|
לינדנשטראוס. רבע מהתלונות מהפריפריה [צילום: פלאש 90]
|
|
|
|
|
המצב או הנגישות?. מנתונים שמפרסם (יום ב', 2.2.09) נציב תלונות הציבור במשרד מבקר המדינה עולה כי בשנת 2008 נרשם שיא חדש במספר התלונות של הציבור נגד רשויות המדינה: 10,571 תלונות. מדובר בגידול של 8.5% לעומת שנה שעברה.
התלונות מתייחסות למשרדי ממשלה, רשויות מקומיות, ביטוח לאומי, משטרת ישראל, מערכת המשפט וההוצאה לפועל.
המשרד הממשלתי שסופג את מירב התלונות הוא משרד האוצר עם 376 תלונות, לעומת 335 בשנה שעברה. במקום "השני" נמצא משרד המשפטים - 371 תלונות לעומת 355 בשנה שעברה. 323 תלונות הוגשו השנה נגד משרד הפנים, לעומת 315 תלונות בשנה שעברה. נגד משרד החינוך הוגשו 313 תלונות לעומת 290 תלונות בשנה שעברה.
למרות שחלה ירידה במספר התלונות נגד המוסד לביטוח לאומי, עדיין הוא ניצב בראש הטבלה של מוסדות הציבור נגדם מתלוננים. השנה הוגשו 986 תלונות נגד המוסד לעומת 998 תלונות בשנה שעברה. במקום "השני" נמצא המשטרה עם 584 תלונות לעומת 577 תלונות בשנה שעברה. 322 תלונות היו השנה נגד מערכת בתי המשפט וההוצאה לפועל, ירידה לעומת מספר התלונות בשעה שעברה - 355. מספר התלונות נגד שירותי בריאות כללי עלה השנה ל-191 לעומת 174 בשנה שעברה.
האם ההפרטה בדמות הקמת חברה ממשלתית לשירותי הדואר הטיבה עם האזרח? הנציב מציין כי מספר התלונות נגד דואר ישראל עלה השנה ל-190 תלונות לעומת 149 תלונות בשנה שעברה.
בכמה עיריות חלה ירידה במספר התלונות. בירושלים ירד המספר מ-150 שנה שעברה ל-142 השנה, בבאר שבע ירד מספר התלונות מ-126 בשנת 2007, ל-102 השנה, ובפתח תקוה ירד המספר התלונות מ-87 שנה שעברה ל-79 השנה.
לעומת זאת, בעיריית תל אביב יפו עלה מספר התלונות ל-174 לעומת 165 בשנה שעברה. עליה במספר התלונות נרשמה גם בחיפה, 114 תלונות השנה, לעומת 97 תלונות בשנה שעברה.
מנהל נציבות תלונות הציבור, עו"ד הלל שמגר, מסר כי התקצר משך הטיפול בממוצע בתלונות האזרחים המוגשות לנציבות והטיפול בהן מסתיים בפחות מ-4 חודשים. הוא הוסיף כי ניתן להסביר את הגידול בתלונות שמגיעות לנציבות בהקמתן של שלוחות נוספות של משרד מבקר המדינה; נוסף על משרדי המבקר בירושלים בתל אביב ובחיפה, הוקמו שלוחות בבאר שבע ובנצרת.
בכך לדבריו "גדלה הנגישות של אוכלוסיות רבות - בעיקר חלשות, לנציבות תלונות הציבור. לצורך כך גם גוייסו עובדים ערבים ודרוזים, עובדים ממוצא אתיופי ויוצאי חבר המדינות". שמגר מסר עוד כי רבע מהתלונות שבהן מטפלת נציבות תלונות הציבור מגיע מהנציגויות האזוריות.