|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
עיצוב הבית: לבד או בעזרת מעצב פנים?

ועדת ירון: לא היתה קונספירציה

בריחתו של בני סלע, אומר עמוס ירון, היא כישלון משמעותי מאוד "אסור לעבור על כך לסדר היום" ממליץ על מסקנות אישיות נגד שוטרים ואנשי שב"ס
07/12/2006  |   ענבל אביב   |   חדשות   |   פרשת בני סלע   |   תגובות
מאת: ענבל אביב  |    |  תגובות    פרשת בני סלע

מוטי אקסמיט
מפקד מחוז ת"א: "נלמד את הדוח"

בריחתו של בני סלע היא כישלון מאוד משמעותי". כך אמר האלוף (במיל.) עמוס ירון, עם סיום הבדיקה על-ידי הוועדה שבראשותו, שמונתה כדי לבדוק את מחדל בריחתו של האנס הסדרתי, שכבר 14 יום נמצא מחוץ לסורגים (יום ה', 7.12.06).

השר לביטחון פנים, אבי דיכטר אמר: "ממצאי הוועדה לבחינת נסיבות בריחתו של בני סלע מעלים תמונה קשה, קודרת ועגומה, גם בנוגע לאירוע עצמו וגם להתנהלות המערכתית". לדבריו, "גם בשעה זו פועלים שוטרים גלויים וסמויים שממשיכים במצוד אחרי בני סלע, על-מנת להביא אותוו למקום שבו הוא אמור לשבת", הוסיף דיכטר.


ירון הדגיש, כי יש לו הערכה רבה הן למשטרה והן לשב"ס, במיוחד נוכח העבודה המאוד קשה והמשימות המאוד אתגריות ששני הארגונים האלה עומדים בהן יום יום שעה שעה. אבל, אמר, "זה לא מצדיק כישלון משמעותי מאוד כמו בריחתו של בני סלע. אזרחי ישראל זכאים לישון בשקט ולדעת שמשטרת ישראל והשב"ס נותנים להם ביטחון ולא מאפשרים לאנס מסוכן, אולי המסוכן ביותר שפעל בישראל, להסתובב חופשי. אם נערות ונערים בישראל לא מרגישים מוגנים אפילו בביתם, זה כישלון. אם אסיר מצליח לברוח בצורה כ"כ פשוטה, אם שוטרים שאמורים לשמור עליו מתנהגים בצורה כ"כ ירודה, אם כל מערכות ההתרעה לא פעלו ולאף אחד מהזוטר ועד הבכיר לא נדלקה נורה אדומה, זהו כישלון מאוד משמעותי".

"אי אפשר להתנהל על תרבות ה'סמוך'"

"לצערי", המשיך ירון, "במקרה הזה המשטרה והשב"ס לא עמדו במשימה של דאגה לביטחונם האישי של אזרחי המדינה. על המחדל הכ"כ חמור הזה אסור שאנו כחברה נעבור לסדר היום. מדינה ומשטרה אינם יכולים להתנהל על תרבות ה'סמוך'. אני לא יכול לבוא ולומר ששמחתי לפנייתו של השר לביטחון פנים לעמוד בראש הוועדה הזו, ניסיתי תשובה כזו או אחרת, אבל אחת שתיים מצאתי עצמי במצב כזה שיש דברים שאתה לא יכול לסרב, לפחות אחד כמוני שמאמין בערכים מסויימים...".

"אני רוצה לומר באופן עקרוני את הדברים הבאים: אנו מצאנו כישלונות נקודתיים וראינו גם פגמים ברמה המערכתית ונושאים שיש לשפר ברמה המערכתית. אני רוצה לפתוח ולומר שאם מישהו חשב שהיתה פה איזה קונספירציה או מלאכת מחשבת בשיתוף בתי המשפט והקלדניות, אז מתוך הבדיקה לא היה שום דבר כזה וכל הזימון הזה של בני סלע לביה"ד לעבודה ב-24 לנובמבר, מקורו בטעות של קלדנית שהקלידה תאריך, כשבאותו תאריך אמור היה התיק שלו לעבור לעיונה של השופטת.

ירון ציין, כי אותה קלדנית הבחינה בטעות שלה וניסתה לתקן, אבל זה קרה והתגלגל והתוצאה היתה שהגיע זימון לבית המאסר אשל, ושם, אחת העובדות של שב"ס, הבחינה בתקלה או חשדה בזימון ליום שישי, התקשרה לגוף שאחראי וניסתה להסביר שיש כאן איזו בעיה.

"הגוף שהיה צריך להתייחס לזה בדק ואמר - לא, יש בכל זאת להעביר את בני סלע מהדרום. הנוהל אומר שאם אסיר צריך להיות מובל לתל אביב, אז הטכניקה היא כזו שהוא יוצא יום קודם, מובל על-ידי שב"ס מהמתקן בדרום מאשל למתקן מעבר בבית המעצר בניצן באזור רמלה, שם הוא שוהה בלילה ולמחרת בבוקר אמורה המשטרה לשלוח את יחידת הליווים לקחת אותו ולהעבירו לביה"מ".

ירון אמר, כי בני סלע הועבר ולן בניצן ביום חמישי בלילה. "וביום שישי בבוקר הגיעו שוטרי הליווי של משטרת ישראל. הם ידעו מבחינת ההכנות שלהם שהם אמורים לקחת אסיר אחד ולא שניים והאסיר האחד הוא לא בני סלע אלא אחר. לזה הם התכוננו. כשהגיעו שני השוטרים אמרו להם בשב"ס - שיש פה עוד אסיר בני סלע, הוא היה מוכר לשני השוטרים האלה בייחוד לבכיר בהם, על עברו ויכולותיו מההיבט של הסיכויים לבריחה והעבירות עליהן הוא יושב. הם התפלאו על כך, התקשרו לאחראי התורן שלהם בביה"מ בת"א, הוא אמר להם - 'אל תיקחו אותו אני בודק את זה'. האחראי טלפן לביה"ד לעבודה כמה פעמים וניסה לברר, הבין שיש איזושהי בעיה אבל מכלא ניצן לחצו לקחת אותו והוא לא יצא עם תשובה מוחצת של 'תשאירו אותו שם... אני לא בטוח' - פה, לדברי ירון, יש בעיה במערכת היחסים הטכנית-מנהלתית בין המשטרה לבית המשפט".

לא היו להם מספיק אזיקים

"האחראי התורן בביה"מ נתן הוראה לשוטרים לקחת אותו והם ביצעו את הוראתו. הוא טוען שהוא הורה להם לאזוק אותו. שני השוטרים קיבלו את שני האסירים משב"ס - פה קרו שורה של תקלות שהן בכיוון של חוסר בציוד - קרי חוסר באזיקים - אין מספיק אזיקי ידיים ורגליים עבור שני האסירים, מתן אפשרות לאסיר לקחת איתו ציוד אישי בניגוד לנהלים, ולקיחה של שני אסירים על-ידי שני שוטרים בלבד שזה בניגוד להוראות. כמו כן, הם הכניסו את שני האסירים למשאית ובמקום שאחד יישב מאחור, שניהם ישבו בקבינה, וכך התעוררה גם בעיית אבטחה בדרך.

"הכשלים הללו מצביעים על חוסר תרגול של האנשים, בעיית משמעת, אי ביצוע הפקודות, גם ברמה שלהם וגם ברמה של האנשים מעליהם".

"האזיקים היו רק על ידיו ולא היו נצורים"

"שני השוטרים יצאו למסעם לכיוון ת"א, הגיעו לביה"מ המחוזי שם הורידו את האסירים, בהתחלה את האסיר הראשון - דימיטרי. אזקו אותו ברגליים, הורידו אותו למרתף של ביה"מ המחוזי, כשדימיטרי הלך עם שוטר אחד ואחריו הלך בני סלע אזוק אך ורק בידיו כאשר האסירים אינם נצורים ומאחוריו שוטר נוסף. תוך כדי ירידה במדרגות, בני סלע מודיע לשוטר שמלווה אותו שהוא שכח במשאית את הציוד שלו - קלסר ותיק והוא רוצה לעלות חזרה לקחת את הציוד. אומר לו השוטר - 'חכה במדרגות אני עולה להביא את הציוד ששכחת'.

"בעודו הולך למשאית איבד מיד קשר עין עם בני סלע ואיבד למעשה שליטה עליו, ואז בני סלע כנראה - אני לא יודע איזה חלק היה מתכונן בבריחה, אני לא חושב שזה דבר שהוא תכנן מבעוד יום, אבל חלקים יכול להיות שהיו מתוכננים, אני מגדיר את הבריחה כניצול הזדמנות פז שנקרתה בדרכו - כשהשוטר במשאית, הוא רץ במעלה המדרגות עבר שם את הפינה עלה על סככה והופ הוא בחוץ. בשחזור שעשינו בתרגול, זה לוקח שניות בודדות לאיש שהוא אזוק בידיו לעבור את ה"סמי" מכשול הזה וזה לא מכשול בכלל. זה כשל אבטחתי מדרגה עליונה כל המערך הזה של חצר ביה"מ", ציין בכעס האלוף (במיל.) ירון.

"מי שזיהה אותו ראשון בורח זה אסיר עבודה שהיה באזור. היה גם שוטר בשער שכנראה לא תפקד כהלכה ומיד אח"כ הזעיקו את השוטרים והחלו לרדוף אחריו. ועד לרגע זה הוא לא נתפס".

דגשים והמלצות

"מה שאני רוצה להדגיש: תוך כדי התיאור שלי שמתם לב לכשלים הנקודתיים שהיו פה במהלך האירוע הזה. אני רוצה להצביע על כמה פגמים והמלצות בתחום המערכתי שנכון להדגיש אותם:

  • הנקודה הראשונה - היא נקודה עקרונית וזו עמדתי האישית בעניין הזה, ויבחנו את זה לפרטי פרטים אם אפשר לעמוד במשימה הזו - עובדתית אסירים ברחו, ועכשיו כל השאלה אם אסירים גם יברחו. אז כל אחד שיעשה את ההערכות שלו, אבל מה אני רוצה לומר - אסיר מהסוג של בני סלע במדינה שלנו לא יברח בעתיד!!

ועכשיו שישבו כולם וימצאו את הדרך איך להגן לשמור על אסיר כזה שלא יברח. ואני לא רוצה להיכנס לפרטים, אין אלפים כאלה ובתחומים האלה צריך להיות סדר עדיפויות וצריך לדעת מה חשוב יותר ומה פחות. וצריך לשקול את המסוכנות לציבור.

  • הנקודה השנייה - יש נהלים משותפים, הגדרות שונות בין שני הארגונים - משטרת ישראל ושב"ס - צריך לעשות בעניין הזה סדר. במחוז ת"א קונקרטית יש מטלות משמעותיות מאוד לקצין האג"ם שהוא גם קצין מטה וגם באחריותו יחידות, פועלים תחתיו כ-600 איש, במבנה ארגוני לא קורה מצב כזה בד"כ... שוחחתי בעניין הזה עם המפכ"ל והוא יבחן את העניין הזה, יש מקום לשינוי כאן.

ההמלצה המרכזית: כל מערך הכליאה יועבר לשב"ס

  • אבל אני רוצה להגיע להמלצה המרכזית של העבודה שלנו: אחזקת כלואים, עצירים, ליווי עצירים זו לא משימה בעדיפות עליונה של המשטרה. לעומת זה, זאת המשימה בליבת העשייה של שב"ס. לכן ההמלצה המרכזית של העבודה היא שבמהלך שנת 2007 נכון להעביר את כל מערך הכליאה לשב"ס וגם את כל מערך הליווי.

יש קצת חששות בתוך המשטרה בעניין הזה - חששות מוצדקים לבעיות שעשויות להיווצר לאחר ההעברה הזו, ויש מקום לתת תשובות, יש פתרונות, אבל לדעת הוועדה, במהלך 2007 שני המערכים האלה יכולים וצריכים לעבור לאחריות שב"ס. להערכתנו מערך הליווי כולו תוך מספר חודשים יכול לעבור לשב"ס... כך נחזק גם את המשטרה, גם את הציבור ושב"ס יידע לעמוד במשימה הזו.

  • נקודה נוספת: יש בעיה במערכת היחסים בין בתי המשפט ובתי המעצר - למשל חצר המעצר הזו בת"א. צריך להסביר שנושא כשל מערכתי כזה כמו שהיה בחצר ביה"מ - שהיא לא מקורה בסורג ושהקימו גדר להולכי רגל מעליה - זה הרי דברים שזועקים לשמיים מבחינת האבטחה, בזה צריך לטפל רק אחרי שיסדירו את מערכת היחסים בין שני הגופים הללו.

  • יש מקום לטפל גם בביצה: למנוע את הליוויים האלה, את חלקם על-ידי זה שאפשר ללכת ולעבור לשיטה של שיחות ועידה, של שימוש במערכות טכנולוגיות, שאסיר יושב בנקודה אחת והשופט בנקודה שנייה - זה מקובל במדינות מאוד מפותחות ומתורבתות כמו אנגליה וקנדה... זה כבר עבר קריאה ראשונה בכנסת.

  • המלצה עתידית שלנו: בסופו של דבר בתוכניות בנייה ארציות שמדברים על בתי משפט חדשים ובתי סוהר חדשים, יש מקום לבחון האם אפשר לבנות את זה זה ליד זה, שגם זה יחסוך העברה.

מסקנות אישיות

  • אני רוצה להדגיש נקודה אחת שהרי כולם מחכים לה: אנחנו על-פי החוק לא היינו יכולים לסיים את העבודה בלו"ז הזה בלי לאפשר לאנשים שאנו חושבים שהם עשויים להפגע, שימוע או הופעה נוספת, עו"ד וכולי, ורק אח"כ לצאת עם המלצות אישיות. לכן הסיכום היה שנעצור כאן, נעביר רשימה של מפקדים שאנו חושבים שיש מקום לבחון את מעשיהם או מחדליהם למשטרת ישראל ולשב"ס ושני הגופים האלה יבחנו את הדוח של הוועדה, יתחקרו את האנשים ויחליטו את ההחלטות. עשוי להיות מצב בהחלט שהמפכ"ל יגיע למסקנה שלא כל אלה ששמנו ברשימה באמת צריך לנקוט איזשהו צעד נגדם.

הרשימה הזו ישנה כאן ודאגנו שאנשים ידעו מבעוד מועד שהם מופיעים ברשימה הזו".
דוח ועדת עמוס ירון - בירור בעקבות בריחת בני סלע

משטרת מחוז ת"א לומדים מסקנות הוועדה

מהמשטרה נמסר, כי המפכ"ל משה קראדי קיבל את דוח ועדת ירון לידיו וביום ראשון הקרוב הוא ייכנס דיון במסקנות הוועדה עם צמרת הפיקוד הבכיר של משטרת ישראל.

הערב מכנס קראדי הערכת מצב בלשכתו בתל אביב בבחינת המשך פעילות החיפושים אחר בני סלע. עוד נמסר מהמשטרה, כי הדמויות הבולטות עליהם הצביעה הוועדה הם: מפקד מחוז תת ניצב דוד צור, אשר אליו מייחסת הוועדה אחריות ספציפית מהזוית המערכתית, ניצב משנה יעקב איש שלום, קצין ראש אגף מבצעים של מחוז תל אביב אשר אחראי בין השאר על מערך הליווי והמעצרים במשטרת מחוז תל אביב, שני קציני הליווי שהיו אחראים לבריחתו של סלע, ראש המשמרת וקצין ליווי האסירים במשטרת תל אביב.

ממשטרת מחוז תל אביב נמסר, כי הם לומדים את מסקנות הוועדה.

תאריך:  07/12/2006   |   עודכן:  07/12/2006
ענבל אביב
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
ועדת ירון: לא היתה קונספירציה
תגובות  [ 5 ] מוצגות   [ 5 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
נו טוף
7/12/06 16:40
2
את בני סלע בכוונה
7/12/06 16:43
3
יראה שהם מסתירים משהו
7/12/06 18:58
4
האמת על רצח רבין?
7/12/06 23:11
5
מתעב את המשטר הרע
7/12/06 23:16
פורום: פרשת בני סלע כתוב הודעה
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
בריטניה היא המדינה המערבית הנמצאת בסיכון הגבוה ביותר להתקפות טרור בידי אל-קאעידה, כך מדווח הפייננשל טיימס (ה', 7.12.06). עוד נכתב, כי אל-קאעידה בונה מחדש את מטות הארגון המבצעיים בפקיסטן, מה שהופך את בריטניה לפגיעה במיוחד, בשל המספר הגדול של התושבים הבריטים אשר טסים למדינה על בסיס קבוע.
07/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
מחר (יום ה', 7.12.2006) ייפתח ההליך להפרטת פעילות חברת פי גלילות מסופי נפט וצינורות בע"מ, עם פרסום המודעות בעיתונות המזמינות גורמים המעוניינים להשתתף בהליכי המכירה של מתקני ניפוק הדלקים של פי גלילות ושל כ-72.1% מהון המניות של חברת מגל מפעלי גז ונפט בע"מ.
07/12/2006  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
הגיע הזמן לחזור לעבודה אחרי החופשה הקצרה. אתם עוסקים בעבודה תובענית ונושאים על כתפיכם הרבה מאוד אחריות. ולמרות שהחופשה הקצרה שלקחתם היתה מרגיעה, אתם חרדים רק מהמחשבה על החזרה לעבודה. אם כך, נראה שאתם סובלים משחיקה...
07/12/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
"ניסיתי להביא לפיטוריו של ירון זליכה מתפקידו", כך מגלה היום ראש הממשלה, אהוד אולמרט, בשיחה המסורתית שנערכת סביב הכ"ט בנובמבר, עם עיתונאים, אנשי תקשורת וועדת העורכים בבית סוקולוב (יום ה', 7.12.06).
07/12/2006  |  ענבל אביב  |   חדשות
העורך הראשי של פלייבוי אינדונזיה הואשם בפרסום חומרים "לא ראויים" ואם יורשע הוא עלול להישלח ל-32 חודשי מאסר.
07/12/2006  |  הדר פרבר  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
אורי מילשטיין
אורי מילשטיין
פרוץ מלחמת העולם השנייה בהתקפת גרמניה על פולין; הפייסנות של צרפת ואנגליה כלפי גרמניה גרמה לתוצאה הפוכה; צבא צרפת היה חזק מצבא גרמניה אך התרבות הצבאית הצרפתית הייתה תבוסתנית; ניצחון...
עמנואל בן-סבו
עמנואל בן-סבו
הלילה הזה הוא אנחנו, עם עבדים מזה רעב, מוכה, חבול ומובס, העומד לרגלי הר סיני העשן וכאיש אחד בלב אחד זועק "נעשה ונשמע", אוסף שבטים שהתלכד לכדי עם, העם היהודי שהביא לעולם את הצדק, הח...
איתן קלינסקי
איתן קלינסקי
למרות שאיילת שקד אינה נושאת בתפקיד ציבורי, היא חייבת לתת הסבר לציבור על השיחה המביכה    שיחה שלמעשה הכתימה את דרכי פעולתה של מערכת המשפט בישראל, והיא מעיבה על המערכת גם היום
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il