"שום כוח שבעולם לא יכול לעצור רכבת במרחק של 300 מטר". כך אמר מנכ"ל רכבת ישראל, עופר לינצ'בסקי, במסיבת עיתונאים שקיים לפנות ערב (ב', 12.6.06) עם חברי הנהלת הרכבת. המנכ"ל התייחס לתאונה הקשה בה נהרגו חמישה בני אדם ונפצעו 88.
הותרו לפרסום שמותיהם של ההרוגים בתאונה:
- מוני פז, בן 55 מקריית ביאליק.
- לילך סוזי, בת 27 מעכו.
- אלון שורק, בן 19 מעתלית.
- ליאור אלבלה בן 30 מהרצליה.
- מיטל כהן בת 25 מגבעתיים.
ברכבת ישראל הקימו ועדת חקירה לאירועים וכך גם במשרד התחבורה. ועדות החקירה פועלות במקביל לחקירת המשטרה. במשטרה ממשיכים לחקור את הפרשה ועתה נבדק חשד, כי נהג רכב האיסוזו נהג תחת השפעת סמים.
חוקרי המשטרה קיבלו מידע, לפיו הנהג היה מעורב בתאונת דרכים בחניית חנות איקאה הסמוכה למקום. הוא נמלט משם מבלי להגיש פרטים לנהג בו פגע. אותו נהג ששמע על התאונה התקשר למשטרה ומסר כי הבחין כי נהג האיסוזו נראה מבולבל - כמי שנוסע תחת השפעת סמים ואף הבחין במזרק ובחוסם ורידים ברכבו. בעקבות מידע זה לקחה המשטרה דגימות דם מנהג שנתקע על המסילה, במטרה לבדוק האם אכן היה תחת השפעת סמים.
מהמשטרה נמסר כי בתום חקירתו הראשונית הוחלט לעצור אותו. הנהג טען בחקירתו כי הוא וטרינר ומכאן החומר והמזרקים במכוניתו. לדבריו הוא אינו נוטל סמים. בבוקר יום ג', יתקבלו תוצאות הבדיקה.
במשטרה ממשיכים לבדוק כיצד הגיע הרכב לפסי הרכבת ומה מנע ממנו מלפנות את הדרך. בחקירה ראשונית סיפר הנהג, כי עצר לפני המחסום שירד, אך לפתע הרכב הועף. "קיבלתי מכה מרכב אחר, ככל הנראה משאית או מסחרית, ופתאום מצאתי עצמי על הפסים. ראיתי את הרכבת מתקרבת והצלחתי לברוח בשניה האחרונה". נהג הרכב השני פונה במצב של הלם לבית החולים והוא יחקר על-ידי המשטרה עם שיפור במצבו. משטרת מחוז המרכז הקים צוות חקירה מיוחד בראשות ראש אגף התנועה המחוזי, סנ"צ יגאל חדד.
בבית החולים לניאדו נחקר נהג הקטר, חנן דהאן, שנפצע באורח קל. לחוקרי המשטרה סיפר, כי לא קיבל הודעה על רכב תקוע והבחין בכך רק ברגע האחרון. "צפרתי לרכב אך הוא לא זז, הפעלתי בלמים אבל כבר היה קשה לעצור את התאונה", אמר הנהג.
נהג הקטר ביצע בלימת חירום
לדברי מנכ"ל הרכבת, מדובר ברכבת בת חמישה קרונות. זו פגעה ברכב מסוג איסוזו אשר עמד תקוע על הפסים. הוא ציין, כי הרכב היה על הפסים לאחר שנפגע בתאונת דרכים חזיתית בין שני כלי רכב. "במרחק של 300 מטר מהמקום החל הנהג לבצע עצירת חירום, אך פגע ברכב", אמר לינצ'בסקי.
לינצ'בסקי המשיך וסיפר, כי "במפגש בית יהושע קיים מחסום ורמזור רכבת - שינהם פעלו כהלכה בעת האירוע". הוא הדגיש, כי מהירות הרכבת בקטע זה הוא 140 קמ"ש - כנדרש ובהתאם לחוק. הוא הוסיף, כי הרכבת שוקלת כ- 300 טון ולכן מרחק העצירה עומד על 800-900 מטר.
הפעלנו נועל חירום - אז זה היה מאוחר מדי
הוא הוסיף, כי בבקרת הרכבת התקבלה שיחת טלפון כעשר שניות עד דקה לפני התאונה והוכרז נוהל חירום, אך לא הספיקו להתריע ולעצור את הרכבת. לדבריו, מרכז הבקרה הארצי של הרכבת הודיע על התאונה לכל גורמי ההצלה הרלוונטיים וכן הפסיקו את תנועת הרכבות בקטע הדרך בין נתניה לתל אביב.
"פתחנו חדר מצב מיד עם קבלת האירוע. חדר המצב מטפל בכל הגורמים הקשורים לתאונה. לבקשת הרכבת, חברת הביטוח של הרכבת פתחה מרכז מידע שיפעל 24 שעות ביממה והם יתנו כל מענה בנושא הביטוחי".
יש תוכנית להקים מחלף במקום
הוא ציין, כי במע"צ ובהנהלת הרכבת קיימת תוכנית להקמת מחלף בצומת בית יהושע, אך הקמת המחלף תימשך לפחות שנתיים. ביחס למתקנים הקיימים הוא ציין, כי "בכל מפגש בין מסילה לכביש יש מחסום ורמזור. רמזור של הרכבת אותו הדין כמו רמזור בכביש, מאות נהגים עוברים באור אדום של הרכבת ומסכנים את עצמם. משגיחי הרכבת לא מונעים את התאונות ולא מפעלים נוהל חירום. תפקיד המשגיח הוא לתעד נהגים עבריינים החוצים את הרכבת בניגוד לחוק ולדווח על כך למשטרה", הוא אמר.