|   15:07:40
  עידן יוסף  
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
פלמינגו ספא: יום כיף זוגי בלתי נשכח בחיפה
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי
באנו חושך לגרש

בחנו את עצמכם:
האם אתם מוכנים לחנוכה?

באיזה כיוון מדליקים נרות? מאיזה צד נוגסים בסופגניה? ולמה לא מאחלים בחנוכה חג שמח? מדריך Nfc שופך אור על מורשת ימי החנוכה
15/12/2006  |   עידן יוסף   |   חדשות   |   חגים ומועדים   |   תגובות

ימי החנוכה נקבעו מאוחר יחסית לשאר החגים. בדומה לפורים, הם אינם מופיעים בפירוש בתורה, אך נקבעו על-ידי חז"ל. אין כמו ימי החנוכה להצביע על הבלבול השורר בעולם התורה מאז חורבן בית המקדש. חכמים ניסו איכשהו לאזן וקבעו הלכות, אך עד לימינו אלו אין ודאות של 100 אחוז באשר לכל דין. נא להכיר, החג עם הכי הרבה מחלוקות הלכתיות.

במדריך Nfc לחנוכה השתדלנו למצות את ההלכות העיקרות מבלי להיכנס לפירוט שילאה את קוראינו ודעות צדדיות במיגוון ההילכתי הקיים.

שאלות הבסיס

א: תגיד, בהנחה שאני גר בקומה 3, מדליק בשעה 8, גובה החנוכיה 40 ס"מ, ואין אנשים ברחוב כבר ב שעה 7 - איפה להדליק?
ב: הדלק איפה שהדלקת בשנה שעברה...

ש: היכן צריכים להניח את החנוכיה?
ת: ראשית, בכלל לא אמרנו שצריך להדליק דווקא בחנוכיה; אפשר להדליק נרות גם בלי חנוכיה. העיקר, שהנרות יהיו שווים באורכם, שיהיה ביניהם רווח גדול מ-2 ס"מ ו... שהבית לא יישרף.

שנית, תקנת חכמים המקורית היתה להדליק מחוץ לבית, כדי שיהיה פרסום נס חנוכה ברשות הרבים, והתירו להדליק בפנים מפחד האויבים בגלות. לכן עכשיו, שאנו יושבים קוממיות בארצנו, ראוי להחזיר עטרה ליושנה ולהתקין לעצמנו ארגז או פנס זכוכית שעומדים ברוח ובגשם, ולחדש ימינו כקדם. אם לא עושים כך מסיבות כאלו ואחרות - הכי להניחה על החלון, בצד ימין. אבל מותר להניחה בכל מקום ובלבד שיהיה גבוה יותר מ-24 ס"מ. מקום שמדליקים בו חנוכיות אחדות, צריך לתת ריווח ביניהם, כדי שיהיה ניכר כמה נרות מדליק כל אחד.

ש: במה מדליקים?
ת: מצוה מהמובחר להדליק בשמן זית זך ובפתילות. המדליק בנרות - יצא ידי חובה.

ש: כמה מדליקים?
ת: המנהג כבית הלל: "מוסיף והולך". בלילה הראשון מדליקים נר אחד (בנוסף לשמש). ביום שני בערב מוסיף נר נוסף וכן הלאה.

ש: מה מברכים?
ת: ספרדי יברך: "...אשר קידשנו במצוותיו, וציוונו להדליק נר של חנוכה"; אשכנזי: "להדליק נר חנוכה"; תימני: "להדליק נר שֶׁלַּחֲנוכה". הברכה השנייה היא "שעשה ניסים לאבותינו בימים ההם בזמן הזה". בלילה הראשון גם צריך להוסיף את ברכת "שהחיינו וקיימנו והִגיענו לזמן הזה". רק אחרי שמסיים לברך את כל הברכות מתחיל להדליק.

ש: מה כיוון ההדלקה?
ת: משמאל לימין. והסימן לזכור: אם נניח שהנרות לפנינו מסומנים באותיות "א', ב', ג'... ח'", אזי ביום הראשון נדליק את נר א', בשני את ב' ואחר כך את א', בשלישי ג', ב', א' וכן הלאה.

ש: מתי בדיוק מתחילים לשיר?
ת: מתחילים לשיר רק אחרי שהנר הראשון דולק. השיר הינו "הנרות הללו", ולא כפי שיש הטועים ושרים "מעוז צור". חכמים לא חייבו לשיר דווקא, ומוטב אף לומר את "הנרות הללו" במלואו" בקריאה מן הסידור, משום שהוא ארוך יותר מהשיר ששרים במסיבות וגם משום שבסידור הוא מדויק יותר. אחר כך מותר לשיר "מעוז צור", "על הניסים" ושאר שירי חנוכה. אצל בני עדות המזרח גם נהגו להוסיף את "מזמור שיר חנוכת הבית".

החייבים בהדלקה

ש: מי חייב להדליק?
ת: הכל חייבים בנר חנוכה: אנשים ונשים. אצל הספרדים נהוג שראש המשפחה מדליק עבור כל המשפחה (בלא סיוע הילדים). אצל האשכנזים גם הילדים מדליקים, אך האיש מוציא ידי חובה את אישתו.

ש: האם ילד חייב להדליק?
ת: חז"ל תיקנו שמשהגיע ילד לגיל חינוך, מצוה לחנכו למצוות, ובכלל זה לברכות. מהו "גיל חינוך" לעניין ברכות? יש אומרים: זה הגיל המקובל ביחס ליתר המצוות, דהיינו גיל 7-6. ויש שהזכירו גיל 5-4. אחרים הזכירו קריטריון של יכולת. יש אומרים - מרגע שהילד מתחיל לדבר. ויש אומרים: רק כאשר הוא מתחיל להבין את תוכן הברכה, ולכל הפחות יודע למי הוא מברך. אגב, גם לפני שהילד מגיע לגיל חינוך, רצוי להתחיל להרגיל אותו באמירת ברכות, אך אין חובה.

ש: האם גם עני חייב להדליק?
ת: בהחלט כן, ואם אין לו די כדי לקנות אפילו נרות, ידליק נר אחד בכל יום.

שאלות של זמן ועיתוי

ש: מתי מדליקים?
ת: יש הנוהגים להדליק בשקיעת החמה (בערך בשעה 16:42). הרוב נוהגים להדליק מעט לפני צאת הכוכבים (16:57 לערך). מי שאיחר - ידליק בברכה כל זמן שבני ביתו ערים. אסור להתחיל לעסוק בשום דבר קודם ההדלקה, שמא ישכחו להדליק ויעבור הזמן. יש גם מקומות בהם נשים נהגו איסור מלאכה. כלומר, עבודות-בית בחצי שעה הראשונה בה הנרות דולקים. מנהג יפה הוא שכל בני הבית יושבים אז על יד הנרות.

ש: כמה זמן חייבים הנרות לדלוק?
ת: הנר חייב לדלוק עד חצי שעה אחרי השקיעה או אחרי צאת הכוכבים, איש איש לשיטתו. מכל מקום הנר צריך לדלוק לכל הפחות חצי שעה ואחר כך מותר לכבות.

מקרים מיוחדים

ש: מה עדיף, להדליק בזמן לבד, או לחכות שכל בני הבית יגיעו ולהדליק יחדיו?
ת: מוטב להמתין שכולם יתקבצו, ולהדליק.

ש: מה עושים אם אחד הנרות כבה?
ת: אין חיוב להדליק. ואם בכל זאת מדליקים, יש לעשות זאת (ללא ברכה) רק באמצעות השמש, או גפרור וכדומה ובשום אופן לא באמצעות אחד הנרות, משום ש"הנרות הללו קודש הם, ואין לנו רשות להשתמש בהם, אלא לראותם בלבד".

האם מותר להדליק סיגריה?

ש: מה מותר לעשות עם השמש?
ת: השימוש בשמש מותר לכל מיני מטרות, פרט למטרות בזויות כגון להדליק ממנו סיגריה.

ש: מה נהוג לאחל בחנוכה?
ת: לא נוהגים לאחל בחנוכה "חג שמח", משום שאינו חג של ממש, מאחר שלא הוקרב בזמן המקדש קרבן חגיגה, ולכן מאחלים: "חנוכה שמח".

סביבון מעופרת יצוקה

מנהגי חנוכה, כשמם כן הם, מנהגים ולא דינים. בחלק מן העדות נהגו בהם, ובאחרות - לא. להלן המנהגים וטעמיהם:

אכילת מאכלי חלב - בת יוחנן כהן גדול האכילה את המלך הצורר במאכלי חלב והשקתה אותו יין. כשנרדם כרתה את ראשו, וללא מלכם - נסו האויבים.

מאכלים מטוגנים בשמן (לביבות , סופגניות) - זכר לנס פך השמן.

דמי חנוכה - משמעות השם חנוכה היא מלשון חינוך, ונהגו בימים אלה להקפיד יותר בחינוך הבנים לתורה. אבות משכו הילדים ללימוד ולקבלת עול מלכות שמיים באמצעות מתן מעות חנוכה.

סביבון (או ה"פוֹרְפֵרָה") - משחק ילדים עליו הוטבעו האותיות נגה"ש - נס גדול היה שם. בארץ-ישראל שונה ה"שם" ל"פה". ראשי התיבות המקוריים לקוחים מן השפה האידית: נִיכּטס, גוּט, האלבּ, שְלעכט. המשמעות היא בתחום ההימורים: שום דבר (לא זכייה ולא הפסד), טוב (זכייה), חצי (חצי זכייה) והפסד.

שני הסברים להתהוות משחקי חנוכה:


א) בעל ה"חתם סופר" כתב שזמן חנוכה הוא זמן חופשה אצל הגויים, והיהודים מסתובבים בטלים ומשועממים ובאים לידי מכשולות של מחלוקת ולשון הרע. לכן הונהגו משחקי חנוכה לעם, כדי שתהיה להם תעסוקה, אבל בוודאי עדיפה תעסוקה רוחנית ומעמיקה יותר.

ב) בעל "יסוד התשובה" כתב שיש לעם חשק כל השנה למשחקים אלו, ואי אפשר למנוע מהם מכל וכל, ולכן קבעו ימי חנוכה לזה. ה"חוות יאיר" הסתייג וכתב שאם אומנם כורח הוא, יש לקבוע ימים אחרים, ולאו דווקא ימי חנוכה שהם ימי הודאה על הניסים שעשה לנו הקדוש-ברוך-הוא.

אם כן, הכל מסכימים שמי שאין לו הכרח לשחק, מוטב שימנע מכך ויעסוק באור התורה אותו ניסו היוונים לכבות בימי חנוכה.

תאריך:  15/12/2006   |   עודכן:  15/12/2006
עידן יוסף
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בחנו את עצמכם: האם אתם מוכנים לחנוכה?
תגובות  [ 3 ] מוצגות   [ 3 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
הניה
15/12/06 14:24
2
התחרפנתם לגמרי
17/12/06 01:00
3
אליהו_ג
17/12/06 18:36
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
הבוקר (יום ו', 15.12.06) זוהתה במכון לרפואה משפטית באבו כביר גופתו של אלכסיי קוזיצוב מבת-ים. כזכור ב-20 בספטמבר 2006 השליך קוזניצוב את שני ילדיו בשעות הבוקר ממרפסת ביתם ברחוב הרצל 31 בבת-ים. על-פי החשד, השליך האב את ילדיו ממרפסת הבית שבקומה השנייה לאחר שרב עם אשתו ותקף אותה עד אובדן הכרה. האישה ושני ילדיה פונו מיד לאחר האירוע לטיפול רפואי בבית החולים וולפסון בחולון. משטרת מרחב איילון פתחה בחקירה ובחיפושים אחרי קוזניצוב שנמלט מהמקום מיד לאחר האירוע.
15/12/2006  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
בית המשפט העליון ביושבו כבית דין גבוה לצדק קיבל את עתירתה של העמותה לזכויות האזרח ושל שני עותרים פלשתינים אחרים, וקבע (יום ה', 14.12.06) כי הקמת גדר בטון שהוקמה בדרום הר חברון נבנתה באופן לא מידתי, כיוון שהיא פוגעת שלא לצורך בזכות של אלפי אנשים להתפרנס ולקיים אורח חיים סביר. לכן הורה למדינה לפרק את הגדר בתוך שישה חודשים.
15/12/2006  |  יעל רוטשילד  |   חדשות
ראש הממשלה הפלשתיני איסמעיל הנייה התייחס לראשונה לניסיון ההתנקשות בחייו ואמר (ו', 15.12.06): "הממשלה הפלשתינית יודעת מי עומד מאחורי הירי ונדע כיצד לטפל בו". הלילה כאמור נפתחה אש לעבר פמליית ראש הממשלה הפלשתיני, בעת שהיה בדרכו ממעבר רפיח לעזה. האש נורתה על-ידי פעילי פתח ובמקום פרצה מהומה. בהתנגשויות נהרג שומר ראשו האישי של הנייה. בנו של הנייה, עבד אל-סאלם, נפצע באורח בינוני בתקרית ויועצו המדיני נפצע קל. כעשרים פלשתינים נפצעו בתקרית. הנייה ניצל מההתנקשות והשמירה עליו תוגברה.
היום לפני 45 שנה, ב-15 בדצמבר, 1961, נידון אדולף אייכמן למוות.
15/12/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
למרות שהדרך הטובה ביותר למנוע התפשטות חיידקים היא עדיין הדרך המיושנת של הסבון והמים, חומרי חיטוי אנטיבקטריאליים לידיים הם דרך קלה לשמור על היגיינה טובה כאשר אין כיור בסביבה.
15/12/2006  |  יפעת גדות  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
יוסף אליעז
יוסף אליעז
אין מנוס מלשמור על ערנות, איסוף מודיעין ומלאי מספיק של חימוש, לרבות מטוסים, טילים ותחמושת אחרת כמו גם אמצעים לגיוס מהיר של כוחות מילואים, רפואה וכל שחיוני להגנה
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
בצלאל סמוטריץ'
בצלאל סמוטריץ'
הסכמה לעסקה המצרית היא כניעה משפילה, והיא הענקת ניצחון לנאצים על גבם של מאות לוחמי צה"ל הגיבורים שנפלו בקרב, היא גוזרת גזר דין מוות על החטופים שלא נכללים בעסקה, ומעל לכל - מהווה סכ...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il