|   15:07:40
דלג
  אבי דוידוביץ  
קרימינולוג, ניצב-משנה (בדימוס), מומחה בפרופילאות פלילית
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
חברת סאו-רארש
המדריך המלא לבחירת מדרסים אורתופדיים: איך לבחור נכון ולמה זה חשוב?
כתיבת המומחים
מה צריך לדעת כשמתכננים חופשה באילת?

להאיר את פרשת קצב (ג')

מאמר שלישי בסדרה הבוחן מהלכים משפטיים טקטיים שעשה הנאשם משה קצב במאבקו על חפותו, ובעיקרם ניסיונות חוזרים ונשנים לעכב המשפט, כחלק מהאסטרטגיה הכוללת של ההגנה
08/06/2010  |   אבי דוידוביץ   |   מאמרים   |   פרשת קצב   |   תגובות
[צילום: פלאש 90]

להאיר את פרשת קצב
אבי דוידוביץ
סגן ראש הצח"מ בחקירת הנשיא השמיני של מדינת-ישראל, משה קצב, מדבר על הפרשה ועל התביעה ומה שביניהם * הסדר טיעון שנוי במחלוקת * עתירות מיותרות לבג"צ בכוונה מוצהרת לייצג את ענייני הקרבנות שבפועל הועילו רק לנאשם * ומי באמת הביא לפיצוץ הסדר הטיעון * מאמר ראשון בסדרה
לרשימה המלאה

להאיר את פרשת קצב (ב')
אבי דוידוביץ
סגן ראש הצח"מ בחקירת הנשיא השמיני של מדינת-ישראל, משה קצב, מדבר על הפרשה ועל התביעה ומה שביניהן * מאמר שני בסדרה * אין כמו אור השמש כדי לחטא זיהומים בשירות הציבורי
לרשימה המלאה

כשלושה חודשים לאחר פיצוץ הסדר הטיעון על-ידי משה קצב, ביטול כתב האישום והשבר שבא בעקבותיו בתביעה הכללית, כפי שתיארתי במאמרי הראשון בסדרה, התפטרה הפרקליטה מפרקליטות מחוז ירושלים, עו"ד אירית באומהורן, מניהול התיק. היועמ"ש, מני מזוז, החליט בתאריך 24.7.2008 להעביר את ניהול התיק לפרקליטות מחוז מרכז, בצוות משותף לפרקליטות מחוז ת"א בראשות עו"ד רונית עמיאל.

בתאריך 19.3.2009, כשנתיים וחצי לאחר תחילת הפרשה, הוגש כתב אישום שני - במקום הראשון - והפעם לבית המשפט מחוזי (תפ"ח 1015/09 מחוזי ת"א). תחילת המשפט ובעיקרה הקראת כתב האישום נקבעה ליום 14.5.2009.

מאמר זה דן בחלק מהטקטיקות המשפטיות שנקטה ההגנה לטובת מאבקו של הנאשם על חפותו, משלב הגשת כתב-האישום השני ועד לדיונים הראשוניים בבית המשפט.

בקשה לדחיית המשפט - "או שהפריץ ימות או שהכלב ימות"

בקשות לדחייה במשפטים פליליים מוגשות חדשים לבקרים במחוזותינו, בדרך כלל על-ידי ההגנה. על אומנת הדחייה במשפט בהקשר למשפט קצב היטיב לכתוב ד"ר אביעד הכהן, דקאן מכללת שערי משפט במאמרו על דחיית משפטו של משה קצב ("ישראל היום", 26.3.08) וכול המוסיף גורע. ניתן לומר כי בקשות אלו משקפות מציאות לפיה כל עכבה - לטובת הנאשם, ובמקרים שאין היא מסייעת לנאשם, היא בדרך כלל אינה מזיקה לו.

מיד בסמוך להגשת כתב האישום נגד קצב בביהמ"ש המחוזי בת"א, הגישה ההגנה בקשה לדחיית המשפט בטענה כי היא לא קיבלה את כל חומרי החקירה. בתאריך 7.5.2009 נדחתה הבקשה על-ידי בית המשפט. גם בקשות סרק משרתות את האינטרסים של הסנגורים ושל הנאשם. הסנגורים מציגים בפני לקוחם נחישות להגן ולשרת אותו. הנאשם - בייחוד אם יורשע בסוף ההליך - תהיה זו הוכחה נוספת לעמדתו כי הוא לא זכה למשפט צדק.

בקשה להעביר את המשפט לבית משפט אחר - "משנה מקום משנה מזל"

בתאריך 13.5.2009, יום לפני תחילת המשפט בביהמ"ש המחוזי בת"א, הגישה ההגנה בקשה לבית המשפט העליון להעביר את המשפט לבית המשפט המחוזי בבאר-שבע או בירושלים (בש"פ 4084/09). בו ביום החליטה נשיאת בית המשפט העליון לדחות הבקשה בעיקר בגלל הגשתה המאוחרת. עם זאת ציינה הנשיאה כי לעניין הנוחות כפי שטענה ההגנה, קרובה קריית מלאכי - מקום מגוריו של הנאשם משה קצב - לתל אביב, מאשר לבאר-שבע. אין ספק כי משפטנים מנוסים ומקצועיים יכולים להעריך כי בקשה מסוג זה המוגשת באיחור כה רב, סופה להידחות. אבל "שיטת מצליח" יכולה לפעמים להצליח, ובכל מקרה אין מה להפסיד.

בקשה לנהל המשפט בהילוך איטי - "למה לדחות למחר מה שאפשר לדחות למחרתיים"

עם תחילת המשפט, בתאריך 14.5.2009, קבע הרכב השופטים: אב בית הדין ג'ורג' קרא, יהודית שבח ומרים סוקולוב, כי הדיונים בתיק (שמיעת העדים) יחלו בתאריך 1.9.09, והם יתנהלו ארבע פעמים בשבוע, למעט בימי רביעי. כשבועיים לאחר החלטה זו הגישה ההגנה בקשה שלא לנהל את המשפט בקצב מהיר שכזה. בקשתם נדחתה בו ביום (26.5.2009). גם בית המשפט העליון נדרש לעניין זה וסמך את ידיו על החלטת בית המשפט המחוזי (ע"פ 4865/09). בין היתר ציינו השופטים כי החוק עצמו מורה על קיום דיונים אינטנסיביים כאמור בסעיף 125 לחוק סדר הדין הפלילי, המורה כדלקמן: "... הוחל בגביית הראיות, ימשיך ברציפות יום יום עד גמירא, זולת אם ראה, מטעמים שיירשמו, כי אין כל אפשרות לנהוג כך".

בקשה לנהל המשפט בדלתיים פתוחות - "הפוך על הפוך"

בסמוך לפתיחת המשפט, ביקשה הפרקליטות מבית המשפט לקיים המשפט בדלתיים סגורות. המשמעות לכך היא שאחד הערכים היסודיים של שלטון החוק - פומביות הדיון - נסוג מפני ערך אחר, שבמקרה זה עיקרו צנעת הפרט של הקורבנות ובכלל זה זהותן. במישור המעשי המשמעות של דלתיים סגורות היא שאסור לאיש שאינו מהצדדים לדיון להיכנס לאולם בית המשפט, ואסור לפרסם כל עניין המתנהל בו.

התנגדות ההגנה לבקשת התביעה לקיים המשפט בדלתיים סגורות הייתה חדה ונחרצת. בין היתר טענה ההגנה כהאי לישנא: "המחשבה כי דווקא עדויותיהן בבית המשפט וחקירותיהן הנגדיות יתנהלו בסתר מאחורי גבה הרחום והרחב של המאשימה, מעוררת חלחלה. הראיונות והפרסומים שהיו בפומבי ותחת כל עץ רענן, פגעו בנאשם באופן אנוש. לא בפרטיותו פגעו, כי הדברים כלל לא התרחשו, אלא בכבודו, זהותו ובמעמדו. ועתה כאשר ניתנת לנאשם ההזדמנות להפריך כל אלה בחקירה נגדית ראויה והוגנת, יורד המסך על עדויות אלה. כזאת לא ייעשה". במילים אחרות טוענת לכאורה ההגנה למידה כנגד מידה בכל הנוגע לפרסום, שהרי חקירה נגדית יעילה אינה תלויה לכאורה בשיעור קומתו ואיכותו של הסנגור, ולא בהיקף ועומקה של החשיפה התקשורתית, אלא אם גורמת לאפקטים אחרים היכולים להשפיע על העדים ועל עדותם בבית המשפט.

מהלכים משפטיים כמו בקשות שונות אינם משקפים רק את האינטרסים המוצהרים עליהם, אלא גם אינטרסים שאינם מוצהרים, שלעיתים חשובים אף יותר מאלו המוצהרים. נאשם המבקש לנהל את משפטו בדלתיים פתוחות יכול כמובן להיות מונע מאינטרסים לגיטימיים הנוגעים לרצונו לזכות במשפט צדק ובטיהור שמו. עם זאת, במקרים מסוימים ייתכן והאינטרסים העומדים מאחורי המהלך אינם מן העניין. סגירת הדלתיים מכוונת להגן על הקורבנות. פתיחתם יכולה להטיל עליהם חשש ואימה. גם איום בפתיחת דלתיים יכולה לנטוע בהם חשש העלול לבוא לידי ביטוי באופן עדותם בבית המשפט. בקשה לפתיחת דלתיים יכולה לשקף מהלך טקטי-פוליטי.

כאשר מותקף נאשם כי ניהול המשפט עלול להביך אותו ואת משפחתו, תהא התוצאה אשר תהא, הרי דרישה לפתיחת דלתיים, גם אם ברור שסופה להידחות, יכולה להצביע על אדם שאין לו מה להסתיר מפני מקורביו וקרוביו.

בקשה להשתחרר מייצוג - נשק יום הדין

בקשת סנגורים להתפטר מייצוג הלקוח היא לעיתים בקשה דרמטית היכולה לגרום לדחיית המשפט למשך זמן ממושך. בייחוד כאשר מדובר בתיק בו חומר חקירה רב. במקרה דנן, בתאריך 1.6.09, לאחר שנדחו בקשות ההגנה לקיים המשפט בדלתיים פתוחות ובפחות מארבע ישיבות בשבוע, הגישו הסנגורים בקשה לשחררם מייצוג הנאשם בתיק. משדחה בית המשפט המחוזי את הבקשה ב-7.6.09, עתרו הסנגורים לבית המשפט העליון שדחה את הבקשה בתאריך 9.7.09 (ע"פ 4865/09), בציינו בין היתר כי: "כבר ציינו שבמקרה זה מדובר בשלושה סנגורים המייצגים נאשם אחד. נתון זה נותן אפשרות תמרון לסנגורים, שהרי לכאורה אין צורך ששלושתם יהיו נוכחים בבית המשפט בכל עת ובאופן רצוף. הסנגורים יודעים כבר מאז אמצע חודש מאי האחרון על החלטתו של בית המשפט. היה עליהם להביא זאת בחשבון שעה שנטלו על עצמם התחייבויות חדשות".

בקשה לשימוע נוסף - טובים השניים מן האחד

הגנה טובה ויעילה אינה קופאת על שמריה והיא אמורה לחפש כל דרך יצירתית כדי לסייע לנאשם במאבקו על חפותו או בהתאם לנסיבות העניין להשיג את המרב והמיטב לטובתו. כבר ראינו כי אחת הדרכים הנפוצות בהן נעשה שימוש לקדם את האינטרסים של הנאשם היא בקשות לדחייה. בקשות לדחייה יכולות לבוא במפורש כבקשה לדחייה מנימוקים כאלו ואחרים, ובמקרה דנן הטענה הייתה כי ההגנה לא קיבלה את כל חומר החקירה, או בעקיפין. למעשה בקשות כגון שחרור מייצוג, או לא לקיים דיונים בקצב של ארבעה בשבוע, או להעביר המשפט למקום אחר - נועדו גם כדי להשיג דחייה במשפט. והנה, במשפט זה, התוודענו למהלך נוסף היכול לשרת את אינטרס הדחייה והוא בקשה לשימוע נוסף שהוגשה בתאריך 19.6.09. הבקשה נדחתה על-ידי בית המשפט המחוזי בתאריך 5.8.09.

בקשה כי השופטים יפסלו את עצמם

בתאריך 1.9.09 החלו להישמע העדים במשפט קצב. התביעה ביקשה מבית המשפט רשות להשמיע ארבע עדות תביעה, המעידות על עבירות מין לכאורה שביצע בהן הנאשם, שאלמלא היו מתיישנות, ניתן היה להאשים בגינן את הנאשם. מדובר בניסיון של התביעה להוכיח "שיטה" אצל הנאשם, מדפוס הפעולה שלו, ובכך לסייע בהוכחת העבירות בהן הוא מואשם. בית המשפט התיר את השמעת העדות "שהתיישנו". בתגובה לכך, הגישה ההגנה בקשה כי השופטים יפסלו עצמם מלהמשיך ולדון בתיק. בקשתם נדחתה בתאריך 13.9.09, תוך שהשופטים הוסיפו כי אין בכוונתם לדחות הדיונים עד אשר ידון העניין בבית המשפט העליון - אם תערער ההגנה על ההחלטה דנן.

אין ספק כי הגנת הנאשם משה קצב אינה מסתכמת במהלכים אלו, וסביר להניח כי הגנתו מושתתת לא רק על חקירה נגדית מקצועית לעדי התביעה, אלא גם על הצגת עדים וראיות מטעם ההגנה ועל מהלכים נוספים כחלק מאסטרטגיה כוללת. במאמר זה התמקדנו בשבעה מהלכים טקטיים אותם יכול סנגור ליישם לפי העניין והתובע אמור לצפותם מראש ולהיערך היטב לקראתם.

תאריך:  08/06/2010   |   עודכן:  08/06/2010
אבי דוידוביץ
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן

מושגים
 זכות השמיעה 
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
להאיר את פרשת קצב (ג')
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 16 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
אליהו חיים
8/06/10 19:55
 
מין סידרתי30שנה..
13/06/10 23:53
2
ד.ש.
8/06/10 20:40
3
hubv
8/06/10 20:43
 
ציונה .
9/06/10 10:55
4
נתנאלה
8/06/10 22:44
 
אליהו חיים
9/06/10 08:57
5
מחיבוקים למריבות
8/06/10 23:29
6
zoomarch
9/06/10 09:18
 
zoomarch
9/06/10 09:29
 
שוב?
9/06/10 11:13
 
יואש צפוני
10/06/10 11:26
7
ציונה
9/06/10 10:50
8
ארור הימין בשלטון
9/06/10 17:10
9
זראטוסורא
10/06/10 01:02
10
משה, עורך-דין
10/06/10 14:16
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
משטרת "ש"י" - "שומרון ויהודה" - מצליחה להימנע מלעצור מתנחלים המשתלטים על אדמות פרטיות של פלסטינים.
08/06/2010  |  עמוס גבירץ  |   מאמרים
"צריך לקנות מזרן חדש", הודיעה לי אשתי, בעוד ידי מגששת בחשיכה כדי לכבות את השעון המעורר. בעיניים עצומות למחצה, ידיי מושטות קדימה כדי לא להיתקל כמדי בוקר בקיר, התקדמתי לכיוון השירותים. קולה של אשתי, נשמע לי כחלק מחלום ממנו עדיין לא התעוררתי. "שמעת? היום קונים מזרן חדש", המשיכה אשתי, מתעלמת מהשעה המוקדמת. בעודי מתגלח ניסיתי לברר לעצמי מה קרה במהלך הלילה, שהביא להודעה הדרמטית של אשתי. כמה דקות של שתיקה מכיוון חדר השינה גרמו לי לחשוב שאשתי דיברה מתוך שינה, וכדאי שאשמור על השקט, כדי שתמשיך בשנת היופי של עלות השחר. "אני לא ישנה, ולא ישנתי כל הלילה", כאילו קראה אשתי את מחשבותיי, "הקפצת אותי כל הלילה". הופתעתי. אני מניח שהייתי זוכר אירוע משמח מסוג זה. "כשאת אומרת הקפצת, את מתכוונת למה שאני חושב? מפני שאני לא זוכר דבר כזה".
08/06/2010  |  ברוך שקד  |   מאמרים
בופאלו-כורסה עייף אחד (אני) זפזפ בטעות מושכלת לערוץ 23, וניצוד תוך שניות. פלצור האיכות של 'הדרמה הבריטית' התלפף סביב צווארו לפני שהוא הספיק לצעוק "בי-בי-סי, מי יחזיר לי את הלילות שאת גונבת ממני? הלילות החובטים בתריסים...". תוך 30 שניות מתחילתה, הזדהרו כל מעלותיה של סדרת מתח זו: צילום עמוס סימבוליזם של אור-צל ומשחקי גיאומטריה; משחק משובח, ולא רק מצידו של הכוכב קנת בראנה; ואווירה כה טעונה, שעפים ממנה גיצים של סיוט.
08/06/2010  |  חגית כהן  |   מאמרים
בדומה למה שמתואר בספרו של סרמאגו "על העיוורון", העיוורון ממשיך להשתלט עלינו. ולא זו בלבד, אלא שחרף עיוורוננו הגובר, אנחנו ממשיכים להצהיר ולנסות לשכנע את עצמנו ואת העולם, שאנחנו בעצם הרואים היחידים, ואילו הם, כל השאר, הם העיוורים. הם אלה שאינם רואים את המציאות לאשורה. פיתחנו לעצמנו מין מנגנון חיסוּני נרקיסיסטי שכזה, שעושה אותנו חסינים בפני האמת, המציאות.
08/06/2010  |  בת-שבע שפירא  |   מאמרים
אי-אפשר להיות כבר מופתעים מהתנהגותם חסרת המעצורים של מנהיגים כארדואן עת שומעים את אובמה מצהיר שאין דבר כזה מוסלמים קיצוניים. אולי הם בכלל לוחמי חופש מתוסכלים, שבסך-הכל מחפשים דרך להביע את שאיפותיהם לשלום באמצעות רצח סיטונאי של חפים מפשע, או לשמוע על מדיניות חדשה, מבית מדרשו של אובמה/עמנואל, שמבטלת את קיומו של המושג ציר הרשע, כאילו שביטולו יביא להתקרבות בין המערב לאיסלאם ומדינות שמייצרות ומצטיידות בנשק השמדה המוני, ומצהירות השכם וערב שישתמשו בו, בעיקר מול ישראל, תחזורנה בתשובה.
08/06/2010  |  יואב לוי  |   מאמרים
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
צבי גיל
צבי גיל
בקטע "דיינו" הנוסח האלטרנטיבי הוא "כמה מעלות רעות לאלוהים עלינו"    מתחילים באיתמר בן-גביר שהוא השר לשגעון הלאומי - דיינו, עוברים לשר האוצר ששודד את הקופה הציבורית - דיינו, ושר המשפ...
מירב ארד
מירב ארד
מגוון הצעות מומלצות מעובדי קרן קימת לישראל לטיולים מהנים ברחבי הארץ - במרחב צפון, מרכז ודרום. מוזמנים להגיע וליהנות בתקופה הקרובה ובמהלך חופשת "בין הזמנים" ממקומות טיול יפים במיוחד...
דן מרגלית
דן מרגלית
אנשי ושוטרי איתמר בן-גביר שורפים את חווארה, עוקרים מטעי זיתים ומביאים על ישראל את האסון שכל הקהילה הבינלאומית, ובוודאי בית הדין הבינלאומי בהאג, נגדנו
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il