלנות זו' לא פורט, ודומה כי בעיקר נפתח הפתח לתביעת רשלנות כנגד שופטים (באמצעות המדינה) בגין עניינים טכניים (כגון עיכוב פסק דין במשך עשור, דוגמה שניתנה בעניין פרידמן), הרי שבפסק הדין בעניין בן הרוש נפתח הפתח לדיון מהותי בפועלו של שופט במסגרת הליך נזיקי, שכן הטענה אשר העלה התובע הינה טענת 'רשלנות רבתי וזדון'.
11/06/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בין הרפובליקה של בולגריה וחברת זאבי אחזקות בע"מ נכרת חוזה, על-פיו תרכוש חברת זאבי בע"מ שבעים וחמישה אחוזים ממניות חברת התעופה הבולגרית. עוד נקבע כי באם תתגלע מחלוקת בין הצדדים, יובא הסכסוך בפני בוררות שתדון על-פי כללי ועדת האומות המאוחדות לענייני סחר בינלאומי, ושהחלטת הבוררות תהיה סופית, בלתי ניתנת לערעור, ותוצא לפועל בבולגריה, בהתאם לחוק הבולגרי.
11/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
"קיים הגיון בשיטה הנקוטה בידי המשיבים כפי שתוארה לעיל, היינו ביצוע השומה לאחר ההמתה, שכן נהיר הקושי במיון וסימון עדר בעל 1,300 ראשים, בעוד בעלי החיים נעים באופן חופשי במרחב שהוקצה להם. סימון בתנאים שכאלו, גורם טרחה מיותרת ועלול בקלות להביא לידי טעות, לעומת סימון בעלי החיים לאחר המתתם בהיותם נייחים".
11/06/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
נראה כי המוסד של "כאילו", של סגן שר הממלא את פונקציות השר עד קצה גבול היכולת הפורמלית כשהשר המכהן הוא ראש הממשלה, להבדיל מסגן שר במתכונתו הבסיסית, הוא מוסד הקרב לתום דרכו. על המערכת הממשלתית ליתן דעתה כי פסק דין זה, אף אם לא הביא להתערבות שיפוטית נוכח הרקע שתואר, מהווה תמרור לעתיד. מה שאין אדם מן היישוב יכול לקבל כהגיוני ומתקבל על הדעת, ושיש לו פתרון אחר - ראוי כי ייפתר בדרך הנכונה, ההוגנת כלפי כולי עלמא והמגשימה את רוח החוק, קרי, מינוי שר ככל משפטו וחוקתו. ראוי משרד ממשלתי כי מי שעומד בראשו בפועל, במהות, יהא בעל כל הכוחות והסמכויות, מהחל ועד כלה, למלא את תפקידו ולשרת את הציבור כך יהא לעתיד לבוא, ואנו יוצאים מהנחה כי כך יהא בממשלה הבאה למצער. כך אמר (יום ג', 9.6.09) שופט בית המשפט העליון, אליקים רובינשטיין, בעתירה שהגישה ההסתדרות הרפואית נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, נגד ההסדר של "סגן שר במעמד שר", וזאת כאשר המשרד עצמו נעדר שר. בעתירה, אשר נדחתה, נקבע כי הגם שההסדר הנוכחי אינו מספק, העתירה תידחה לעת עתה משום שאופן התנהלות הממשלה אינו "בלתי סביר באופן קיצוני".
11/06/2009  |  ענבל בר-און  |   פסיקה
בבית קפה שפעל בקניון בנתניה נערכה הופעה מוסיקלית, בה נעשה שימוש ללא רשות ביצירות מוגנות על-פי חוק זכויות יוצרים. אגודת אקו"ם, האמונה על ההגנת זכויות היוצרים המוסיקאליים בישראל, תבעה פיצויים בבית משפט השלום ברחובות בשם האמן, שבתכניו השתמשו בהופעה ללא רשותו, מחברת קפוצ'ינו עסקי מזון בע"מ - מפעילת בית הקפה וממנהלו, רועי אקרמן, שגם מחזיק בחלק ממניות החברה, שאיפשר את קיום ההופעה.
11/06/2009  |  מאיר הילזנרט  |   פסיקה
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
ביבי ראש, ביבי אשם    נתניהו היה חייב להתפטר דקה אחת לפני הרצי הלוי ורונן בר    איני בא לטעון כי חליוה אינו צריך להתפטר, צריך גם צריך אחריהם? איתם? לא חשוב
אלי אלון
אלי אלון
תלמה חתומה על שירים רבים שהפכו לקלסיקות בתרבות הישראלית ונמנית עם יוצרי פס הקול המוכר והאהוב על רבים מילדי ישראל בעבר ובהווה
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il