|   15:07:40
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
מחלקה ראשונה
ניסן-אייר בספריו של איתמר לוין
קבוצת ירדן
כל מה שרציתם לדעת על קנביס רפואי

בג"צ ביטל דרישה הלכתית להכשרת בשר כבש

בג"צ קבע כי דרישה להכשיר בשר כבש בטרם הבאתו ארצה אינה חוקתית שופטת המיעוט ברלינר: מדובר בהכרעה הלכתית השייכת לסמכות הרבנות
21/06/2007  |   רותי אברהם   |   חדשות   |   תגובות
מאת: רותי אברהם  |    |  תגובות
[צילום: מכון רוזלין]

[צילום: פלאש 90]

בג"צ ביטל (ד', 20.6.07) כ"לא חוקתי" את התנאי שהציבה הרבנות הראשית למתן תעודת הכשר לבשר כבש מאוסטרליה, בהכשרתו עוד בטרם הבאתו לארץ. השופטות, ביניש ופרוקצ'יה על דעתה החולקת של השופטת ברלינר, קבעו כי הדרישה שהציבה הרבנות הראשית למתן תעודת כשרות לבשר כבש, אינה חוקתית, ולפיכך דינה להיבטל.

מדובר בהחלטה תקדימית של בג"צ לפיה חוק הבשר "משוריין" ולא ניתן לפסול אותו חוקתית, לא כך הוא בנוגע ליישומו והוראותיו, עליהם מופקדת הרבנות הראשית כרשות מנהלית המחוייבת "לפעול בסבירות ובלא פגיעה בלתי מידתית בזכות אדם ובהן הזכות לחופש העיסוק".


חברת בלדי - במה שונה בשר כבש מבשר אחר?

ההחלטה באה על-רקע עתירתה של חברת יבוא בשר כשר ושיווקו
"בלדי", שיוצגה על-ידי עו"ד ניר גלעד, נגד הדרישה שהציבה הרבנות הראשית, שיוצגה על-ידי עו"ד אבי ליכט, להכשיר את הבשר עוד בטרם הבאתו לארץ.

חברת בלדי טענה כי למעשה ניתנה הסכמה עקרונית של הרב הראשי הרב מצגר לייבוא והיא אף החלה בפעולות לייבוא בשר כשר מאוסטרליה, אולם לפני צאתם של צוות רבנים ושוחטים לאוסטרליה הודיעה הרבנות כי לא יתאפשר יבוא בשר כשר, שאינו מוכשר. בעקבות פניה לוועדת הכשרות הוצבו תנאים למתן האישור אך לבסוף הוא לא ניתן. החברה טענה בעתירה כי דרישותיה של הרבנות אינן מטעמים הלכתיים ומדובר באפליה כיון שליבואני בשר שאינו בשר כבש הותר לייבא בשר לא מוכשר.

בלדי הוסיפה וטענה כי "סמכותה של הרבנות הראשית מוגבלת לשיקולים הנוגעים לכשרות הבשר, ומשאין מחלוקת כי בשר הכבש שברצונה לייבא הוא כשר, הרי המשיבה אינה מוסמכת שלא להתיר לה את יבוא הבשר מחמת שיקולים הנוגעים למקום הכשרתו".יתרה מכך, טענה בלדי, מדובר בהחלטה הנובעת "משיקולים זרים שמקורם בלחץ של גורמים אינטרסנטיים בשוק בשר הכבש, המייבאים בשר כבש כשר ומוכשר, ומבקשים להנציח את המונופול שלהם בשוק בשר הכבש".



הרבנות - מדובר בסוגייה הלכתית

הרבנות לעומתה טענה כי מדובר בשיקולים הלכתיים וכי הוחלט להחיל את ההוראה להכשרת הבשר עוד בחו"ל, על כל יבואני הבשר. הרבנות ציינה כי הבסיס להחלטה הוא הכלל ההלכתי הקובע כי "יש לבצע את הכשרת הבשר תוך שלושה ימים ממועד השחיטה וקיומה של מחלוקת הלכתית בשאלה האם הקפאת הבשר לפני הכשרתו'עוצרת' את ספירת שלושת הימים לביצוע ההכשרה, כך שניתן לבצע את ההכשרה לאחר הפשרת הבשר שהוקפא".

הרבנות הוסיפה בהודעה לבג"צ כי הוחלט ב-4.1.07, "לקבוע תקופת מעבר של שנה וחצי, שתאפשר ליבואני הבשר הכשר להקים מתקני הכשרה בכל המפעלים בחו"ל בהם מתבצעת שחיטה כשרה, ובמהלך תקופה זו לא יחויבו היבואנים לייבא בשר מוכשר. כן הוחלט בפגישה על הקמת ועדת חריגים, שתאשר חריגות מהמועד האמור על-פי בקשות שיגישו היבואנים".



ביניש - לא מדובר ב"גרעין הקשה" של הכשרות

השופטת ביניש דחתה את טענת הרבנות כי החיוב לבצע הליך הכשרה לפני הקפאת הבשר, הוא "אחד הכלליים המהווים את 'הגרעין הקשה' של דיני כשרות המזון בהלכה". זאת לדבריה, לאור העובדה כי "המצב ששרר עד כה בתחום זה והנכונות שגילתה ועדת הכשרות מלכתחילה לאפשר את ההסדר שבלדי ביקשה, מצביעים על כך שאין מדובר בחיוב שהוא תנאי בלעדיו אין להבטחת כשרות הבשר. הרבנות לא טענה בעניין זה ובשל הנסיבות, כפי שתוארו לעיל, אף לא הייתה יכולה לטעון כי מדובר בתנאי הכרחי ובלעדי. טענתה המרכזית הינה כי במסגרת תפקידה למנוע הטעייה בכשרות ועל-סמך ניסיון העבר רשאית היא להנהיג מדיניות קפדנית יותר, שתבטיח כי ההליך של הכשרת הבשר לא ייפגע. נוצר אפוא מצב לפיו מצד אחד מצויה בלדי, המבקשת אישור עקרוני לייבוא בשר הכבש הכשר שאינו מוכשר ועומדת לה זכותה לחופש עיסוק; ומנגד, מצויה הרבנות המחמירה בתנאיה על-פי מדיניות חדשה שהונהגה בשל ספקות הלכתיים, שמשום מה צפו ועלו בקרבה במועד הגשת בקשתה של העותרת לקבלת התר ליבוא בשר כשר שאינו מוכשר".

היא הדגישה כי הדרישה לבצע את הכשרת הבשר בחו"ל לפני הקפאתו כתנאי למתן תעודה ההכשר הינו "אמצעי הפוגע בחופש העיסוק של יבואניות הבשר הכשר בכלל ושל בלדי בפרט".



חוק הבשר משוריין, יישומו - לא

בהתייחסה לחוק הבשר, כתבה ביניש כי מדובר בחוק "משוריין" מפסילה חוקתית, ויחד עם זאת "אין משמעו של דבר ביטול מעמדה החוקתי של הזכות לחופש העיסוק כאשר עסקינן בפרשנות וביישום הוראותיו של החוק".

"שאלת הזכות לחופש עיסוק מעוררת בעייתיות מיוחדת בהקשר של ייבוא בשר ארצה", כתבה ביניש, "המורכבות של הנושא נובעת מכך שבסעיף 5 לחוק הבשר נקבעה הוראה מפורשת לפיה החוק יהיה תקף על אף האמור בחוק יסוד: חופש העיסוק, וזאת בהתאם ל'פסקת ההתגברות' הקבועה בסעיף 8 לחוק היסוד... פסקת ההתגברות בחוק יסוד: חופש העיסוק וסעיף 5 לחוק הבשר מתירים, אפוא, את הפגיעה
החוקתית בחופש העיסוק, הטמונה בעצם האיסור לייבא ארצה בשר שאינו כשר. פגיעתו של החוק בחופש העיסוק, הנובעת מקביעת האיסור על יבוא בשר לא כשר, מוגנת על-פי פסקת ההתגברות ואין להעמידה במבחן תנאי פסקת ההגבלה שבחוק היסוד. מעמדו המוגן של האיסור האמור משריין אותו מפני ביקורת שיפוטית ומפני ביטול חוקתי".

לדבריה, "היותו של חוק הבשר משוריין מפסילה חוקתית, אין משמעה ביטול מעמדה החוקתי של הזכות לחופש עיסוק כאשר עסקינן בפרשנות וביישום הוראותיו של החוק האמור. הזכות לחופש עיסוק אכן נסוגה על-פי 'פסקת ההתגברות' אל מול האינטרס בהבאת בשר כשר ארצה ובשר כשר בלבד. אולם, הזכות אינה מתבטלת כאשר מדובר בהנהגת אמצעים אשר מגבילים את יבוא הבשר, גם כאשר מדובר בבשר כשר. בנסיבות המקרה שלפנינו עומדת הזכות לחופש עיסוק אל מול סוג האמצעים בהם רשאית המשיבה לנקוט, בעת הפעלת סמכותה על-פי חוק הבשר, לשם הבטחת כשרות הבשר המיובא ארצה".



הרבנות הראשית מחוייבת "לפעול בסבירות"

על הרבנות הראשית חלות המגבלות הנובעות מהיותה רשות מינהלית, כתבה ביניש, וזו "חייבת לפעול בסבירות ובלא פגיעה בלתי מידתית בזכות אדם ובהן הזכות לחופש העיסוק".

האמצעי שבו בחרה הרבנות "בנסיבות המקרה שלפנינו - הדרישה לבצע את הכשרת הבשר בחו"ל לפני הקפאתו כתנאי למתן תעודת ההכשר - הינו אמצעי הפוגע בחופש העיסוק של יבואניות הבשר הכשר בכלל ושל העותרת בפרט. אמצעי זה הוסיף מגבלה על הייבוא שלא הייתה נהוגה בעבר".

מדובר בפגיעה "בלתי מידתית בחופש העיסוק של בלדי ועל כן דינה להיבטל" קבעה ביניש. "לפיכך, אציע לחברותיי ליתן צו מוחלט האוסר על הרבנות הראשית להתנות את מתן תעודת ההכשר לבשר הכבש שברצונה של בלדי לייבא מאוסטרליה, בכך שהליך הכשרת הבשר יתבצע באוסטרליה מייד לאחר השחיטה ולא במפעלה של בלדי בארץ לאחר הפשרת הבשר המיובא, בהתאם להוראות הרבנות, ובפיקוחה. בנוסף, אציע לחברותיי לחייב את הרבנות הראשית לשאת בשכר טירחת עורך דין בסך 30,000 ש"ח לטובת בלדי".



שופטת המיעוט: אני לא הייתי מתערבת

שופטת המיעוט ברלינר הביעה התנגדות להחלטה. היא ציינה כי בשורש המחלוקת עומדת הסוגיה ההלכתית. בניגוד לדעתה של ביניש כי השאלה, מתי יוכשר הבשר נוגעת "לאופן הבטחת הכשרות", הרי שעמדת הרבנות היא "כי יש להכשיר את הבשר בתוך 3 ימים משחיטתו וכי "זהו שיקול הלכתי טהור הנוגע לגרעין הקשה של דיני הכשרות".

ברלינר הוסיפה כי "קבלת העמדה כי מדובר ב'גרעין הקשה' של דיני הכשרות - מצביעה על כך שאין אמצעי אחר שפגיעתו פחותה כדי להתגבר על הבעיה. הכשרה בארץ יכולה להוות אמצעי שכזה, רק תוך קבלת התזה שההקפאה מפסיקה את מירוץ הזמן, והרי זוהי בדיוק הסוגיה ההילכתית. אכן, ישנן גישות הילכתיות אשר מקלות בנושא זה וייתכן בהחלט שניתן לאמץ עמדה אחרת. אולם הגוף שלו העניק החוק החילוני את הסמכות והתפקיד להכריע איזו גישה לאמץ הוא הרבנות. משפעל גוף זה במסגרת סמכויותיו ומשיקולים ענייניים - איני רואה להתערב בכך".

בג"צ 7471/05
תאריך:  21/06/2007   |   עודכן:  21/06/2007
רותי אברהם
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
פורומים News1  /  תגובות
כללי חדשות רשימות נושאים אישים פירמות מוסדות
אקטואליה מדיני/פוליטי בריאות כלכלה משפט סדום ועמורה עיתונות
בג"צ ביטל דרישה הלכתית להכשרת בשר כבש
תגובות  [ 16 ] מוצגות   [ 14 ]  לכל התגובות        תפוס כינוי יחודי            
כותרת התגובה שם הכותב שעה    תאריך
1
יורגן
21/06/07 16:11
2
שאול א.
21/06/07 16:32
3
רא"ל עובדיה יוסף
21/06/07 16:46
 
mrmr
22/06/07 01:19
4
ארז23
21/06/07 17:43
5
קיומו - חילול השם
21/06/07 18:31
 
ע.ג1
24/06/07 07:42
6
הניה
21/06/07 20:48
7
אלכס , חיפה
21/06/07 20:52
8
abecassis
21/06/07 21:54
9
אמנונן
22/06/07 05:07
 
כמעט כמו ביניש
22/06/07 10:21
תגובות בפייסבוק
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
אתם סובלים מפצעים בפנים ("אקנה") וזה משגע אתכם. ניסיתם את כל התכשירים שקיימים בשוק, ובכל זאת: עדיין, כמעט כל בוקר, אתם מתעוררים עם ח'שקון חדש.
21/06/2007  |  גלית יצחק  |   חדשות
גזית-גלוב תשקיע במרכזים מסחריים ונכסים אחרים במקסיקו, הודו וברזיל, כך אמר היום (21.6.07) נשיא החברה ובעל השליטה, חיים כצמן, שדיבר בכנס אנליסטים בת"א. הוא אמר: "נקבל הזדמנויות מושכות בשווקים המתעוררים של מקסיקו, הודו וברזיל, כי אנו ידועים, אמינים, בעלי ניסיון ובעלי כיס עמוק".
21/06/2007  |  אלעזר לוין  |   חדשות
היחידה הארצית לקניין רוחני עצרה (ה', 21.6.07) בתום חקירה סמויה, שלושה חשודים, תושבי מרכז הארץ, בחשד לזיוף בהפצת בקבוקי קרם הגנה לתינוקות.
21/06/2007  |  מוטי אקסמיט  |   חדשות
תושבים ברצועת עזה מספרים ל-Nfc כי החיים ברצועה הפכו בלתי אפשריים תחת שלטון המיליציות של חמאס. תושבים מעידים על אווירת טרור ופחד בכל פינה מאימת "משמרות המהפיכה של חמאסיראן" (חמאס - אירן). על-פי עדויות אחדות, הוצאו אמש מאות תושבים בכח מבתיהם ואף מהמסגדים כדי להשתתף בהפגנות המחאה נגד נאום אבו מאזן. "לא יכולנו לסרב, 'תנפיזיה' (הכוח הביצועי של חמאס) לא היתה מהססת לרצוח אותנו ולקבוע כי אנו משתייכים לזרם המהפכני של פתח אם היינו נמנעים מלהשתתף בהפגנות", סיפרו תושבים.
21/06/2007  |  מחלקה ראשונה  |   חדשות
נציגות העובדים הארצית של חברת דואר ישראל נענתה (ה', 21.6.07) לפנייתו האישית של יו"ר ההסתדרות, עופר עיני, והחל מ-22 ביוני ישולמו קצבאות הביטוח הלאומי בכל סניפי הדואר ברחבי הארץ. בכך נענים עובדי הדואר לבקשה שלא לפגוע באוכלוסיה חלשה שחיה מקצבאות הביטוח הלאומי.
21/06/2007  |  איציק וולף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
יהיה אשר יהיה לא נברח ולא נסתגר ולא נתחבא    בוודאי לא בארצות הברית שנקראה בפי מהגריה היהודיים המזרח אירופים "א-געלדענע מדינה", מדינת הזהב
רון בריימן
רון בריימן
התקשורת הישראלית, ואפילו זו הרואה את עצמה כ"ממלכתית", חוטאת ב"עכשיוויזם" מסוכן ובעידוד הפיכת עסקת החטופים לכניעה ללא תנאי
חיים רמון
חיים רמון
רוב הפרשנים הצבאיים תומכים עתה בתוכנית המטכ"ל להיכנס לרפיח, להרוג כמה מאות מחבלים ואז לצאת ממנה, אפילו שדרך פעולה זו כבר נכשלה כישלון חרוץ    בשביל לשמוע הדהוד של תוכניות המטכ"ל ושל...
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il