יצרנית המכוניות השלישית בגדולה ביפן, ניסן, דיווחה (יום ו', 1.8.08) על ירידה של 43% ברווח הנקי שלה ברבעון הראשון של שנת הכספים היפנית, עקב התחזקות הין לעומת הדולר וההאטה במשק האמריקני שגרמה למחיקת ערכן של מכוניות שהוחכרו בליסינג.
הרווח הנקי של ניסן בשלושת החודשים שהסתיימו ביוני 2008, היה 52.8 מיליארד ין (492 מיליון דולר) לעומת 92.3 מיליארד ין, ברבעון המקביל לפני שנה. הרווח למניה היה 12.96 ין, לעומת 22.39 ין לפני שנה. בהודעה שפרסמה ניסן (1.8.08) בטוקיו נאמר כי המכירות ירדו ברבעון החולף ב-4.1% ל-2.35 טריליון ין.
ניסן הקטינה את ערך כלי הרכב ששיווקה בליסינג בארה"ב ב-42 מיליארד ין, עקב עליית מחיר הדלק ל-4 דולרים לגלון ושחיקת הביקוש למשאיות ולרכבי שטח, בשל המשבר החמור ביותר בשוק הדיור האמריקני מאז השפל הכלכלי הגדול של שנות ה-30 במאה שעברה. מנכ"ל ניסן, קרלוס גוסן, מקצץ במשרות ובתפוקה בצפון אמריקה, השוק הגדול ביותר של החברה, ומפנה את הצמיחה העתידית של ניסן לסין ולרוסיה.
הפסדי ניסן בשל ירידת ערך המכוניות ששווקו בליסינג בארה"ב באים לאחר הפסדי ליסינג דומים של פורד בסך 2.1 מיליארד דולר, של ב-מ-וו בסך 236 מיליון אירו, ושל הונדה בסך 25 מיליארד ין. ההפסדים של ניסן מכסים תקופה של שלוש שנים עד 2010.
זינוק של 29% במחירי הדלק בשנת 2008 קרמו לירידת מכירות הטנדרים של ניסן מדגם טיטן ומדגמים אחרים בארה"ב, באפריל - יוני 2008 ב-20% לעומת הרבעון המקביל לפני שנה. ברבעון זה התחזק הין ב-16%, וגרם להפחתת שווי ההכנסות מחוץ ליפן. הרווח התפעולי ירד ב-54.7 מיליארד ין, בגלל הייסוף במטבע היפני.
בניגוד למכירות של ניסן בארה"ב, אירופה ויפן, גדלו המכירות שלה במקומות האחרים בעולם ברבעון החולף ב-24% ל-302,000 מכוניות. בעיקר סייע לכך גידול של 59% בביקוש למכוניות ניסן במזרח התיכון.
עם הפנים לסין ורוסיה
ניסן, שחברת רנו הצרפתית מחזיקה ב-44% מהבעלות עליה, החדירה השנה את הרכבים טיאנה וקשקאי לשוק הסיני. המיזם הסיני של ניסן, דונפנג, מתכנן להגדיל את המכירות בסין ב-68% למיליון מכוניות עד 2012, בין היתר בזכות הקמת מפעל חדש לייצור כלי רכב מסחריים קלים. ברוסיה, החברה פותחת מפעל חדש לייצור מכוניות טיאנה ורכבי שטח.
ניסן, יחד עם טויוטה והונדה, מקטינה את יצור המשאיות הקלות. ניסן גם הציעה הטבות פרישה ל-6,600 עובדיה בשני מפעליה בטנסי. המטרה היא לקצץ כ-1,200 משרות.
הרווח התפעולי של ניסן, שהוא סך המכירות בניכוי עלות המכירות והוצאות הניהול, צלל ברבעון החולף ב-46% ל-79.9 מיליארד ין. מכירות המכוניות של החברה בכל העולם גדלו ב-6.9% ל-936,000. המכירות בארה"ב ירדו ב-1.5% ל-253,000.
יצרנית הרכב השנייה בגודלה ביפן, הונדה, הודיעה באחרונה על גידול של 8.1% ברווח הנקי שלה ברבעון החולף, בעיקר בזכות הגברת המכירות של המכוניות החסכוניות בדלק "פיט" ו"סיוויק". וזאת בניגוד, להפסד העצום של פורד, 8.7 מיליארד דולר, שאילץ את החברה להסב ייצור טנדרים לייצור מכוניות. יצרנית הרכב הגדולה ביפן, טויוטה, תפרסם את תוצאותיה העסקיות ביום ה' (7.8.08).