הוצאתו של מקצוע הגיאוגרפיה אל מחוץ לתוכנית הלימודים בבתי-הספר, בשל הקיצוצים בתקציב משרד החינוך, עוררה את זעמם של רבים, הרואים בכך הידרדרות חמורה נוספת בהשכלה הכללית הניתנת לבני הנוער בארץ. כדי לתקן את המעוות ולהחזיר למקצוע את כבודו האבוד, הגתה בימים אלה קבוצת גיאוגרפים ישראלים, בהם אנשי אקדמיה ממוסדות ההשכלה הגבוהה, תוכנית-לימודים חדשה של מקצוע זה, שהוגשה בימים אלה למשרד החינוך ושאם תתקבל - היא עשוייה להביא למהפכה בהוראתו.
התוכנית החדשה, שאביה-מולידה הוא הגיאוגרף הוותיק, ד"ר יהויקים פאפוריש, קובעת כי תיאורים מילוליים, או בדפוס, כפי שהיו מקובלים במרוצת השנים בשיעורי הגיאוגרפיה בארץ, אינם מספיקים כל עיקר. הוגי התוכנית יוצאים מתוך ההנחה הברורה שהגיאוגרפיה היא, קודם כל, מקצוע המרבה להעסיק את העין. לפיכך, יש, לדבריהם, להרבות ולהשתמש באמצעים חזותיים ולנצלם בהתאם, באמצעות תמונות, שיקופיות והדרכה חזותית בטלוויזיה. השיעור המילולי, לטענתם, אינו מסוגל להימנע מהכללות, בעוד שבתמונה רואה התלמיד את הנתונים שבמציאות, על כל פרטיהם.
נושאים אקטואליים
יתר על כן: הוגי התוכנית סבורים כי יש להביא את התלמידים אל אותם מקומות, שעליהם הם לומדים. מאחר שרוב התלמידים הם יושבי ערים - מן הראוי להרבות בתפקידי הסתכלות בשטח הגיאוגרפיה העירונית. בד-בבד אסור, לדברי ההוגים, לפסוח על יישובים כפריים. כך, למשל, יש לראות את אפרי המרעה, היישוב בעמק, צורת הבתים, השדות והגידולים. בהצעותיהם אלה מסתמכים הוגי התוכנית על הכלל הידוע, הקובע כי "טוב מראה עיניים".
הוגי התוכנית החדשה מציעים לעסוק יותר, במסגרת לימוד המקצוע, בנושאים אקטואליים, לרוב בתחומי הגיאוגרפיה הכלכלית והמדינית. הם מציעים שהמורה יקח את תלמידיו לאיזורי התעשיה, כדי שיראו במו-עיניהם את תהליכי הייצור; שיראו בעצמם היכן משתרעים גבולות המדינה וכך יבינו, באורח מוחשי, את סבך הבעיות הנוצרות בעטיים.
חומר למחשבה
לדעת הוגי התוכנית, יש לנצל בהוראת הגיאוגרפיה נתונים סטטיסטיים, אולם לא כאלה המצויים בספרי הלימוד, משום שפשוט אינם אקטואליים. במקום זאת צריך, לטענתם, להפנות את התלמיד אל ספרים אקטואליים, כמו השנתון הסטטיסטי.
ולבסוף: אין להציג לתלמיד שאלות לבדיקת ידע מיכני, נטול כל קשר הגיוני. ידע על שמות ערי-בירה, של נהרות לפי סדר מסויים, או גובה פסגות ההרים - אינו מעיד על הבנה. תחת זאת יש להקנות ידע של נתונים גיאוגרפיים יסודיים, כרקע לפעולותיו של האדם; לבחון, אם אומנם הוא ניצל או הזניח את הנתונים.