יצרנית הרכב הגדולה בארה"ב, ג'נרל מוטורס, ביקש ממשרד האוצר האמריקני לתת לה סיוע כספי כדי להשלים את המיזוג בינה לבין היצרנית השלישית בגדולה במדינה, קרייזלר. מקורות בוושינגטון מסרו כי שר האוצר האמריקני הנרי פולסון היה מעדיף לתת את המימון מתוך 25 מיליארד דולר שאישר הקונגרס להזרים לתעשיית הרכב כדי לפתח מכוניות חסכוניות בדלק, ולא מ-700 מיליארד דולרים שהקציב הקונגרס להצלת מערכת הבנקים.
מנהלי ג'נרל מוטורס ביקשו מהאוצר לשקול רכישת חבילת מניות בחברה, אך נודע כי האוצר אינו נוטה לכך.
פרשנים אומרים כי סיוע פדרלי יאפשר ליצרני הרכב המפסידים להמשיך לתפקד עד שהמיזוג ביניהם יישא פרי. תקופת ביניים זו עשויה להימשך חודשים. שוק המכוניות בארה"ב עשוי להצטמק השנה לגודלו הקטן ביותר מאז 1993, בגלל הירידה בביקוש הנובעת ממשבר האשראי ומההאטה הכלכלית.
העיתון וול סטריט ג'ורנל מסר כי יצרני הרכב האמריקנים מעריכים כי מיזוג יצריך הון חדש סך 10 מיליארד דולר כדי לסגור מפעלים, לקצץ במשרות, לאחד פעולות ולהוסיף נזילות.
אף שהקונגרס אישר עוד ב-27 בספטמבר את התוכנית להלוואות ליצרני הרכב לצורך פיתוח רכב חסכוני, הכסף עשוי שלא יגיע אליהם במשך 18-6 חודשים, וגם אפשר שיוטלו הגבלות על האופן שהיצרנים יוכלו להשתמש בו.
יצרני הרכב מפעילים מחלקות העוסקות במתן הלוואות לסוכני הרכב וללקוחות. הדוגמה הטובה ביותר היא GMAC, הזרוע הפיננסית של ג'נרל מוטורס. מחלקות כאלה עשויות לקבל סיוע מתוך 700 מיליארד הדולרים, בנימוק שהן מוסדות פיננסיים. ואולם כסף זה דרוש להן למטרה חשובה אחרת - למנוע את התמוטטותן.
70 מיליארד דולר הפסד תוך 4 שנים
51% מ-GMAC נמצאים כיום בבעלות קרן ההשקעות סרברוס, שהיא גם בעלת כל המניות בקרייזלר פייננשל, זרוע המימון של קרייזלר. סרברוס היא גם בעלת רוב המניות בקרייזלר עצמה.
GMAC כבר הגישה בקשה לממשל לסיוע במסגרת תוכנית ההצלה. אך ג'נרל מוטורס מדגישה כי אין לבלבל בין בקשה זו לבין בקשתה של החברה עצמה לסיוע.
GMAC הודיעה החודש לסוכני הרכב כי הגישה שלה למקורות מימון חדשים מוגבלת וכי היא נאלצת להקשיח את התנאים למתן הלוואות. התוצאה של מדיניות זו עלולה להיות הפחתת מספר הלקוחות שיוכלו לקבל מימון לרכישת רכב, ובכך יוגבר הלחץ על ג'נרל מוטורס, שמכירותיה בארה"ב כבר ירדו השנה ב-18%.
המכירות של קרייזלר ירדו מראשית השנה עד סוף ספטמבר ב-25%, הירידה התלולה ביותר מבין היצרנים הגדולים. קרייזלר, שאינה נסחרת בבורסה ואינה חייבת בדיווח לציבור, רמזה כי הפסדיה במחצית הראשונה של השנה הסתכמו ביותר ב-1.08 מיליארד דולר. הפסדי ג'נרל מוטורס מאז 2004 מסתכמים ב-70 מיליארד דולר.