בריחתו של בני סלע היא כישלון מאוד משמעותי". כך אמר האלוף (במיל.) עמוס ירון, עם סיום הבדיקה על-ידי הוועדה שבראשותו, שמונתה כדי לבדוק את מחדל בריחתו של האנס הסדרתי, שכבר 14 יום נמצא מחוץ לסורגים (יום ה', 7.12.06).
השר לביטחון פנים, אבי דיכטר אמר: "ממצאי הוועדה לבחינת נסיבות בריחתו של בני סלע מעלים תמונה קשה, קודרת ועגומה, גם בנוגע לאירוע עצמו וגם להתנהלות המערכתית". לדבריו, "גם בשעה זו פועלים שוטרים גלויים וסמויים שממשיכים במצוד אחרי בני סלע, על-מנת להביא אותוו למקום שבו הוא אמור לשבת", הוסיף דיכטר.
ירון הדגיש, כי יש לו הערכה רבה הן למשטרה והן לשב"ס, במיוחד נוכח העבודה המאוד קשה והמשימות המאוד אתגריות ששני הארגונים האלה עומדים בהן יום יום שעה שעה. אבל, אמר, "זה לא מצדיק כישלון משמעותי מאוד כמו בריחתו של בני סלע. אזרחי ישראל זכאים לישון בשקט ולדעת שמשטרת ישראל והשב"ס נותנים להם ביטחון ולא מאפשרים לאנס מסוכן, אולי המסוכן ביותר שפעל בישראל, להסתובב חופשי. אם נערות ונערים בישראל לא מרגישים מוגנים אפילו בביתם, זה כישלון. אם אסיר מצליח לברוח בצורה כ"כ פשוטה, אם שוטרים שאמורים לשמור עליו מתנהגים בצורה כ"כ ירודה, אם כל מערכות ההתרעה לא פעלו ולאף אחד מהזוטר ועד הבכיר לא נדלקה נורה אדומה, זהו כישלון מאוד משמעותי".
"אי אפשר להתנהל על תרבות ה'סמוך'"
"לצערי", המשיך ירון, "במקרה הזה המשטרה והשב"ס לא עמדו במשימה של דאגה לביטחונם האישי של אזרחי המדינה. על המחדל הכ"כ חמור הזה אסור שאנו כחברה נעבור לסדר היום. מדינה ומשטרה אינם יכולים להתנהל על תרבות ה'סמוך'. אני לא יכול לבוא ולומר ששמחתי לפנייתו של השר לביטחון פנים לעמוד בראש הוועדה הזו, ניסיתי תשובה כזו או אחרת, אבל אחת שתיים מצאתי עצמי במצב כזה שיש דברים שאתה לא יכול לסרב, לפחות אחד כמוני שמאמין בערכים מסויימים...".
"אני רוצה לומר באופן עקרוני את הדברים הבאים: אנו מצאנו כישלונות נקודתיים וראינו גם פגמים ברמה המערכתית ונושאים שיש לשפר ברמה המערכתית. אני רוצה לפתוח ולומר שאם מישהו חשב שהיתה פה איזה קונספירציה או מלאכת מחשבת בשיתוף בתי המשפט והקלדניות, אז מתוך הבדיקה לא היה שום דבר כזה וכל הזימון הזה של בני סלע לביה"ד לעבודה ב-24 לנובמבר, מקורו בטעות של קלדנית שהקלידה תאריך, כשבאותו תאריך אמור היה התיק שלו לעבור לעיונה של השופטת.
ירון ציין, כי אותה קלדנית הבחינה בטעות שלה וניסתה לתקן, אבל זה קרה והתגלגל והתוצאה היתה שהגיע זימון לבית המאסר אשל, ושם, אחת העובדות של שב"ס, הבחינה בתקלה או חשדה בזימון ליום שישי, התקשרה לגוף שאחראי וניסתה להסביר שיש כאן איזו בעיה.
"הגוף שהיה צריך להתייחס לזה בדק ואמר - לא, יש בכל זאת להעביר את בני סלע מהדרום. הנוהל אומר שאם אסיר צריך להיות מובל לתל אביב, אז הטכניקה היא כזו שהוא יוצא יום קודם, מובל על-ידי שב"ס מהמתקן בדרום מאשל למתקן מעבר בבית המעצר בניצן באזור רמלה, שם הוא שוהה בלילה ולמחרת בבוקר אמורה המשטרה לשלוח את יחידת הליווים לקחת אותו ולהעבירו לביה"מ".
ירון אמר, כי בני סלע הועבר ולן בניצן ביום חמישי בלילה. "וביום שישי בבוקר הגיעו שוטרי הליווי של משטרת ישראל. הם ידעו מבחינת ההכנות שלהם שהם אמורים לקחת אסיר אחד ולא שניים והאסיר האחד הוא לא בני סלע אלא אחר. לזה הם התכוננו. כשהגיעו שני השוטרים אמרו להם בשב"ס - שיש פה עוד אסיר בני סלע, הוא היה מוכר לשני השוטרים האלה בייחוד לבכיר בהם, על עברו ויכולותיו מההיבט של הסיכויים לבריחה והעבירות עליהן הוא יושב. הם התפלאו על כך, התקשרו לאחראי התורן שלהם בביה"מ בת"א, הוא אמר להם - 'אל תיקחו אותו אני בודק את זה'. האחראי טלפן לביה"ד לעבודה כמה פעמים וניסה לברר, הבין שיש איזושהי בעיה אבל מכלא ניצן לחצו לקחת אותו והוא לא יצא עם תשובה מוחצת של 'תשאירו אותו שם... אני לא בטוח' - פה, לדברי ירון, יש בעיה במערכת היחסים הטכנית-מנהלתית בין המשטרה לבית המשפט".
לא היו להם מספיק אזיקים
"האחראי התורן בביה"מ נתן הוראה לשוטרים לקחת אותו והם ביצעו את הוראתו. הוא טוען שהוא הורה להם לאזוק אותו. שני השוטרים קיבלו את שני האסירים משב"ס - פה קרו שורה של תקלות שהן בכיוון של חוסר בציוד - קרי חוסר באזיקים - אין מספיק אזיקי ידיים ורגליים עבור שני האסירים, מתן אפשרות לאסיר לקחת איתו ציוד אישי בניגוד לנהלים, ולקיחה של שני אסירים על-ידי שני שוטרים בלבד שזה בניגוד להוראות. כמו כן, הם הכניסו את שני האסירים למשאית ובמקום שאחד יישב מאחור, שניהם ישבו בקבינה, וכך התעוררה גם בעיית אבטחה בדרך.
"הכשלים הללו מצביעים על חוסר תרגול של האנשים, בעיית משמעת, אי ביצוע הפקודות, גם ברמה שלהם וגם ברמה של האנשים מעליהם".
"האזיקים היו רק על ידיו ולא היו נצורים"
"שני השוטרים יצאו למסעם לכיוון ת"א, הגיעו לביה"מ המחוזי שם הורידו את האסירים, בהתחלה את האסיר הראשון - דימיטרי. אזקו אותו ברגליים, הורידו אותו למרתף של ביה"מ המחוזי, כשדימיטרי הלך עם שוטר אחד ואחריו הלך בני סלע אזוק אך ורק בידיו כאשר האסירים אינם נצורים ומאחוריו שוטר נוסף. תוך כדי ירידה במדרגות, בני סלע מודיע לשוטר שמלווה אותו שהוא שכח במשאית את הציוד שלו - קלסר ותיק והוא רוצה לעלות חזרה לקחת את הציוד. אומר לו השוטר - 'חכה במדרגות אני עולה להביא את הציוד ששכחת'.
"בעודו הולך למשאית איבד מיד קשר עין עם בני סלע ואיבד למעשה שליטה עליו, ואז בני סלע כנראה - אני לא יודע איזה חלק היה מתכונן בבריחה, אני לא חושב שזה דבר שהוא תכנן מבעוד יום, אבל חלקים יכול להיות שהיו מתוכננים, אני מגדיר את הבריחה כניצול הזדמנות פז שנקרתה בדרכו - כשהשוטר במשאית, הוא רץ במעלה המדרגות עבר שם את הפינה עלה על סככה והופ הוא בחוץ. בשחזור שעשינו בתרגול, זה לוקח שניות בודדות לאיש שהוא אזוק בידיו לעבור את ה"סמי" מכשול הזה וזה לא מכשול בכלל. זה כשל אבטחתי מדרגה עליונה כל המערך הזה של חצר ביה"מ", ציין בכעס האלוף (במיל.) ירון.
"מי שזיהה אותו ראשון בורח זה אסיר עבודה שהיה באזור. היה גם שוטר בשער שכנראה לא תפקד כהלכה ומיד אח"כ הזעיקו את השוטרים והחלו לרדוף אחריו. ועד לרגע זה הוא לא נתפס".
דגשים והמלצות
"מה שאני רוצה להדגיש: תוך כדי התיאור שלי שמתם לב לכשלים הנקודתיים שהיו פה במהלך האירוע הזה. אני רוצה להצביע על כמה פגמים והמלצות בתחום המערכתי שנכון להדגיש אותם:
- הנקודה הראשונה - היא נקודה עקרונית וזו עמדתי האישית בעניין הזה, ויבחנו את זה לפרטי פרטים אם אפשר לעמוד במשימה הזו - עובדתית אסירים ברחו, ועכשיו כל השאלה אם אסירים גם יברחו. אז כל אחד שיעשה את ההערכות שלו, אבל מה אני רוצה לומר - אסיר מהסוג של בני סלע במדינה שלנו לא יברח בעתיד!!
ועכשיו שישבו כולם וימצאו את הדרך איך להגן לשמור על אסיר כזה שלא יברח. ואני לא רוצה להיכנס לפרטים, אין אלפים כאלה ובתחומים האלה צריך להיות סדר עדיפויות וצריך לדעת מה חשוב יותר ומה פחות. וצריך לשקול את המסוכנות לציבור.
- הנקודה השנייה - יש נהלים משותפים, הגדרות שונות בין שני הארגונים - משטרת ישראל ושב"ס - צריך לעשות בעניין הזה סדר. במחוז ת"א קונקרטית יש מטלות משמעותיות מאוד לקצין האג"ם שהוא גם קצין מטה וגם באחריותו יחידות, פועלים תחתיו כ-600 איש, במבנה ארגוני לא קורה מצב כזה בד"כ... שוחחתי בעניין הזה עם המפכ"ל והוא יבחן את העניין הזה, יש מקום לשינוי כאן.
ההמלצה המרכזית: כל מערך הכליאה יועבר לשב"ס
- אבל אני רוצה להגיע להמלצה המרכזית של העבודה שלנו: אחזקת כלואים, עצירים, ליווי עצירים זו לא משימה בעדיפות עליונה של המשטרה. לעומת זה, זאת המשימה בליבת העשייה של שב"ס. לכן ההמלצה המרכזית של העבודה היא שבמהלך שנת 2007 נכון להעביר את כל מערך הכליאה לשב"ס וגם את כל מערך הליווי.
יש קצת חששות בתוך המשטרה בעניין הזה - חששות מוצדקים לבעיות שעשויות להיווצר לאחר ההעברה הזו, ויש מקום לתת תשובות, יש פתרונות, אבל לדעת הוועדה, במהלך 2007 שני המערכים האלה יכולים וצריכים לעבור לאחריות שב"ס. להערכתנו מערך הליווי כולו תוך מספר חודשים יכול לעבור לשב"ס... כך נחזק גם את המשטרה, גם את הציבור ושב"ס יידע לעמוד במשימה הזו.
- נקודה נוספת: יש בעיה במערכת היחסים בין בתי המשפט ובתי המעצר - למשל חצר המעצר הזו בת"א. צריך להסביר שנושא כשל מערכתי כזה כמו שהיה בחצר ביה"מ - שהיא לא מקורה בסורג ושהקימו גדר להולכי רגל מעליה - זה הרי דברים שזועקים לשמיים מבחינת האבטחה, בזה צריך לטפל רק אחרי שיסדירו את מערכת היחסים בין שני הגופים הללו.
- יש מקום לטפל גם בביצה: למנוע את הליוויים האלה, את חלקם על-ידי זה שאפשר ללכת ולעבור לשיטה של שיחות ועידה, של שימוש במערכות טכנולוגיות, שאסיר יושב בנקודה אחת והשופט בנקודה שנייה - זה מקובל במדינות מאוד מפותחות ומתורבתות כמו אנגליה וקנדה... זה כבר עבר קריאה ראשונה בכנסת.
- המלצה עתידית שלנו: בסופו של דבר בתוכניות בנייה ארציות שמדברים על בתי משפט חדשים ובתי סוהר חדשים, יש מקום לבחון האם אפשר לבנות את זה זה ליד זה, שגם זה יחסוך העברה.
מסקנות אישיות
- אני רוצה להדגיש נקודה אחת שהרי כולם מחכים לה: אנחנו על-פי החוק לא היינו יכולים לסיים את העבודה בלו"ז הזה בלי לאפשר לאנשים שאנו חושבים שהם עשויים להפגע, שימוע או הופעה נוספת, עו"ד וכולי, ורק אח"כ לצאת עם המלצות אישיות. לכן הסיכום היה שנעצור כאן, נעביר רשימה של מפקדים שאנו חושבים שיש מקום לבחון את מעשיהם או מחדליהם למשטרת ישראל ולשב"ס ושני הגופים האלה יבחנו את הדוח של הוועדה, יתחקרו את האנשים ויחליטו את ההחלטות. עשוי להיות מצב בהחלט שהמפכ"ל יגיע למסקנה שלא כל אלה ששמנו ברשימה באמת צריך לנקוט איזשהו צעד נגדם.
הרשימה הזו ישנה כאן ודאגנו שאנשים ידעו מבעוד מועד שהם מופיעים ברשימה הזו".