|   15:07:40
  יפעת גדות  
עיתונאית עיתונות זהב בע"מ
דוא"ל בלוג/אתר רשימות מעקב
מועדון VIP
להצטרפות הקלק כאן
בימה חופשית ב-News1
בעלי מקצועות חופשיים מוזמנים להעביר אלינו לפרסום מאמרים, מידע בעל ערך חדשותי, חוות דעת מקצועיות בתחומים משפט, כלכלה, שוק ההון, ממשל, תקשורת ועוד, וכן כתבי טענות בהליכים בבית המשפט.
דוא"ל: vip@news1.co.il
כתבות מקודמות
קבוצת ירדן
כל מה שרצית לדעת על שירותי אינסטלציה
כתיבת המומחים
מהי חרדה דנטלית ואיך מתמודדים איתה?

דוח מבקר המדינה:

ירושלים - עדיין מלוכלכת

ביקורת מעקב של משרד מבקר המדינה בנושא ניקיון העיר ירושלים הראה ליקויים שלא תוקנו עוד מהבדיקה הקודמת המצב חמור בעיקר בעיר העתיקה, בשכונות במזרח העיר ובחלק משכונות מרכז העיר במקומות רבים האשפה מתגוללת על המדרכות
25/03/2009  |   יפעת גדות   |   חדשות   |   מבקר המדינה   |   תגובות
לעירייה יש הסברים [צילום: עיריית י-ם]

בחודשים מרס עד יוני אשתקד עשה משרד מבקר המדינה ביקורת מעקב בנושא ניקיון העיר ירושלים וטיפוח חזותה. הממצאים חשפו מצב חמור בעיקר בעיר העתיקה, בשכונות מזרח העיר ובחלק משכונות מרכז ירושלים. במזרח העיר האשפה מתגוללת על המדרכות.

חלק מהליקויים הועלו כבר בביקורת הקודמת, ואף על-פי כן לא תוקנו.

ממצאי הביקורת מלמדים על כך שהעירייה לא הגדירה יעדים ברורים לפעולותיה בנושא הניקיון, ואין היא פועלת על-פי תוכנית עבודה מפורטת ומחייבת. העירייה אינה מבצעת בקרת איכות שיטתית על פעולותיה ואינה מפיקה תמיד מפעילותה ומתלונות התושבים לקחים לשם שיפור השירות ולהתייעלות.

בנוסף, ככלל, העירייה אינה מאתרת מיוזמתה מפגעי ניקיון אלא ממתינה לתלונות התושבים כדי לטפל בהם. מערך פינוי האשפה אינו מאורגן על-פי תכנון מוקדם, ומשום כך אינו פועל באופן מיטבי.

המצב חמור בעיקר בעיר העתיקה, בשכונות במזרח העיר ובחלק משכונות מרכז העיר. בשכונות שבמזרח העיר יש מחסור בכלי אצירה, ובמקומות רבים האשפה מתגוללת על המדרכות.

רמת הניקיון במרחב הציבורי (רחובות וגנים) השתפרה, ואף על-פי כן נמצאו ליקויים בתחום זה. בכל מיני מקומות בעיר, ובייחוד במרכז העיר, במרכזים מסחריים ובעיר העתיקה, נמצאו על המדרכות כתמים רבים. בלא מעט רחובות, גנים ומעברים נמצאה על הקרקע פסולת, ובכלל זה צואת בעלי חיים, שהיא מפגע תברואתי.

ניסיונותיה של העירייה למגר הדבקת מודעות פירטיות - שבמקרים רבים פוגעת בחזות העיר - לא עלו יפה. נמצא כי בכל רחבי העיר מודבקות באופן פירטי מודעות רבות, והעירייה אינה מסירה את רובן.

ברחבי העיר - בשטחים פתוחים רבים, לאורך צירי תנועה ולצדי בתים - נמצאו עשבים שוטים הפוגעים בחזות העיר ואף עלולים להיות מפגע בטיחותי.

עןד עולה כי העירייה לא הקימה עד מועד סיום הביקורת, יוני 2008, אתר מוסדר לפינוי גרוטאות רכב כנדרש בחוק שמירת הניקיון ואין היא ממהרת לפנות את גרוטאות הרכב הרבות הפזורות ברחבי העיר, שהן מפגע חזותי, בטיחותי וביטחוני.

הדוח מראה גם כי העירייה אינה אוכפת את חוק שמירת הניקיון, אף שרבים מפקחיה הוסמכו לכך ועל אף היתרונות הגלומים בו כאמצעי הרתעה, וכן אינה מצליחה לגבות חלק גדול מסכום הקנסות שבית המשפט הטיל על נאשמים בגין עבירות בנושא הניקיון.

הטיפול בגרוטאות רכב
הנושא לא מטופל [צילום: עיריית י-ם]

עד למועד סיום הביקורת, יוני 2008, לא הוקם מגרש לכלי רכב נטושים ולגרוטאות רכב על-ידי העירייה, ולא פרסמה הודעה על הקמת מגרש כזה לציבור.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה כי עליה לפרסם ברבים את דבר מיקומו של האתר לטיפול בגרוטאות רכב. בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה במהלך ביקורת המעקב נמצאו ברחבי העיר גרוטאות רכב שהעירייה לא פעלה לסילוקן בתוך פרק הזמן שנקבע בחוק שמירת הניקיון, וכמה מהן אף לא סולקו כלל. מלבד היות גרוטאות הרכב מפגע חזותי, הרי הן עלולות להיות מפגע סביבתי (בשל חומרים רעילים שעלולים לדלוף מהן), בטיחותי (למשל אם יתדרדרו) ואף ביטחוני (אם ישמשו מכונית תופת).

נמצא כי העירייה אינה נוקטת יוזמה לזיהוי גרוטאות רכב ולהרחקתן אלא היא מסתמכת בעיקר על דיווחי תושבים. עוד נמצא שטיפולה של העירייה בגרוטאות רכב מתנהל בעצלתיים ובלא שיינקטו צעדים נמרצים למיגור התופעה.

  • משרד מבקר המדינה העיר לעירייה כי עליה לפעול על-פי החוק ולנקוט יוזמה כדי להרחיק משטחה גרוטאות רכב בהקדם האפשרי. מבקר המדינה ממליץ לעירייה לשקול להורות לאנשיה הרבים הפזורים ברחבי העיר לדווח למוקד העירוני או לפיקוח העירוני על כלי רכב החשודים כגרוטאות.

הטיפול במודעות פירטיות ובגרפיטי
מודעות פירטיות [צילום: עיריית י-ם]

בביקורת הקודמת נמצאו במקומות רבים בעיר מודעות שהודבקו בניגוד לחוק עזר לשילוט. הדבקה של מודעות על עצים, מבנים, קירות, עמודי תאורה, גדרות ותחנות אוטובוס, שלא כדין, מכערת את העיר ומשווה לה מראה של עיר מוזנחת.

בשנים שחלפו מאז נעשתה הביקורת הקודמת הפעילה העירייה, באמצעות חברה עירונית, קבלן להסרת מודעות פירטיות במרכז העיר. בעירייה הסבירו לעובדי משרד מבקר המדינה כי הסרת המודעות לא שיפרה את חזות מרכז העיר, מכיוון שבתוך זמן קצר שוב הודבקו מודעות, וחוזר חלילה.

בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה במהלך ביקורת המעקב נמצאו במרכז העיר, וגם בשאר חלקי העיר, מודעות רבות שהודבקו או נתלו בניגוד לחוק ורבות מהן לא הסירה העירייה.

הממצאים מהסיורים ומבצע הפרסום של העירייה מעידים על כך שעד מועד ביקורת המעקב לא הצליחה העירייה למגר את הדבקת המודעות הפירטיות ועל כך שהליקויים מהביקורת הקודמת בנושא לא תוקנו.

עוד תופעה הפוגעת בחזות העיר היא ריסוס גרפיטי על מבנים, על קירות תמך, על גדרות ועל מדרכות ברחבי העיר. בביקורת הקודמת נכתב כי "ברחבי העיר ניתן למצוא עשרות רבות של כתובות שהן מפגע חזותי, והסרתן כרוכה בהוצאה לא קטנה של כספי ציבור".

הועלה כי העירייה נמנעת מלנקות ססמאות וציורי גרפיטי במבנים פרטיים, גם כאשר הססמאות וציורי הגרפיטי פוגעים בחזות המרחב הציבורי, ואין היא פועלת לחייב את בעלי המבנים הפרטיים לנקות את הססמאות ואת ציורי הגרפיטי שבתחומם, אף שיש לה סמכות לעשות כן מתוקף חוק עזר שמירת הסדר והניקיון.

  • משרד מבקר המדינה העיר להנהלת העירייה על אופן הטיפול בתלונות ועל חוסר הדיוק בחלק מהדיווחים שהועברו למוקד העירוני בדבר תיקונם. אי-טיפול העירייה בתופעת הדיווח שאינו אמין עלול להביא להתרחבותה של התופעה ולערער עקב כך את האמון שנותנים התושבים בעירייה.

הטיפול בעשבים שוטים

עשבים שוטים הם מפגע חזותי ולעתים גם מפגע בטיחותי. טמונה בהם סכנה משום שהם משמשים בית גידול נוח לרמשים ולזוחלים, למשל עקרבים ונחשים, ובעת התייבשותם הם עלולים להתלקח בקלות ולגרום לדלֵקות.

בביקורת הקודמת נמצא כי בשטחים רבים בעיר צומחים עשבים שוטים הפוגעים בחזות העיר. מאז הביקורת הקודמת הוכנה תוכנית לביעור העשבים השוטים בעיר באמצעות חומרי הדברה, אולם התוכנית לא עלתה יפה: ההדברה פגעה בכמה מהעצים בעיר, והם מתו.

בביקורת המעקב הועלה כי העירייה מטפלת בנושא באמצעות חוליה אחת, המונה ארבעה עובדים, שתפקידה לתת מענה לנושא רחב היקף זה בכל העיר בתוך זמן תקן של שבעה ימים. העירייה הקצתה בשנת העבודה 2007 ובשנת העבודה 2008 תקציב להפעלת קבלן לתגבור עובדי העירייה המטפלים בעשבים שוטים, אך עד למועד סיום ביקורת המעקב (יוני 2008) לא התקשרה העירייה עם קבלן לביעור העשבים.

בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה במהלך ביקורת המעקב הועלה כי באזורים רבים ברחבי העיר ולאורך לא מעט צירי תנועה ומדרכות יש עשבים שוטים הפוגעים בחזות העיר ועלולים, כאמור, להיות מפגע בטיחותי.

בתשובת העירייה למשרד מבקר המדינה נאמר כי קבלן האחזקה לטיפול בעשבים שוטים שעמו הייתה העירייה קשורה בחוזה נאלץ להפסיק את עבודתו, ומשך התארגנות העירייה להתקשרות עם קבלן אחר ארך זמן רב, ולכן לא טופלו בזמן תלונות התושבים בנושא.

משרד מבקר המדינה העיר לאגף שפ"ע כי אינו עושה די הצורך לביעור העשבים השוטים ברחבי העיר וכי טיפולו בתלונות התושבים בנושא אִטי ולקוי.

הניקיון בשכונות שבמזרח העיר
מכולת אשפה מוזנחת [צילום: עיריית י-ם]

משרד מבקר המדינה בדק את הניקיון במערב העיר, במזרחה ובתוך חומות העיר העתיקה.

צוות הביקורת של משרד מבקר המדינה סייר במזרח העיר וגילה כי לדרכים רבות כלל אין ציפוי אספלט, ואם יש - הוא פגום; חסרו תמרורים; המדרכות מעטות וכמעט שלא נמצאו סימונים על גבי הכבישים והדרכים - גם ברחובות הראשיים של השכונות. מהביקורת עולה כי במקומות הללו מפגעי ניקיון ותברואה רבים וניכר כי פושה בהם הזנחה רבה וממושכת בכל הנוגע לטיפול העירייה בניקיון ובטיפוח הסביבה.

  • משרד מבקר המדינה העיר לעירייה כי עליה לפעול ללא דיחוי לצמצום המחסור בכלי האצירה ולמצוא פתרונות לאצירת האשפה, שכן במצב הקיים נוצרים מפגעים חזותיים ותברואתיים.

בשטחי ציבור ובשטחים פתוחים שבתחומי מוסדות ציבור בשכונות שבמזרח העיר נמצאו אשפה רבה ועשבים שצמחו פרא. נוסף על אלה נמצאו במרחב הציבורי כתובות גרפיטי רבות, וחלקן לא הוסרו במשך זמן רב.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה כי על אף פעולותיה ממצאי הביקורת מעידים על כך שבשכונות מזרח העיר יש עדיין מפגעי ניקיון לא מעטים וכי חזותן מעידה על הזנחה. על העירייה לבחון אם בפעולותיה היא משיגה את התוצאות הראויות, ואם לא - עליה לפעול לשיפור המצב.

בשכונות מזרח העיר מצב הניקיון חמור יותר מזה שבשאר אזורי העיר. טיפול העירייה בניקיון השכונות שבמזרח העיר ובטיפוחן לוקה בחסר ואף בהזנחה ממושכת. בשכונות אלה יש מחסור ניכר בכלים לאצירת אשפה, במקומות רבים נמצאו כלי אצירה שעלו על גדותיהם, ובמקומות אחרים אשפה רבה הושלכה על הקרקע.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה כי עליה לפעול באופן נחרץ כדי לשפר במידה ניכרת את רמת הניקיון והתברואה בשכונות האמורות. מן הראוי שהעירייה תפעל לטיפוחה של הסביבה, שההזנחה ניכרת מאוד בחזותה, ותגביר את פעולות הפיקוח והאכיפה לצמצום הפגיעה בכלי האצירה ולמניעת עבירות בתחום הניקיון.

ליקויים רבים

בביקורת המעקב נמצאו ליקויים ארגוניים וממצאים לא מעטים המעידים על מפגעי ניקיון ותברואה ועל חזות מוזנחת בחלקים רבים בעיר. חלק מהליקויים הועלו כבר בביקורת הקודמת, ואף על-פי כן לא תוקנו.

על העירייה להשתית את פעולות הניקיון והקצאת האמצעים על תכנון מוקדם, וזאת כדי לייעל את עבודתה ולצמצם את מפגעי הניקיון והתברואה.

מן הראוי שהעירייה תעשה בקרה על רמת הניקיון בעיר ותבחן מדי פעם בפעם אם היא משיגה בפעולותיה את התוצאות הראויות. משרד מבקר המדינה ממליץ לבחון את האפשרות שבקרה זו תבוצע על-ידי מי שאינו ממונה על ביצוע הניקיון.

על העירייה להגביר את פעולות הפיקוח בנושא שמירת הניקיון. משרד מבקר המדינה ממליץ לעירייה לאכוף ביתר שאת את חוק שמירת הניקיון, שכן הדבר יכול לחזק את ההרתעה. נוסף על כך, על העירייה להגביר את אכיפתם של סעיפים מחוקי העזר שאינם נאכפים ולשקול להרחיב את פעולות החינוך וההסברה לתושבים כדי לעודדם לשמור על הניקיון ולטפח את הסביבה. על העירייה לשקול, בין היתר, להרחיב את השימוש שהיא עושה באמצעים טכנולוגיים משוכללים - כגון מצלמות במעגל סגור המצויות ברשותה - לצורך פיקוח.

על העירייה לתת את הדעת לכך שהשיעור הנמוך מאוד של גביית הקנסות כמעט מרוקן מתוכן את פעולות הפיקוח והאכיפה. על העירייה לייעל את גביית הקנסות ולפעול בנחישות כנגד עבריינות הניקיון המשחיתה את הסביבה ואת פני העיר, גורמת לבזבוזם של משאבים ופוגעת באיכות החיים של תושבי העיר ושל אורחיה. ללא אכיפה יעילה לא תוכל העירייה לשפר את רמת הניקיון והתברואה בעיר.

מרכז השלטון המקומי התייחס לדוח מבקר המדינה ופרסם את הדברים הבאים: "בימים הקרובים יילמד הדוח ברשויות המקומיות הרלוונטיות ואני בטוח שהכל יעשו כדי לתקן את הליקויים עליהם מצביע הדוח. הליקויים והנושאים הטעונים שיפור מהווים אחוז מזערי בתוך ים העשייה האדיר שמתרחש כל יום בכל הרשויות המקומיות, למען האזרחים.

מרכז השלטון המקומי מבקש להדגיש כי הרשויות המקומיות בישראל הן המספקות את השירותים היומיומיים לאזרח ועושות הכל כדי לספק רמת שירותים נאותה, למרות הקשיים והגזירות המקוממות והבלתי אחראיות שמערים השלטון המרכזי וחרף הקיצוצים התקציביים.

אנו דורשים להגדיל את מענקי האיזון שקוצצו בחמש השנים האחרונות. הפחתתם של מענקים אלו פגעה ופוגעת קשות ביכולתן של הרשויות לתפקד כראוי, וחלק מהביקורת מקורה בנזקים העצומים שגורמות החלטות השלטון המרכזי לרשויות המקומיות, תוך פגיעה ישירה בשירות הניתן לאזרחים. לצד התייחסותנו, נתונה התודה וההערכה למבקר המדינה ולציוותו על העבודה שביצעו. עבודת הביקורת הינה נדבך חיוני וחשוב בחיי הדמוקרטיה והינה בעלת חשיבות רבה לכל העוסקים בעבודה למען הציבור".

מדיניות העירייה בנושא הניקיון

מספר חוקים קובעים את חובות העירייה לטפל בנושאי ניקיון העיר, אך החוקים אינם מגדירים את רמת השירות ואת איכותו, ואלו נקבעות על-ידי מדיניות הרשות המקומית.

בשנים שחלפו מאז נעשתה הביקורת הקודמת הצהירו פרנסי העיר, בהם ראש העירייה לשעבר, כי שיפור רמת הניקיון בעיר הוא אחד מהיעדים המרכזיים של העירייה.

בשנת 2007 הקצתה העירייה לאיסוף האשפה, לניקוי העיר ולתחזוקת הגנים כ-280 מיליון שקל מתוך כ-3 מיליארד השקלים של תקציבה השנתי הרגיל ועל-פי מדיניותה המוצהרת, היא שואפת לשפר את איכות שירותי הניקיון הניתנים לתושבים.

אף על-פי שראש העירייה לשעבר, אורי לופוליאנסקי, התחייב להגדיל את התקציב המוקצה לניקיון העיר ולשיפור פני העיר, בשנים 2008-2005 לא חלו שינויים ניכרים בתקציב הכולל של אגף התברואה ואגף שפ"ע המופקדים על ניקיון העיר וטיפוח חזותה.

זאת ועוד, באותן שנים שיעור התקציב הכולל המוקצה לנושא הניקיון מתוך סך תקציבה של העירייה אף ירד בכ-2%.

עם זאת, בשנים שחלפו מאז נעשתה הביקורת הקודמת, דאגה העירייה לנקות אזורים שהיו בהם מצבורי אשפה ופסולת בניין, וזאת, בין השאר, לאחר שהמשרד להגנת הסביבה הוציא נגדה צווי ניקוי מתוקף חוק שמירת הניקיון.

למרות זאת, בביקורת המעקב נמצא כי על אף הפעולות שבוצעו בתחום זה, לא כל הליקויים שהועלו בביקורת הקודמת טופלו, ועדיין יש פער בין מדיניותה המוצהרת של העירייה ובין רמת הניקיון שמושגת נוכח פעולותיה. פער זה נובע ממפגעי ניקיון ותברואה, חלקם חמורים.

עיריית ירושלים מסרה בתשובתה למשרד מבקר המדינה מספטמבר 2008 כי לאחר שהשתפר מצבה הכלכלי של העירייה גדלו ההשקעות בתחום הניקיון והתברואה וכי במהלך השנתיים האחרונות השקיעה העירייה עשרות מיליוני שקלים ברכישת כלי רכב חדשים לפינוי אשפה, כלים לטיאטוא מכני וכלי אצירה. עוד מסרה העירייה כי בשנה האחרונה נוספו לאגף התברואה כמאה עובדים חדשים, וזאת כדי להגדיל את היקף פעולות הניקיון בעיר.

משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה כי על אף הוספת העובדים לאגף התברואה והשקעת הכספים, כאמור בתשובת העירייה, לא השתפרה במידה ניכרת רמת ניקיונם של חלקים רבים בעיר.

ניקוי המרחב הציבורי

בתחום זה חל שיפור מה ברמת הניקיון בהשוואה לביקורת הקודמת, בייחוד ברמת הניקיון של גנים ציבוריים, ועם זאת, במקומות לא מעטים נמצאו מפגעי ניקיון.

ניקוי וטיאוט הרחובות

העירייה מפעילה מערך גדול לטיאוט הרחובות באופן מכני ובאופן ידני. באגף התברואה פועלת יחידה לטיאוט מכני, והיא מפעילה הן כלים לקרצוף ולשטיפה של משטחים והן כלי טיאוט מכני. היחידה מפעילה משמרות עבודה ביום ובלילה. הטיאטוא מתבצע לרוב שלוש פעמים בשבוע, וצירים מרכזיים מנוקים מדי יום ביומו.

מהסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה במהלך ביקורת המעקב עולה שיש מקום לשיפור רמת הניקיון ברחובות. נראה שתדירות טיאוט הרחובות שקבעה העירייה אינה מספקת להשגת רמת הניקיון המשופרת שעליה הצהיר ראש העירייה לשעבר, מכיוון שברחובות ובמעברים לא מעטים נמצאה פסולת.

נוסף על כך, במדרכות מרכז העיר, במרכזים מסחריים ובסמטאות העיר העתיקה נמצאו כתמי לכלוך רבים המעידים על תדירות בלתי מספקת של שטיפה וקרצוף.

  • לדעת משרד מבקר המדינה, על העירייה להקפיד לשלב בין תדירות ניקוי סבירה ובין רמה גבוהה של ביצוע פעולות הניקיון לסוגיהן ולוודא - באמצעות פיקוח - שהניקיון מתבצע בתדירות הנדרשת וברמה הנדרשת. כמו-כן מן הראוי שתוגבר האכיפה כלפי תושבים שאינם שומרים על ניקיון העיר. שילוב כזה של פעולות עשוי לשפר במידה ניכרת את רמת הניקיון ולתרום לשיפור פני העיר.

ניקוי ותחזוקת גנים, פארקים ופינות נוי

בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה במהלך ביקורת המעקב נמצא כי בחלק מהאתרים שבשטחים הפתוחים המפותחים רמת הניקיון דורשת שיפור נוכח מקרים של הזנחה או לכלוך בגנים ובפארקים.

  • בשטחי ציבור רבים (כולל גני משחקים וארגזי חול) נמצאה צואת בעלי חיים, בעיקר צואת כלבים. מלבד המפגע החזותי, בצואת בעלי חיים יש משום סיכון תברואתי ולכן איסוף מִיָדי של צואת בעלי החיים האלה יכול למנוע הדבקה.

משרד מבקר המדינה מעיר כי על העירייה לפעול לניקוי שטחי הציבור ולהגביר האכיפה כנגד בעליהם של בעלי החיים. כמו-כן ראוי לבחון העמדתן של שקיות איסוף בשטחי הציבור כדי לעודד את התושבים לאסוף את צואת בעלי החיים, כמקובל בארצות רבות.

תלונות תושבים על לכלוך והזנחה במרחב הציבורי והטיפול בהן
נתוני המוקד העירוני מעידים על מספר רב של תלונות תושבים בנושא "אי טיאוט רחובות ומגרשי חנייה".

  • משרד מבקר המדינה העיר למנהל אגף התברואה ולמנהל אגף שפ"ע כי עליהם לייעל את הטיפול בתלונות שבתחומי אחריות אגפיהם. אי-טיפול מהיר בתלונות מותיר את המפגעים ברחבי העיר למשך זמן רב ועלול לרפות את ידיהם של אלה שדואגים להעביר למוקד העירוני דיווחים על מפגעים עירוניים.

פינוי אשפה
כלי אצירה מלאים [צילום: עיריית י-ם]

מכיוון שאצירת אשפה ואיסופה הן פעולות עתירות עבודה המתבצעות בכל העיר ובמשך כל השנה, פינוי אשפה מעיר בגודלה של ירושלים דורש תכנון ותיאום קפדניים, העסקת מאות עובדים והפעלת עשרות כלי רכב. בשנת 2007 היה תקציב מערך פינוי האשפה כ-185 מיליון שקל.

בשנים 2000-1998 הכינה העירייה תוכנית אב למערך התברואה. תוכנית זו קבעה את עקרונות התפעול של אגף התברואה, ונקבע בה שפינוי האשפה יתבצע שלוש פעמים בשבוע ושנפח כלי האצירה יותאם לייצור האשפה הצפוי במרווח הזמן שבין האיסופים, כדי שפינוי האשפה יהיה אופטימלי.

תדירות פינוי האשפה

ממסמכי אגף התברואה עולה כי איסוף האשפה ברוב חלקי העיר אמור להתבצע שלוש פעמים בשבוע, ובחלקים מסוימים בעיר - כגון מרכז העיר, שוק מחנה יהודה והעיר העתיקה - אמור איסוף אשפה להתבצע מדי יום ביומו. עם זאת, אגף התברואה לא הכין תוכנית עבודה המפרטת את זמני פינוי האשפה בכל חלקי העיר ואת האמצעים המוקצים לכך.

בהיעדר תכנון מפורט של הפעילות ובהיעדר בקרה אם מבוצע התכנון, העירייה אינה יכולה לבחון אם עקרונות התפעול שנקבעו מיושמים ואין היא יכולה לדעת מהו שיעור החריגות מאותם עקרונות ומה הן הסיבות לכך.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לראש העירייה כי בהיעדר תוכנית עבודה מפורטת ומחייבת ובהיעדר תיעוד של ביצוע התוכנית נפגעת יכולת העירייה לוודא שפינוי האשפה מתבצע על-פי העקרונות שנקבעו, ועולה חשש כי חריגות מעקרונות התפעול שקבעה העירייה בנוגע לתדירות פינוי האשפה אינן מזוהות ואינן מטופלות, והדבר עלול ליצור מפגעים.

בתשובת העירייה למשרד מבקר המדינה נמסר כי פינוי האשפה מבוצע על-פי מסלולים שתוכננו לפינוי אשפה וכי בדוחות הקיימים מתועדים, בין היתר, מסלולי הפינוי, מספר כלי האצירה שפונו ושמות העובדים שפינו את האשפה.

  • לדעת משרד מבקר המדינה, אין די בתכנונם של מסלולים לפינוי אשפה. על העירייה לתכנן באופן מפורט את תדירות הפינוי של כל מסלול ומסלול, ובכלל זה לתכנן תגבור של תדירות הפינוי על-פי הצורך. על העירייה להיעזר בתיעוד פעולות הניקיון שהיא מבצעת כדי לבחון אם תדירות הפינוי שתוכננה מבוצעת ואם באמצעות התכנון היא משיגה את התוצאות הרצויות.

העירייה הכינה לכלי האצירה מדבקות ועליהן מידע באשר למועדי פינוי האשפה ואולם בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה נמצא שמדבקות המידע הודבקו על גבי כלי אצירה מעטים בלבד, וחלקן אף נשחקו, כך שהמידע הכתוב בהן אינו ברור.

  • לדעת משרד מבקר המדינה, מידע על שירות איסוף האשפה יכול לאפשר לתושבים לווסת את פינוי האשפה מבתיהם לכלי האצירה ולהתאים אותו ליום הפינוי. מלבד זאת, במתן מידע זה יש משום התחייבות של העירייה לעקרונות התפעול ולמדדי השירות שתוכננו על-ידה ושאמורים להבטיח רמת ניקיון ראויה. זאת ועוד, מסירת המידע לתושבים יכולה להקנות לעירייה עוד כלי בקרה על פעולות איסוף האשפה - התושבים עצמם.

פריסת כלי האצירה

כאמור, כדי שפינוי האשפה יהיה אופטימלי, יש לקבוע את נפח כלֵי האצירה ואת מיקומם על-פי נפח האשפה המיוצרת במקום מסוים בזמן שבין פינוי אשפה אחד למשנהו.

הועלה כי העירייה לא קבעה את מיקום כלי האצירה ואת נפחם על-פי תכנון מוקדם: העירייה לא בחנה האם פריסת כלי האצירה הנוכחית מאפשרת פינוי אשפה אופטימלי, ולעירייה אין נתונים באשר ליחס בין נפחי כלי האצירה בכל מיני אזורים בעיר לבין נפחי האשפה המיוצרת בפועל באותם אזורים.

בתשובת העירייה למשרד מבקר המדינה טענה העירייה כי בשכונות החדשות פריסת כלי האצירה מתוכננת ועולה בקנה אחד עם הנדרש בהיתרי הבנייה, ואילו "בשכונות אחרות" קשה יותר למקם את כלי האצירה במיקום אופטימלי, וזאת מכל מיני מגבלות.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לראש העירייה כי בהיעדר תכנון של פריסת כלי האצירה בכל העיר, איסוף האשפה אינו מיטבי, ומשום כך מבוזבזים משאבים ונוצרים מפגעי ניקיון ותברואה. על העירייה מוטלת האחריות לפעול לתכנון מיטבי של מיקום כלי האצירה ונפחיהם ולמצוא פתרונות הולמים למגבלות שבשטח.

באפריל 2008 התקינה העירייה את חוק העזר למיחזור. תכליתו של חוק העזר למיחזור היא, בין השאר, למנוע מהציבור להשליך לכלי האצירה אריזות שאפשר למחזר. הועלה כי עד למועד סיום הביקורת, יוני 2008, לא החלה העירייה לאכוף את חוק העזר למיחזור.

מדוח המבקר עולה כי על אף הדרישה בתקנות למחזר אשפה בשיעור של 25% מסך הפסולת, בשנת 2007 מיחזרה העירייה רק כ-3% מסך הפסולת שמיוצרת בתחומה.

  • משרד מבקר המדינה העיר להנהלת העירייה כי עליה לפעול לאכיפת חוק העזר למיחזור. כמו-כן, על העירייה לנקוט פעולות ממשיות שיאפשרו לפנות אשפה באופן אופטימלי כדי לחסוך בעלויות הובלת הפסולת וכדי למנוע מפגעים חזותיים ותברואתיים.

מן הראוי שהעירייה תפעל להגדלת כמות הפסולת הממוחזרת באמצעות הסברה ומתן אפשרות לציבור לפנות חלק מהפסולת לכלי אצירה המיועדים לכך. משרד מבקר המדינה ממליץ לעירייה שעל כלי האצירה יופיעו ההוראות המחייבות בנושא מיחזור והשלכת גזם ביתי.

איסוף סוללות ופינוין

סוללות מכילות חומרים מסוכנים - בעיקר מתכות כבדות: כספית, ניקל, עופרת, אבץ, מנגן, ליתיום ועוד. חומרים אלה מסוכנים לציבור ולסביבה, שכן במשך הזמן מתפרקות מעטפות הסוללות והמתכות הכבדות ויתר הרעלים שבסוללות נשטפים מהן במי הגשמים ועלולים לחדור למי התהום.

בשנת 2002 החליט המשרד להגנת הסביבה לקדם את נושא איסוף הסוללות המשומשות מהציבור, ומערכת החינוך נקבעה כיעד ראשון לפעילות זו.

העירייה פרסמה לציבור את מיקומן של הקופסאות לאיסוף סוללות משומשות ברחבי העיר והיא מרכזת בתחנת מעבר בגבעת שאול את הסוללות שנאספו מקופסאות האיסוף בעיר כדי לפנותן במרוכז -
באמצעות קבלן - לאתר לסילוק חומרים מסוכנים ברמת חובב.

הועלה כי לפני יותר משנה וחצי פג חוזה ההתקשרות של העירייה עם הקבלן שפינה את הסוללות המשומשות לאתר לסילוק חומרים מסוכנים ברמת חובב, ומשום כך פינוי הסוללות אינו מתבצע באופן מוסדר, והן מאוחסנות זמן רב בתחנת המעבר.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לראש העירייה כי יש לשפר לאלתר את תנאי אחסון הסוללות ולמנוע את זליגת החומרים המסוכנים לקרקע. כמו-כן יש להעביר בהקדם האפשרי את הסוללות האמורות לאתר לסילוק חומרים מסוכנים ברמת חובב.

תלונות תושבים בנושא פינוי אשפה והטיפול בהן

תלונות תושבי העיר על פינוי אשפה ואופן הטיפול של העירייה בהן מלמדים על ליקויים בתחום פינוי האשפה בעיר.

עיריית ירושלים קבעה זמני תקן לטיפול בתלונות שונות, וחלקם אף פורסמו באמנת השירות של העירייה.

עולה כי שיעור ניכר של תלונות בנושא פינוי אשפה לא טופל בזמן התקן שקבעה לכך העירייה. בתשובת העירייה למשרד מבקר המדינה נאמר כי "הנתונים בדבר אי פינוי אשפה משקפים את הנתונים הרשומים במערכת הממוחשבת אך לא את המציאות בשטח. התמונה המצטיירת לפי הנתונים נובעת בעיקר מאי סגירת הפניות בתום הטיפול, הדבר נכון גם בנושא פינוי האשפה וגם בנושא תקינות כלי אצירה".

  • משרד מבקר המדינה מעיר למנהל אגף התברואה כי ממצאי הביקורת, לרבות היעדר הניקיון שנצפה בסיורים הרבים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה, מעידים כי פינוי האשפה לוקה בחסר גם במישור המעשי. על מנהל האגף לפעול כדי לקצר ולייעל את משך הטיפול בתלונות התושבים ולהקפיד שהנתונים המוזנים למערכות הממוחשבות ישקפו את הנעשה בפועל.

תקינות כלי האצירה

לצורך פינוי האשפה עושה העירייה שימוש בכל מיני כלי אצירה שברשותה: עגלות בכל מיני נפחים, מכולות ודחסניות. על-פי נתוני אגף התברואה, ברחבי העיר פרוסים כ-12,500 כלי אצירה מכל מיני סוגים.

בסיורים שעשו עובדי משרד מבקר המדינה בכל אזורי העיר במהלך ביקורת המעקב נמצא כי כלי אצירה רבים אינם תקינים.

  • משרד מבקר המדינה העיר להנהלת העירייה ולמנהל אגף התברואה על מחדלי הטיפול בתקינות כלי האצירה.

תלונות תושבים בנושא תקינות כלי אצירה

בחודשים פברואר-דצמבר 2007 התקבלו במוקד העירוני 206 תלונות על מכולות אשפה שרופות ו-964 תלונות על מכלי אשפה "שבורים או לא צבועים" .

העירייה קבעה באמנת השירות שכלי אצירה לא תקינים יוחלפו או יתוקנו בתוך ארבעה ימים. הועלה כי תלונות רבות בנושא אי-תקינות כלי אצירה לא טופלו בתוך זמן התקן שקבעה לכך העירייה.

נמצא כי בחודשים פברואר-דצמבר 2007 לא טופלו בתוך זמן התקן 77.6% מהתלונות על מכולות שרופות ו-73% מהתלונות על כלי אצירה שבורים או לא צבועים. זאת ועוד, על-פי נתוני המוקד העירוני, יותר ממחצית מהתלונות על אי-תקינותם של כלי האצירה לא טופלו כלל באותה שנה.

  • משרד מבקר המדינה העיר למנהל אגף התברואה על טיפול לקוי בתלונות התושבים בנושא תקינות כלי האצירה ועל משך הזמן הארוך החולף עד לתיקונם, וכי עליה להתאים את מספר הצוותים המתקנים את המפגעים בכלי האצירה על-פי היקף המפגעים, ובה בעת עליה לפעול להגדלתו של מלאי כלי אצירה כדי שתוכל להחליף כלי אצירה פגומים.

פעולות הניקוי והבקרה עליהן
אחסון סוללות בתחנת המעבר [עיריית י-ם]

בביקורת הקודמת צוין כי העירייה שכרה את שירותיה של חברת ייעוץ, וזו הגישה לה מסמך עבודה שבו תוארה שיטה להערכת רמת הניקיון ולפיה יש לעשות תצפיות נקודתיות בכל מיני מקומות על-פי מדדים מסוימים.

בביקורת הקודמת הועלה כי תצפיות הניקיון לא נעשו בכל נקודות התצפית ולא נעשו באופן שיטתי. מלבד זאת הועלה כי נתוני התצפיות לא עובדו, ובסופו של התהליך "לא הוסקו מסקנות, ולא הופקו לקחים".

בביקורת המעקב מסר מנהל אגף התברואה למשרד מבקר המדינה כי הוחלט "לא לאמץ" את תצפיות הניקיון וכי העירייה הגיעה למסקנה שאין בהן תועלת. מאחר שתהליך קבלת ההחלטה להפסיק את תצפיות הניקיון לא תועד, לא ניתן היה לעמוד על השיקולים שהביאו להחלטה זו.

אף על-פי שהעירייה החליטה להפסיק את תצפיות הניקיון, היא לא קבעה שיטה אחרת להעריך את פעולותיה בתחום זה, ולעירייה אין כלים שיטתיים כדי לבחון את תוצאות פעולותיה בנושא הניקיון.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לראש העירייה כי מן הראוי שהעירייה תבחן מדי פעם בפעם את תוצאות פעולותיה על-פי אמות מידה שהיא תקבע, ושהבחינה תיעשה על-ידי מי שאינו מגורמי הביצוע בשטח ואינו ממונה על ביצוע הניקיון. הימנעות מבחינה כזו פוגעת ביכולת לשפר את איכות השירות לאזרח וביעילותו.

עוד עולה כי העירייה אינה פועלת באופן שיטתי ועיקבי לאיתור מפגעי ניקיון ומיגורם בטרם יתלוננו עליהם התושבים ואף אינה מפיקה תמיד לקחים מתלונות של תושבים בגינם.

  • משרד מבקר המדינה מעיר לעירייה כי עליה לתעד את הדיווחים על מפגעים וליקויים שמדווחים לה עובדי העירייה ולבחון את אופן הטיפול במפגעים הללו.

פעולות פיקוח, אכיפה וגבייה

מניעת מפגעי תברואה ופסולת מוטלת על הרשות המקומית, אך גם על תושבי העיר ובעלי העסקים מוטלת החובה לשמור על הניקיון ולהימנע מלפזר אשפה ברשות הרבים. על הרשות המקומית לקיים מערך נמרץ ויעיל לשם פיקוח על הנושא ולשם אכיפת החוקים הנוגעים לשמירת הסדר והניקיון.

ביעדי המחלקה לשנת העבודה 2007 הודגשו, בין השאר, הנושאים האלה: אכיפה בתחום שפכי עפר ופסולת בנייה, אכיפה מוגברת של חוק העזר לשמירת הסדר והניקיון באמצעות קנסות מוגדלים, ייזום בתחום ניקיון העיר, ניקיון השטחים הפרטיים וניקיון השטחים הפתוחים.

בביקורת הקודמת נמצא כי פקחי העירייה לא הוסמכו לאכוף את חוק שמירת הניקיון המאפשר להטיל קנסות כבדים נגד משליכי פסולת, וממילא לא השתמשו בחוק זה כדי לאכוף על התושבים את שמירת הניקיון וכדי להרתיעם.

בביקורת המעקב נמצא כי מאז נעשתה הביקורת הקודמת הוסמכו 71 פקחים לאכוף את החוק, ולמרות זאת, ואף על-פי שלחוק שמירת הניקיון יש יתרונות מובהקים כאמצעי הרתעה ואכיפה, גם בביקורת המעקב נמצא כי העירייה כמעט שאינה עושה בו שימוש.

עם זאת, יצוין כי דוחות מתוקף חוק שמירת הניקיון ניתנו בעיר על-ידי שוטרי משטרת ישראל, שפועלים במשולב עם פקחי העירייה בנפה המופקדת על מניעת השלכתם של פסולת בניין ושפכי עפר הפועלת בכל רחבי העיר. כמו-כן, נאמני ניקיון של המשרד להגנת הסביבה הגישו בשנים 2005-2007 כ-2,100 דוחות נגד מי שעברו בעיר על חוק הניקיון .

  • לדעת משרד מבקר המדינה, על מחלקת הפיקוח העירוני לאכוף ביתר שאת את חוק שמירת הניקיון, המאפשר להוציא צווי ניקוי ולהטיל קנסות כבדים ואף עונשי מאסר לעוברים על ההוראות הקבועות בו, כדי לשפר את רמת הניקיון בעיר. על העירייה לשקול להרחיב את שיתוף הפעולה עם משטרת ישראל בכל הנוגע לאכיפתן של עבירות ניקיון חמורות או עבירות חוזרות ונשנות.

תאריך:  25/03/2009   |   עודכן:  25/03/2009
יפעת גדות
מועדון VIP להצטרפות הקלק כאן
ברחבי הרשת / פרסומת
רשימות קודמות
האזנה למוזיקה נעימה יכולה לעזור ולשקם ראייה לקוייה אצל חולים שעברו שבץ. אלו ממצאי מחקר בריטי חדש.
25/03/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
פנים אדומות לאחר שתיית אלכוהול עלולות להיות סימן אזהרה לסיכון לסרטן הוושט.
25/03/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
היום לפני 52 שנה, ב-25 במרס, שנת 1957 נוסד השוק האירופי המשותף.
25/03/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
אבן בכליה היא פסולת קשה שהצטברה מהשתן. האבן יכולה להישאר בכליה בה היא נוצרה, או לנוע לכיוון דרכי השתן. בכל מקרה, היא עלולה להכאיב ביותר.
25/03/2009  |  יפעת גדות  |   חדשות
מיליוני ילדים בישראל אינם יודעים כי מקום המשחק שלהם, גן השעשועים שליד הבית, מהווה עבורם סכנה. כ-20,000 גני משחקים יש בישראל, ודוח מבקר המדינה שבדק את מצב גני המשחקים הציבוריים ברשויות המקומיות מוצא שורה של ליקויים.
25/03/2009  |  עידן יוסף  |   חדשות
בלוגרים
דעות  |  כתבות  |  תחקירים  |  לרשימת הכותבים
דן מרגלית
דן מרגלית
היא רצתה להיות בתו של משה דיין, שהיה אישיות מקרינה ושנויה במחלוקת ובעייתית, ובעיקר מיוחדת במינה, כה מקורית
דרור אידר
דרור אידר
למרות הקשיים ומורכבות המצב חובה לראות את התמונה הרחבה ולהודות על נס התקומה המדינית ועל היכולת להגן על עצמנו    על שמחה בזמנים קשים ועל ה"אף-על-פי-כן" המפורסם של ברנר. טובה הארץ מאוד...
רבקה שפק ליסק
רבקה שפק ליסק
ההתעלמות של הרבנים החרדים מקורבנם של הלא-חרדים במלחמה, בני משפחותיהם, ההורים, האלמנות והיתומים היא מנוגדת לערך חשוב ביהדות: "ישראל ערבין זה לזה"
לרשימות נוספות  |  לבימה חופשית  |  לרשימת הכותבים
הרשמה לניוזלטר
הרשמה ל-SMS
ברחבי הרשת / פרסומת
ברחבי הרשת / פרסומת
News1 מחלקה ראשונה :  ניוז1  |   |  עריסת תינוק ניידת  |  קוצץ ירקות מאסטר סלייסר  |  NEWS1  |  חדשות  |  אקטואליה  |  תחקירים  |  משפט  |  כלכלה  |  בריאות  |  פנאי  |  ספורט  |  הייטק  |  תיירות  |  אנשים  |  נדל"ן  |  ביטוח  |  פרסום  |  רכב  |  דת  |  מסורת  |  תרבות  |  צרכנות  |  אוכל  |  אינטרנט  |  מחשבים  |  חינוך  |  מגזין  |  הודעות לעיתונות  |  חדשות ברשת  |  בלוגרים ברשת  |  הודעות ברשת  |  מועדון +  |  אישים  |  פירמות  |  מגשרים  |  מוסדות  |  אתרים  |  עורכי דין  |  רואי חשבון  |  כסף  |  יועצים  |  אדריכלים  |  שמאים  |  רופאים  |  שופטים  |  זירת המומחים  | 
מו"ל ועורך: יואב יצחק © כל הזכויות שמורות     |    שיווק ופרסום ב News1     |     RSS
כתובת: רח' חיים זכאי 3 פתח תקוה 4977682 טל: 03-9345666 פקס מערכת: 03-9345660 דואל: New@News1.co.il