הוועדה לזכויות הילד קיימה (יום ב', ) דיון בנושא מיגור תופעת שכחת הילדים ברכב, דיון שישי במספר מאז תחילת מושב הכנסת. הדיון התקיים בעקבות מותה של הפעוטה שנפטרה בסוף השבוע האחרון.
יושב-ראש הוועדה, ח"כ יפעת שאשא ביטון, פתחה את הדיון: "הייתה לנו תקווה, במיוחד כשאישרנו את התוכנית לבטיחות ילדים, שאת הקיץ הזה נעבור בשלום ושנוכל לאמוד את ההצלחות. אך לצערי הקיץ התחיל רע מאוד עם תינוקת שנשכחה למותה ועם ילדים שנשכחו והוצלו על-ידי אזרחים ערניים. אני רוצה לדעת לגבי כל משרד מה ההתקדמות שלו במסגרת התוכנית, אין אפשרות להתחמק מלהתגייס ולשמש רשת ביטחון. זו אחריות שלנו ובידיים שלנו, אם לא ניתן כל אחד קצת מעצמו לא נוכל לעבור את הקיץ בשלום".
שלומי צ'בוטרו, ראש אגף זיהום אויר,
משרד התחבורה: "אנחנו מתכוונים לעשות ריביזיה בתקן הקיים בנושא ולאפשר לטכנולוגיות נוספות להיכנס כמערכות מאושרות למניעת שכחת ילדים ברכב".
שאשא ביטון: "מה הצפי לשינוי התקן?".
ורד אורן, מכון התקנים: "לקיץ הזה, הדבר קצת בעייתי".
אבנר פלור, סמנכ"ל בכיר, משרד התחבורה: "יש לנו פתרון לטווח הקצר דרך הכנסת האמצעים כאמור לתקינה. זה לא יהווה חסם למי שרוצה להתקין כבר. נצא גם בעוד שבועיים בקמפיין הסברה. לגבי תקינה מחייבת אנחנו לא בשלים היום לתקן תקנה, היות שאין תקן אירופי או אחר. העמדה של המשרד בשלב הזה היא לא להתקין תקנה, אלא להתמקד ככל שניתן במניעה".
שאשא ביטון: "זו סיסמה. אין תחליף לתקינה. ברכבים של הסעות ילדים יש תקינה שמחייבת אותם למרות שאין כזו בעולם. איפה שאנחנו רוצים להציל ילדים זה לא. ממה מפחדים? כמה ילדים צריכים למות כדי שנהייה בשלים?! מטריד אותי הקלות בה מתייחסים לחיי ילדים, הורים לא יקנו אמצעי בטיחות אם לא יחייבו אותם".
פלור: "שמשרד התחבורה מכניס רגולציה הוא מתבסס על תקן שקיים בעולם. ברכבי תחבורה עשינו תקן ישראלי שהוא בעייתי. נרחיב למגוון טכנולוגיות אפשריות לפני שנחייב בכך".
דיון עשירי בנושא
ח"כ איילת נחמיאס ורבין (
המחנה הציוני): "זהו דיון עשירי בשנתיים וחצי, כמה דיונים אפשר לקיים בנושא הזה?! נמאס לנו. עוד דיון ועוד דיון והינה שקד איננה. משרדי הממשלה, מכון התקנים תפסיקו עם הרפיון הזה, אי-אפשר לחכות לילד הבא. אם לא תהייה תקנה תוך זמן קצר תהייה חקיקה".
עו"ד כרמית פולק כהן, יועמ"ש המועצה הלאומית לשלום הילד: "כשרצו לקדם את חוק השידור הציבורי ישבו על כך בצוק איתן כל ערב. פה שילדה נצלתה ברכב יש זמן. תשבו ערב ערב יום יום, אנחנו במאי, יש את יוני, יולי, אוגוסט, ספטמבר, מה כל כך קשה למנוע את המוות הבא?!".
גלית גלעד, סמנכ"ל בטרם: "ההורים מבולבלים, הם רוצים סיוע. צריך לצאת קמפיין לא פוסק מהיום הראשון שמתחיל להיות חם עד סוף הקיץ, שיזכיר, שייתן טיפים. אם נחכה לרגולציה זה לא יעזור".
הגננות מתמרדות
סימה חדד, מנהלת אגף חינוך קדם יסודי, משרד החינוך: "לקחנו על עצמנו את הגברת המודעות, גם בקרב הגננות. גם בנושא של הסכמות מי מעדכן שהילדים לא מגיעים, הוצאנו מסמך לגננות שירעננו להורים את הנושא הזה".
יו"ר הוועדה הקריאה מכתב של שר החינוך
נפתלי בנט בו ציין השר את דאגת המשרד לסוגיה ופעילותו ותהתה: "מה עושים עם הדאגה הזו, האם אנחנו לא באים באומץ. אי-אפשר לפנות וולונטרית לגננות ולומר להם תתגייסו כשילד לא מגיע, תרימו טלפון להורים שיש לכן פנאי?"
לילי פוקמונסקי, מנהלת המחלקה לגננות בהסתדרות המורים: "את מעבירה את כל האחריות לגננות, קודם כל תצייני שהראשון שהאחריות היא של ההורה לילד שלו".
ח"כ שאשא ביטון: "לא אמרתי דבר כזה, אני מדבר על אחריות וולונטרית. שנה אחר שנה את פה ומסרבת לשתף פעולה. את יודעת כמה לגננות אכפת ואת ממרידה את הגננות נגד הילדים ונגד כל התהליכים שאנחנו מנסים לעשות כאן כדי לשמור על הילדים. את מסוגלת לומר לגננות שכל אחת תתגייס ככל יכולתה?"
פוקמונסקי: "את לא תגידי לי מה אני מסוגלת".
נחמיאס ורבין: "אנחנו מפקחים על העבודה ופעילות מכוח תפקידנו בכנסת, את לא תגידי לנו מה אנחנו אומרים או לא. יש כאן כללים".
שאשא ביטון: "פעם אחר פעם אנחנו מדברים על זה שאין אחריות פלילית, אנחנו מתחננים שבאופן התנדבותי גננת יכולה להרים טלפון במקרה שילד לא הגיע, על מה?! על להציל חיי ילדים. זה לא חשוב לכם?".
שמוליק אברהם, איחוד הצלה: "ישנם 270 אירועים בשנה של חשש לחיי אדם מהשארה ברכב, בשבוע שעבר היה אירוע שהתגלה בזמן. אנחנו פועלים בהסברה דרך סטיקרים (דבקיות) של חלוקה לרכב, דרך קורס של 4 שעות עזרה ראשונה שמועבר למשפחות בו אנחנו מדגישים את הנושא".
ד"ר אלי יפה, מד"א: "הורים רבים יוצאים לרגע מהרכב ומשאירים את הילד. הייתי ליד התורן שהנחה את האימא בשבוע שעבר איך לבצע החייאה בילדה, זה דבר שלא יוצא מהראש של התורן. זו לא תופעה שולית, אני מציע לחשוב כן על חקיקה, כן על פעילות אגרסיבית נגד התופעה".
יו"ר הוועדה קראה למשרד הרווחה במסגרת המעונות שבפיקוחו לפנות לגננות להרים טלפונים להורים במקרה שילד לא מגיע, באופן התנדבותי.
חגי פרוגס, מנהל אגף מעונות יום ומשפחתונים, משרד הרווחה: "זה לא משהו שאנחנו כרגולטור יכולים לעשות, אנחנו לא יכולים ללכת עד הסוף בפן הזה. דובר כאן על העומס הרב שיש על מטפלות, יש גם סדרי עדיפויות".
ח"כ שאשא ביטון: "אם מתקלקל המזגן המטפלת לא מרימה טלפון, אז מה על ילד שנשכח ברכב? שם זה לא. זה הצלת חיים. נציין שהמשרד לא מוכן ללכת עד הסוף בנושא של שכחת ילדים ברכב".
נעמי אבוטבול, שירות ילד ונוער, משרד הרווחה: "אני גם מהמשרד ואני חולקת על מה שהציג חגי, לא ביקשו פה לחייב אלא ביקשו ריענון וקריאה. נבחן את הדבר במשרד ונביא את התשובה המוסכמת".
ח"כ
עליזה לביא (יש עתיד): "אנחנו נכשלים בטירוף. יש לנו את מובילאיי שאני לא מבינה אפילו מה הם עושים, יש חימום למושב, האוטו טכנולוגי לגמרי אך מה על ההגנה לחסרי ישע? אנחנו המדינה הראשונה שצריכה לתת מענה לדבר הזה. אי-אפשר לעמוד מנגד והשתמש על אותם טיעונים של שנים קודמות בנוגע לילדים שלנו".
מירי כהן, משרד הבריאות: "אנחנו עוסקים בהצלת חיים. בפיקוח נפש גם אם נתקשר לא יקרא כלום. עד שמשרד התחבורה יכשיר את הטכנולוגיה החלטנו כבר לפעול אקטיבית. אנחנו בפעילות שוטפת מול לשכת הפרסום הממשלתית, נפיץ מדבקות לכל רכב. ליד מקומות העבודה אנחנו פועלים להצבת שלט - 'איפה הילד'. יהיה גם קמפיין משודר".
היו"ר שאשא ביטון סיכמה את הדיון: "הדיונים הללו טעונים וקשים מאוד גם לי אבל עם הפתיחה הצורמת הזו של הקיץ אנחנו רוצים למנוע אבדות נוספות. בלי התגייסות של כל הגורמים המהלך לא יצלח. אני מזכירה למשרד לביטחון פנים לתת תזכורות לערנות מצד שוטרים מסיירים. מרכז השלטון המקומי - פנייה לפקחים להציץ פנימה לרכבים וכן להתקין שילוט מתריע במרחב הציבורי. משרד התחבורה - אני קוראת לכם לפעול לחייב תקינה ברגע שיורחב התקן במכון התקנים. משרד הרווחה - להוציא קריאה וולונטרית לצוותי הפעוטונים להתגייס לצלצל להורי ילדים שלא מגיעים. משרד הבריאות - עידכון לגבי הסטיקרים, הקמפיין המשודר חייב להיות אגרסיבי, ממושך ומגוון, ולהתחיל עכשיו. מכון התקנים - לעדכן על התקן החדש. כולנו חלק מרשת ביטחון כי אנחנו רוצים, לא כי אנחנו חייבים. אני פונה מפה גם להורים להיות ערניים, זו קודם כל האחריות שלכם, אנחנו כאן כדי לעזור להם במקרה הצורך".