|
צ'קים חוזרים - פגיעה בשם הטוב [יח"צ]
|
|
|
|
|
זוג מחולון הגיש תביעה נגד בנק מזרחי-טפחות בסכום של כ-900 אלף שקלים (יום ד', 9.9.09). בני הזוג, יעקב וזהבה שלום, טוענים באמצעות באי-כוחם, עורכי הדין זיו סימון, אילון עישר ומיכאל דבורין, כי הבנק ביצע שורה של פעולות בלתי חוקיות בחשבונם ואף החזיר צ'קים והוראות קבע ללא הצדקה. החזרות אלו לטענתם, פגעו בשמם הטוב של בני הזוג, והסבו להם נזקים כספיים.
בתביעה לבית משפט השלום בפתח תקוה נטען, כי במשך שנים התנהל חשבונם בסניף נמל התעופה בן-גוריון ללא תקלות. בשלהי 2008 הפך הבנק לפתע את עורו, החל להחזיר צ'קים ולא לכבד הוראות קבע. זאת למרות שלא היה בכיבוד ההוראות והצק'ים כדי להביא לחריגה מהמסגרת ולמרות שבחשבון מופקדים אורח קבע כספים כמו כספי ביטוח לאומי.
לטענת בני הזוג, הבנק החזיר שלא כדין 13 הוראות קבע וצ'קים, ובכך יצר "מצג שלילי באשר ליכולתם הכלכלית של בני הזוג, רמס את שמם הטוב וגרם להם לתחושת השפלה בקרב נותני שירותים וגורמים הקשורים בחייהם האישיים קשר גורדי". ההחזרה אף גרמה לכך שהם נאלצו "לכתת רגליהם" לאותם גורמים כדי למצוא דרכים אחרות לשלם להם כאשר הבנק מנע משיכת כספים.
יעקב שלום, התובע, טוען עוד כי הבנק אף פעל למכור ניירות ערך לכיסוי חריגה בחשבון של חברה שבה הוא אחד מבעלי המניות ואף משמש ערב. אלא שהתברר לאחר מכן כי לא היה בכלל צורך באותה מכירה, שכן חשבון החברה לא היה בחריגה. לעומת זאת, המכירה המיותרת שהתבצעה גם בניגוד לבקשתו המפורשת, גרמה להפסדים בשל עיתויה, בשיאו של המשבר הכלכלי בארה"ב.
באי-כוחם של בני הזוג טוענים, כי "החזרת צ'ק מסיבה שאינה נכונה כמו גם אי כיבוד הוראת קבע הנעשות שלא כדין וללא הצדקה מהווה פרסום לשון הרע, באשר פעולת החזרת שיק נחשבת כהרת אסון בחיי המסחר והכלכלה והמהווה מעין הכרזה לפיה מושך השיק הגיע למצב של חוסר יכולת פרעון - ומהווה איתות אזהרה לכל הנמצאים בקשרי מסחר עימו, על אחת כמה וכמה חשוב השם הטוב בעיני הסובבים את התובעים - ועד הבית, חנויות רהיטים עיריות וכדומה". פעולת הבנק "יכולה לגרום להתמוטטות כלכלית וכי פרסום הדבר עלול לפגוע בתובעים, במשרתם, בעסקם, במשלח ידם, במקצועם, במוניטין שלהם ובשמם".
בתביעה דורשים התובעים פיצוי בגין פרסום לשון הרע, החזר עמלות שנגבו לטענתם שלא כדין, וכן פיצוי על מכירה מיותרת של ניירות ערך, סך הכל סכום של 917,869 שקלים.