|
ענק הפיננסים שהולאם [צילום: AP]
|
|
|
|
|
הצלת ענק הפיננסים האירופי פורטיס החלה כמופת לשיתוף פעולה בין מדינות אחיות, בנלוקס, אך הפך חיש קל לקרע מר.
לפני שבוע הסכימו ממשלות בלגיה, הולנד ולוקסמבורג להציל את פורטיס, העוסק בבנקאות, בביטוח ובשירותים פיננסיים חוצי גבולות, באמצעות הזרמת 11.2 מיליארד אירו, שהתבטאה בהלאמה חלקית של בנקי פורטיס בשלוש המדינות.
הפתרון הזה החזיק מעמד חמישה ימים, עד שהולנד הלאימה ביום ו' את רוב היחידות ההולנדיות של פורטיס ב-16.8 מיליארד אירו, לאחר שהמפקידים והמלווים המשיכו להוציא את כספם מהן. וכך הפקירו ההולנדים את הבלגים והלוקסמבורגים לבדם לחפש פתרון למה שנותר.
מאמרי המערכת הנזעמים של עיתוני בלגיה גינו את מה שהגדירו "נקמה הולנדית", "שוד של השלטונות ההולנדיים", ו"איך קנו ההולנדים את בלגיה בפרוטות".
כאשר שילב פורטיס כוחות עם שני ענקי בנקאות אחרים, רויאל בנק אוף סקוטלנד (RBS) הבריטי וסנטנדר הספרדי, כדי לרכוש את הבנק ההולנדי הכושל ABN AMRO, עורר צעד זה פרץ של גאווה לאומית במדינה הבלגית המפוצלת על בסיס לשוני. בראשונה, נראה היה שבלגיה הקטנה יותר, שבה הרוב דובר ההולנדית והמיעוט דובר הצרפתית אינם מחבבים זה את זה, יצאה וידה על העליונה מול הולנד, שלעתים קרובות מתייחסים אליה הבלגים כאל "השכנה המתנשאת מהצפון".
ההולנדים צחקו כל הדרך לבנק
אבל גאווה זו נקרעה לגזרים וממשלתו הבלגית של איב לטרם נאבקת לשקם את מה שנותר מהמעסיק הפרטי הגדול ביותר במדינה, עם מיליוני מפקידים ורבבות משרות. העיתון הכלכלי הבלגי, דה טיחד, (הזמן) ביטא את תחושת הזעם וההשפלה במאמר מערכת: "ההולנדים הסתלקו בלי לקחת עליהם שמץ של אחריות להשקעות הכושלות של פורטיס. לאנגלים יש ביטוי מתאים לכך: הם צוחקים כל הדרך אל הבנק".
יו"ר התאחדות בעלי המניות הפלמית VFB, פול הויברכטס, חש ההולנדים עשו לעצמם עסקה טובה. "ההולנדים ממש העשירו עצמם", אמר לסוכנות רויטרס בשולי ועידת ארגונו בשבת (4.10.08).
שר האוצר של הולנד, ווטר בוס, ליבה את רוגזם של הבלגים, כאשר אמר במסיבת עיתונאים: "רבות מהבעיות חבויות בחלק הבלגי של פורטיס. הולנדים הצילו את החלקים הבריאים של הבנק מזיהום אפשרי מהחלקים שהיו פחות בריאים", אמר. בוס אמר את הדברים האלה לאחר שטען בפרלמנט ההולנדי בשבוע שעבר כי אילו ידע כל מה שהוא יודע כעת על המאזן של פורטיס, יתכן שהיה מקבל החלטה אחרת.
דאגתם של ההולנדים התמקדה בסקלדיס, כלי לסחר בניירות ערך חוץ-מאזני שהקים פורטיס באיי התעלה ב-1999 כדי לאפשר ללקוחות לגייס כספים לטווח קצר במהירות ובעילום שם בתנאים מועדפים.
לטרם הלם בחזרה בראיון לטלוויזיה הבלגית ואמר כי אף שהיו בעיות בצד הבלגי של ענק הפיננסים, "היו גם בעיות בצד ההולנדי".
הבנק המרכזי של בלגיה התחייב בשבוע שעבר להעמיד קו אשראי בסך 45 מיליארד אירו כדי לאפשר לעסקי פורטיס בהולנד לתפקד, טען ראש הממשלה הבלגי.
ההולנדים לא שילמו
מקור מוסמך בהנהלת פורטיס, שביקש להישאר בעילום שם, אמר לרויטרס כי ההולנדים מעולם לא שילמו בעד חלקם בהזרמת ההון שעליה הסכימו ממשלות בנלוקס ביום א' שעבר. "ממשלות בלגיה ולוקסמבורג שילמו ביום ב' בבוקר, אבל ההולנדים מעולם לא שילמו את 4 מיליארד האירו משום שעדיין היו דיונים על ההסכם, וההסכם עם בעלי המניות מעולם לא נחתם, אמר המקור.
פורטיס רכש את חבילת המניות ב-ABN כאשר היה השוק בשיאו, וזמן קצר לאחר מכן אירע משבר הסב-פריים ושוקי האשראי התמוטטו. הצורך בהון כדי לשלם 24.2 מיליארד אירו (35.4 מיליארד דולר), חלקו של פורטיס בעסקה, הביא את ענק הפיננסים אל פי התהום.
מבחינה היסטורית נוסד פורטיס בבלגיה ב-1831. קדמה לו פירמה פיננסית שנוסדה ב-1822 בתקופה הקצרה, 15 שנה, שבה היו בלגיה והולנד מאוחדות, לאחר תבוסת נפוליאון. החברה מלאה תפקיד מכריע במימון התיעוש של ארצות הפשלה במאה ה-19.
פורטיס המודרני קם ב-1990 במיזוג פיננסי חוצה גבולות,והיה לאחת מ-20 קבוצות הצמרת של אירופה בענף הפיננסים. פורטיס עוסק בביטוח, בנקאות וניהול עסקים.